Review: Sony FDR-X3000R © sony, actioncam, FDR-X3000R

20 december 2016, 09:10

Met de komst van de GoPro camera's ontstond er een compleet nieuwe markt. Opeens kon je al je spannende mountainbike, surf, motor of onderwater avonturen makkelijk filmen en fotograferen. Sony zag de hype ook en produceerde een reeks actiecamera's waarvan deze FDR-XR3000R de laatste en meest uitgebreide versie is.

Fabian Viester ging ook op pad met deze Sony Actioncam. Lees ook zijn gebruikersreview op onze website.

Bouw

Sony koos voor een ander design dan de ontwerpers van de GoPro camera's. Gestroomlijnder wat onder en bij hoge snelheden boven water wat minder druk op je 'mount' geeft. De camera zelf heeft een klein zwartwit lcd schermpje, waarmee je de instellingen kunt bekijken. Op de camera zit nog een aan-uit knop, een menu en een afdrukknop. Die zul je waarschijnlijk allemaal niet vaak gebruiken. Handiger is het om daarvoor de meegeleverd externe bediening met display, die je onder andere om je pols kunt dragen, daarvoor in te zetten. Je schakelt de camera er op afstand mee in of uit. Maar veel fijner is de mogelijkheid om ermee op een afstand te zien wat je compositie is. En de ingebouwde ontspanknop waarmee je de opnames mee start of stopt. Dankzij een lampje aan de voor, achter en de bovenkant van de camera kun je zien of je wel of niet aan het filmen bent.

Waterdicht

Helaas verdwijnt dat lampje aan de voorzijde uit het zicht als je de meegeleverde onderwaterbehuizing, waterdicht tot 60 meter diepte, monteert. Je verliest tegelijkertijd ook een beetje beeldkwaliteit, Je zet immers een kastje om je camera en dus ook een kunststof venster voor je objectief. Dat zie je dan terug in iets minder beeldkwaliteit en uiteraard een gedempt audio geluid.
Als je niet duikt of snorkelt zul je die onderwaterhuizing denk ik nauwelijks gebruiken, de camera zelf is met de IPX4 normering namelijk ook al spatwaterdicht. En dan ben je bestand tegen een lichte regenbui.

Mogelijkheden

De vier hoofdfuncties van de FDR-X3000R zijn fotograferen, wat de camera overigens in 12 megapixels doet, gewoon linear filmen en een timelapse video maken in 4K resolutie. Maar ook loop recording is mogelijk, waarmee je maximaal 5 tot 20 minuten beeld kunt opnemen. Nieuwe beelden overschrijven de oude zonder dat je geheugenkaart vol loopt. Je filmt net zolang totdat je die spectaculaire jump met je surfboard hebt gemaakt, terwijl de clip zelf dan toch maar bijvoorbeeld 5 minuten lang is. Erg handig als je een erg moeilijke actie heel vaak wil filmen totdat die uiteindelijk in de puntjes gelukt is.

Optisch gestabiliseerd

4K filmen is niet opzienbarend meer bij de nieuwe actie camera's, optische beeldstabilisatie in die resolutie wel. En dat doet deze Sony voortreffelijk. Of je nu loopt of met je moutainbike over een straatklinkers rijdt; de beweging wordt erg mooi gedempt. De detaillering, scherpte zijn voor dit type sensor zeer goed. De kleurweergave, witbalans en contrast net zo overtuigend. Ook de audio opnames door de ingebouwde microfoons was tijdens de proefopnames goed, iets wat bij veel action cams echt een sluitpost is. Je kunt eventueel ook nog een externe microfoon aansluiten.

In dit online magazine kan je nog veel meer lezen over de toepassing van verschillende soorten actioncams.

Optisch gestabiliseerd, ook in 4K video
Voor een actioncam een erg goede beeldkwaliteit