Meld je gratis aan
Vergelijkende test Yongnuo 50 mm - Wat krijg je voor weinig? © yonguo, 50mm, plastic

17 maart 2017, 00:00

De 50 mm mag in geen fototas ontbreken. Maar wat betaal je ervoor? De 'plastic fantastic' is er namelijk van spotgoedkoop tot flink aan de prijs. Wij wilden nou wel eens weten of je met zo'n spotgoedkoop exemplaar toch nog iets goeds op je body klikt. Tijd voor een test: kan de Chinese Yongnuo zich meten met z'n duurdere concurrenten?

Yongnuo is een Chinees bedrijf dat vooral actief is op het gebied van flitsers en flitstriggers. Dat zijn vaak kopieën of variaties van bestaande producten, en daardoor een stuk aantrekkelijker geprijsd. Sinds kort maken ze ook twee objectieven, een 50mm F1,8 en een 35mm F2,0. En nog twee teleconverters.

De Yongnuo 50mm F1,8 Canon vatting lijkt als twee druppels water op de Canon 'Plastic Fantastic' 50mm F1,8 STM (€119), maar ligt voor 65 onwaarschijnlijke euro's in de winkel. De hier geteste Yongnuo 50mm F1,8 Nikon-vatting is aan de buitenkant een bijna kopie van de Nikon AF-S 50mm F1,8G (€223). Ook bij dit objectief scheelt dat ongeveer 50% van de aanschafprijs (€119).

De test

Tijd dus om drie objectieven uit verschillende prijsklassen langs de meetlat te leggen. De Yongnuo 50mm F1,8 (€119) naast de Nikon AF-S 50mm F1,8G (€223) en de Sigma 50mm F1,4 DG HSM Art (€ 859). Om de sensor niet de beperkende factor te laten zijn, gebruiken we een Nikon D810, een fullframe sensor met 36 megapixel zonder anti-aliasfilter.

Wat is de bouwkwaliteit van het objectief? Hoe snel en geruisloos is de autofocus van het objectief? Dat laatste is vooral belangrijk bij straatfotografie. Wat is de scherpte in het centrum en in de hoeken bij volle opening? En hoe presteert het objectief op deze punten bij F 5,6 of F8 waar deze objectieven normaalgesproken hun beste prestaties neerzetten? Net zo belangrijk is de kwaliteit van de onscherpte, de bokeh, die vooral bij volle opening heel bepalend op de voor- en achtergrond is.

Voordelen 50mm

• Een 50 mm geeft bij een fullframe body hetzelfde perspectief als het menselijk oog, wat je foto's een natuurlijke uitstraling geeft.
• Een 50 mm op een aps-c-body wordt door de verlengingsfactor een 75 of 80 mm-objectief, een ideale portretlens.
• Je 50 mm groeit dus gewoon met je mee als je van een aps-c-sensor naar een fullframe body switcht. Dat maakt het een perfecte investering.
• Een 50 mm is meestal erg compact en licht, fijn als je een hele dag aan het fotograferen bent.
• Een vast brandpunt als de 50 mm is door de eenvoudige opbouw niet alleen scherper dan een zoom, maar ook minder gevoelig voor vertekening.
• Een 50 mm is door die eenvoudige opbouw heel betaalbaar en omdat hij in grote aantallen wordt verkocht.
• Een 50 mm is heel lichtsterk. Je kunt er opnames met een heel beperkte scherptediepte mee maken, wat je beelden vaak sterker maakt. F 1,8 is doodnormaal. Maar je kunt ook, als je wat dieper in de buidel tast, voor een F 1,4 of zelfs een F 1,2 gaan.

Plastic

Je voelt het meteen zodra je het Yongnuo-objectief uit de verpakking haalt. Dit objectief is niet gebouwd om maandenlang mee te backpacken. Deze uitvoering is wel een stuk steviger dan de Yongnuo 50mm-kloon van de Canon, die een plastic mount heeft. De Nikon-uitvoering heeft een nette metalen vatting. De plastic plakkertjes die het voor- en achterglaselement beschermen tegen stof en vuil moet je wel eerst even verwijderen. Waarom die plakkers daar zitten is ons een raadsel, het objectief is immers voor en achter voorzien van een lensdop. Het verschil in bouwkwaliteit met de Nikon 50mm 1,8G is niet zo heel groot. Als je de Yongnuo naast de Sigma 50mm F1,4 Art legt - die is wel een factor 7 duurder - , spreken we over dag en nacht verschil. De Sigma is van een compromisloze mechanische schoonheid, al is zelfs deze helaas niet stof- en spatwaterdicht. Deze Yongnuo is eigenlijk qua bouw een ideaal compromis voor die 120 euro.

Scherpstellen

De Canon-versie van deze Yongnuo is berucht om haar lawaaiige autofocus. De Nikon-versie heeft daar gelukkig geen last van. Eigenlijk zagen we in de testperiode geen gigantische verschillen tussen de drie concurrenten op het gebied van snelheid en geluid tijdens het scherpstellen. Al had de Sigma op het gebied van trefzekerheid en snel en stil scherpstellen wel een paar flinke strepen voor.

Bokeh

De schoonheid van de onscherpte is de reden dat veel fotografen met een fullframe camera werken. In combinatie met een lichtsterk objectief kun je jouw onderwerp mooi isoleren tegen een vage achtergrond. Als je het objectief alleen maar met volle opening gebruikt, is het aantal diafragmalammellen niet van belang. Je ziet immers bij volle opening geen enkele lamel. Als je diafragmeert, zie je wel een duidelijk verschil tussen de 'slechts' zeven diafragmalamellen van de Yongnuo die wat hoekige lichtvlekken geven. De negen afgeronde diafragmalamellen van de Sigma geven als je diafragmeert wel ronde lichtvlekken. Wat opvallend is dat bij de twee goedkope objectieven, zowel de Yongnuo als de Nikon, aan de randen van het beeld de diafragmavlekken bij volle opening wat misvormen. Dat maakt het beeld wat onrustig. De duurdere Sigma heeft opnieuw de beste papieren.

Conclusie

Bij volle opening was de scherpte bij de Yongnuo in het centrum redelijk, maar bleven de hoeken sterk achter. Wat voor deze prijsklasse uiteraard toch nog steeds een bijzonder resultaat is. Dat maakt de Yongnuo bij volle opening eigenlijk een heel fijn lomografie-objectiefje, dat met F 1,8 vooral fraaie dromerige beelden oplevert. Op een aps-c-body is dat, als je portretten wilt schieten, een heel mooie insteek, zeker gecombineerd met de geringe scherptediepte.

Met een paar stoppen diafragmeren verbeterde de scherpte over het hele gebied overigens sterk. En presteert het objectief op dat gebied, gezien de prijs, erg goed. Mocht je nog geen 50 mm bezitten dan is deze Yongnuo voor deze prijs een heel verleidelijk instapobjectief. Gewoon om te proberen of deze brandpuntsafstand iets voor je is. Mocht je later dolverliefd die 50 mm nooit meer van je body af willen klikken, dan is de Sigma met z'n ultieme scherpte en fraaie bokeh misschien het ideale doorgroeiobjectief.


Door de wat eenvoudige opbouw van het objectief wordt de onscherpte, vooral aan de randen van het beeld, niet altijd rond weergegeven.


Bij volle opening presteert de Sigma een stuk beter.

Om eventuele back of front focus problemen uit te sluiten en de ultieme scherpte te realiseren hebben we alle drie de objectieven in 'live view' modus scherp laten stellen, in het midden van het beeld.


Klik op de foto voor een grotere weergave.

Bij de opnames met F1,8 zien we bij alledrie de objectieven grote verschillen in scherpte in het centrum. In het centrum scoort de Yongnuo hier het slechtst, de Nikon wat beter, terwijl de Sigma 50mm Art hier verreweg de beste papieren heeft. Aan de randen van het beeld zijn verschillen nog opvallender. Bij de Yongnuo zijn de bomen, uiteraard ook vanwege het gebrek aan scherptediepte, wazig. Toch laten de Nikon hier aan de randen wat scherpere resultaten zien, terwijl de Sigma hier overduidelijk de groepswinnaar is.

Datzelfde geldt overigens voor de vignettering bij open diafragma. De Yongnuo laat stevige lichtafval zien aan de randen van het beeld, de Nikon doet het iets beter, terwijl de vignettering bij de Sigma in dit drukke beeld bij f1,8 eigenlijk nauwelijks opvalt.

Bij de opnames bij F8,0 zijn de verschillen veel minder prominent. Zeker als je ze afgedrukt ziet in dit blad. Als je de beelden op een monitor op 100% weergave bekijkt zie je wel duidelijk dat de Yongnuo vooral in de randen minder resolutie laat zien dan de Nikon. De Sigma laat, zowel in het centrum als de randen van het beeld de optimale scherpte zien voor deze sensor.

Beoordeling Yongnuo 50mm F1,8 Nikon F

Ergonomie 7,5
Functies 8,0
Snelheid 7,5
Beeldkwaliteit 7,5
Prijs/kwaliteit 9,0
Score: 7,9

PLUSPUNTEN
• compact en licht van gewicht
• korte slag handmatige scherpstelling

MINPUNTEN
• voelt plastic aan
• geen meegeleverde zonnekap

SPECIFICATIES
model: Yongnuo 50mm F1,8 Nikon F
prijs: € 119,-
leverancier: Cameraland, tel. 088-5150100
brandpuntafstand: 50 mm bij aps-c 75 mm
lichtsterkte: F 1,8
aantal diafragmalamellen: 7
objectiefconstructie: 6 elementen in 5 groepen
maximale reproductiemaatstaf: 0,15
optische beeldstabilisatie: nee
scherpstellen: handmatig en autofocus
scherpstellen: 45 cm tot oneindig
filtermaat: 58 mm
gemaakt voor sensormaat: fullframe en aps-c
beschikbare vattingen: Nikon
gewicht/afmetingen objectief: 203 gram/7,4x6,0 cm

Lees ook de reviews van de andere lenzen: De Nikkor AF-S 50mm f1.8G, de Canon EF 50mm f1.8 STM en de Sigma 50mm F1.4 DG HSM | Art

Reacties (2)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
swimmaster op 22 maart 2017 om 18:45

Als ik de voorbeelden bekijk is de Chinese lens superieur. Ik denk dat men de foto's verwisseld heeft. Hopelijk wordt dit rechtgezet.

perez op 21 maart 2017 om 23:13

Dit is echt appels met peren vergelijken. Het beste alternatief voor de Sigma blijft toch de Nikon 50mm f1.2