Review: Sony A7 III © Sony, A7, MarkIII

19 april 2018, 10:00

De A7-serie heeft Sony geen windeieren gelegd. Deze spiegelloze fullframe modellen zijn compact, krachtig en verfrissend. Zoek je een compacte camera met een grote sensor, dan kun je eigenlijk niet om Sony heen. Sony heeft het basismodel een update gegeven en we zijn heel benieuwd hoe deze A7 III presteert.

Review: Sony A7III

De Sony A7 III is de opvolger van de Sony A7 II en is op basis van de specificaties een goede aanvulling op het huidige gamma van Sony. Het hart van de camera, de sensor, is nieuw. Deze 24 megapixel sensor lijkt in veel aspecten op de sensor die je in de veel duurdere A9 tegenkomt, alleen is dit geen stacked variant. De camera biedt 693 autofocuspunten - en dat getal komt ons ook al bekend voor uit de A9. De A7 III maakt maximaal 10 bps en komt met een totaal vernieuwd autofocussysteem.

Sony noemt de A7 III zijn basismodel en dat is gelet op de specificaties misschien wat zwak uitgedrukt. Deze nieuwe camera is de eenvoudigste uit de fullframe-range van de fabrikant; dat wel. Sony gebruikt die term gewoon graag om te laten zien wat ze allemaal wel niet in hun nieuwste camera gestopt hebben. En dat is indrukwekkend veel.

De Sony A7 III heeft dus een compleet nieuwe sensor en je kunt de iso-waarde nu opschroeven naar 204.800. Dat is natuurlijk mooi, maar dat gebruikt niemand. De A7 III maakt hoe dan ook indruk, want zelfs bij hoge iso-waardes kun je er mooi ruisvrij mee fotograferen. Dat maakt de camera bruikbaar in uitdagende lichtomstandigheden, zoals in de donkere treincoupé waar we een aantal testfoto's schoten. Als een camera dát kan, maakt hij op ons indruk. Want goede foto's maken in uitstekende lichtomstandigheden kan natuurlijk (bijna) elke camera.

Aan de buitenkant is bijna niet te zien dat je met een nieuw model fotografeert, maar dat zijn we gewend van Sony. De verschillen met de voorganger zijn klein, maar welkom. Zo zit er een joystick achterop om gemakkelijk van focuspunt te wisselen. Die joystick kennen we uit de A9 en is een fijne toevoeging. Zo kun je heel intuïtief het scherpstelpunt verleggen met de camera aan je oog.

Verder lijkt de camera dus als twee druppels water op de voorganger en op andere camera's uit het assortiment van Sony. Dat betekent een zakelijk en strak design, dat snel duidelijk maakt dat je met een serieuze camera op pad bent. De bediening is logisch en zoals we dat kennen van Sony. De menustructuur blijft echter redelijk complex. Als je voor het eerst met een Sony fotografeert, moet je de tijd nemen om aan de menu's te wennen. Ben je eenmaal gewend, dan kun je ermee lezen en schrijven.

Accu

De accu is traditioneel een zwak punt van systeemcamera's. Na een uurtje intensief schieten is de power vaak al ver te zoeken. De Sony A7 III rekent af met deze onhandige traditie en maakt in navolging van de A9 een heleboel beelden op één acculading. Sony zegt dat het er 710 zijn en dat kunnen we na onze test zelf ook beamen. Dat maakt deze A7 III een heel stuk bruikbaarder dan zijn voorganger én veel andere systeemcamera's.

Sony neemt ook de videograaf serieus met deze A7 III. Uiteraard is er 4K-video, maar ook 4K hdr-video en een optie om beelden te maken met 100 fps. Dat is dan wel in 1080 pixels, maar dat kunnen we de camera niet kwalijk nemen.

Veelzijdig

Interessant aan deze A7 III is z'n veelzijdigheid. Beeldkwaliteit, snelheid en 4K-video gaan hand in hand en dat maakt deze camera gek genoeg een concurrent voor de andere camera's van Sony, zoals de A7R III en de A9. Die zijn erg goed in respectievelijk beeldkwaliteit en snelheid, maar de A7 III biedt voor de meeste mensen ruim genoeg op precies die twee gebieden. De echte sportfotograaf zal naar een A9 grijpen, net zoals de fine-artfotograaf liever met de resolutierijke A7R III op pad gaat. Voor veel andere fotografen is deze A7 III een perfecte camera met meer dan voldoende mogelijkheden.

Daarbij is het interessant om te zien dat Sony zoveel technieken en onderdelen uit topmodel A9 ook in dit nieuwe basismodel integreert. Dat maakt deze A7 III bijna een A9-light - en dat is natuurlijk bedoeld als compliment.

Prijs

De prijs van de Sony A7 III kan voor sommigen een nadeel zijn. Die ligt met 2300 euro namelijk best aan de hoge kant. Op zich is die prijs te rechtvaardigen gezien de specs en de fullframe sensor. Toch, een instapprijs onder de 2000 euro was net een stukje aantrekkelijker geweest. Daarmee is deze A7 III een paar honderd euro duurder dan geijkte concurrenten als de Fujifilm X-H1 en de Panasonic Lumix GH5. Maar die camera's hebben kleinere sensoren. Wil je fullframe, dan komt de A7 III al snel in het vizier.

De Sony A7 II blijft overigens ook gewoon te koop en de prijs van die camera gaat natuurlijk omlaag nu de A7 III er is. Die camera kan een interessante keuze zijn als de prijs van de A7 III net een tikje te hoog gegrepen is.

Sony blijft met deze A7 III de baas in het mirrorless fullframe segment dat Sony zelf zo'n beetje heeft uitgevonden. De camera is een aantrekkelijke mengeling van eigenschappen van de duurdere A7R III en A9. De concurrentie zit echter niet stil en biedt interessante en veelzijdige camera's tegen net wat minder geld. Op zichzelf is deze A7 III echter een indrukwekkende nieuwe stap en het is mooi om te zien hoe Sony de hele cameramarkt vooruit stuwt door het 'basismodel' zo riant uit te rusten.

Goed in foto én video
Lijkt op de duurdere A9
Prijs aan de hoge kant