Review: Impossible I-1 © impossible, l1, analoog, polaroid

12 juli 2016, 09:00

Polaroid was in de vorige eeuw een van de grootste cameramerken. Met één druk op de ontspanknop had je binnen een seconde een direct-klaar print in je handen die voor je ogen ontwikkelde. Pure magie.

De opkomst van de digitale fotografie liet het wereldwijde Polaroid miljoenenimperium ineenstorten, in 2008 sloot het haar deuren, failliet. Een groep ex-werknemers kocht in Enschede de fabriek en machines waar Polaroidfilms werden gemaakt.

Doorstart

Omdat het merk Polaroid later een doorstart maakte, was het noodzakelijk een andere naam te kiezen. Impossible werd geboren. Het bedrijf uit Enschede maakte niet alleen films voor de oude Polaroidcamera's, ze repareerden ook op verzoek veel oude exemplaren.

Droomachtige impressies

In 2016 verscheen na twintig jaar wachten de eerste nieuwe camera waar Polaroidachtige films in konden: de Impossible I-1. Een analoge camera waar Impossible 600 en Impossible I-type kleur en zwart-wit films in kunnen. De Impossible films gebruiken een iets ander procédé dan de traditionele polaroids. Zodra de print uit de camera komt, leg je hem ondersteboven op tafel zodat er geen licht bij kan. De print is in de ontwikkelfase nog lichtgevoelig. In vijf tot tien minuten voor de zwart-witversie en twintig tot dertig minuten in kleur ontwikkelt de print zich volledig. Het resultaat is een mysterieuze retrolook die met de typische Polaroidkleuren een droomachtige impressie geeft. Dat is wel even wat anders dan de natuurgetrouwe harde werkelijkheid, die standaard in je digitale camera op je geheugenkaart landt.

In gebruik

De I-1 heeft in tegenstelling tot de oude Polaroidcamera's een ingebouwde accu die je eerst volledig moet opladen. Een usb-kabel wordt meegeleverd, een oplader helaas niet. Je zult dus je smartphonelader of usb-poort van je laptop daarvoor moeten gebruiken. De I-1 accu kan de lading niet zo heel goed vasthouden. Na een dag of vijf in de stand-by-stand zul je de camera opnieuw moeten opladen.

Bediening

De bediening is uiterst simpel. Bovenop de camera zit een inklapbare optische zoeker waarmee je de compositie kunt bepalen. Vanwege de parallax zul je, als je onderwerp zich binnen anderhalve meter afstand bevindt, de hoek een beetje moeten aanpassen. Rechts van de camera bevindt zich de ontspanknop en de aan- en uitdraairing. Aan de zijkant van het objectief vind je de belichtingscompensatie-schakelaar en de knop om de flitser in te schakelen. Die led-flitser, die als een ring om de voorkant van het objectief je onderwerp zacht verlicht, heeft nog twee functies. Je kunt er heel slim mee zien hoe vol de lading van de accu nog is, en hoeveel opnames er nog in je filmpack zitten.

Tweaken

De autofocus richt zich hoofdzakelijk op het midden van je zoekerbeeld. Als je onderwerp zich aan de rand van het beeld bevindt, zul je eerst moeten scherpstellen op het midden en dan de compositie vervolmaken. De volautomatische belichting doet goed zijn werk zolang je de zon of lampen achter je rug houdt, anders zul je na een mislukte opname de belichtingscompensatie moeten inschakelen. En dat zijn met 2,25 euro per opname redelijk prijzige missers.
Omdat de volledige ontwikkeltijd van de kleuropnames ongeveer twintig tot dertig minuten lang is, is het verstandig om de eerste proefopname volledig uit te laten ontwikkelen, voordat je de belichting compenseert of het licht aanpast.

App

Met de I-1 app kun je de camera via ingebouwde bluetooth toch de 21e eeuw binnenloodsen. Het belangrijkste voordeel is dat je de camera via de app compleet handmatig kunt bedienen. Sluitertijd, diafragma en scherpstelafstand zijn dan via je smartphone in te stellen. Maar je kunt ermee ook de camera op afstand bedienen, een zelftimer instellen, dubbele opnames maken of de camera boven een bepaald geluidsniveau een opname laten maken. Je analoge opname met de smartphone-app fotograferen en die vervolgens op sociale media delen kan natuurlijk ook. Maar waarschijnlijk zul je als je een prijswinnende Impossible 'Polaroid' hebt geschoten die ook met een heel hoge resolutie flatbedscanner in willen scannen.

We zijn fan

Analoog, maar vooral ook direct-klaar, is bezig met een revival. Schieten met de Impossible I-1 is erg verslavend. Niet alleen omdat de kleuren en het contrast van je opname bijzonder hip en retro zijn. Ze zijn zacht analoog, en omdat er maar één exemplaar van is, echt uniek. Direct klaar en zonder Photoshop poespas. Zonder negatief of digitaal bestand zijn ze tegelijkertijd niet goed reproduceerbaar. En dat bij elkaar maakt het proces, net zoals de oude polaroids, niet alleen erg leuk voor op de koelkast thuis. Het maakt de Impossible I-1 vooral ook erg interessant voor kunstprojecten, vrij werk of analoge uitstapjes zonder erg prijzige investeringen te doen in extreem dure camera's en moeilijke chemische processen.

Cijfers

Eigenlijk kunnen we geen helemaal geen review-cijfers geven voor deze I-1. Het is een analoge direct-klaar camera met basic functies. Vergeleken met een moderne reflex legt de camera het af op het gebied van ergonomie, functies, snelheid, resolutie en autofocus. Maar als je de meetlat puur langs de mogelijkheid tot het maken van unieke direct-klaar beelden, analoge creativiteit en net zo belangrijk, de erg hoge funcfactor legt, dan scoort deze I-1 in de allerhoogste regionen van het jaar 2016!

unieke beelden, direct klaar uit de camera
prachtige dromerige prints met retro kleurweergave en dromerig contrast
ingebouwde accu houdt lading niet lang vast