Gebruikersreview: Sony FDR X3000R © sony, gebruikersreview, actioncam, x3000R

6 december 2016, 10:00

De Sony FDR X3000R 4K actioncam oogt niet alleen high-tech. Hij is het ook. De allerbeste techniek in een klein huisje, met legio opties. Sony kreeg het voor elkaar. Fabian Viester probeerde de actioncam een week uit.

Ben je zelf ook op zoek naar een actioncam? Lees er alles over in dit online magazine!

Fabian stelt zich voor

'Ik ben Fabian Viester, een Voerendaalse pop- en evenementenfotograaf. Ik wil de sfeer op een evenement vastleggen en de passie van de artiesten op het podium. Gewapend met slechts één camera en twee objectieven in een gitzwarte omgeving met enkele straaltjes licht, is mijn drijfveer om dit tot in het kleinste detail vast te leggen. Het kleinste detail maakt het grootste verschil. Daarnaast zie ik graag wat van de wereld en ben ik het liefst sportief en actief bezig.'

Het gebruik van de actioncam ging toen ik hem ontving niet à la Apple. Veel functies en mogelijkheden in één kleine behuizing. Op zich is dat natuurlijk tof. De camera heeft maar een beperkt aantal onderdelen: onderwaterbehuizing, camera zelf, accu, usb-kabeltje, horlogebandje en extern schermpje; alles om het maar zo simpel mogelijk te houden. Alleen, het is zó gecomprimeerd dat gebruiksgemak niet altijd voorop staat. Naast de accu die je er andersom in kunt stoppen (idem bij het micro-sd-kaartje) was het dus even uitvogelen hoe alles werkt.

Video- en fotokwaliteit

Afbeeldingen schiet de FDR X3000R best scherp. Ik ben onder de indruk. De Bionz x-processor zorgt voor meer details, super ruisreductie en beter contrast. Door de Exmor R cmos-sensor gaat schieten in donkere omstandigheden beter, met minder ruis en meer helderheid. Over de geluidskwaliteit tijdens het filmen ben ik minder tevreden. We hebben getest op verschillende mountainbikeritten en het geluid klonk nogal dof.

Livebeeld

Het live beeld op het losse schermpje wil in de 4K-modus nog wel eens hakkelen of achterlopen. Op Full HD of slow motion heb ik daar geen hinder van ondervonden. Het horlogebandje is een leuke gadget die er standaard wordt bijgeleverd. Wel is het jammer dat het bandje niet 100% lekker zit. De pasvorm is niet zo flexibel, waardoor het bandje na een uur dragen ging irriteren.

Live hetgeen je aan het opnemen bent meevolgen is geen probleem!

Audiokwaliteit

De ingebouwde microfoon doet wat hij moet doen. Maar hij is niet al te best. Wat mag je ook verwachten van zo'n klein apparaatje, dacht ik bij mijzelf? Niettemin levert hij prima kwaliteit voor online of voor films waarbij de achtergrondmuziek belangrijker is dan de opgenomen audio. Wil je toch betere geluidskwaliteit, dan biedt de ingebouwde microfooningang deze mogelijkheid.

Kleurweergave

De kleurweergave van de Sony heeft me aangenaam verrast. Het enige dat mij stoorde was de extreme saturatie/kleurversterking in de wolken. In vergelijking daarmee was alles onder de horizon perfect uitgelicht en zelfs de schaduwdelen nog goed te zien achteraf op de opname. De wolken zijn óf uitgebeten wit óf extreem blauw. De kleuren van de omgeving zijn wel weer erg goed en neutraal opgenomen. Dit bevreemdde mij.

Visoog

Het fisheye-effect is stukken minder bij deze actioncam dan bij bijvoorbeeld een GoPro of oudere modellen van Sony. Een fisheye-effect kan soms wel iets extra's geven. Maar je wilt het niet altijd. Deze lens biedt het beste van groothoek, met minimale vervorming.

Je kan de camera pannen en tilten.

Het losse display vanwaar je je live opname mee kan volgen, ideaal!

Software

De gratis te downloaden software 'Action Cam Movie Creator' werkt erg fijn en simpel. Het installeren en ermee werken gaat erg makkelijk. Het importeren neemt uiteraard wel even wat tijd in beslag. De software biedt je verschillende mogelijkheden tot het monteren van de opgenomen video's. Erg leuk!

Ik kan met een gerust hart zeggen dat deze Sony actioncam een heuse concurrent is voor alle andere actioncams op de markt. Een camera met 4K-videokwaliteit, interessante samenwerking tussen de live remote en de camera, live-opname en ingebouwde timelapse. Een nadeel is de duurzaamheid van de producten. De bevestiging voor aan het stuur van je mountainbike voelt erg plastic aan. Hier zit dus zeker nog verbetering in voor Sony. Al met al echt een topapparaatje: knap hoe Sony al die features in zo'n kleine behuizing heeft kunnen stoppen!

Ook een camera testen?

Ben jij een actieve fotograaf met een vlotte pen en zou je zelf wel eens een camera willen testen? Aarzel dan niet en stuur een mailtje met als onderwerp Gebruikersreview naar redactie@zoom.nl. Wie weet staat jouw verhaal dan de volgende keer in dit blad.

Camera zijkant

Aansluitmogelijkheden achterkant

klein en compact
4K-videokwaliteit
uitgebreide instelmogelijkheden
unieke features voor livestreamen
waterbestendig
plastic feel materiaal en statiefbevestiging
geen borging
saturatie lucht soms extreem

Score:

ModelFDR-X3000 4K Action Cam
    Prijs€ 600,-
    Sensor7,20 mm 1/2,5 exmor R cmos-sensor met achtergrondverlichting, 8 megapixel
    Videoresolutie4K Ultra HD
    Lichtgevoeligheidiso 100-25600 en automatisch
    Opnameformaatmp4: mpeg-4 avc/h.264, xavc s-indeling: mpeg-4 avc/h.264
    Gewicht/ Afmetingen body114 gram/29,4x47,0x83,0 mm

'Ik ben Fabian Viester, een Voerendaalse pop- en evenementenfotograaf. Ik wil de sfeer op een evenement vastleggen en de passie van de artiesten op het podium. Gewapend met slechts één camera en twee objectieven in een gitzwarte omgeving met enkele straaltjes licht, is mijn drijfveer om dit tot in het kleinste detail vast te leggen. Het kleinste detail maakt het grootste verschil. Daarnaast zie ik graag wat van de wereld en ben ik het liefst sportief en actief bezig.' www.fabianviester.nl