Gebuikersreview Canon EOSM10 © gebruikersreview, canon, M10

17 mei 2017, 10:00

Recentelijk had ik de beschikking over een Canon EOS M10 en in dit blog deel ik mijn ervaringen vanuit 2 invalshoeken: de standaard gebruikerservaring en een appels met peren vergelijking met een MFT-camera. Het waarom van dit laatste komt straks uiteraard aan bod. Laten we eerst eens kijken naar de standaard zaken van deze spiegelloze camera uit de EOS M lijn.

De M10 kun je zien als het instapmodel van een lijn die inmiddels aangevoerd wordt door de M6. Let even niet op de nummering want daarin zit geen herkenbare logica. De M10 valt onder de M3 en de M5 die qua uiterlijk weer een buitenbeentje is.
De M10 is niet zo nieuw meer. Er zijn dan ook veel reviews beschikbaar. Ook hebben veel gebruikers hun ervaringen al gedeeld.

Mijn ervaring

De afgelopen 15 jaar heb ik gefotografeerd met Canon camera's. Het gebruik van deze M10 camera sluit zo aan op de andere camera's van Canon, dat je er meteen mee aan de slag kunt. Heb je ervaring met gelijksoortige camera's van andere merken, dan zal je ook makkelijk je weg vinden. Het is zeer intuïtief qua bediening en menu.

Dat past ook bij zijn positie in de markt: een instapmodel. Alles wat je van een camera in dit segment mag verwachten, zit erop en aan. Natuurlijk is de M10 niet voor elk soort fotografie geschikt maar dat mag geen verrassing zijn. Eigenlijk is voor mij het ontbreken van een zoeker een te groot nadeel. Met alleen een LCD-display ben je buiten beperkt in de mogelijkheden. Ook al levert deze LCD je veel extra mogelijkheden ten opzichte van de zoeker, het is geen optimale vervanger. Dat heb ik nl. al ervaren met mijn Sony DSC-RX100. In de praktijk gebruik ik daar ook alleen de zoeker om 'normaal' te fotograferen en de LCD voor de meer candid/straatfotografie. Dat laatste geeft je meer ongedwongen foto's. De - vaak - mensen op de foto hebben niet door dat zij het onderwerp zijn.

Een foto van stukje water in Almere op een half-bewolkte namiddag. De foto is gemaakt op 200 ISO. Wanneer je dan inzoomt op 100%, dan is er m.i. iets te veel ruis. Echter, en dat moet je je steeds weer voor ogen houden, de doelgroep voor deze camera zit niet met z'n neus achter de computer om op 100% de kwaliteit te beoordelen.

Aan het einde van deze review vind je een enkele voorbeeldfoto's. En ook die voldoen zeker aan de kwaliteit die je van deze camera mag verwachten. De grootste uitdaging is, om hierbij niet te vergelijken met een high-end spiegelloze camera of spiegelreflex waar ik óók mee fotografeer(de). Je bent nu eenmaal beperkt in de mogelijkheden van de camera en dus loop je soms tegen dingen die je gewend bent om anders te doen. Als je dat opzijzet, is er niks mis met deze camera.

De M10 aanschaffen?

Het is dan ook belangrijk om in te gaan op de reden waarom je een camera als deze zou willen aanschaffen. De M10 is een systeemcamera. Hij heeft dus geen spiegel die zo kenmerkend is voor de spiegelreflexcamera's. En dat geeft Canon de mogelijkheid om de camera erg compact te houden. Dat is een belangrijk verkoopargument. Maar ja, wil je het compact houden, dan moet je het wel doen met de EF-M-lijn aan lenzen. Natuurlijk kun je het hele assortiment EF en EF-S gebruiken door er een adapter voor te zetten maar dan verlies je aan compactheid en gebruiksgemak. In combinatie met grotere lenzen schiet de ergonomie toch te kort. En, voor hetzelfde geld koop je dan een 700D die weer beter in de hand ligt. Nee, de M10 is een camera waar je ook voor de lenzen compact moet denken. Je kunt dan bijvoorbeeld voor straatfotografie uitstekend verdwijnen in de massa.

Zo ongemerkt heb ik aangenomen dat je met verwisselbare lenzen zou willen werken. Nu is dat niet voor iedereen even logisch. Met een vaste lens kun je primair twee kanten op: bridge camera's (bijvoorbeeld de Panasonic FZ1000 of de Sony ...) en compact camera's (bijvoorbeeld de Sony DSC-RX100). De bridge camera's zijn een stuk groter. En compact camera's hebben de naam dat je er teveel concessies mee moet doen. Persoonlijk vind ik dat argument niet op gaan voor de Sony RX100 modellen maar daar hangt dan weer een hoger prijskaartje aan. Daar krijg je dan wel een camera voor die letterlijk in je broekzak past. Iets wat met de M10 toch niet gaat lukken. Overigens ook niet met gelijksoortige camera's van bijvoorbeeld Nikon of Olympus.

Naast compactheid zijn er uiteraard ook andere argumenten die een rol kunnen spelen in de keuze: kwaliteit, mogelijkheden en prijs. En hoe raar het misschien ook klonkt, met alle 3 kun je niet zo veel. Je kunt er lang en breed over discussiëren, maar enig substantieel argument op elk onderdeel alleen brengt je niet veel verder. Neem de kwaliteit. Natuurlijk kan die beter. Maar ook tegen deze prijs? En met dezelfde compactheid? Dat zelfde kan ik zeggen over de mogelijkheden. En dan zou je als je eerlijk bent, ook jezelf moeten afvragen of je alle mogelijkheden of die extreme kwaliteit nodig hebt...

Wanneer de omstandigheden wat makkelijker zijn voor de camera, dan is het resultaat meer dan prima.

De conclusie is dan ook: Zoek je een compacte instap systeemcamera met een goede kwaliteit en voldoende mogelijkheden, dan is de M10 geen gekke keuze.

Zoals ik in het begin al zei, heb ik op het oog een aparte vergelijking gemaakt: met een MFT camera. Onder andere Olympus en Panasonic leveren camera's in de Micro Four Thirds standaard. Met respectievelijk de OMD EM-1mkII en GH-5 als meest aansprekende concurrent voor de traditionele DSLR's van Canon en Nikon. Maar waarom deze vergelijking? Het mooie van het MFT formaat is het hier ook om spiegelloze camera's gaat en deze dus een stuk compacter en lichter dan een gemiddelde DSLR is. Hij mooi van deze camera's is, dat ze niet meer onder doen voor de gemiddelde DSLR. Nu is dit niet het blog om daarover een stammenstrijd te voeren, maar het is wel de plek om eens te kijken naar een groeiscenario dat hiermee mogelijk is. En dan vooral een scenario dat ik mis bij de EOS M10.

Het groeiscenario van de MFT lijn, kan via twee kanten: eerst goede lenzen met een beperktere camera of eerste de goede camera met beperktere lenzen. En dan uiteraard beide uiteindelijk uitbouwen tot goede lenzen en een goede camera. Bij de Canon EOS M-lijn lukt dat niet. Hoewel je qua camera al redelijk ver komt, het lukt met de lenzen niet. Je moet dan switchen naar de grotere en zwaardere lenzen van de EF(-S) lijn. En je moet mogelijk zelfs ook voor de camera overstappen van de M-lijn naar een DSLR. En dan verlies je dus compactheid, licht gewicht en wordt het al met al een prijzig verhaal.

De keuze voor de M-lijn moet je dus nemen met de overtuiging dat de huidige camera's en EF-M lenzen voldoende voor je zullen blijven. En natuurlijk mag je hopen dat Canon meer in dit segment gaat investeren. Dat is koffiedikkijken en niet mijn sterke kant. Maar als ze dat niet doen, is het plaatsen van een EF-lijn 100-400mm lens op een M-lijn EOS-camera een, in mijn ogen, onooglijke en onhandige combinatie.

Voor mij persoonlijk was het een goed besluit om de M10 aan de tand te voelen. Het bevestigde mijn besluit om na vele jaren plezier, nu over te stappen van Canon naar Olympus/Panasonic. Voor mij is het een grote stap vooruit qua gewicht, compactheid en kwaliteit.

Als de omstandigheden moeilijk zijn, dan werd het mij te moeilijk... of eigenlijk de M10. Het was winderig. Niet dusdanig dat de bloesem erg bewoog maar toch. Met een sluitertijd van 1/1600 zou je dat moeten kunnen ondervangen. Wat ik ook probeerde, de M10 was niet in staat een echt scherpe foto te maken. Het resultaat was steeds net niet helemaal goed. Net alsof er tussen het vaststellen van het focuspunt en het vastleggen van het beeld voldoende tijd was voor een beetje wind om de bloesem net weet buiten het scherptepunt te krijgen.

Score:

ModelCanon EOS M10
    SensorAPS-C (22,3x14,9 mm), CMOS,18 megapixel