Review: Fujifilm X-A3 © fujifilm, X-A3, systeemcamera

7 februari 2017, 10:00

Selfies maken en vervolgens de wereld insturen maar ook vloggen op Youtube is razend populair. Retro body's trouwens ook. Waarom combineren we die twee niet dachten ze bij Fujfilm.

Lees hier meer over de voorganger van de A3, de Fuji Finepix X-A2

Slim! De X-A3 volgt, hoe kan het anders, de X-A2 op en krijgt een aantal upgrades. Zo stijgen het aantal megapixels van 16 naar 24, werd het autofocus systeem vernieuwd en werd het kantelbare scherm een touchscreen. De camera mist, het is een instapmodel, helaas wel een elektronische zoeker. De wifi mogelijkheden van de camera kregen ten opzichte van de A2 ook een upgrade. Je kunt nu niet alleen met de app beelden naar je tablet of smartphone downloaden en ze de wereld in slingeren. Met de X-A3 en de nieuwe app kun je ook de camera bedienen en instellen.

Selfie

En dat maakt het een ideale combinatie voor de ultieme selfie. Niemand ziet er er immers op zijn fraaist uit met het objectief in de groothoekstand. En die stand wordt vaak gebruikt als je de camera in je handen houdt als je een selfie schiet. Je armen zijn gewoon te kort. Als je de kitlens in de 50mmm stand zet, de camera ergens even neer zet, en wat meer afstand neemt zie je er meteen wat appetijtelijker uit. Je kunt met de app je compositie checken en uiteraard afdrukken. En daarna meteen alles met je smartphone op Facebook of Instagram delen.

Zonder smartphone blijft de X-A3 ook een erg goede selfiecam. Zodra je het scherm naar boven klapt en een beetje naar omhoog schuift gaat de camera automatisch in de selfiestand. Inclusief de bekende gezichtsherkenning en autofocus op de ogen. Je kunt eventueel een zelftimer inschakelen voor het juiste afdrukmoment. Maar in het selfie menu kun je eventueel ook instellen dat de camera zelf afdrukt zodra hij je ziet lachen.

Interface

De knoppen en draaiwielen zijn ten opzichte van de A2 nauwelijks veranderd. Je kunt er heel gebruikersvriendelijk met allerlei motiefprogramma's mee schieten. Maar ook de gevorderde PASM belichtingsmethodes kiezen. Met het controlewiel aan de bovenkant en het kleine verticale wieltje aan de achterkant kun je jouw camera instellen. Met het aanraakscherm kun je niet alleen het scherpstelpunt instellen en afdrukken. Maar ook door je gemaakte opnames scrollen en inzoomen, zoals je dat met je smartphone gewend bent. Gek genoeg kun je helaas niet door de menu's scrollen met het aanraakscherm. Maar dat hebben we bij meer camera's gezien.

Sneller en beter

De snelheid van de autofocus is ten opzichte van de X-A2 iets verhoogd. En dat maakt het aantikken van het juiste focuspunt op de achterkant van het scherm redelijk snel en bij goed licht ook erg betrouwbaar. Met 77 contrast autofocus punten is de camera voor een instapcamera redelijk goed uitgerust. De continu autofocus in de videomode was voor ons wat minder overtuigend.

Ben je nog niet zeker of een systeemcamera voor jou de beste optie is? Lees hier de voornaamste verschillen tussen een spiegelreflex en systeemcamera.

24 megapixel CMOS filter
Mooie betaalbare retro body