Review: Sony A99II © Sony, A99ii, Fullframe, dslr

29 november 2016, 10:00

Eerlijk gezegd dachten vriend en vijand dat de Sony A-mount langzaamaan uitgefaseerd zou worden. Er verschenen de laatste drie jaar immers maar drie Sony A-mount objectieven.

Iedereen dacht dat Sony voor de volle 100% op de uiterst succesvolle spiegelloze fullframe en aps-c Sony E-mount zou inzetten. Daar verschenen immers de prijswinnende systeemcamera's. Daar liet Sony een veelbelovende tijdlijn met nieuwe E-mount objectieven zien.

Niets bleek minder waar ...! Op de Photokina beurs in Keulen toverde Sony opeens de professionele Sony A99 II SLT camera uit de hoge hoed.

De holy grail?

Op papier was dit een camera die iedereen deed watertanden. Een 42 megapixel fullframe sensor die 12 bps schiet. Een traditioneel autofocussysteem met 79 kruistypepunten gecombineerd met 399 fasedetectiepunten op de sensor. Op videogebied zien we 4K-video, geen pixel binning en met 30 minuten een luxe 4K-tijdlimiet. Hadden we de 5-assige sensor beeldstabilisatie, wifi en professionele S-log videokleurprofielen al genoemd?

Autofocus

De SLT-camera's van Sony hebben een deels licht doorlatende vaste spiegel. Doordat de spiegel niet steeds op en neer klapt, levert dat vooral een verhoging van de snelheid op. Voor zowel het scherpstellen als het aantal opnames per seconde. Nadeel is dat je wat licht verliest, omdat het licht immers 'door' de spiegel heen moet voordat het op je sensor terecht komt. Het SLT-systeem buigt een deel van dat licht af naar het traditionele AF-systeem, dat met 79 fasedetectie kruistype autofocuspunten al erg ruim bemeten is. De camera combineert dat met de 399 fasedetectie autofocuspunten op de sensor. Hierdoor krijg je een heel groot autofocusoppervlak in je compositie, wat erg handig is bij snel bewegende onderwerpen die kriskras door je zoeker bewegen. Daarbij vergroot je de snelheid en de trefzekerheid. Het middelste autofocuspunt is zelfs tot EV-4 werkzaam, en dat is erg weinig licht

De A99 II is robuust, stof- en spatwaterdicht. De EVF is voortreffelijk en de achterzijde is voorzien van een volledig draaibaar scherm - helaas niet aanraakgevoelig. De body zal wat ons betreft geen schoonheidsprijs verdienen, maar is wel functioneel ingericht. Je kunt de camera eindeloos tweaken. Je kunt meerdere AF finetuning punten per zoomobjectief instellen. Of het autofocusgebied beperken als je alleen dichtbij of veraf wilt scherpstellen. Ingenieus, maar niet altijd even makkelijk te vinden in het wat complexe Sony menusysteem.

De som der delen?

Een uitstekende high-res sensor, een razendsnelle burst rate en een autofocus die in onze testperiode nauwelijks missers liet zien, al zal dat laatste soms afhankelijk zijn van het objectief. Dat laatste argument geeft wel een beetje de zwakke plek van dit systeem aan, die we op dit moment nog niet in onze cijfers meetellen. Er is voor deze professionele body niet zo'n grote keus aan hoogwaardige Sony A-vatting objectieven. En dat is voor de professional één van de belangrijke argumenten om wel of niet in een nieuw systeem te stappen. Bestaande A-vatting-gebruikers zal dat niks interesseren. Bij hen zal deze A99 II erg hoog op hun verlanglijstje belanden.

Naast de A99ii heeft Sony ook een serie systeemcamera's met fullframe sensor. Lees hier alles over de verschillen binnen de A7-serie

42 megapixel fullframe sensor
stof- en spatwaterdichte body