Gebruikersreview: Canon EOS M5 © gebruikersreview, canon, eos-m5

28 maart 2017, 10:00

Canon was laat met het lanceren van z'n eerste systeemcamera. De originele M zag het licht in 2012 en viel toen op vanwege het ontbreken van een snelle autofocus. Met de M5 laat Canon nu zien dat kleiner niet minder hoeft te presteren. Zoomer Dave Zuuring voelde deze systeemcamera, die oogt als een mini reflex, eens aan de tand.

Lees het volledige Zoom.nl oordeel in onze review.

Dave stelt zich voor

'Naast mijn baan bij Toyota Material Handling Nederland en mijn gezin, ben ik gepassioneerd vrijetijdsfotograaf die fotografeert vanuit de gedachte "Make your memory today".
Ik fotografeer graag landschappen, cityscapes, interieurs en reportages. Vooral cityscapes in het blauwe uur zijn een rode lijn door mijn fotografie. Met de foto 'Ontwaken op de Posbank' werd ik in 2015 uitgeroepen tot winnaar van de CEWE PHOTO Awards 2015. Ook ben ik actief blogger voor Zoom.nl en CameraNU.nl .'

Waar ik achter wil komen is of deze Canon-systeemcamera perfect te combineren is met mijn bestaande Canon EF-lenzen en dus een handige extra body is. Want hoewel ik super enthousiast ben over de Fuji X-serie wil ik toch liever niet investeren in nog een serie lenzen van een ander systeem.

Lekker in de hand

De M5 ontvang ik compleet met EF-M 18-150mm F3,5-6,3 zoomlens en adapter om EF-lenzen te kunnen gebruiken. De M5 oogt direct zeer compact voor een systeemcamera als ik deze vergelijk met de twee Fuji's die ik onlangs heb gebruikt, de X-T1 en X-T10. Een tikkie kleine zoeker, wat plastic en goedkoop gevoel bij het batterijklepje, boven op de camera en bij het keuzewiel, maar verder een mooie stevige rubberen afwerking die veel grip biedt. In combinatie met de nieuwe Canon EF-M 18-150mm lens oogt het geheel in balans. Daar waar andere merken juist gaan voor de retro look, creëert Canon zijn eigen identiteit met z'n systeemcamera. Bijzonder prettig is het mooie en stevige kantelbare touchscreen als je bijvoorbeeld op statief werkt. Met je vinger plaats je het focuspunt direct waar je het wilt hebben.

Thuiswedstrijd

Fotograferen met de EOS M5 is voor mij als Canongebruiker een thuiswedstrijd. De menustructuur is logisch. Alleen als je een bracket van telkens een volle stop over- en onderbelicht wilt, is het even zoeken, want dan heet het AEB. Ook had ik in het begin moeite door de zoeker scherp beeld te krijgen. Waar is dan toch dat dioptriewieltje voor je oculair? Allemaal dingen die horen bij het leren kennen van een nieuwe camera, maar al snel vond ik deze onder de zoeker. Die zoeker werkt bij rustig gebruik prima, maar ga je in matig licht de camera van links naar rechts bewegen dan heeft de zoeker nog weleens moeite dit bij te houden. Ander minpuntje in het gebruik is het scherpstel(AF)-punt, dat telkens verplaatst naar een plaats die ik niet gekozen had. Gelukkig zit er dan wel weer een button op de body die het AF-punt naar het midden verplaatst, maar echt handig is het niet. Ook als je de zoeker gebruikt, kun je niet makkelijk het AF-punt verplaatsen. Bovenop zit een extra snelinstelwiel om snel witbalans en iso te wijzigen. Nu snap ik dat van die iso nog, maar de noodzaak om de witbalans snel te wijzigen niet. Gelukkig kun je de meeste knoppen, die overigens zeer goed aanvoelen en werken, helemaal naar eigen hand zetten. Ik heb het snelinstelwiel ingesteld op iso en transportmodus. Ideaal als je een bracket wilt schieten in lastige lichtcondities met AEB.

De balans

De beeldkwaliteit valt me niets tegen, ook niet met het 'eenvoudige lensje' en iso's tot 3200 die ik als automatische instelling had vastgezet. Voor mijn gevoel wordt het na iso 800 wel allemaal iets minder, maar voor het betere deelwerk online denk ik dat iso 3200 zeker acceptabel is. Ruis moet kunnen vind ik en wordt met de EOS M5 nooit storend.
De balans met bijvoorbeeld de EF 16-35 mm F4L lens is in het begin onwennig. Wel zie ik direct de optische beeldkwaliteit terug, maar had ook niet anders verwacht van deze toplenzen. Met deze L-lens op de EOS M5 ga je niet een middagje rondlopen. Maar benut je de camera veel op statief, dan gaat het prima en is de beeldkwaliteit echt perfect.

Canon feel

De beeldkwaliteit, het bedieningsgemak en zijn eigentijdse Canon look en feel spreken me zeer aan. In combinatie met de grote EF L-lenzen als de 16-35mm F4 of 24-70mm F2,8 schiet het draagcomfort tekort als je de camera meeneemt zonder statief. Schaf je een Canon EOS M5 aan met de EF-M 18-150mm, dan heb je een fijne allround camera voor de enthousiaste amateur of serieuze vrije tijdsfotograaf, die vaak een tweede body voor erbij wil hebben. Tel er een kleine tas, een groothoeklens een paar filters, een extra batterij en een licht gewicht statief bij op en heb je een fijne reisgenoot.
Ik zou deze camera wel vier weken mee op vakantie meenemen, met alleen deze lens en wat accessoires zoals een polarisatiefilter en draadontspanner, wat overigens ook deels kan met de app. Ben je op zoek naar een nieuwe body als vervanger voor je ietwat oudere EOS spiegelreflex en heb je een mooie set EF-lezen; overweeg dan zeker deze moderne camera.

Zooms oordeel

In de M5 zit een nieuwe 24 megapixel-sensor. Het is een afgeleide variant van de dual pixel-sensor van de Canon EOS 80D. Hij zorgt niet alleen voor een hogere contrastomvang dan eerdere Canon M-modellen. De autofocus kreeg ook een enorme boost op het gebied van snelheid en trefzekerheid. Met de elektronische zoeker, de goede handgreep en de twee controlewielen zal een geoefende reflexgebruiker niet snel misgrijpen. Dat maakt de M5 een aantrekkelijk alternatief. Bij de kit wordt ook een EF-M adapter meegeleverd. Daarmee kun je traditionele Canon EF-S objectieven gewoon op je M5-body gebruiken. Canon heeft nog geen grote range aan lichtsterke EF-M objectieven. Helaas vertragen zoeker en scherm wat meer dan gebruikelijk voor een systeemcamera als je in de 7 bps AF-modus een reeks opnames wilt maken. Dat maakt de camera voor het volgen van sporters of snel bewegende vogels minder geschikt.

Ook een camera testen?

Ben jij een actieve fotograaf met een vlotte pen en zou je zelf wel eens een camera willen testen? Aarzel dan niet en stuur een mailtje met als onderwerp Gebruikersreview naar redactie@zoom.nl. Wie weet staat jouw verhaal dan de volgende keer in het blad en op de website.

Canon komt ook met de EOS-M6 systeemcamera.

dual pixel autofocus in live view en video
beperkt kantelbaar 3,2 inch touchscreen