Review: Olympus Pen E-PL8 © olympus, pen, E-PL8

14 februari 2017, 10:00

De PL7 was de Olympus instap systeemcamera met de fashionable looks. Deze opvolger, de E-PL8, kreeg een kleine beauty make-over.

Lees hier de review van de voorganger, de Olympus Pen E-PL7

Een camera als fashion accessoire, wat is daar mis mee? Niks, als je er ook nog eens goede foto's mee kunt maken. Olympus heeft met de PL8 de modieuze trend doorgezet. De body werd wat strakker gestileerd met een kleinere handgreep en andere kleuren. Inclusief bijpassende gekleurde camera riemen. De camera wordt vaak gebundeld met de uiterst compacte 14-42mm zoom kitlens, waardoor die combinatie makkelijk in een ruime handtas kan verdwijnen.

Selfies

In de basisuitvoering is de camera een modieuze micro four thirds camera die uiteraard sterk focust op het schieten ven selfies. Dat is duidelijk te zien aan het naar onderen klapbare aanraakscherm die uiteraard in de gezichtsautofocus stand springt. In de iAuto mode springt de e-portret functie aan waardoor gezichten zachter, wat lichter en vooral rimpelozer worden. Opties zoals na één seconde van het indrukken van de ontspanknop de opname maken, of juist drie achter elkaar zijn ook aanwezig. Uiteraard kun je de PL8 ook koppelen met je smartphone of tablet, zodat je de camera ergens kunt neerzetten en met je telefoon de camera kunt bedienen. En je opnames, ook als geen selfies zijn, meteen met de hele wereld kunt delen.

Het aanraakscherm klapt deels schuin naar boven als je opnames vanaf de heup wilt schieten, en helemaal naar onderen als je selfies wilt maken. Olympus kiest niet voor de bovenkant voor de selfies oplossing, omdat je op het accessoire schoentje eventueel de meegeleverde flitser of een optionele zoeker kunt schuiven. En eigenlijk vinden we die oplossing wel jammer. De manier waarop het scherm van de wel veel duurdere Pen-F draait, zijdelings en dan 360 graden rond, vinden wij een stuk fraaier.
In de body zit een 16 megapixel MFT sensor, die al heel wat jaren mee gaat, en een 3 assige sensor beeldstabilisatie.

Keuzes

De bediening is bewust uiterst simpel gehouden met maar één controlewiel en één belichtingsmethode draaiwiel aan de bovenzijde. Alle Pen PL varianten bieden een vereenvoudigde knoppen interface waardoor ongeoefende fotografen niet zo snel verdwalen. Toch kun je veel meer uit de PL8 halen door de P stand en de Art filters te laten voor wat ze zijn, en de diafragma of sluitertijdvoorkeuze te kiezen. De veel aangeboden 14-42mm f3,5-f5,6 kitlens met een uiterst soepele maar daardoor wat langzame elektrische zoom is een prima combinatie voor de doelgroep van deze PL8. Maar als je wilt, het is immers een systeemcamera, kun je ook voor een erg lichtsterk vast brandpunt MFT objectief gaan.

Maarten Jacobi mocht het topmodel van Olympus, de OM-D E-M1 Mark II aan de tand voelen tussen de wilde paarden in Spanje.

Stijlvol design
Kantelbaar aanraakscherm