Gebruikersreview Panasonic GH5 © reshift

11 mei 2017, 10:25

Zoom.nl-lezer Sander Gesthuizen test voor Zoom.nl de Panasonic Lumix GH5 tijdens zijn trip naar New York.

Panasonic legt met de Lumix DMC-GH5 de lat nog een stukje hoger dan de GH4 met 4K en bouwt er een compleet systeem voor professioneel filmen omheen.

Sander stelt zich voor

Mijn naam is Sander Gesthuizen. Mijn passie voor fotografie en videografie ontstond tijdens een backpackavontuur door Azië. Sindsdien heeft de camera mij niet meer losgelaten. Momenteel concentreer ik mij vooral op zogeheten 'run & gun videografie', waarmee ik met een mobiele set-up professioneel ogende video's probeer te maken.'
sanderges.zoom.nl

De Panasonic GH5 voelt zeer solide aan. Je merkt direct dat deze camera tegen een stootje kan: de GH5 is spatwater- en stofdicht en is vriesbestendig tot -10 graden Celsius. Sommigen zullen de GH5 aan de grote kant vinden voor een Micro Four Thirdscamera, maar persoonlijk vind ik dit juist een voordeel voor mijn doeleinden: voor video is het belangrijk om een stevig en stabiel product te hebben, dat lekker in de hand ligt. Bovendien zijn de lenzen van het mftsysteem behoorlijk compact.

Fysieke kenmerken

De GH5 beschikt over een flink aantal ingangen, knoppen en menuwieltjes. Bovenop de camera zijn witbalans en iso snel in te stellen. Op de body zitten zes zelf te programmeren knoppen. Daarnaast is aan de achterzijde een kleine joystick geplaatst, waarmee onder andere snel het focuspunt versteld kan worden. De GH5 beschikt over twee SD-kaartsloten. Zo kun je foto's wegschrijven op de ene kaart en video's op de andere. Het lcd-scherm is helder en ook bij fel zonlicht goed leesbaar. Het touchscreen reageert accuraat, beter dan bijvoorbeeld mijn Sony A6500. Helemaal indrukwekkend is de elektronische zoeker: niet eerder ben ik deze scherpte tegengekomen op een dergelijke camera.

Gebruik

De GH5 beschikt over in-body stablistatie, die in samenwerking met gestabiliseerde Panasoniclenzen moet zorgen voor vijf stops winst. Direct bij het eerste gebruik merkte ik hoe goed deze stabilisatie werkt. Het is de eerste camera waarmee ik zonder problemen lopend durf te filmen, vooral bij wijdere shots. In tegenstelling tot haar rivalen, maakt Panasonic nog steeds gebruik van een contrast autofocussysteem, maar deze is wel flink verbeterd ten opzichte van de GH4. Bij fotografie focust de camera - zelfs bij weinig licht - accuraat en snel, maar bij continue autofocus voor video had ik af en toe last van 'jagen'. Voor mij geen groot probleem, omdat ik voor video meestal handmatig scherpstel. Bovendien is de gevoeligheid van de focus nauwkeuriger in te stellen, dus mogelijk kan deze zodoende nog wat verbeterd worden.

Uiteindelijk gaat het allemaal om de kwaliteit van de beelden. De GH5 heeft hierin al mijn verwachtingen overtroffen. De standaard kitlens, een Panasonic-Leica 12-60 F2,8-4, is scherp en rendeert de kleuren mooi, zowel in raw als jpeg. Voor een betere controle over scherptediepte is een lichtsterkere lens overigens wel aan te bevelen op een mft-systeem. Hetzelfde geldt voor ruis: vanaf iso 3200 is duidelijk ruis zichtbaar op F2,8. Hierin moet de GH5 het helaas afleggen tegen fullframe camera's als de Sony A7SII. Daar staat tegenover dat de camera intern kan opnemen in 10bit 4K resolutie. Uniek in deze prijsklasse en ideaal voor intensieve color grading zonder gekke artifacten! Om eerlijk te zijn kon ik het verschil tussen 8bit en 10bit nog niet echt ervaren. Waarschijnlijk worden de verschillen zichtbaarder met de firmware update in juli, waarmee een interne opname van 400 mbps mogelijk wordt. Andere indrukwekkende opnamemogelijkheden zijn o.a. 4K 60p en Full HD 120p en 180p.

De GH5 maakt het voor mij helemaal waar op videogebied. De interne stabilisatie is meer dan indrukwekkend en de camera beschikt over features die je normaal alleen op veel duurdere videocamera's treft. Mijns inziens heeft Panasonic met de GH5 dan ook vooral gemikt op de videogebruiker. Niettemin zijn ook de prestaties voor foto prima te noemen. De kitlens levert scherpe foto's en dankzij de interne stabilisatie kan met langere sluitertijden uit de hand geschoten worden. Ik kan met trots zeggen dat ik inmiddels mijn eigen Panasonic GH5 heb aangeschaft!