Review: Fujifilm X100F © fuji, x100, voorkant

20 juni 2017, 10:00

Fujifilm brengt met de F de vierde versie van deze camera uit. Is deze uitvoering de ultieme camera voor de straatfotograaf?

Old skool DNA

De X100 serie kreeg in eerste instantie enorm veel aandacht vanwege de looks die heel sterk aan de analoge Leica meetzoekercamera's van vroeger deden denken. Retro is ubercool, al jaren. Maar daarmee doe je de camera echt tekort. De camera is zoveel meer dan een mooie buitenkant.

Straatfotografie

De gecombineerde optische en elektronische zoeker is ook in deze versie perfect als straatfotografie gereedschap. Gebruik je de optische zoeker dan is die beeldhoek groter dan van je objectief. Zo kun je aan de randen van je zoeker zien wie of wat er in je straatbeeld binnen komt lopen zonder je oog van de camera te halen. Eventueel kun je in de rechteronderhoek van de optische zoeker realtime digitaal laten projecteren wat je sensor op dat moment ziet. Wil je handmatig scherpstellen dan kun je ook in datzelfde hoekje van je optische zoeker het scherpstelgebied digitaal vergroot in beeld laten zien. Omschakelen naar een volledig elektronische zoeker kan ook. De EVF is helder en scherp, al zijn de randen van het beeld wat soft. Dankzij een verhoogde refreshrate van 60 beel-den per seconde snel en fijn om te gebruiken. Het beste van twee werelden voor een compact, in één toestel!

Uiteraard heeft de F ook een display op de achterzijde van de camera. Die is niet voorzien van een aanraakscherm en ook niet kantelbaar. Helder en scherp, maar bij erg zonnige omstandigheden niet heel goed zichtbaar. Maar dat euvel hebben bijna alle camera's en smartphones.

Vriendelijk

Als straatfotograaf zul je overigens meestal gebruik maken van de zoeker van deze 100F. Je valt met deze uiterst vriendelijke ogende camera dan nog minder op zodat je vrij on-opgemerkt je opnames kunt maken. Waar we met onze forse full frame reflex en licht-sterke maar flink uitgevallen 35mm objectief de nodige fronzen kregen toegeworpen op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam, zagen we eigenlijk alleen maar een dikke glimlach terug als we met de 100F op diezelfde markt mensen fotografeerden.

Verbeteringen

Naast een nieuwe sensor met veel meer megapixels, 24 in dit geval, kreeg de F ook een vernieuwd autofocus systeem. Met 325 selecteerbare AF punten en maar liefst 169 auto-focus punten op de sensor kreeg de camera een flinke upgrade. Daar hielp overigens de AF joystick op de achterzijde van de camera ook flink aan mee. Het is een heel erg han-dig hulpmiddel om snel en doeltreffend de camera te laten weten waar je op wil scherp stellen. De AF is een stuk sneller geworden dan de eerdere versies. Toch is de camera bij wat minder licht niet altijd razendsnel met de focus, waardoor heel erg snel bewegende onderwerpen in de testopnames wel eens werden gemist.

De 100F heeft naast een controlewiel aan de achterzijde er nu ook eentje aan de voorzij-de gekregen. De ISO instelling stel je in deze F versie in, erg retrowise, met het optillen en verdraaien van de sluitertijdenknop.

X-Trans

De X100F is voorzien van een 24 megapixel x-trans sensor. die dankzij de onregelmatige kleurgevoeligheid van de sensor vrijwel ongevoelig is voor moiré. Daardoor heb je geen antialias filter op de sensor nodig waardoor opnames scherper zijn dan sensoren met wel zo een AA filter. De X-trans techniek wordt niet door alle raw converters optimaal ver-taald. Ook is de verwerking wat langzamer dan traditionele Bayer sensoren. Je moet vooral van die 'filmachtige ' look houden als je kiest voor dit type camera's. Veel Fujifilm schieters fotograferen zowel in raw als in Jpeg, waarbij ze meestal één van de fijne film-simulaties van de camera die de camera rijk is als leidraad houden. En pas als de Jpeg niet voldoet teruggrijpen op de Raw opnames.

Het vaste objectief in de F is niet veranderd. Het heeft omgerekend naar kleinbeeld een beeldhoek van 35mm met een lichtsterkte van F2. Waardoor als je dat wilt kunt kiezen voor een beperkte scherptediepte. Het objectief tekent bij bij open diafragma wat zacht in de hoeken, maar dat verdwijnt snel met een beetje diafragmeren.

Niche

Is de X100F een one trick pony? Ja en nee. De beperking van maar één groothoek brand-punt op de camera zorgde voor een compleet andere benadering, dat heel erg bij straat-fotografie hoort. Zoomen met je voeten, snel en onopvallend positie kiezen, compositie maken en afdrukken. Maar we denken dat je met de X100F ook heel erg senang voelt als je op reis gaat of landschappen wil fotograferen.

Prachtige stevig gebouwde meetzoekercamera
Leaf mechanische centraalsluiter en elektronische sluiter
24 megapixel X-Trans sensor zonder alias filter