Review: Sony Cybershot DSC-RX0 © Sony, rx, 0

24 januari 2018, 10:00

De RX0 is geen actioncam in de ware betekenis, maar wel een met high-end specs, zoals een relatief grote 1 inch-sensor.

Sony Cybershot DSC-RX0 - Richting ultieme actioncam

Ruim een jaar geleden ging de Sony FDR-X3000R vier weken mee naar Sri Lanka. Een waterdichte actioncam met gestabiliseerde 4K-video. Op dat moment was dat de actioncam met de beste papieren op gebied van stabilisatie, scherpte, resolutie en ruisverhouding. Toen Sony de RX0 aankondigde, een actioncam met een relatief grote 1 inch sensor, stonden we daarom natuurlijk te trappelen om hem uit te testen.

Sony benadrukt dat de camera in de standaarduitvoering geen actioncam is in de ware betekenis van het woord. Er is geen interne beeldstabilisatie, al wordt er wel gewerkt aan aan externe beeldstabilisatie. Dat er vanaf het begin veel verschillende accessoires zijn voor de RX0 betekent dat Sony het als een bouwdoossysteem ziet.

Zo uit de doos kan de camera tot 1080p filmen, met perfecte slomo's tot 250 bps. Nog sneller kan ook, de camera kan tot 1000 bps aantikken, maar gaat dan beelden flink upscalen om tot de gewenste resolutie te komen. En dat ziet er dan indrukwekkend slow uit, maar niet bijster scherp. In 4K beelden filmen kan ook, maar de RX0 kan die beelden helaas niet intern opslaan zonder externe recorder.

Resolutie van de Sony Cybershot DSC-RX0

De RX0 is bedoeld voor de prosumer. De 1 inch-sensor die ook in de RX100-serie te vinden is, levert met slecht licht veel schonere beelden dan een reguliere actioncam. Ook de detaillering is veel hoger dan de huidige cams met een kleinere sensor. Omdat de camera erg compact is, kun je hem perfect en bijna onopgemerkt gebruiken voor b-roll clips. Die je bijvoorbeeld vanaf een dashboard in een auto kunt schieten. De RX0 kan ook met slog-kleurprofielen schieten. Daarmee kun je achteraf het ideale contrast, kleurweergave en contrastbereik tweaken. Jammer dat de camera geen diafragmavoorkeuze heeft: de camera schiet altijd met open diafragma. Ook jammer dat er geen continu-autofocus is als je filmt.

De camera kan zowel in jpg als raw foto's schieten met 16 bps in 15 megapixel. Dat is een indrukwekkende resolutie.

De RX0 heeft een aantal eigenschappen uit de RX100-serie overgenomen in een fraaie waterdichte en compacte behuizing. Wel ontbreken er nu nog een paar belangrijke features die we wel in de RX100-compactcamera's zagen. We moeten het doen zonder interne 4K, continu-autofocus en diafragmavoorkeuze. En wij verwende reviewers hadden daar natuurlijk wel op gehoopt. Nu is de RX0 voor een kleine nichemarkt een goede oplossing. Als de volgende RX0 naast de RX100-features ook nog eens een stabilisatie heeft, weet ik wel welke actioncam er op mijn volgende verlanglijstje zal staan.

Misschien ben je wel op zoek naar een vliegende actioncam?

1 inch sensor, groot voor actioncam
voor actioncam goede beeldkwaliteit in Full HD en externe 4K