Gebruikersreview ThinkTank Spectral 15  © thinkthank, review, sneeuw

27 januari 2018, 18:00

In deze blog test Fabian Viester de Thinkthank Spectral 15 onder zeer winterse omstandigheden!

Fan van backpacks, dat was ik en daar heb ik eigenlijk toch nog een beetje een voorliefde voor. Perfect draagcomfort, veel ruimte, voor ook additionele spullen zoals een jas, drinken, eten, memory cards, een mini statief en alle andere rotzooi, welke je normaal nergens kwijt kan.

Toen de mogelijkheid zich voordeed voor het reviewen van de ThinkTank Spectral 15 schoudertas, was ik enthousiast. Een ruime, modieuze én functionele schoudertas die niet doet vermoeden dat het een echte cameratas is. Behalve als je kijkt naar de functionaliteiten.

Een wereld van ruimte

De ThinkTank Spectral 15 is een erg ruime schoudertas. Volgens de specificaties van de fabrikant past er een standaard body met 24-70 lens bevestigd, 2-4 extra lezen, een flitser, 70-200 objectief, 10 inch tablet en 15 inch laptop in. Niets is minder waar. In de ThinkTank Spectral 15 krijg ik gemakkelijk mijn Nikon D750 bodies en 14-24, 24-70 en 70-200 in kwijt. En dan is aan de voorkant en achterkant nog plek voor een laptop, tablet en accessoires. Met een basisgewicht van 1.1kg een niet al te zware en goed handelbare schoudertas.

Pluspunten van de ThinkTank Spectral 15

• Fidlock's magneetsysteem
• Interne rits, onder de flap
• Waterdichte basislaag
• Gevoerde schouderriem
• Levenslange garantie

Technische specificaties

• Ruimte voor DSLR + 1 tot 3 lenzen, flitser en accessoires
• Ruimte voor laptop van 15 inch en een tablet van 10 inch
• Ruimte verdelers
• Statiefbandjes op de onderkant van de tas
• Bagage band op de achterkant
• Waterdichte regenhoes
• Handgreep en schouderriem
• Aparte vakjes voor accessoires
• Magnetische Fidlock Clasp Flap Closure
• Afmeting binnenkant: 39 x 25 x 13 cm
• Afmeting buitenkant: 41 x 28 x 16 cm
• Gewicht: 1,1 kg

Het eerste gebruik

Zelfs met een D750 + Nikkor 70-200 f/2.8 lens in de cameratas bevestigd, gaat de extra ritssluiting binenin de flap nog dicht. Maar tijdens het fotograferen volstaat ook al het Fidlock magnetische systeem, welke automatisch sluit, als je de flap terugvouwt.

Als je de tas voor het eerst gebruikt, is het Fidlock systeem van ThinkTank even wennen. Ik ben een fysiek kliksysteem gewend van mijn Lowepro cameratassen, maar ik moet zeggen dat na enige gewenning, het Fidlock systeem efficiënter werkt en dat ik niet meer erop hoef te letten of de cameratas wel echt dicht zit. Na gewenning dus een prettigere manier van het sluiten en openen van je cameratas, if you ask me.

Draagcomfort

Als we het over draagcomfort hebben - iets wat nog wel een issue kan zijn bij schoudertassen - moet ik zeggen dat ik de schouderpad van de ThinkTank Spectral 15 aangenaam fijn vind. De strap is vervaardigd uit het materiaal waar normaliter autoriemen van gemaakt worden - ongekend stevig dus. De fabricage en materiaalkeuze die ThinkTank kiest, zie je ook terugkomen bij bijvoorbeeld de Peak Design schoudertassen. Maar bij de Peak Design cameratassen vind ik het schouderpad weer tegenvallen, vanwege zijn stijfheid. De balans tussen stijfheid, degelijkheid en comfort zit bij de Spectral 15 precies in het midden en dus perfect. Ook bevat de strap van de Spectral 15 een non-slip sectie, waardoor je de strap op de voor jou meest comfortabele manier kan verstellen.
Bovenop heeft de Spectral 15 een handvat, welke iets aan de kleine kant is. Indien je je cameratas namelijk helemaal volgestopt hebt met zware cameraspullen en toebehoren, is het een beetje onhandig tillen. Zeker voor mensen met grote handen.

Design en functies

Gekeken naar het design en functies aan de binnenzijde van de Spectral 15 vallen allermeest de dividers op. Deze kunnen, zoals je mag verwachten van een schoudertas, versteld worden naar de voor jou beste grootte en breedte. De dividers kunnen in alle gewenste richtingen gepositioneerd worden. Wat ervoor zorgt dat je enorm veel kwijt kan in de in verhouding niet heel grote tas. Het tablet compartiment heeft nog een tweede afsluitbaar gedeelte. Veilig en prima qua ruimte. In tegenstelling hier tot moet je je laptop opbergen aan de binnenzijde van de cameratas. Ik kon gemakkelijk in het laptopgedeelte mijn 15 inch Macbook Pro opbergen. Hij lijkt zo goed beschermd. Wil je groter gaan dan 15 inch, en heb je bijvoorbeeld een 15.6" Windows laptop, dan wordt het passen en meten. Jammer dat ze dit compartiment niet ietsje vergroot hebben. Dat had mensen met een Windows laptop 15.6 inch een stukje blijer gemaakt.

De kleine details

De ritssluitingen en lipjes zijn van degelijk materiaal gemaakt. De lipjes om de ritssluitingen open te maken hadden van mij wel iets groter gemogen, met handschoenen is het nu soms wat onhandig om op de juiste manier in een keer de rits te openen. Gekeken naar mijn backpack fetisch, vind ik het ook jammer dat de Spectral 15 niet aan de onderkant een verstevigde bodem heeft. Als ik nu mijn objectieven en bodies in de tas heb gestopt, moet ik toch nog bewust nadenken als ik hem neerzet (sowieso altijd voorzichtig doen). Als oplossing heb ik de bodem verstevigd met nog enkele pads, welke genoeg geleverd worden bij de Spectral 15. Maar alsnog jammer. Als het om bescherming van cameraspullen gaat wil ik namelijk geen concessies doen. In tegenstelling tot de versteviging die ik mis, is de onderkant van de ThinkTank Spectral 15 wel waterdicht gemaakt. Vergeleken met de rest van de tas, welke uit waterafstotend materiaal is vervaardigd. Elk onderdeel van de cameratas verdient dezelfde kwaliteit, toch?

Jammer vind ik ook dat de bovenkant (slip-over) van de schoudertas niet gemaakt is van een dikker beschermend materiaal. Als je nu met de tas gaan reizen, of als je even je arm op de tas legt, leunt dit direct op je cameraspulle. Dit hadden ze wat mij betreft wel wat degelijker mogen produceren. Tuurlijk ben je voorzichtig op en met je cameraspullen, maar ik zie een cameratas ook als gebruiksvoorwerp en als accessoire dat mijn cameraspullen binnenin de tas perfect moet beschermen. Ook een klein minpuntje vind ik dat de gehele draagband niet gemakkelijk van de Spectral afgehaald kan worden, in tegenstelling tot mijn huidige Lowepro ProTactic SH 200 AW, welke gewoon door middel van karabijn haakjes is bevestigd.

Apart wordt nog een goed passende regenhoes bij de cameratas geleverd, welke los geleverd wordt. Dit betekent dat hij dus ook niet onhandig ingebouwd zit, maar indien het regent, je de beschermhoes gemakkelijk over de tas heen kan trekken. Erg fijn! Aan de achterkant van de tas zit ook nog een gleuf, welke we kennen van de ThinkTank tassen en trolleys. Deze biedt je de mogelijkheden de tas bovenop een koffer of trolley te bevestigen. Bijvoorbeeld als je aan het reizen bent, je op een luchthaven bevindt of anderszins. Dik pluspunt wat het reizen een stuk aangenamer maakt, met goede cameratas.

De stiknaden van de Spectral 15 zijn degelijk afgewerkt, met een rood accent. Deze afwerking geeft een luxueuze uitstraling aan de tas. Bottomline doet de Spectral betreft uiterlijk ook niet vermoeden, dat het om een cameratas gaat, en qua waarde er dus vaak voor veel geld in zit. Handig als je bijvoorbeeld door een grote stad loopt en niet wilt dat men meteen weet waar je mee rond loopt. De ThinkTank Spectral 15 heeft aan zijn rechterkant ook nog een netje, waar bijvoorbeeld een waterfles in gestopt kan worden.

In vergelijking met mijn Lowepro ProTactic SH 200 AW is de ThinkTank Spectral 15 net een tikkeltje groter, waardoor ik mijn extra body met lens bevestigd erin kwijt kan. Dat is in eerste instantie waar ik voor gevallen ben. En dit is iets wat me met mijn huidige tas niet lukt. Het gemak van de regenhoes en de vele extra opbergmogelijkheden en additioneel het bevestigen van een statief, zorgt ervoor dat het een plaatsvervanger is geworden voor mijn Lowepro schoudertas.

Ruimte
Uitstraling
Lock-systeem
Additionele opbergruimte
Waterafstotende front
Regenhoes
Basisgewicht
Schouderpad
Waterdichtheid
Opbergruimte voor laptop
Fabricage flexibele delen
Ontbreken harnas bescherming onderkant

Score:

'Ik ben Fabian Viester, een Voerendaalse pop- en evenementenfotograaf. Ik wil de sfeer op een evenement vastleggen en de passie van de artiesten op het podium. Gewapend met slechts één camera en twee objectieven in een gitzwarte omgeving met enkele straaltjes licht, is mijn drijfveer om dit tot in het kleinste detail vast te leggen. Het kleinste detail maakt het grootste verschil. Daarnaast zie ik graag wat van de wereld en ben ik het liefst sportief en actief bezig.' www.fabianviester.nl