Review: Nikon D850 © Nikon, D850, review, dslr

23 september 2017, 10:00

Nikon bestaat 100 jaar, en dat vierden ze onder andere met de introductie met een nieuw vlaggenschip; de D850. Nikon presenteert de camera als de ultieme alleskunner. Is dit Nikon's antwoord op de oprukkende systeemcamera's in het pro segment?

Kan deze Nikon D850 concurreren met systeemcameratopmodel: De Sony A9?

De D850 heeft een totaal vernieuwde sensor. De BSI technologie achter deze sensor zorgt in theorie voor grotere lichtgevoelige pixels waardoor ruis bij hogere gevoeligheden minder kans krijgt. Ook zou de scherpte toe moeten nemen. We hebben de Nikon D850 uiteraard vergeleken met de Nikon D810 die met 36 megapixels de hoogste resolutie regionen van Nikon aanvoerde. We zagen eigenlijk nauwelijks verschil in contrastomvang, het vermogen om hoge contrasten in je opname weer te geven. Die was met de Nikon D810 al 14 stops, en de D850 evenaard dat zonder problemen. En dat is razend knap met een 25% verhoging van het aantal pixels.

Op het gebied van scherpte zagen we dat de Nikon D850 nog hogere eisen aan je objectieven stelt dan de Nikon D810 al deed. De sensor haalt veel van het bestaande glaswerk links en rechts in. In de praktijk zie je dan dat de winst van 25% aan meer pixels met niet high end objectieven minder indrukwekkend overkomt. Maar met een meer dan uitstekend en lichtsterk 50mm objectief zagen we die verhoging in scherpte en detaillering overduidelijk wel. Dat betekent nog grotere prints van je opnames. Of eventueel de mogelijkheid om nog meer te snijden in je beeld, zonder veel kwaliteitsverlies.

Bij dit soort high res camera's kan er een probleem met bewegingsonscherpte van de camera ontstaan. Door het klappen van de spiegel of het bewegen van de sluiter kan de camera onbedoeld lichtjes bewegen waardoor er een hele kleine onscherpte optreedt. Traditionele oplossingen zoals eerst de spiegel opklappen, 'electronic first shutter curtain' helpen dan zeker. De D850 heeft een aantal van deze slimmigheden ingebouwd gekregen om onscherpte tegen te gaan. De D850 heeft ook een elektronische sluiter die niet alleen bewegingsonscherpte van je sluiter tegen gaat, maar ook volledig stil is. En die 'silent mode' kan in sommige situaties zoals fotograferen in kerken of bij klassieke concerten erg handig zijn.

Focus

De D850 heeft het autofocus systeem van de D5 gekregen, inclusief de 153 autofocus punten, waarvan er 99 kruisgevoelig zijn. Het oppervlak van de autofocus punten is wat groter dan bij de D810. En dat is voor traditionele reflexen al eg groot. De tracking van snel bewegende objecten tijdens de fasedetectie autofocus tests was snel en erg trefzeker. Wil je, net zoals de Sony A9 systeemcamera je fasedetectie autofocus punten over je hele compositie verdeeld hebben dan zul je in de DX cropmode moeten gaan werken. Je autofocus is dan verspreid over de gehele breedte van je beeld, al schiet je dan wel in maar 19 megapixels.

Je kunt de AF punten selecteren met de gebruikelijke D pad aan de achterzijde of heel comfortabel met de joystick vlak naast de optische zoeker, wat erg fijn werkt. Wil je gebruik maken van autofocus in de live view stand, dan is het tikken op de juiste plek op het scherm een hele simpele en doeltreffende manier. Je kunt het scherpstelgebied enorm vergroten op het scherm zodat heel nauwkeurig scherpstellen erg makkelijk is. Omdat het scherm kantelbaar is kun je heel eenvoudig een hoog of laag standpunt innemen zonder dat je halsbrekende toeren hoeft uit halen. De contrast autofocus in live view mode is helaas niet zo geavanceerd als de Dual Pixel AF methode van Canon. Dat maakt het scherpstellen in de videomode met de D850 wat schokkerig als je de autofocus gebruikt. Al zullen maar weinig professionals autofocus gebruiken als ze filmen, maar bijna altijd handmatig 'focus pullen'.

Connected

Bij eerdere versies van Snapbridge kregen we de app of de camera nauwelijks aan de praat. Met de nieuwe app en de D850 was dat opeens een fluitje van een cent. We kregen, en zelfs als de camera uit stond, via bluetooth de 2 megapixel verkleinde bestanden foutloos over op onze smartphone. Heel erg handig als je jouw foto's snel op Instagram of Facebook wil zetten. Voor de hoge resolutie opnames en downloaden van de video's was het selecteren van de wifi verbinding wel noodzakelijk.

Wat wel een beetje tegenviel was het gedeelte in de app om de camera te besturen. Het werkt zowel met wifi als met bluetooth, wat een enorm voordeel is. De live view van de camera in de app was ook met bluetooth heel snappy. Maar de mogelijkheid om de camera in te stellen was teleurstellend mager. En dat kunnen andere fabrikanten een stuk beter. Nu moet je als je de Nikon app gebruikt naar de camera toe lopen om de camera van sluitertijd- naar diafragmavoorkeuze te veranderen. Of een belichtingscompensatie toe te passen. En dat past niet bij het prijspeil van deze camera. Laten we hopen dat Nikon deze app snel een upgrade geeft.

Nikon heeft met de D850 een nieuwe stap vooruit gezet. Een enorme foto resolutie terwijl de contrastomvang in stand bleef laat zien dat de rek er bij de traditionele reflexen nog steeds niet uit is, integendeel. Op het gebied van video geeft de D850 4K video, en geeft je zonder een cropfactor je creatieve mogelijkheden met de wijdste groothoeklenzen. De bitrates zijn met 144Mbit max goed gekozen als je op geheugenkaart filmt. Als je ongecomprimeerde 4:2:2 ongecomprimeerde 8bit video via HDMI wilt opnemen kan dat ook.

Vergeet niet dat je, mocht je voor de D850 vallen, je misschien wel jouw huidige glaswerk tegen het licht moet houden om die enorme resolutie te ondersteunen.

Nikon heeft een reeks prachtige groothoekobjectieven die perfect bij deze nieuwe Nikon D850 passen.

46 megapixel full frame body