Review: Sony RX100 V © rx100V, sony, compact

15 november 2016, 11:00

De RX100 serie van Sony was vanaf het begin uiterst succesvol. Met de Mark V geeft het Japanse bedrijf opnieuw hun visitekaartje in het 1" supercompact segment af.

Verbeteringen

De grootste verbetering ten opzichte van de IV is de sensor. De nieuwe 1" sensor heeft nu 315 fasedetectie punten, verspreid over 65% van de oppervlakte, waardoor de autofocus snelheid en nauwkeurigheid werd verhoogd.

Helaas kreeg de camera geen touchscreen. Met de mark V zul je, als je niet gebruik kunt maken van gezichtsherkenning, door een paar menu's moeten scrollen om van volautomatisch naar één specifiek autofocus punt te gaan. Die je dan met je controller op de achterzijde op de camera moet verplaatsen naar dat ene scherpstelpunt die jij op dat moment net wilt. Eén druk op een touchschreen had dat in een fractie van een seconde gedaan. De snelheid en de nauwkeurigheid van de autofocus is prima tot uitstekend. Het precies en snel selecteren welk punt de camera moet volgen is wat minder vooruitstrevend.

4K video

De mark V schiet 4K video uit een 5K datastroom, en dat is te zien. Als je de opnames op een 4K monitor bekijkt valt niet alleen de resolutie en scherpte op, maar ook het gebrek aan moiré. Omdat de camera alle tools, zoals een s-log profiel en een overbelichting waarschuwing, in huis heeft om perfect belichte video's te schieten is dit wel een heel aanlokkelijke 4K reis en vlog camera. Ook de fasedetectie focus punten maken scherp stellen tijdens het filmen een stuk vloeiender dan bij de mark IV.

Maar... door de erg compacte vorm van de camera is het anno 2016 nog steeds moeilijk om tijdens het 4K filmen het teveel aan warmte weg te krijgen. Gemiddeld krijg je na 5 minuten 4K filmen een waarschuwing dat de camera oververhit raakt en schakelt de camera uit. In de bloedhete tropen gebeurt dat eerder, terwijl als je in de sneeuw in IJsland filmt je die waarschuwing misschien niet zal krijgen. Het is wel iets om over na te denken als 4K filmen echt je ding is of in de nabije toekomst zal zijn. Dan is de keuze voor een grotere body misschien een slimmer alternatief.

Verleidelijk

De RX100 V is een voorbeeld van een compact met het ideale profiel; beauty and brains. Door de compacte vorm past hij altijd in je jaszak, en heb je nooit meer het excuus dat je jouw camera niet mee kon nemen omdat het ding zo zwaar of groot is. Dankzij het lichtsterke en uitstekend presterende objectief met een 24-70mm bereik kun je, zonder dat je de ISO waardes drastisch hoeft te verhogen, bijna overal je opnames schieten. Dankzij de mooie EVF kun je ook in het helderste zonlicht je compositie goed beoordelen. En met het deels kantelbare scherm kun je bij moeilijke standpunten toch creatieve opnames schieten. Maar ook selfie liefhebbers en vloggers zullen datzelfde scherm uitstekend weten te gebruiken. Dat gecombineerd met een 1" sensor, raw mogelijkheden, enorm hoge 24 bps burst rate en 4K video is dat een aantrekkelijk visitekaartje. Al is de eerste adviesprijs wat aan de forse kant.

De RX100 V is de ideale camera om selfies mee te maken. Lees in dit artikel nog meer tips om de perfecte selfie te maken!

1” stacked CMOS sensor
Mooie compacte body