Meld je gratis aan
Hähnel Captur set en PRO module uitgetest © captur, hähnel, set

25 augustus 2016, 10:00

Liesbeth van Asselt ging aan de slag met de Hähnel Captur set en de Pro module. Ze schrijft in deze blog over haar bevindingen.

Een tijdje geleden vroeg importeur Degreef & Partner me om ambassadeur te worden van hun merk Captur. Dit naar aanleiding van een aantal blogs die ik schreef over allerlei vormen van (flits)fotografie.

Ook toen ik vertelde altijd eerlijk te zijn in mijn reviews en dus ook zaken die me niet bevallen daarin aan de orde te zullen stellen, bleef het verzoek staan. Dat pleit in ieder geval voor ze!

Gauw aan de slag dan maar: De Captur set bestaat uit twee delen, een transmitter en een receiver. Deze set is merkgebonden omdat onder de transmitter een contact zit waarmee deze verbinding maakt met je camera. Mijn Nikon set kan dus niet op een Canon camera gebruikt worden. De set ziet er degelijk uit. Batterijen worden bijgeleverd, dus je kunt gelijk aan de slag.

1. Afstandsbediening Camera

Met de transmitter in je hand en de receiver verbonden met de camera, kun je de camera op afstand bedienen.

• Voordat je begint moet je de transmitter en de receiver aan elkaar koppelen, ("pairen"). Dat doe je als volgt:

1. Ontspanknop op transmitter indrukken en transmitter aanzetten: knippert snel groen
2. Ontspanknop op receiver indrukken en receiver aanzetten: rood lampje blijf branden
3. Transmitter uitzetten
4. Receiver uitzetten
5. Beiden weer aanzetten

• Receiver in de flitsschoen schuiven en snoertje bevestigen.
PS het op de flitsschoen zetten is alleen bedoeld om te voorkomen dat de receiver los langs de camera bungelt. Het aan de camera koppelen doe je met het bijgeleverde snoertje. De receiver heeft namelijk een flitsschoen zonder contacten en kan via de flitsschoen dus geen contact met de camera maken.
• Camera aanzetten
• Receiver aanzetten: knippert groen
• Transmitter aan zetten: knippert groen
• Scherpstellen door de ontspanknop op de transmitter half in te drukken (autofocus activeren).
• Afdrukken door de ontspanknop helemaal in te drukken.
• Wil je een bulb-opname maken? Dan de camera op bulb zetten en de ontspanknop op transmitter 3 seconden indrukken (tot rood lampje uitgaat). Nog een keer de ontspanknop indrukken om het sluitergordijn weer te sluiten aan het eind van de Bulb-tijd. De drie seconden indrukken is dus eigenlijk de lock-functie.
• Continu opnames maken? Camera op continu zetten. Verder werkt het hetzelfde. Na 3 sec de Ontspanknop op de transmitter ingedrukt te hebben kun je die loslaten en blijft de camera foto's maken. Tot je die knop weer indrukt of tot de buffer vol zit.
• Flitser op de flitsschoen van de camera gezet (en receiver aan snoertje bv op de lens gelegd)? Die flitser zal dan ook gewoon afgaan.

2. Afstandsbediening flitsers

Met de transmitter kun je ook de flitsers op afstand aanturen.
• Eerst moet je zoals hiervoor beschreven de transmitter en de receiver koppelen als je dat nog niet gedaan hebt.
• Dan de transmitter op de flitsschoen van de camera zetten. De transmitter heeft wel een contactje aan de onderkant en heeft dus zonder snoertje verbinding met de camera via de flitsschoen.
• Flitser op de receiver zetten
• Doordat de transmitter via de flitsschoen contact maakt met de camera stuurt de transmitter (de receivers onder) de flitsers aan en kun je ook flitsen in FP/HSS, dus met kortere sluitertijden dan de flitssynchronisatietijd. En ook het flitsen op het 2e gordijn werkt prima.

PS: veel Sony camera's hebben geen standaard flitsschoen. Om de transmitter op de camera te zetten, moet je dan eerst een adapter kopen.

De test: we gaan een middagje kliederen met verf, ecoline en gelatine.
Eerst met de transmitter op de camera, en receivers onder twee flitsers gericht op een aquarium met verf:



Ik vroeg de importeur om even een paar extra receivers op te sturen, zodat ik uit kon proberen of het problemen oplevert als je meerdere flitsers aan wilt sturen. Die receivers heb ik de volgende dag in huis, vlotte service! Ik zet dan ook twee flitsers op de achtergrond zodat die wit wordt. Het totaal aantal flitsers wordt hiermee vier.



Het werkt vlekkeloos. En het maakt daarbij niet uit of je op de Nikon receiver een Nikon flitser zet of een flitser van een ander merk. Wel zo prettig want voor strobistfotografie gebruik je meestal geen geavanceerde flitser. Zaken als TTL heb je dan immers niet nodig.

TTL of niet?

Nu we het toch over TTL hebben..... Ik vond het vreemd dat de importeur op de site heeft staan dat de triggerset niet TTL werkt, terwijl de fotozaken op de site hebben staan dat het wel TTL werkt. Dat gaan we dus maar even uittesten.

We beginnen met de SB600 van Nikon, een niet zo geavanceerde flitser, maar wel een waar TTL op zit.

Ik maak eerst een foto met deze flitser op de flitsschoen van de camera, ingesteld op TTL. Dat levert deze foto op (onbewerkt RAW-bestand):



Daarna zet ik de transmitter op de camera en de flitser op een receiver (alle instellingen blijven gelijk). Het is duidelijk: de TTL werkt niet. De foto is overbelicht.


Nu doe ik hetzelfde met mijn Nikon SB900 flitser op de TTL-stand. We starten weer met de flitser op de camera.


Daarna zet ik de transmitter op de camera en de flitser op een receiver.


Wat we zien is dat de kleur wat anders is (logisch, de witbalans is niet gecorrigeerd voor flits omdat de flitser niet op de camera stond), maar dat de foto niet overbelicht is zoals dat met de SB600 wel het geval was. Als we achterop de flitser kijken zien we hoe dat komt. De SB900 is van TTL naar A versprongen. Wat wil zeggen dat het licht niet TTL (door de lens) door de camera gemeten wordt, maar door een sensor in de flitser.

Kortom: geen TTL, maar met een pro-flitser wel iets wat daar op lijkt, en wat vergelijkbare resultaten geeft!

Flitser en camera tegelijk?

Wat we ook nog uitgeprobeerd hebben is of je met een receiver aan de camera en met een receiver onder de flitser, beiden aan kunt sturen door op de ontspanknop van de transmitter te drukken. Helaas is het zo simpel niet. Als je het op deze manier doet, gaat de flitser te vroeg af, dus voordat het sluitergordijn open is (ontspanvertraging). En tja, dan zie je dus van dat flitslicht niets terug op je foto ;-). Dit geldt overigens niet alleen voor de Captur set. Ook met bijvoorbeeld de triggerset van Yongnuo is dit zo.

Ter vergelijk. Eerst maken we een foto zonder flitser. Daarna maken we een foto met dezelfde camera instellingen, maar nu met de flitser en receiver aan. Dat blijkt geen verschil te maken. De flitsers gaan wel af, maar te vroeg. De foto ziet er zo uit (onbewerkt RAW-bestand):


Maar dit is op te lossen! We zetten de transmitter op de camera en koppelen die met de receiver onder de flitser, zodat de transmitter de flitsers aanstuurt. Daarna hangen we nog een receiver met het snoertje aan de camera. Deze receiver koppelen we aan de Module Pro ( maar dat kan ook een extra transmitter zijn) die de camera aanstuurt (die extra transmitter of Module pro moet je dan wel apart aanschaffen). Dan is dit het resultaat:


En zo ziet de opstelling er uit:


De volgorde waarin je alles koppelt, blijkt wel essentieel te zijn. Je moet eerst de Module Pro koppelen aan de receiver die aan de camera hangt en die dan uit zetten (en laten). Daarna koppel je de transmitter aan de receivers die onder de flitsers zitten. Dan zet je alles weer aan. Doe je het in een andere volgorde dan werkt het niet en blijven de flitsers te vroeg af gaan.

Afstand

In de beschrijving staat dat de Hahnel Captur set een afstand van 100 meter kan overbruggen. Dat hebben we natuurlijk ook even getest. En dan blijkt dat de set als er geen obstakels zoals muurtjes of bomen zijn makkelijk 200 meter overbrugt. Geweldig! Staan er wel obstakels tussen (in ons geval bomen en struiken) dan blijkt de maximale afstand ca. 50 meter te zijn. Nog steeds meer dan genoeg.

Kanalen

De Captur triggerset werkt, in tegenstelling tot andere triggersets, niet met verschillende kanalen/groepen. Je loopt dus het risico dat je de flitsers af laat gaan van andere fotografen die bij je in de buurt staan en ook met Captur werken. Dat heeft men ondervangen door twee methodes van koppelen mogelijk te maken.

Fabriek-af wordt de set geleverd in met Open Channel Matching Mode. Op die manier kun je met de Nikon transmitter op je camera alle andere Captur receivers (dus ook die voor Canon b.v.) aansturen. Of andersom: met de Nikon transmitter in je hand en de Canon receiver aan een Canon camera, kun je deze Canon camera bedienen. Omdat ik geen Canon receiver heb, heb ik dit niet uit kunnen proberen.

Met Digital Channel Matching Mode om te koppelen sluit je dat uit. Je koppelt dan echt alleen jouw transmitter aan jouw receiver(s). Dit doe je volgens de methode zoals beschreven bij 1.

Maar wat als je weer terug wilt naar de Open Channel Matching Mode omdat je samen met iemand die met Canon werkt aan de slag wilt? Dan druk je de knop van de transmitter in en zet je hem aan. Maar je houdt de ontspanknop van de transmitter nu 6 seconden ingedrukt tot het lampje op de transmitter rood gaat branden. Met de receiver doe het hetzelfde. Daarna zet je alles uit. Bij de volgende keer aanzetten (ik doe dit altijd gelijk ter controle) staan ze weer in de Open Channel Matching Mode.





Module - Pro

In plaats van de transmitter, kun je ook de apart verkrijgbare Module Pro gebruiken. Deze Module biedt dezelfde mogelijkheden als de transmitter, maar kan nog veel meer! Namelijk:

• Reageren op geluid
• Reageren op licht
• Reageren op beweging
• Interval fotografie
• Long exposure fotografie

De Module Pro is niet merkgebonden. Heb je dus een Canon camera en een Canon receiver, dan kun je gewoon met de Module Pro aan de slag die ik gebruik voor mijn Nikon apparatuur.

De Module Pro wordt samen met een IR-module geleverd, beiden in een rubberen beschermhoes. Ook dit ziet er weer degelijk uit. Batterijen worden, net zoals bij de Captur transmitter en receiver set, netjes bijgeleverd. Een laserbron wordt niet bijgeleverd. Wil je daarmee werken, dan zul je die er dus los bij moeten kopen.


Om te beginnen moet je de Module Pro nu aan de receiver(s) koppelen volgens dezelfde procedure als gevolgd bij de transmitter.

In de handleiding staat dat je om te koppelen de set-knop op de module Pro in moet drukken, maar dit werkt niet. Je moet net zoals op de transmitter de grote ontspanknop indrukken om te koppelen. Ik heb daarover overleg gehad met importeur Degreef & Partner, de handleiding wordt hierop aangepast.

Sowieso is de handleiding zeer summier en niet overal even duidelijk. Ik heb veel zelf uit moeten zoeken, en dat kost veel tijd. Vandaar dat ik van deze blog gelijk maar een soort handleiding gemaakt heb ;-).

1. Flitsers laten reageren op geluid (knallende ballon)

Omdat ik workshops "Plons" geef waarin we voorwerpen in water laten vallen en gekke dingen doen met wijnglazen en knallende ballonnen, ben ik erg benieuwd naar de werking van de Module pro.

• We zetten de flitsers op de receivers (die eerst gekoppeld zijn met de Module Pro)
• Dan zetten we de camera op bulb (kan ook op bijvoorbeeld 5 seconden).
• Op de Module Pro kiezen we voor de optie 'SOUND'
• Met de SET-knop kunnen we de instellingen aanpassen:
o Gevoeligheid: 0 = reageren op hard geluid/zwak, 99 = reageren op zacht geluid/zeer gevoelig en alles daar tussen in. Het was echt even puzzelen om de juiste stand te vinden.
o Reactietijd = tijd tussen het geluid en het af laten gaan van de flitsers: 0,00 - 10,00 sec. Bij b.v. het fotograferen van een met water gevulde knallende ballon laat je een paar honderdsten van seconden tussen de knal en het af laten gaan van de flitsers zitten, om genoeg water om de ballon heen te hebben. In ons geval kwamen we uit op 0,06 sec.
o Bulb tijd (indien camera op bulb staat kun je hier kiezen hoe lang het gordijn open moet blijven staan): 0 - 5 seconden.
o Maximum aantal opnamen: 0 - 99, t (timelapse starten - werkt hier niet omdat je in bulb werkt), --- = onbeperkt. Omdat we in bulb werken hebben we het aantal opnamen op 1 gezet, anders krijg je beeld-op-beeld.
• Door nogmaals op SET te drukken sluiten we het instellingen menu af
• We doen het licht uit, zodat het pikdonker is in de studio, en we zetten de camera aan.
• Dan drukken we op Start/Stop op de Module Pro om te beginnen (daarna geen geluid meer maken!)
• We prikken de ballon stuk = we zorgen voor een geluid
• Daarna zetten we de camera gelijk uit om te voorkomen dat er op de een of andere manier toch nog licht op de sensor kan vallen.
• We drukken nogmaals op Start/Stop op de Module pro om het triggeren op geluid te stoppen.
• Het licht kan weer aan....



Ook hier hebben we geprobeerd of we zowel de camera als de flitsers aan kunnen sturen met de module Pro, de transmitter en de receivers. De truc dus zoals we die gebruikten bij de kersen en de aardbeien.

Dat lukt helaas niet. De flitsers gaan keer op keer te laat af, d.w.z. als de ballon al in de opvangbak ligt of er nog net boven hangt. Ook al stond de delay op 0. De camera is waarschijnlijk te traag door de ontspanvertraging.

Binnenkort ga ik de systeemcamera's Sony A7 en Fuji Pro2 testen, ik ben benieuwd of het dan wel lukt! Deze camera's hoeven geen spiegel op te klappen en zouden dus sneller moeten zijn... Als dat niet zo is, zou het met kabels aansluiten van flitsers aan de camera nog een oplossing kunnen zijn, maar we wilden nou juist van al die kabels af....

2. Camera laten reageren op licht

• Zet een receiver op de camera en verbindt ze met elkaar d.m.v. het snoertje.
• Koppel de Module pro met de receiver die op de camera zit.
• Kies 'LIGHT' op de Module pro
• Druk op SET om de licht instellingen aan te passen:
o Gevoeligheid: Zorg ervoor dat het lampje op de Module pro groen is. Vaak zit je dan onder de 25. Bij een oranje of rood lampje ontvangt hij teveel omgevingslicht en zal hij niet op een lichtflits reageren.
Dit staat helaas niet in de handleiding, waarvan ik al eerder zei dat die (te) summier is. We bleven ons dus maar afvragen waarom het niet werkte. Gelukkig tipte de importeur ons hierover.
o Reactietijd: tijd tussen lichtflits en het open laten gaan van de sluiter: 0,00 - 10,00 sec. Bij de lucifer stond deze op 0. Dat betekent dat zodra er voldoende licht is (in dit geval van een lucifer) de Module Pro de camera direct zal ontspannen.
o Bulb tijd: indien camera op bulb staat kun je hier kiezen hoe lang het gordijn open moet blijven staan: 0 - 5 seconden. Je kunt hier ook kiezen hoe lang continu opnames gemaakt moeten worden = bv 2 seconden opnames maken. Dat is wat ik gedaan heb bij de lucifer, zodat ik de mooiste uit kon kiezen.
o Maximum aantal opnamen: op onbeperkt gezet.
• Druk nogmaals op SET om het instellingen menu af te sluiten
• Druk op Start/Stop om te beginnen
• Druk nogmaals op Start/Stop om te stoppen



Ik ben wel benieuwd hoe de Module pro werkt bij het fotograferen van de bliksem tijdens onweer. Ik heb dit nog niet in de praktijk uit kunnen testen. Wie weet de komende weken!

3. Camera laten reageren op onderbreking van de laserstraal

Je kunt de Module pro ook gebruiken om de camera te laten ontspannen als er een laserstraal onderbroken wordt. Door wild, door een druppel, door wat dan ook....

Daarvoor moet je een laserbron op de ontvanger van de Module - Pro richten. De laserbron moet continu laserlicht uitzenden en goed vastgeklemd worden, zodat hij op exact dezelfde plaats gericht blijft, zijnde het kleine vlakje op de Module Pro. Dat is een precisie werkje! Daarna stel je de gevoeligheid in. Net als bij LIGHT moet bij het instellen het lampje groen blijven branden.

Wij testten de laserfunctie met een goedkope laserpen. Dat werkt dus niet. Ik moet op onze laserpen het knopje steeds in blijven drukken om een laserstraal te houden, waardoor de straal niet constant genoeg is en wiebelt. Je moet dus echt een goede stabiele laserbron hebben met een lock functie.
Kortom: i.v.m. het niet in het bezit zijn van een goede laser, heb ik deze test niet betrouwbaar uit kunnen voeren.

4. Camera laten reageren op onderbreking van infra rood

Dit werkt natuurlijk hetzelfde als de laser: zet de Module Pro en de IR Module aan en richt de IR-module op de ontvanger vooraan de Module - Pro. Stel de gevoeligheid in (op zowel de Module Pro als de IR Module). Druk op Start/Stop. Het werken met de IR-module is geen millimeterwerk zoals bij de laser en daardoor voor mij een stuk handiger!

Meestal is het wel zo dat een IR-module dichter bij de ontvanger moet staan dan een laser om nog goed contact te maken, dus daar zal een beperking in het werken met IR zitten. Ook bij zonlicht werkt IR meestal niet of minder. Dit zijn situaties waar een laser dus beter zal werken. Maar voor het doel waar ik de Module pro voor wil gebruiken speelt dit geen rol.

Voor de test lieten we onze hond Raico door de IR-straal lopen. Wat opvalt, en wat ook op onderstaande foto te zien is, is dat Raico al voor de helft door de IR-straal heen is, voordat de eerste foto gemaakt wordt. Terwijl de Delay op de Module Pro op 0 staat. In dit geval betekende dit dat ik iets voor de IR-module scherp moest stellen om de kop van Raico scherp in beeld te krijgen.

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de ontspanvertraging, hoe klein die bij mijn camera ook is. De camera moet toch even de spiegel opklappen... Met een minder snel onderwerp en bij meer afstand tussen camera en onderwerp zul je hier geen last van hebben. Ook dit ga ik nog eens testen met een systeemcamera, om te kijken of het probleem inderdaad zit in de tijd die het opklappen van de spiegel kost. Wordt vervolgd!

5. Aux

Via de aux ingang kun je iedere andere sensor aansluiten die je maar wilt. Je kunt bijvoorbeeld een drukmat aansluiten op de module zodat als daar iemand overheen loopt de camera ontspannen wordt. Dit heb ik verder niet getest.

6. Interval opnamen

Met de Module Pro kunnen ook interval opnamen worden gemaakt.
• Met DELAY wordt de tijd ingesteld voordat gestart wordt met de interval opnamen
• Met LONG kan de belichtingstijd (camera op bulb) worden ingesteld of het aantal opnamen dat je wilt maken (camera op continu). Wil je maar 1 foto maken (geen bulb of continu) dan laat je alles hier op 0 staan.
• INTVL1 geeft de tijd tussen de opnamen aan
• INTVL1 N geeft aan hoeveel opnamen er gemaakt moeten worden
• Met INTVL2 kan de tijd tussen een aantal interval opname sessies worden ingesteld
• Met INVBVL2N wordt het aantal interval opname sessies ingesteld

Wat ons echt hoofdbrekens gekost heeft, is waarom de interval soms wel en soms niet werkt. Uiteindelijk ontdekten we dat het allemaal prima gaat bij een interval van 4 of meer seconden. Maar stel je de interval in op 1, 2 of 3 seconden, dan werkt het niet.

Wanneer heb je hier last van? Bij bijvoorbeeld het fotograferen van het noorderlicht. Stel je wilt een timelapse van het noorderlicht maken. In die situatie wil je dan bv 25 seconden je sluiter open laten staan, dan 1 seconde interval en dan weer 25 seconden lang een foto maken en dat ongeveer een uur lang. Als je zoals ik een Nikon camera hebt kun je dat via je cameramenu regelen, op de Nikon zit een interval functie. Maar als je een Canon hebt, dan mis je meestal de intervalfunctie op de camera. En dan zou het dus fijn zijn als je de module pro kunt gebruiken voor dit soort fotografie. Maar dat is dus helaas niet het geval.

De importeur heeft nog even bij de leverancier nagevraagd hoe dit zit. Het blijkt een bewuste keus te zijn. Men wil de triggerset betrouwbaar laten werken, en daarvoor is deze interval van minimaal 3 seconden nodig.

Daar zit wel wat ik denk ik, want zo af en toe stopt mijn Nikon er mee als ik de interval op 1 seconde zet. Ik moet dus wel in de buurt blijven om in de gaten te houden of alles nog steeds werkt. Dat zou dus met de Module pro niet meer nodig zijn.

Het is alleen vreemd dat de mogelijkheid om een kortere interval in te stellen wel in het LCD-scherm verschijnt, maar in de praktijk dus niet mogelijk is. En wederom: dit staat niet in de handleiding vermeld.

Investering

Voor wie benieuwd is wat dit allemaal kost (juli 2016):

De transmitter en receiver set: 59,99
Een losse receiver: 44,99
De Module Pro + IR-module kosten samen 91,50

Conclusie

De Captur triggerset van Hahnel Met een transmitter en een receiver werkt feilloos voor het op afstand aanturen van flitsers. Als je er een extra transmitter of de Module Pro - set bij koopt kun je via een omweg vaak zowel de camera als de flitsers tegelijk aansturen.

Met de optionele Module Pro krijg je een groot aantal extra mogelijkheden om je camera of flitsers te triggeren. En voor degenen die een camera zonder interval functie hebben, is de timelapse functie natuurlijk een zeer welkome toevoeging (mits je rekening houdt met een interval van minimaal 4 seconden).

Houd er wel rekening mee dat het uitproberen van de Module Pro de nodige tijd kost. Veel mogelijkheden heb ik al in deze blog beschreven, maar er kan nog veel meer. Ook het per situatie zoeken naar de juiste instelling kost tijd. Het is dus geen shop'n'go set!

Zelf uitproberen

Wil je de set eens in de praktijk uitproberen? Ik werk er mee tijdens de workshops "Rook- en plonsfotografie" en "paintsplash".

De eerste workshop "Rook- en plonsfotografie" vindt weer plaats op zaterdag 12 november. Kosten: 79,= euro. Kijk hier voor meer informatie en inschrijven,

De workshop paintsplash wordt weer gehouden op 10 december en ook die workshop kost maar 79,= euro. Voor meer informatie, kijk hier

Beide workshops zitten altijd snel vol omdat we met kleine groepen werken. Wil je op een superleuke en creatieve manier meer kennis opdoen over flitsfotografie, schrijf je dan dus snel in!

avatar

Liesbeth van Asselt: Na tientallen jaren ervaring opgedaan te hebben in de fotografie, richtte ik in 2004 Stapfoto op. Als bedrijfsfotograaf maak ik foto's (en slideshows en/of video's) voor websites, brochures, flyers, jaarverslagen en bijvoorbeeld het 'smoelenboek'. Daarmee heb ik volgens mij het mooiste vak wat er bestaat! Mijn kennis en ervaring delen vind ik bijna net zo leuk als het fotograferen zelf. Dus geef ik met heel veel enthousiasme vele fotocursussen en workshops. Altijd praktijkgericht en met persoonlijke aandacht voor iedereen. Zie www.stapfoto.nl/fotografiecursus.php

Reacties (4)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
jefgees op 17 februari 2017 om 10:51

Blijkbaar wordt de verdere info in mijn onderstaand bericht niet opgeslagen ... daarom hierbij een poging om de volledige tekst weer te geven:
Vroeg me ook af of het mogelijk was/is om via de Captur triggerset van Hahnel (via geluid, licht of onderbreking van een laserstraal) een cactus transmitter aan te sturen die op zijn beurt 3 of 4 cactus receivers zou aansturen.
Dacht namelijk het volgende -->
Via de Hahnel module wordt de camera aangestuurd,
van het moment dat de camera wordt aangestuurd zou er toch ook een signaal moeten vertrekken naar de Cactus v6 transmitter, die op zijn beurt dit signaal doorgeeft aan de respectievelijke cactus receivers, die op hun beurt de flitsen aanspreken.
Werk zelf met een Nikon, maar veronderstel dat dit weinig afbreuk doet aan de werking er van.
Indien ik de wireless remote aansluit op de Nikon, gaat op moment dat ik de remote indruk het signaal ook naar de cactus v6 transmitter, die op zijn beurt de cactus receivers aanspreekt en zo de flitsen activeert.
Ken te weinig van electronica af, maar het lijkt me toch dat hier 2 verschillende systemen worden gebruikt>
In die lijn voortdenkend dacht ik dat een Hahnel de wireless trigger die ik nu heb zou kunnen vervangen (deze trigger is GEEN Cactus v6)... met misschien hetzelfde resultaat.
Maar zoals reeds aangegeven, ken te weinig van die foto electronica ... en heb ook zo meteen niet de verschillende triggers en modules hier bij mij liggen.

jefgees op 17 februari 2017 om 08:06

Vroeg me ook af of het mogelijk was/is om via de Captur triggerset van Hahnel (via geluid, licht of onderbreking van een laserstraal) een cactus transmitter aan te sturen die op zijn beurt 3 of 4 cactus receivers zou aansturen.

hvoverdulve op 10 januari 2017 om 18:59

Dank voor deze duidelijke handleiding, snap ik eindelijk waarom mijn flitser het wel deed maar dit niet te zien was op de foto....