Review: Olympus OM-D E-M10 Mark III © systeemcamera, olympus, m10

14 november 2017, 22:00

De OM-D serie wordt aan de onderkant van de lijn aangevoerd met de E-M10 reeks. Deze Mark III vervangt de versie II die in 2015 het licht zag.

De review van de voorganger kan je hier teruglezen!

Instap systeemcamera met potentie

Aan de buitenkant zie je niet heel veel verschil met de voorganger. Een kleine mooie retrobody, verkrijgbaar in zwart of zilver, die -op het wat fragiel ogende batterijklepje na- mooi en stevig aanvoelt. Het kleine formaat body combineert overigens prachtig met de kleine compacte 14-24 kitlens. Al het Micro Four Thirds glaswerk kan, dankzij de relatief kleine beeldcirkel klein en compact blijven, wat het eigenlijk een ideale reis en straatfotografie camera maakt.

Upgrade

Links bovenop de body heeft de Mark III een quick menu button gekregen. Je kunt er razendsnel, onder andere met het aanraakscherm, heel handig je camera mee instellen. Dat aanraakscherm kun je overigens ook heel handig gebruiken om, terwijl je door de zoeker kijkt, snel de plek van je autofocus te bepalen. Alleen deze functies geven al aan dat Olympus het begrip 'beginners' camera heel ruimhartig neemt. Want de camera heeft ook een 5 assige beeldstabilisatie, wifi, 121 autofocus punten en zelfs 4K video!

Contrast autofocus

Het aantal autofocus punten steeg tot een respectabele 121 zones. De camera stelt scherp op basis van contrast autofocus. Dat is weliswaar heel precies, maar niet altijd even snel. Heel rap door je compositie springende onderwerpen werden in onze testserie's helaas niet altijd goed scherp gesteld. En dat is jammer, want de bijna 9 beelden per seconde die de camera kan schieten zou het een leuke sportcamera kunnen laten worden. Fasedetectie op de sensor, die vaak bij veel duurdere camera's wordt toegepast, is in die tak van sport een maatje beter.

Video

De videobeelden die we met de Mark III schoten waren scherp en gedetailleerd. Het is prachtig om te zien hoe Olympus nu ook in een instapmodel een gestabiliseerde 4K videomode kan stoppen. De camera schiet ook in 1080P zestig beelden per seconde. Helaas heeft de camera voor de vloggers onder ons dan weer geen microfoon of hoofdtelefoonaansluiting.

16

De sensor in de Mark III is nagenoeg het tweelingbroertje van de II, en die blijft dus helaas op 16 megapixels steken. Meer dan genoeg als je op reis prachtige opnames wil schieten. Maar als je hele grote prints wil maken zou de 20 megapixel M43 versie of een 24 megapixel aps-c variant van de concullega's je misschien beter passen. Ook vanwege de betere prestaties van die sensoren op het gebied van ruisniveau's bij hogere gevoeligheden. Toch is deze camera dankzij de vele features in de camera meer dan 'slechts' een 16 megapixel camera. De sensor heeft een 5 assige beeldstabilisatie waarmee je tot vier stops langer uit de hand kunt fotograferen. Het werkte ook met deze Mark III tijdens de testperiode voorbeeldig. Scheelt je weer een statief meeslepen als je tijdens een avondwandeling een zonsondergang wil fotograferen. De stabilisatie werkt overigens zowel in de fotografie als de videostand; zelfs in 4K.

De volledige camera line-up van Olympus vind je hier!

5-assige sensor beeldstabilisatie
Full HD 1080P 60 bps