Meld je gratis aan
Fuji X-Pro2 getest op het ijsbeeldenfestival © blog, liesbeth, Fuji X-Pro II

19 december 2016, 10:00

Op internet is veel discussie over de kwaliteit van de beelden die uit Fujifilm camera's komt. Er wordt zelfs beweerd dat de kwaliteit beter zou zijn dan een fullframe camera, maar klopt dat ook? Liesbeth van Asselt nam de Fuji X-Pro2 mee naar het ijsbeeldenfestival om de camera eens goed uit te testen.

Zoom.nl nam de Fujifilm X-Pro2 al eerder volledig onder de loep. Lees hier onze volledige review.

Iedereen heeft een mening. Zonder dat duidelijk is of die mening gevormd is door eigen ervaring, door de mening van anderen of door bepaalde belangen. Om een objectief oordeel te kunnen vormen, ga ik samen met Ed Coenen, die zelf een Fujifilm X-Pro 2 heeft, een dag op stap.

Als ik de camera in m'n handen neem, gaat m'n fotografiehart sneller kloppen. De camera oogt als die van m'n vader, waar ik ooit als kind mee leerde fotograferen. Het diafragma verzet je gewoon weer zoals vroeger op het objectief, de sluitertijd met een knop boven op. Zelfs m'n oude mechanische draadontspanner past erop!

Compact

Met een primelens (ik heb de 23 en de 35 mm tot m'n beschikking gekregen van Fujifilm) is de camera heerlijk licht. Met de 40-150 mm die ik mag lenen, wordt het geheel wel veel zwaarder en daarbij wat topzwaar, dus moelijker te hanteren zonder op knopjes te drukken waar je niet op wilt drukken (het Q-menu bijvoorbeeld). Maar het is nog altijd veel minder zwaar dan m'n eigen fullframe spiegelreflex met een 70-200mm erop. Daarmee hebben we gelijk een groot voordeel van deze camera te pakken: geen zere elleboog en duimmuis meer van een te zware camera!

Gauw van start dan maar, met het testen van de mogelijkheden die deze camera biedt! Om te beginnen zetten we de Nikon D4s en de Fujifilm X-Pro 2 op statief naast elkaar en maken we met beide camera's (zelfde instellingen) een foto.

Wat gelijk opvalt na het laden van de foto's, is het verschil in kleur (raw foto's in Adobe Camera Raw geladen). De foto gemaakt door de Nikon D4s is wat groen, de foto gemaakt door de Fuji X Pro 2 is wat paars. Als ik met het witbalans-pipet op dezelfde plek in de foto klik is het kleurverschil nagenoeg verdwenen. Van de bewering dat Adobe slecht om zou gaan met de geproduceerde kleuren van Fujifilm heb ik niks gemerkt.

Ruisprestaties

Bij de foto's gemaakt op iso 200 zie ik niet heel veel verschil in scherpte en detail. Dat had ik niet verwacht! 1-0 voor Fuji dus. Het gaat echter mis bij hogere iso-waarden. Beide onderstaande foto's zijn gemaakt met de iso op 1000. Hoe de ruisprestaties van de Fuji camera ook geroemd worden, dit ziet er natuurlijk gewoon belabberd uit. De wimpers vallen volledig weg in de ruis. Haal je de ruis weg in de Raw-converter, dan wordt het nog beroerder met de detaillering....



Links: Fuji X-Pro II (iso 1000) Rechts: Nikon 4Ds (iso 1000)


Oké, de door de Fuji X-Pro 2 geleverde kwaliteit bij weinig licht is daarmee niet bruikbaar voor mijn tak van sport: bedrijfsfotografie, waarbij ik vaak foto's maak bij moeilijke lichtomstandigheden en die nogal eens gebruikt worden in Abri's: groot geprinte foto's die van dichtbij bekeken worden.

Wat kan er wel met de foto's uit de Fujifilm X-Pro 2? Alles waarbij de ruisprestatie minder van belang is: reportagefotografie, straatfotografie, journalistieke fotografie en reisfotografie bijvoorbeeld.

Om te kijken hoe de camera werkt als reportagecamera, nam ik hem ook nog een dag mee naar het Nederlands IJsbeelden Festival. Net zoals vorig jaar is me gevraagd een reportage te maken van de opbouw van dit festival, die alleen op het web gepubliceerd wordt.

Menu

Om een beetje met de camera uit de voeten te kunnen, eerst maar eens kijken wat er voor mogelijkheden onder de knoppen en menu's zitten. Ik ben blij verrast met de snelheid van de autofocus. Zelfs in donkere omstandigheden weet de camera snel scherp te stellen. Fuji heeft in deze camera ruim de helft van de AF-punten uitgerust met fasedetectie, en dat is dus goed te merken!

Snelheid

Ook in de continumodus volgt de camera Ed die naar mij toe komt rennen goed. Dit doet echt niet onder voor m'n Nikon spiegelreflex!


Na ongeveer 12 foto's is de buffer vol en moet de camera de foto's wegschrijven naar de kaart. En daar zit wel een grote adder onder het gras. We begonnen met een kaartje dat 30MB/sec weg kan schrijven. Daarmee moesten we anderhalve minuut (!!) wachten voordat we weer een foto konden maken. Toen we er een kaartje in deden dat 90MB/sec weg kan schrijven, duurde dat 'nog maar' 15 seconden. Met een UHSII kaartje (280 MB/sec) 12 seconden.

Ook als ik in de single modus fotografeer, is de vertraging echt een $#@*&-moment. Zelfs met het UHSII kaartje wat ik mocht lenen. Je kunt niet snel achter elkaar door fotograferen. Tijdens het wegschrijven van een foto naar het kaartje kun je de ontspanknop gewoonweg niet indrukken. Ter indicatie: ik mis ongeveer de helft van de foto's hierdoor. Zelfs het instapmodel van Nikon (D3100) is met een 30MB/sec kaartje vele malen sneller in het wegschrijven van de foto's dan de Fujifilm met een 280 MB/sec kaartje!

Om nog een beetje snelheid te houden is het van belang dat in beide kaartsloten een snel kaartje zit (minimaal 90 MB schrijfsnelheid). Als je in het 2e kaartslot een langzame kaart (30 MB/sec) stopt, dan is dat het kaartje dat de snelheid bepaalt. Gebruik je het tweede kaartslot als overloop, dan heb je dit probleem natuurlijk niet.

Back Button Focus

We hebben ook nog even de Back Button Focus getest. Na even zoeken komen we er achter dat dit bij Fujifilm anders werkt dan bij andere camera's. Je moet namelijk eerst de AF-knop voorop de camera op manueel zetten! Daarna kun je natuurlijk scherp stellen met de ring op het objectief, maar ook met de AF-L knop! Daar werkt de AF nog gewoon. Ik moet zeggen dat ik dit wel erg handig vind. Misschien een idee voor andere fabrikanten.

Heb je de AF-L knop eenmaal ingedrukt, dan houdt de camera die scherpstelling vast. Als je de ontspanknop vervolgens half indrukt, regelt die alleen de belichting, met de scherpstelling doet deze knop dan niks meer.

Elektronische zoeker

De elektronische zoeker kan een zwak punt zijn bij systeemcamera's, je ziet dan bijvoorbeeld het beeld verspringen of naijlen. De Fujifilm X-Pro 2 heeft daar geen last van, super!


De Fuji X-Pro 2 heeft een hybride zoeker. Dat wil zeggen dat je ervoor kunt kiezen om de zoeker als elektronische zoeker te gebruiken, of als optische zoeker. Door de plaatsing van de zoeker in de linkerbovenhoek van de camera, heb je in het laatste geval natuurlijk wel last van parallax. Men plaatste de zoeker links om een groot deel van het gezicht van de fotograaf vrij te kunnen houden naast de camera. Alleen pakt dat voor mij niet goed uit; ik kijk met m'n linker oog door de zoeker (omdat ik met m'n rechter oog bijna niets zie is dat geen optie). En dus zit ik nu met m'n hele gezicht achter de camera.

Bij gebruik van een telelens , maar ook van de 23 mm, moet je er rekening mee houden dat bij gebruik van de optische zoeker, de lens een groot deel van het zoekerbeeld in beslag neemt. En het kader wat in de zoeker aangeeft wat er op de foto komt, is in de telestand zo klein, dat je dit niet goed meer kunt beoordelen.

Onderstaand foto's van wat je ziet in de optische zoeker met de 40-150 mm op de camera. Ik heb deze foto's gemaakt door mijn iPhone voor de zoeker te houden. Bij 150 mm krijg je daarmee een heel klein kader (alles buiten het witte kader komt niet op de foto). Ergens binnen het kader staat misschien nog iemand waarvan het gezicht hooguit 10% van de ruimte binnen het kader inneemt. Dat is een reële situatie bij bedrijfsfotografie waar mensen op hun werkplek gefotografeerd worden. Het kleine kader maakt het onmogelijk om de gezichtsuitdrukking van diegene te zien op het moment dat je de foto maakt. Toch maar over op de elektronische zoeker dus! Dan heb je geen last van de lens in beeld of van een verkleind kader. What you see is what you get in dat geval.


Waar ik in het begin wel tegen aan liep was dat de elektronische zoeker bij een klein diafragma veel te donker werd. Ik zag helemaal niets meer! Je bleek dit te kunnen verhelpen door in het menu te duiken en in te stellen dat de EVF niet de werkelijkheid moet laten zien m.b.t. belichting en witbalans. Je moet de preview uitzetten dus. Voor strobistfotografen die van een donkere omgeving houden en die dus altijd met korte sluitertijden werken, is dit een handige instelling!

Bediening

Dat het allemaal net anders dan anders werkt, maakt de camera niet echt intuïtief te bedienen. Zo werd ik bijvoorbeeld verrast door het feit dat na het testen van de voorgeprogrammeerde filters die op de camera zitten, de camera plotseling op jpeg stond (en bleef staan!). Ik kan me voorstellen dat foto's met zo'n filter alleen in jpeg gemaakt worden, maar het is wel vervelend dat je daarna het menu in moet duiken om de camera weer op raw te zetten. Of erger: als je niet in de gaten hebt dat dit gebeurt, je de rest van de reportage in jpeg hebt staan....

Wat ook wel even wennen is, is dat er op de camera geen PSAM-knop zit. Zowel de sluitertijdknop als de diafragma-ring op A zetten, betekent dat de camera op de Program-stand staat. Een echte Auto-stand kent hij (gelukkig) niet. Zet je de sluitertijd op A, dan werk je op diafragmavoorkeuze. De sluitertijd kiest de camera dan 'Automatisch' voor je. Zet je de diafragma-ring op A, dan werk je dus in sluitertijdvoorkeuze. En zet je helemaal niets op A, dan werk je volledig handmatig.

Wat opvalt is dat de bracketingfunctie alleen overbelicht tot +2. Normaal gesproken ga je van -3 naar +3 of van -5 naar +5, maar hier kun je dus geen serie maken van onderbelicht naar overbelicht. Althans niet met de bracketingfunctie. Ik zou de bracketingfunctie dan maar helemaal weggelaten hebben. Voor b.v. HDR wil je toch ook onderbelichte foto's in de serie hebben om de witte tinten goed te krijgen, en dat moet je nu dus toch handmatig regelen.

Conclusie

Tot slot nog wat positieve verrassingen:

Bij auto-iso kun je behalve een max iso ook een minimale sluitertijd instellen. Zodat je bijvoorbeeld niet door een te lage iso met een te lange sluitertijd werkt en daardoor een onscherpe foto krijgt.

Waar ik afgelopen zomer bij het testen van de Captur Module Pro tegen aan liep, was dat de intervalfunctie daar alleen werkte als je minimaal 3 seconden tussen de foto's hield. Onhandig als je bijvoorbeeld een timelapse van noorderlicht wilt maken. De Fuji heeft het beter voor elkaar: je kunt 999 foto's maken met een interval van 1 seconde.

Plus- en minpunten

In tegenstelling tot de XT-2 heeft de X-Pro 2 geen kantelbaar scherm. Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom de professionele camera's van Nikon geen kantelbaar scherm en geen pop-up flitser hebben: "Jullie professionals zijn over het algemeen niet zuinig op jullie camera's, dan zijn dit soort dingen zo kapot". Nu ben ik ongelooflijk zuinig op m'n spullen, dus ik vind dit echt een gemiste kans... Ik heb de Wifi niet uitgetest, maar het kan natuurlijk zo zijn dat dit de nadelen van het niet hebben van een kantelbaar scherm deels oplost omdat je het beeld dan op je smartphone kunt zien.

De belichtingscompensatieknop boven op de camera ziet er mooi uit, maar blijkt in de praktijk erg onhandig te zijn. Meermalen had ik zonder er erg in te hebben de knop verdraait bij het oppakken van de camera. Met als gevolg een over- of onderbelichte foto.

Verder: ik merkte dat de accu snel leeg is, dus de aanschaf van reserve accu's is een must.

Het Nederlands IJsbeelden Festival

Ik ga op pad met alleen de Fuji X-Pro 2, een 23 mm en een 40-150 lens. Wat een genot om zo licht bepakt te gaan fotograferen!

Verder heb ik twee Cactus V6 II bij me, twee flitsstatiefjes en twee Godox flitsers. Waarom m'n Godox flitsers in plaats van m'n Nikon flitsers? Omdat Godox werkt met accu's in plaats van penlight batterijen; accu's houden het in koude omstandigheden veel langer uit dan batterijen.

Aangekomen bij het IJsbeelden Festival blijkt dat de Fuji X-Pro 2 en de Cactus V6 II ondanks alle beloftes niet met elkaar kunnen praten (met mijn Nikon werkt het allemaal wel).

Voor dit soort reportagefotografie is de Fuji X-Pro 2 echt een fijne camera. Lekker licht, snelle auto focus. Het eerder genoemde probleem van de vertraging speelde me wel behoorlijk parten. Maar ach, vroeger moesten we met een hendel de negatieffilm transporteren, dus alles is relatief ;-).

Vanwege de ruisproblemen heb ik alleen met de 23 mm gefotografeerd. Daarmee kon ik met de iso op 800, met f2 en een sluitertijd van 1/60 redelijk uit de voeten. De 40-150 nam teveel licht weg, waardoor of de iso omhoog moest (ruis), het diafragma naar 1.4 (te weinig scherptediepte) of de sluitertijd te lang werd (risico op bewegingsonscherpte).

Wat een werk wordt er door de ijscarvers verzet om deze beelden te maken uit 275.000 kg (!) ijs. Echt de moeite waard om eens te gaan bekijken hoe ze met kettingzagen en beitels het ijs omgevormd hebben tot prachtige beelden. Het thema van dit jaar is "muziek". Je vindt er beelden met als thema disco, klassiek, hiphop, hardrock, punk, musical, etc. Voor elk wat wils dus.

Tip van de organisatie: als je wilt fotograferen, kom dan buiten de weekenden en de kerstvakantie om, want dan is het heel erg druk. En kleed je warm aan..... Het IJsbeeldenfestival is open van 10 december tot 5 februari. Meer informatie vind je op de website





Thuisgekomen duiken we het internet op, bellen en mailen we collega's (ook een paar Fuji ambassadeurs), etc. Het eindresultaat van een middag speurwerk is dat het nog steeds niet naar behoren werkt. Bij de eerste aanbevolen instelling krijgen we al bij 1/50 een zwart beeld, ver voor de flitssynchronisatietijd dus. De flitser flitst dan te laat. Bij een andere instelling komt de flits wel op de foto, maar of je nu hard of zacht flitst, het flitslicht wat op de uiteindelijke foto komt is even fel. Terwijl de flitser duidelijk zichtbaar harder of zachter flitst. Vreemd.... Zo lopen we samen alle instellingen door, proberen zowel een Cactus met update 1.1.003 als met 1.1.006, maar helaas zonder het gewenste resultaat.



We kijken ook nog even naar het HSS flitsen wat de Fuji volgens een omweg zou moeten kunnen met de Cactus V6 II. HSS staat voor High Speed Sync en betekent dat je met een kortere dan de flitssynchronisatietijd kunt flitsen. Een instructief filmpje hierover vind je hier:



Helaas, het werkt niet. Je ziet in het begin van dit filmpje dat de Cactus de Fuji zou moeten herkennen als je met de ontspanknop half ingedrukt de Cactus aan zet (op TX). Er moet dan een F in het camera icoontje komen. Dat gebeurt bij ons niet. De Cactus herkent de Fuji dus niet. Waardoor het instellen van de flitser en HSS flitsen niet werkt. Even checken op de Nikon: daar werkt het wel.


Omdat ik in mijn reviews een objectief beeld wil geven, neem ik contact op met Fuji en met Cactus om hun kant van het verhaal te horen. Ondanks heel veel heen en weer mailen (Cactus blijkt erg behulpzaam te zijn!), komen we er niet uit. Ook bij mijn camerazaak hoor ik intussen verhalen met dezelfde strekking: problemen met het flitsen met de Fuji X-Pro 2.

Flitsen met de Fujifilm X-Pro 2

Inmiddels is er ook een reactie van de Fujifilm ambassadeur die ik benaderde: bij hem werkt de Fujifilm in combinatie met de Cactus de ene keer wel en de andere keer niet. Erg onvoorspelbaar dus.

Behalve Cactus ondersteunt ook de Captur triggerset van Hahnel HSS flitsen (voor mij een voorwaarde voor een goede triggerset). Alleen is de Capturset altijd cameragebonden, voor ieder cameramerk koop je dus een andere triggerset. Bij Cactus is dat niet het geval, daar kun je op de triggerset instellen met welk cameramerk je werkt. Ik heb geen Capturset voor Fujifilm in mijn bezit, vandaar dat ik alleen kon testen met Cactus.

Motto van het verhaal: als je een Fujifilm camera aan wilt schaffen en je wilt er off-camera mee kunnen flitsen, probeer dan eerst in de winkel uit of het met jouw spullen werkt! Het is mij niet duidelijk geworden of dit een software probleem is van Fuji of van Cactus. Maar Cactus komt begin 2017 met een update. Fingers crossed dat de problemen dan opgelost zijn!

Conclusie

Is de Fujifilm X-Pro 2 nu een camera die ik aan zou schaffen? Zoals gezegd niet voor het werk dat ik voor mijn klanten doe. Daarvoor is de beeldkwaliteit te matig door de slechte ruisprestaties. Maar voor op reis, voor straatfotografie of voor reportagewerk zou het een interessante optie kunnen zijn.

Ik merk dat ik het jammer vind dat ik de camera weer in moet leveren, dus wie weet! Eerst maar eens afwachten of de flitsproblemen opgelost kunnen worden.

Met dank aan: Ed Coenen, Martin Hogeboom, Piet van den Eynde, Sam van Asselt, Camera Tools en Cactus voor hun hulp en adviezen bij deze review! En natuurlijk Fuji voor het beschikbaar stellen van de camera.

Liesbeth ging al eerder naar het ijsbeelden festival in Zwolle! Lees en bekijk hier haar ervaring en fotoreportage.

avatar

Liesbeth van Asselt: Na tientallen jaren ervaring opgedaan te hebben in de fotografie, richtte ik in 2004 Stapfoto op. Als bedrijfsfotograaf maak ik foto's (en slideshows en/of video's) voor websites, brochures, flyers, jaarverslagen en bijvoorbeeld het 'smoelenboek'. Daarmee heb ik volgens mij het mooiste vak wat er bestaat! Mijn kennis en ervaring delen vind ik bijna net zo leuk als het fotograferen zelf. Dus geef ik met heel veel enthousiasme vele fotocursussen en workshops. Altijd praktijkgericht en met persoonlijke aandacht voor iedereen. Zie www.stapfoto.nl/fotografiecursus.php

Reacties (31)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Ronaldvos op 4 januari 2017 om 22:40

Anderhalf minuut wachten als de buffer vol is?? Ik heb nu de XPro2 in mijn handen, ik houd de knop ingedrukt, ik blijf schieten (gaat na 2 seconden iets trager zeg 2 foto's per seconde ipv zeg 8), ik laat de knop los maar druk hem gelijk daarna weer in, hij schiet gewoon weer door terwijl het lampje van opslaan knippert. Ik laat de knop weer los en binnen 5 seconden is alles opgeslagen 30 foto's in 6 seconden gemaakt (incl dus die 0.5 seconde bewuste onderbreking), ik gebruik een 128gb Sandisk SDXC Extreme Pro 95mb/s lees & 90mb/s schrijf snelheid. De bewering in deze "review" is totale onzin. Iedereen met een XPro2 pak je camera maar en probeer het gewoon.

Mijn camera staat nu op RAW+JPG ik selecteer nu zo'n filter (toy maar who cares welke) en hij staat idd tijdelijk op JPG ik selecteer nu weer stilstaand beeld om de fillter uit te zetten en hij staat gewoon weer op RAW+JPG. Ik probeer dit nu ook met alleen RAW, filter aan, filter uit en hij staat gewoon weer op RAW. Jouw bewering dat na het selecteren van een filter je standaard instelling bv RAW of RAW + JPG overschreven worden is onzin. Iedereen met een XPro2 pak je camera maar en probeer het gewoon.

De Bracketing funtie maakt gewoon braaf een foto als je wil van -2, 0 dus en +2 of dus kleinere stapjes (idd geen stappen van 3). Dat je geen serie kan maken van onderbelicht naar overbelicht is dus onzin, er komen netjes 3 foto's uit, je hebt die functie niet eens geprobeerd dan had je het gewoon gezien. Er staat +-2 bij die optie ( dat jij alleen de + leest) . Anyway iedereen met een XPro2 pak je camera maar en probeer het gewoon.

De ISO1000 voorbeelden kunnen niet juist zijn. Download maar gewoon een RAW file (al pak je er eentje op ISO12800) van bv DPreview of Photograpbyblog en je zult zien dat beide camera's veel betere ISO prestaties hebben. Je zult ook zien dat de Nikon D4s veel kleurruis heeft (vooral veel geel verzint ie erbij) tegen nul kleurruis op de XPro2 en dat de D4s moiré effecten produceert die echt niet meer van deze tijd zijn. Qua ISO prestaties kun je discussiëren welke beter is, maar ligt dichtbij elkaar. Wat je verkeerd hebt gedaan met je ISO1000 test op beide camera's weet ik niet. Ook hier zou ik zeggen: iedereen met een XPro2 of Nikon D4s pak je camera maar en probeer het gewoon de ISO1000 prestaties zijn veel en veel beter op beide camera's.

Met alle respect maar deze review is gewoon onjuist en begrijp niet waarom zoom onwaarheden publiceert. Pak de camera maar gewoon zoom en probeer het zelf.

stapfoto op 9 januari 2017 om 10:48

Hoi Ronald, de werkwijze was als volgt: ik heb de camera steeds in het bijzin van anderen getest in allerlei praktijksituaties en op alle standen (dat jij zegt dat dat niet zo is, laat ik dus even voor wat het is). Als ik tegen iets aan liep (neem het op jpeg blijven staan of de bracketing), liet ik iemand anders meekijken op mijn leen-camera. Als die tegen het zelfde aanliep, vroeg ik iemand die zelf een Fuji X Pro2 heeft om mee te kijken. In het geval van bijvoorbeeld het op Jpeg blijven staan, gebeurde dat bij beide camera's. Vervolgens keken we dan op internet of meer mensen dat probleem hadden (inderdaad was dpreview een van de sites die we bezochten). Zo ja, dan werd het vermeld in de review. Er werd dus niet over 1 nacht ijs gegaan en we hebben puur, zonder emotie, naar de feiten gekeken. Idem de snelheid: Ed fietste heen en weer over de weg om te kijken hoe de camera met het pannen omging, en moest steeds erg lang wachten voordat hij opnieuw langs kon fietsen omdat de camera nog bezig was de foto's weg te schrijven en ik de ontspanknop dan wel in kon duwen, maar er geen foto's gemaakt werden (Ed heeft zelf een Fuji X Pro2!). Waarom was dat bij de leencamera, bij zijn camera, bij een cursist van me en bij een aantal reviews wel zo en bij jou (en anderen hier) niet? Bijzonder.... Kortom: als het bij jou anders werkt, zit er dus verschil in de camera's (updates?) en/of instellingen die maken dat het bij de een wel en bij de ander niet gebeurt. Dat is interessant voor Fuji om uit te zoeken.

Ronaldvos op 9 januari 2017 om 11:18

Natuurlijk hebben settings invloed bv:
- Er zijn 9 ruisonderdrukking standen van -4 tm 4 (zelf gebruik ik altijd -4 welke heb jij gebruikt?)
- Fuji gaat niet goed om met Lexar kaarten zeker niet de UHS-II, Sandisk Extremepro juist weer wel, welke heb jij gebruikt? zie deze link met welke geheugenkaarten gegarandeerd worden door Fuji, houd je daar gewoon aan (Lexar alleen voor de XT2 niet de XPro2) http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/compatibility/card/x/
- Er zitten opties op om ruis toe te voegen, zelf voeg ik altijd ruis toe met Nik software omdat zelfs OP hoge ISO’s de foto’s me te clean zijn (ja zelfs op -4) welke heb jij gebruikt?
- EV bracketig levert altijd 3 foto’s af behalve als dat technisch niet mogelijk is, stel je wilt +-1EV "bracketigen" maar de normale (0 EV aanpassing) staat al op diafragma vast f1.4 sluiter 1/32000s isosimulatie ISO200 dan kan er geen overbelichte foto gemaakt worden omdat de sluiter niet sneller dan 1/32000s kan en die ISO200 niet lager dan 200 (behalve met JPG trucjes die je gewoon niet moet doen), dan kan hij idd geen 3 foto's maken. Zat je op zo'n limit? Heb je de EXIF van de 0 foto? Dit is niet anders op andere camera's.
- Had je idd wel de laatste firmware? Net weer geprobeerd camera op RAW, dan die toy filters dan zelfs de camera uit dan weer aan dan van filters af en hij staat weer op RAW. Dit zou idd een firmware update kunnen zijn, ik heb natuurlijk de oude firmware niet, maar waarom testen op oude firmware uberhaupt?
- Hoe stelde je scherp? had je gezichtherkenning nog per abuis aanstaan, of wide/zone-tracking? Gewoon 1 focus punt niet te groot, jij bepaalt toch waar je scherp op wilt stellen dat laat je de software in de camera toch niet doen

Kortom en of het uitmaakt hoe je een camera instelt, dat is toch algemeen bekend

Keertje met mij de review over doen? Op Ed of mijn XPro2? Zul je zien dat je op alle punten ongelijk heb. Ik betaal je uren x uurtarief als ik ongelijk heb. als jij zo sportief bent een update te plaatsen van je review stel dat het toch anders uitpak dan je had verwacht

stapfoto op 9 januari 2017 om 12:56

Hoi Ronald, grappig, ik had hetzelfde idee: samen een keer testen. Dus ja prima. Doen we dan een keer in een vakantieperiode, dan is het hier weer wat rustiger en heb ik meer tijd. Daarom was de test ook in december, met m'n 80-urige werkweken zit er weinig ruimte in de weken buiten de vakantieperiodes om. Mbt je instellingen: ik gebruik nooit hoge iso ruisonderdrukking, niet op de Nikon (ik gebruik alleen ruisonderdrukking lange sluitertijden) en voor het vergelijk dus ook niet op Fuji. En ik gebruik ALTIJD Sandisk, had de laatste update, etc. En ja, natuurlijk zal ik als er een aantal andere conclusies te trekken zijn dat melden. Mijn doel is een objectieve review, niet meer en niet minder. Enne.... ik ben niet blond.....

Ronaldvos op 9 januari 2017 om 13:07

Sportief van je, ik zorg dat je mijn telefoonnummer krijgt, collega van mij kent Ed en die Ed kent jou weer.

janharm op 30 december 2016 om 22:59

Een mooie recensie Liesbeth, dank! Ik deel zeker je mening over de ruis. Zelf bezit ik een Fuji X Pro 2 (dit jaar ingeruild op een X 100 S) met een zoomlens 18-55mm. Daarnaast bezit ik nog een Canon 5D MK3. Wat mij van de Fuji tegenvalt is zoals jij ook opmerkt de ruis. Vanaf Iso 800 begint het al te storen terwijl ik met de Canon tot ongekende hoogten kan gaan. Of doe ik iets verkeerds? Als ik sommige foto's op de Facebook pagina van Greg Theulings bekijk kan het kennelijk ook zonder storende ruis en zijn veel foto's wel haarscherp? Ik ga maar eens op zoek hoe ik dat beter kan krijgen. Maar de X Pro2 blijft wel de camera die ik elke dag mee neem zonder last van mijn schouders te krijgen

michele070 op 4 januari 2017 om 18:06

Het lijkt erp dat jij iets fout doet idd. Constateer je die ruis op een SOOC jpeg of na verwerking in LR?
Onderstaand linkje is naar twee opnamen met de X Pro2 op 3200 ISO. Straight Out Of Camera Jpeg
http://www.fujix.nl/viewtopic.php?f=121&t=1450

janharm op 4 januari 2017 om 19:02

Dank voor je reactie; die foto's zien er idd erg goed uit! Heb afgelopen 2 dagen de instellingen aangepast (zoals Greg Theulings in zijn blog aanbeveelt, dus ruis op -4) Zie in elk geval een positief verschil. Heb in de avond in Antwerpen uit de hand kunnen fotograferen met een max Iso van 1600. Ik zal een foto plaatsen op mijn Zoompagina. De ruis veranderd idd iets zodra ik de foto's in LR inlaadt, met name zodra ik iets wijzig aan de schaduwpartij. Maar ondanks de goede JPG van Fuji wil ik de foto's altijd iets blijven bewerken. En in zwart/wit (Acros Yellow) is het niet storend maar zoek ik nog verder tot ik tevreden ben.

stapfoto op 2 januari 2017 om 17:59

Daarom wilde ik deze camera ook testen janharm, geen zere duim, elleboog en schouder meer is me heel wat waard....

Tof dat je hier durft te reageren met jouw ervaring over de ruis! Ik heb veel messenger berichtjes gehad van mensen die hier niet durven te melden dat ze ook problemen hebben met de ruis van Fuji vanwege de felle reacties van de Fuji-mensen. Jammer, want zoals PtR zegt, van een goede, respectvolle discussie worden we allemaal wijzer. Dank je wel voor het delen van je ervaring dus!

twovanravman op 22 december 2016 om 19:34

Met betrekking tot de Cactus V6 II. Er is een trukje om deze altijd goed te laten werken met de XPro2. Je moet het veerplaatje van je hotshoe verwijderen zodat de contactpunten beter aansluiten. https://youtu.be/IKGhynxW7vM

stapfoto op 2 januari 2017 om 17:46

Helaas werkte dat bij mij niet. Ik kreeg de Fuji al opgestuurd zonder de springveer . Maar bij sommigen werkt het inderdaad!

PtR op 22 december 2016 om 10:59

Ongeacht of de reacties op de review van Liesbeth "waar" zijn, vind ik het prachtig om ze te lezen. Dit is eindelijk eens een review waar een mooie discussie uit voor komt. Daar steek je als lezer wat van op.

Ruud van der Lubben op 20 december 2016 om 23:24

Na het lezen van deze review heb ik toch wel de nodige opmerkingen cq kanttekeningen en eerlijk gezegd ook mijn twijfels over de juistheid van een aantal beweringen.

“Wat kan er wel met de foto's uit de Fujifilm X Pro 2 ? Alles waarbij de ruisprestatie minder van belang is” Ik weet uit eigen ervaring dat de prestaties bij hoge iso’s van de X Trans C-mos III sensor in tegenstelling wat hier beweerd wordt, juist bijzonder goed zijn !

Bijgaand een aantal links naar websites waar reviews en tests juist het tegendeel aantonen van jouw bevindingen, waarbij ik me afvraag wat je met het getoonde bestand gedaan hebt om het er zó slecht uit te laten zien ! In genoemde links wordt de X Pro2 juist van alle kanten geroemd om zijn goede ruisprestaties.

http://petapixel.com/2016/03/29/experiences-fujifilm x pro2-shooting-weddings/

http://www.thephoblographer.com/2016/03/31/review-fujifilm x pro-2/#.WFl_ZhvhDIU

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1432749

http://blog.gregtheulings.nl/20160805-fujifilm-x-trans-marketing-of-slim-doordachte-techniek/

Als ik echter kijk naar de twee voorbeelden die je laat zien, dan denk ik dat de instellingen in LR er gewoon volledig naast gezeten hebben.
Probeer de instellingen zoals ze in het artikel van Greg genoemd worden, en vergelijk dan nóg eens !

stapfoto op 21 december 2016 om 18:16

Hoi Ruud, jouw voorliefde voor de Fuji is bekend .

Om alles eerlijk en objectief te testen (ik ben geen ambassadeur, krijg niet voor de review betaald, ben dus volkomen onafhankelijk) heb ik dit steeds samen met iemand anders gedaan. Er zijn dus getuigen dat de foto's in de blog staan zoals ze gemaakt zijn. En er is niet in Lightroom geprutst, het zijn beelden zo uit de camera.

Van vele reviews is bekend dat ze niet onafhankelijk zijn, dat men elkaar napraat of dat specs van de fabrikant domweg overgenomen worden. Er wordt niet echt getest. Ik heb zelfs ooit een product getest waarvan echt alle reviews zeiden dat het iets kon (ik noem geen merk/product) terwijl tijdens mijn test bleek dat dit niet klopte. De leverancier heeft toen de specs aangepast.....

Overigens zegt ook Greg dat de Nikon D750 beter presteert op het gebied van ruis dan de Fuji. Dat is ook te zien in zijn test.

Ruud van der Lubben op 21 december 2016 om 23:40

En om nog even duidelijk te laten zien wat een door jou zélf genoemde fotograaf met deze camera maakt op ISO 1250 en hoger !

http://blog.martinhogeboom.nl/2016/12/maarten-en-de-rinaldos/

Een prachtige serie op hoge ISO door Martin Hoogeboom

michele070 op 21 december 2016 om 23:35

Mag ik vragen waar we eigenlijk naar kijken bij die korrelige ogen? 100% crop? 200% crop? Een opgehaald onderbelicht beeld? Stuur mij dat raw bestand op 1000 ISO eens? Kan via mijn website (zie profiel). Dat een X Pro2 belabberd presteert op 1000 ISO is namelijk gewoonweg niet waar. Of je moet iets fout gedaan hebben met de belichting, óf in de omzetting met LR / ACR. Ik heb SOOC beelden van een X Pro 2 op 3200 ISO die tetterscherp en ruisvrij zijn én plaatjes die nog wat zijn getweaked met LR om ze nog net even beter te krijgen. En met de X-T2, die technisch identiek is, heb ik beelden op 8000 ISO geschoten waar je stijl van achterover slaat qua ruisprestatie. Ook op 12.800 ISO trouwens.

Ruud van der Lubben op 21 december 2016 om 21:02

Uiteraard is mijn voorliefde voor Fujifilm bekend, dat mag ik ook hopen ! Maar die voorliefde komt wél voort uit het feit dat met name de X-Trans sensoren zo geweldig goed presteren. Als de prestaties zouden zijn zoals op jouw voorbeeldfoto te zien is, dan was ik al lang geen Fujifilm gebruiker meer !

Als je het artikel van Greg Theulings over de X-Trans sensor leest dan staat daar letterlijk: "het is opmerkelijk hoe goed de X-Trans Cmos sensor met ruis op hogere ISO waardes weet om te gaan, zelfs op ISO 12800 blijven de bestanden goed bruikbaar voor commercieel gebruik"

"Er zijn dus getuigen dat de foto's in de blog staan zoals ze gemaakt zijn. En er is niet in Lightroom geprutst, het zijn beelden zo uit de camera"

echter, ik neem aan dat je deze test opnames op RAW geschoten hebt? dan gaat de opmerking dat eea zó uit de camera komt natuurlijk nooit op, en dat is nu juist waar het zo fout kan gaan. De X-Trans RAW bestanden vragen om andere instellingen dan die van een Nikon bij het omzetten naar JPG, juist omdat deze sensor op een andere wijze werkt, als je daar geen rekening mee houdt dan doe je de sensor geen recht en krijg je resultaten die niet representatief zijn.

stapfoto op 22 december 2016 om 12:03

Hoi Ruud en Michelle, we kijken naar een 300% vergroting (voor Nikon zelfs meer omdat dat een Fullframe bestand is). Dat is veel, maar minder dan voor de posters in de abri's nodig is.

Ruud: Greg zegt bij de ruisvergelijking ook: "De Nikon D750 geeft naar mijn idee in deze test de beste resultaten. Gelukkig maar, want ook de D750 is een camera met een Full Frame sensor".
Maar doe gewoon wat ik gedaan heb: ga niet alleen af op reviews en verhalen van anderen, test het zelf. Maak een foto van hetzelfde onderwerp, onder dezelfde omstandigheden en kijk dan onbevooroordeeld naar het verschil. En doe dit samen met anderen om een halo-effect bij jezelf te voorkomen. Ik deed dat bewust met zowel een Fuji als een DSLR eigenaar. De Fuji eigenaar besloot n.a.v. deze test overigens toch verder te investeren in Canon ipv in Fuji.

Wat ik in mijn blog zeg is dat het me een super camera lijkt voor bijvoorbeeld straatfotografie, de tak van sport van jou Ruud, Ik zeg zelfs dat ik hem misschien wel aanschaf voor reportage en reisfotografie. Wat ik dus jammer vind, is dat de focus nu volledig komt te liggen op de tegenvallende ruisprestaties. Alle positieve zaken die ik over de Fuji benoemd heb (snelle AF, look en feel, geen naijlend zoekerbeeld, gewicht, etc), krijgen daarmee minder aandacht. En juist alles wat aandacht krijgt groeit .

En nu: kerstvakantie! Fijne dagen allemaal en een mooi 2017!

PtR op 20 december 2016 om 19:55

Ik moet mijn bericht hieronder rectificeren. Door gedoe met mijn lensprofielen in Lightroom ontdekte ik dat mijn Nikon van RAW naar Basic was omgeschakeld door mijn eigen geblunder. Ik neem dus per direct terug wat ik hieronder heb gezegd en ga de rest van de avond met mijn hoofd tegen de muur bonken.

Ruud van der Lubben op 20 december 2016 om 23:30

Ik dacht al, aardbeving ?

PtR op 21 december 2016 om 18:50

Maar zo'n Nikon adept ben ik nu ook weer niet. Ik ben reuze blij met mijn Fuji X100T die altijd met me mee gaat.

stapfoto op 20 december 2016 om 22:45

Owh PtR, zoiets overkomt ons allemaal een keer. Heel diep wegkruipen

michele070 op 20 december 2016 om 14:01

http://zoom.nl/foto/overig/koplamp-vintage-style.2755822.html#afterupload

rob1951 op 21 december 2016 om 23:06

Ja........die foto laat andere koek zien dan wat de bakker van dit artikel uit haar oven heeft gehaald.

peterpicture op 20 december 2016 om 10:40

Liesbeth, een goede aanvulling op het al eerder verschenen review in Zoom. Ik hoop dat de redactie jou vraagt ook de nieuwe OMD van Olympus te reviewen. Gezien het prijsverschil tussen deze 2 camera's zou dat heel interessant zijn. Zou je daar voor open staan? Mvg, Peter

stapfoto op 20 december 2016 om 12:21

Hallo Peter, ik sta overal voor open. Omdat ik een grondige reviewer ben, en veel praktijktesten doe, kost het me wel veel tijd. En die heb ik niet altijd..... Kortom: ja, maar

wimroeke op 19 december 2016 om 16:28

Mooie review ook als eigenaar van een Fujifilm Xpro1.

RiannevanderWaals op 19 december 2016 om 14:33

Wow, na anderhalf jaar worstelen met de Fuji X-T1 heb ik er voor gekozen weer terug te gaan naar Nikon, en ik moet je zeggen, ben er heel blij mee! Jemig wat was het moeilijk om met anderen Fuji gebruikers het te hebben over wat ik waar nam, slechte ruis prestaties bij het fotograferen in ziekenhuizen en vreemde verscherping. Maar sinds ik de knoop doorgehakt heb hebben diverse twijfelaars en ervaringsdeskundigen contact met mij gezocht en nu deze review...
Ik heb een iso 6400 vergelijking van de Nikon D5200 met de Fuji X-T1, daar schrik je echt van!
Ik ben er overigens ook van overtuigd dat Fuji geweldig is voor bepaalde takken van de fotografie, maar bij lange na niet voor alles helaas, het is goed dat dit ook terug te lezen is voor mensen die willen overstappen.
Voor mij was het geen optie om twee systemen naast elkaar te houden, vandaar dat ik volledig terug gegaan ben.

PtR op 19 december 2016 om 11:07

Da's sterk. Gister heb ik sinds een lange tijd weer met mijn Nikon D7100 i.c.m. Nikkor 17-55 2.8 ED gefotografeerd en moest dit op hogere iso-waarden (>1000) doen. Ik schrok van de ruis en de stevige contrasten in vergelijking met mijn Fuji X100T. Met die laatste heb ik een week in Edinburgh bij vaak heel weinig licht gewerkt en ik vind dat ding fenomenaal. Ik heb gister zelfs overwogen de Nikon weg te doen en alles om te zetten naar Fuji. Ik sta nu op zo'n kantelpunt en weet nog niet wat te doen. Al met al een goede test, Liesbeth, waarbij ik blij ben niet een gelikt commercieel verhaaltje te lezen.

kb op 19 december 2016 om 15:57

Je Edingburgh zijn inderdaad waanzinnig....zo waanzinnig dat ik verliefd begin te worden die Fuij. En verders een terdege niet commercieel verhaal

PtR op 22 december 2016 om 18:38

Ik had de Nikon ten onrechte afgefikt. In plaats van RAW, wat ik altijd doe, had ik hem nu op Basic staan. En dat zie je.