Meld je gratis aan
Gebruikersreview: Irix Firefly & Blackstone objectieven © irix, firefly, blackstone

21 maart 2017, 10:00

Irix kondigde in maart 2016 zijn eerste 15mm lenzenset aan, de Firefly en de Blackstone. Beide lenzen zijn 15mm groothoek-lenzen met hetzelfde glaswerk. Qua behuizing en afwerking zijn ze echter verschillend. De Irix-lenzen zijn getest met een Canon 70D, dat betekent dat er geen full-frame body is gebruikt. De resultaten worden vergeleken met de Canon EF-S 24mm f/2.8, oftewel de "pancake".

Meer over de Canon 24mm F/2.8 lees je hier.

What's in the box?

Wat meteen opvalt is dat Irix veel aandacht heeft besteed aan de verpakking van hun product. Beide lenzen worden geleverd in een aluminium blik. Zowel de productdoos als het blik waarin het objectief geleverd wordt, verschillen in "kleur"-gebruik dat zich aansluit bij de versie: de Blackstone heeft een zwarte verpakking, de Firefly een witte.

De Blackstone wordt geleverd met een op maat gevormd en verhard etui. De Firefly wordt geleverd met een buidel die iets dunner is dan het etui en biedt mogelijk iets minder bescherming tegen stoten of vallen.

Daarnaast worden beide objectieven geleverd met een zonnekap. Al snel blijkt dat deze iets meer kracht nodig heeft om hem vast te klikken dan je waarschijnlijk gewend bent.

Specificaties objectieven

Sensor: 35mm, Full Frame
Beeldhoek: 15mm
Gezichtsveld (Field of View): 110⁰
Focus bereik: 0.28m - oneindig
Autofocus: Nee (vast te zetten met lockring)
Diafragma: F/2.4 (F/2.5) - (F/22)
Diafragma bediening: Ja
Diafragmalamellen: 9
Diameter filter voorkant: 95mm
Beschikbaar voor: Canon EF, Nikon, Pentax K
Grootte: 114 mm x 100 mm
Gewicht Firefly: Canon 608 gr, Nikon 581 gr
Gewicht Blackstone: Canon 685 gr, Nikon 653 gr

Bouwkwaliteit

De objectieven hebben een gewicht van rond de 630 gram. De body van de Firefly is van hoogwaardig kunststof, wat hem iets lichter maakt dan zijn grote broer, de Blackstone. Beide lenzen voelen, ondanks hun verschil in bouw, erg degelijk aan, al zijn ze wat aan de zware kant.

Op zowel de voorkant als de vatting kunnen filters worden toegevoegd. Aan de voorkant is tevens de optie beschikbaar om de lens te kalibreren op verschillende type camera's.

Een ander fijne feature is het schuifklepje op de zonnekap. Wanneer bijvoorbeeld een polarisatiefilter geplaatst is op de lens, kan aan het filter worden gedraaid door het schuifje open te zetten.

Focus lock-/unlock

Wat direct opvalt is dat er veel aandacht is besteed aan kleine details in gebruik, zoals de weerstand (haptische waarneming) in de focus ring op oneindige focus en de verhoging in de focusring, wat het objectief net iets fijner in gebruik maakt. De lock-/unlock ring daarentegen is ietwat aan de dunne kant en kan daardoor makkelijk worden aangedraaid als je aan het focussen bent. Een tikkeltje onhandig voor grotere handen of handschoenen.

Scherpstellen

Als je minder bekend bent met het handmatig scherpstellen, vergt dit op het begin wat oefening. Bij het maken van close-ups is dit vrij snel onder de knie te krijgen, maar bij een foto met een wijds perspectief, bijvoorbeeld een landschapsfoto, is het soms even spelen met de infinity en hyperfocale modus om tot een mooie scherpstelling te komen. De focusring geeft een fijne weerstand en zal niet snel verstellen. Daarnaast kan de lockring gebruikt worden om iets meer weerstand te bieden op de focusring of de focusring vast te zetten zodat deze niet per ongeluk kan worden versteld.

De rubberen focusring van de Firefly bestaat uit een blok-motief, wat hem net een iets gladdere grip geeft dan de Blackstone. De Blackstone heeft een geribbelde focusring en is, net als zijn body, van aluminium. Persoonlijk zou ik de geribbelde variant verkiezen boven de rubberen. Bij het dragen van handschoenen is dat beetje extra grip net iets fijner.

De Firefly is getest op een Canon 70D en kan volgens het display op de camera niet lager ingesteld dan F2.5. Ook in de metagegevens van de raw-bestanden wordt een F-waarde van 2.5 opgeslagen. Volgens Irix zou de lens ingesteld moeten kunnen worden op een diafragmawaarde van maximaal F2.4. Dit is in de test echter niet gelukt.

Lensflares & ghosting

Wanneer in fel licht gefotografeerd wordt, krijgt men vaker te maken met (on)gewenste lensflares. Dit is bij de Irix lenzen niet anders. Irix beweert met hun "neutrino"-coating de flares zo goed als mogelijk aan te pakken, maar uit de test blijkt dat de Irix objectieven sneller lensflares en ghosting vertonen dan de 24mm "pancake" Canon variant. Dit wordt goed zichtbaar als er sprake is van directe lichtinval door bijvoorbeeld een lamp of zonlicht.

Beeld afwijking

Het Irix objectief vertoond enige afwijking in de hoeken. Dit wordt aangetoond in onderstaande figuur. Echter is de totale afwijking minimaal. In figuur 2 wordt deze afwijking alleen in de hoeken enigszins zichtbaar. Geen enorm fish-eye effect dus.

Figuur 1: Lens afwijking volgens Irix

Hoekscherpte & Chromatische Aberratie

Zoals te zien in onderstaande afbeeldingen vertoont de lens in de hoeken enige onscherpte en chromatische aberratie. Wat opvalt is dat dit alleen in de hoeken zichtbaar is. De chromatische aberratie valt te verwaarlozen wanneer deze met de aberratie in het middelpunt vergeleken wordt. Net als de chromatische aberratie en de beeld afwijking neemt de onscherpte toe in de hoeken.

Figuur 2, Chromatische aberratie en scherpte totaal

Figuur 3, Chromatische aberratie en scherpte linksboven

Figuur 4, Chromatische aberratie en scherpte midden

Lensprofiel Adobe Lightroom

Op het moment van testen staat binnen Lightroom nog geen lens profiel vermeld dat de beeldafwijking automatisch voor ons zou kunnen corrigeren. Dat houdt in dat lenscorrecties voor vignettering, beeld afwijking, en chromatische aberratie voor deze objectieven zelf moeten worden aangebracht.

Eindconclusie

Voor niet-professionals kan dit objectief een mooie instap zijn. De minimale chromatische aberratie en scherpteverlies in de beeldhoeken maakt het objectief ideaal voor het fotograferen van landschappen of astrofotografie. De Irix-lens maakt met minimale hoeveelheid licht al schitterende foto's, wat hem tot één van mijn favorieten maakt naast de "pancake" variant van Canon. Of de lens het prijsverschil waard is met de "pancake", dat zou een full-frame test moeten uitwijzen. Beoordeeld



lees hier alles over de Irix 11mm F/4.0.

Plus- en minpunten
Minimale beeldafwijking
Minimale chromatische aberratie
Minimale vignettering
Degelijke en robuuste bouwkwaliteit
Geen autofocus
Ietwat aan de zware kant
Lensflares en ghosting toch sneller zichtbaar dan gedacht

Beoordeling

Score: 7,5

Specificaties

avatar

Doordeweeks ben ik werkzaam als ontwikkelaar voor multimediale toepassingen. Denk hierbij aan website’s, apps en games. Na een week programmeren is het fijn om af te schakelen met iets dat niet op computercode lijkt, en dus hou ik me sinds kort graag bezig met fotografie. Een bezigheid die ik vooral graag voor mijzelf uitoefen. Tientallen foto’s waar misschien net één of twee bij zitten waar ik tevreden over ben. Naast het ontwikkelen van deze digitale toepassingen werk ik graag aan producties waarbij driedimensionale vormgeving en animaties een rol spelen. Hierbij speelt nabewerking (post­production) een grote rol. Dit kun je vergelijken met het na bewerken van foto’s in Adobe Lightroom en/of Photoshop maar dan voor video.

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
PtR op 21 maart 2017 om 17:06

Los van de scherptediepte-aanduiding op het objectief, hoera, zie ik geen enkele reden om af te wijken van de bekende merken. Maar goed, veel Aziatische automerken werden in het begin ook niet heel goed bevonden en je zie ze nu overal.
Goeie review, trouwens, behoorlijk technisch maar daar steek je ook weer wat van op.