De Zoom.nl multitest met elektronische gimbals, voor stabiele video's © artikel, gimbals, multitest

19 september 2016, 15:54

Mechanische gimbals bestaan al langer, maar de markt van elektronisch gestabiliseerde gimbals lijkt op dit moment te exploderen. Wij zijn voor je op pad geweest met zeven gimbals voor een vergelijkingstest.

Benieuwd naar het volledige artikel in Zoom.nl magazine? Neem hier een jaarabonnement op Zoom.nl !

Drie soorten

Er zijn grofweg drie soorten compacte gimbals verkrijgbaar. Gimbals voor GoPro's, smartphones en gimbals met een geïntegreerde camera. Elk type heeft zo zijn voor- en nadelen. In deze test hadden alle geïntegreerde camera's een 4K-resolutie met 25 fps. Dit is een behoorlijk goede kwaliteit, maar uiteindelijk zal dit ingehaald worden door nog betere camera's.
Ook zonder gimbals is het mogelijk om stabieler te filmen dan rechtstreeks uit de hand. Er zijn diverse apps in de AppStore en Google Play te vinden die softwarematig het beeld stabiliseren. Het grootste nadeel van softwarematige beeldstabilisatie is dat het beeld vaak schommelend en vertekend overkomt. Dit is niet alleen het geval van apps maar ook van videobewerkingsprogramma's zoals Adobe Première, Apple iMovie en Final Cut.

ZHIYUN TECH GIMBAL Z1-EVOLUTION

Pluspunten
• verlengbaar handvat
• lange accuduur

Minpunten
• lastig verwisselen van camera
• lastig selecteren en aflezen modus

De Zhiyun Gimbal Z1-Evolution is ontwikkeld voor de GoPro Hero-serie, de Xiaomi Yi Sport en de SJ4000. De camera monteren op de gimbal gaat wat lastig. De Zhiyun heeft een joystick voor besturing van de tilt en pan, en heeft verreweg de langste batterijduur van alle gimbals. Dit komt doordat het handvat te verlengen is, zodat er een extra batterij in kan. Aan de onderkant van het handvat kun je standaard camerastatieven, verlengstokken of rigs monteren. De prestaties van de Zhiyun zijn goed te noemen. De schokken van het lopen zijn beperkt zichtbaar en door het langere handvat ligt hij beter in de hand. Het is alleen lastig schakelen en herkennen in welke modus je werkt.

Lanparte LA3D

Pluspunten
• gimbal los te koppelen van handvat en verlengbaar met kabel
• GoPro-mount
• snelheidsregelaar

Minpunten
• roll-as van -/+ 40°

Na het testen van de Zhiyun, springt de Lanparte LA3D er echt uit. Bij Lanparte hebben ze een oplossing bedacht voor het herkennen van de modus, door op elke as een led-indicator te plaatsen die aangeeft of de as gefixeerd is. De Lanparte heeft een draaiknop op de joystick waarmee je de snelheid van de motor instelt. Dit maakt dat de Lanparte iets beter scoort dan de Zhiyun. De Lanparte LA3D is naast GoPro's en gelijkwaardige actioncams ook geschikt voor andere camera's. Ook is het mogelijk om de gimbal te monteren op alle bekende GoPro-mounts. Dit maakt de Lanparte ideaal om op je fiets, in de auto of op je helm te monteren!

Wenpod GP1+ GoPro Stabilizer

Pluspunten
• 3,5 inch monitor

Minpunten
• geen modusknop (je moet de Wenpod anders vasthouden)

Zoals de naam al doet vermoeden, is de Wenpod bijna samengesmolten met de GoPro Hero-serie. Dit heeft voordelen, maar ook het nadeel dat je alleen maar een GoPro kunt gebruiken.
Op gebruiksgemak scoort de Wenpod met een 3,5 inch-beeldscherm, dat 270° te draaien is. In tegenstelling tot de overige gimbals heeft de Wenpod geen modusknop. Welke beweging je fixeert, hangt af van hoe je de Wenpod vasthoudt. Hoewel de prestaties goed zijn, is het toch behoorlijk omslachtig dat je voor een andere modus de totale Wenpod moet draaien.

Shape Handheld Gimbal ISEEI 2.0

Pluspunten
• verstelbare grip voor betere balans

Minpunten

• handmatig vooraf 'kalibreren'
• beugel moet volledig in balans vastgezet
• direct uit de doos moeilijk te gebruiken (vergt behoorlijk wat vlieguren)

Het zwaargewicht onder de geteste gimbals is de Shape Handheld Gimbal ISEEI 2.0. Het is de duurste gimbal zonder geïntegreerde camera.
Dit is een van de weinige gimbals waar je vermoedelijk meer vlieguren in moet steken om een geweldig resultaat te bereiken. Tijdens het filmen zie je al een behoorlijk groot verschil tussen resultaten van de eerste en tweede testdag. Qua veelzijdigheid is de Shape een goede keuze. Je kunt vrijwel alle actioncams met een 1/4 inch-schroefdraad gebruiken óf je smartphone met de bijgeleverde clip. Helaas stabiliseert de Shape alleen de tilt- en roll-as, waardoor je, net als bij de Wenpod, wat creatiever te werk moet gaan. De verstelbare grip biedt gelukkig extra gebruiksgemak voor shots laag bij de grond. Het resultaat is niet geweldig. Als je de camera vooraf beter afstelt en veel oefent, kun je geweldige resultaten krijgen. Maar de direct-uit-de-doos-ervaring valt tegen.

Het verschil tussen de eerste en de tweede dag filmen met de Shape ISEEI.

FeiyuTech Summon

Pluspunten
• 2,0 inch geïntegreerd lcd-scherm
• recordknop dicht bij de hand

Minpunten

• stabilisatie kan onverklaarbaar op tilt slaan

De geïntegreerde camera maakt het mogelijk om op 4K/25 fps en 1080p/60 fps te filmen. Het grootste voordeel van de FeiyuTech Summon is toch wel z'n compactheid en gebruiksgemak. De kwaliteit van het beeld is zeer goed te noemen, waarbij de softwarematige vertekeningcorrectie zorgt voor een realistisch strak beeld. Het geluid is prima door het vrijwel geruisloze koelingssysteem. Van alle gimbals is de joystick van de Summon het nauwkeurigst te bedienen. Daarnaast is de REC-knop een fijne toevoeging ten opzichte van de andere gimbals. De prestatie van de stabilisatie is redelijk goed te noemen. Ook hier geldt dat je naarmate je langer oefent betere resultaten ziet.

Feiyu beschikbaar gesteld door Cameranu.nl

DJI Osmo

Pluspunten
• volledige controle met app + joystick
• YouTube-kanaal vol met tutorials

Minpunten

• duur in aanschaf
• koelventilator maakt erg veel geluid
• na firmware-update stopt de fan bij het filmen
• geluidskwaliteit matig

De DJI Osmo heeft iets extra's waar moeilijk de vinger op te leggen is. Het materiaal en de vormgeving zijn prachtig en het handvat ligt goed in de hand, waarbij alle aanwezige knoppen goed te bereiken zijn.
Installeer de app, plaats je telefoon in de houder, koppel via wifi de camera en je bent klaar om te filmen. Het beeld op je telefoon loopt synchroon, maar is daarom wel van een beduidend slechtere kwaliteit. Maar geen zorgen, de uiteindelijke beelden zien er fantastisch uit. De app geeft je de mogelijkheid om alle instellingen te wijzigen, maar ook om de camera te sturen naar het punt dat je aanwijst op het scherm.
Hoewel de kwaliteit van de camera extreem goed is, was er een duidelijke loopbeweging te zien. DJI heeft daar een accessoire voor uitgebracht, de Osmo Z-axis. Deze extra mechanische stabilisatie zorgt ervoor dat de natuurlijke bewegingen van je arm, tijdens het lopen, nog verder gereduceerd worden. De extra € 149,- die je hiervoor neer moet leggen is wel wat gortig.

DJI beschikbaar gesteld door Cameranu.nl

Yuneec Typhoon Actioncam CGO-3

Pluspunten
• wiebelende bewegingen goed mechanisch gestabiliseerd

Minpunten
• goedkope 'feel' door plastic

Wij testten de Yuneec Typhoon Actioncam CGO-3 met geïntegreerde 4K-camera. In tegenstelling tot alle overige gimbals, hangt de camera nu meer onder het zwaartepunt, wat zorgt voor een natuurlijke balans bij het filmen.
Net als de meeste dronecamera's hangt de gimbal aan vier vrij te bewegen veren. Deze vangen mechanisch de eerste schokbewegingen al op. Daarnaast worden de tilt- en roll-as elektrisch gestabiliseerd. Het eindresultaat van deze combinatie zijn mooie vloeiende beelden.
Bovenop de steadygrip vind je een clip waarmee je de smartphone vastklemt. De CGO-app van Yuneec biedt je daarnaast de mogelijkheid om alle instellingen naar je hand te zetten.

De volledige test inclusief beoordeling en conclusie van alle gimbals, kun je vinden in Zoom.nl 09 (oktober). Abonnee's ontvangen deze thuisbezorgd. Ben je geen abonnee dan kun je deze editie halen in de winkel, of word hier abonnee van Zoom.nl!

Filmend op een skatebaan met de DJI OSMO