Gebruikersreview: Olympus Pen-F

9 augustus 2016, 10:00

Héél soms heb je een camera in handen die je betovert. Die je ook gewoon zou willen hebben als het ding niet eens zou kunnen fotograferen. De Pen-F is zo'n camera en Zoom.nl-lezer Jan Ubels mocht er een weekje mee fotograferen.

Jan stelt zich voor

Mijn naam is Jan Ubels. Ik ben 59 jaar en sinds een jaar of vijftien een min of meer serieuze amateurfotograaf en hardloper. Mijn favoriete camera is al enkele jaren de Olympus E-M5. Toch maak ik de meeste foto's met de Panasonic Lumix DMC-TZ30. Die gaat, vanwege zijn compactheid, vrijwel altijd mee, ook (en vooral) gedurende mijn langere hardlooptrainingen. Bij voorkeur fotografeer ik landschappen en luchten.
Foto's bewerk ik altijd na in Lightroom, aangevuld met Photoshop en ACDSee.

Olympus Pen-F

Wat een mooie camera, wat een prachtige retro-look. Mijn E-M5 ziet er al klassiek uit, maar deze Pen-F is echt heel mooi. En heel fijn afgewerkt, nergens een schroefje te zien. Bij de camera zit een heel fraaie 17mm F1,8 lens. Dat geeft hem een mooi compact uiterlijk. De Pen-F heeft veel knoppen en dat werkt aanvankelijk wat intimiderend. Maar dat went heel snel, omdat ze steeds op de goeie plaats zitten en niet storen als je ze niet nodig hebt.

De Pen-F laat zich gemakkelijk meenemen. Ik fiets dagelijks langs het Meestersveen bij Zeijen. De omstandigheden wisselen daar per seizoen en per dagdeel. Dat inspireert voortdurend.

Touchscreen

De camera nodigt uit om mee aan de slag te gaan. Het beeld in de zoeker vind ik heel rustig en plezierig. Veel beter dan bij de E-M5, die heeft absoluut schreeuwerige kleuren. In de zoeker krijg ik voldoende informatie over de gekozen instellingen. Het touchscreen ken ik al van de E-M5, maar deze is prachtig helder. Ook op het touchscreen krijg je alle informatie die je je maar wenst. Voor wie het niet kent: je kunt door het scherm aan te raken op een punt scherpstellen én afdrukken. Heel handig. En deze is ook nog eens volledig uitklapbaar en kantelbaar. Dat is bijvoorbeeld gemakkelijk als je laag bij de grond een close-up wilt maken. Of als je onopvallend wilt fotograferen in groepen of op straat. Draai het scherm omhoog en kijk er van bovenaf op. De camera voor de buik en schieten maar!

Creatief

Er zit een creatieve knop voorop: je kunt er allerlei zaken mee beïnvloeden voor zwart-wit, kleur en creatieve filters. Maar mijn voorkeur gaat uit naar fotograferen in raw, want de nabewerking doe ik liever op een zo rijk mogelijk origineel. Daarom laat ik de knop al gauw voor wat-ie is. Maar je kunt er leuke dingen mee doen en dat stimuleert de verbeelding. De bediening is gemakkelijk en ligt haast intuïtief voor de hand. De Pen-F heeft wifi. Met de Olympus-app kan de camera met de telefoon remote aangestuurd worden. De foto's kunnen op de telefoon geladen en bewerkt worden. Dat werkt zoals ik verwacht en ik deel gelijk wat foto's van een feestje.

De PEN-F heeft een veelheid aan creatieve programma's en filters, waaronder hdr.

Accu

De camera heeft een recht en vlak camerahuis, een speciale greep ontbreekt. Die mis ik. Mijn E-M5 heeft er wel een (als accessoire). Als ik de Pen-F aanschaf, koop ik er een bij.
Het sd-kaartje wisselen is wat lastig. Dat gebeurt aan de onderkant van de body, waar ook de accu zit. Ik heb liever een klepje aan de zijkant, zoals bij de E-M5. Ik pak de camera voortdurend op om weer wat te proberen. Niet vreemd dat tegen het eind van de dag de accu leeg raakt. Maar dat gebeurt pas na veel foto's. Jammer dat de camera niet spatwaterdicht is, zoals de E-M5.

Objectief

De 17mm F1,8 lens die bij de camera zit is lichtsterk en scherpstellen gaat erg snel. De eerste keer dat ik met zo'n fijne lens werk. Hij heeft een mooie scherptediepte, zeker voor een micro fourthirds lens. Mijn eigen lenzen passen ook prima op de camera, dus die probeer ik natuurlijk uit. Het is schitterend weer en de lichtintensiteit enorm. Wat mij juist nu opvalt, is de geringe chromatische aberratie bij alle lenzen. Ook bij mijn relatief eenvoudige kitlens en de 75-300 mm F4,8 telezoom.

Pinksterbloemen in het veld. De meegeleverde 17mm 1:1.8 lens heeft een prachtige scherptediepte.

Focus stacking

Regelmatig maak ik voor een kennis productfoto's. Het gaat om medische instrumenten. Die moeten van dichtbij gefotografeerd worden, dus in macro. Maar ook van voor tot achter scherp. Dat doe ik altijd met behulp van focus stacking: handmatig stel ik meerdere keren scherp en maak een opname. De Pen-F kan dat automatisch via focus bracketing. Erg handig!

Regelmatig maak ik voor een kennis productfoto's, waarbij alles van voor tot achter scherp en helder moet zijn. Met macro is dat lastig, tenzij je focus stacking toepast. De PEN-F neemt een groot deel van het instelwerk uit handen. Deze twee opnames zijn opgebouwd uit zes en acht foto's.

Rondje Drenthe

Om een goed idee te krijgen van de camera heb ik een rondje langs de Drentsche Aa en door Assen gemaakt. In Assen lieten enkele pauzerende heren zich erg gemakkelijk en ontspannen fotograferen. De camera leek hen niet op te vallen. Om wat pinksterbloemen op de foto te zetten, hoefde ik niet door de knieën. Het heldere touchscreen werkte daarbij heel plezierig. Bij het bevrijdingsfestival heb ik de telezoom gebruikt om de muzikanten dichtbij te halen. De in de camera ingebouwde stabilisatie voorkwam bewegingsonscherpte.

Tulpen in het veld. Omdat de display naar alle kanten kantelbaar is, en bovendien zeer helder, kun je ook bij felle zon heel eenvoudig de compositie bepalen.
Ook bij een lange wandeling is deze complete camera door zijn geringe gewicht en formaat plezierig mee te nemen. Bruggetje over het Oudemolensche Diep.
Omdat de camera nauwelijks opvalt in het gebruik kun je spontane foto's maken. Deze twee heren op het Texelbankje in Assen zaten er lekker ontspannen bij.

ZOOMS OORDEEL

De body van de Pen-F is uitgevoerd met grote controlewielen voor- en achterop en voorzien van programmeerbare functietoetsen en vier custom-instellingen. De prachtige elektronische zoeker geeft deze Pen echt een meerwaarde. De 5-assige beeldstabilisatie van de sensor zorgt ervoor dat je ook bij lange objectieven en weinig licht niet snel naar een statief hoeft te grijpen of hoge iso-waardes hoeft te gebruiken. De Art-filters hebben met een draaiwieltje een prominente plek gekregen. Naast een mechanische sluiter heeft hij ook nog een geluidloze elektronische sluiter. Binnenin huist een nieuw type 20 megapixel micro fourthirds sensor, een 25% upgrade bij de voorgangers. De scherpte is hoger dan de voorgangers, terwijl de ruis tot 3200 iso acceptabel blijft. De body is prijziger dan de directe concurrenten. Je betaalt flink extra voor styling en materiaalkeus. Maar als jij je als straatfotograaf aangetrokken voelt tot deze camera, dan is daar vast een excuus voor te verzinnen.

Ook een camera testen?

Ben jij een actieve fotograaf met een vlotte pen en zou je zelf wel eens een camera willen testen? Aarzel dan niet en stuur een mailtje met als onderwerp 'Gebruikersreview' naar redactie@zoom.nl. Wie weet staat jouw verhaal dan de volgende keer in het blad.

De camera heeft een sluiter die op vele manieren is in te stellen. Ook volledig stil. Dat kwam goed van pas bij de dodenherdenking.

Met de meegeleverde app bewerkte ik een foto van een skatebaan.

prachtige metalen retro body