Review: Panasonic Lumix GH5s © panasonic, gh5s, review

25 april 2018, 10:00

Ze zijn erg druk bezig bij Panasonic. De afgelopen tijd presenteerde de fabrikant camera na camera. Niet lang geleden de uitstekende Lumix G9, het Panasonic-topmodel voor stills. Dat was nodig, want de Lumix GH5 wordt toch vooral gezien als een camera waarmee je goed kunt filmen. Nu is er dus de GH5S en ook die is gericht op de filmmaker. Hoe moeten we deze camera plaatsen? En welke kun je het beste kiezen, de 'normale' GH5 of toch deze GH5S?

Review: Panasonic Lumix GH5s

Deze camera is meer 'hardcore' dan de GH5 en komt standaard met een V-Log-profiel, nóg uitgebreidere videomogelijkheden inclusief een fijne 240fps-modus. Daarbij valt wel op dat de GH5S helaas géén ingebouwde in body stabilisatie heeft. Dat is voor professionals niet meteen een ramp, omdat die toch al vaak vertrouwen op eigen rigs en gimbals. Wel is het jammer voor de filmer die uit de hand spectaculaire shots wil maken; juist de eerdere GH5 had een uitstekende stabilisatie, die we toch echt missen in dit model.

Geen stabilisatie dus, maar wel een nieuwe sensor van 10,2 megapixels. Weinig? Jazeker. Maar dat is juist goed voor het maken van video, kijk maar naar Sony met de A7s II. Deze nieuwe sensor in de GH5S zorgt voor een verbetering op het gebied van low light. Film je vaak op donkere plekken, dan kan deze camera weleens iets voor jou zijn. Het is dan ook niet gek dat de GH5S het op dit gebied beter doet dan de GH5. De beeldkwaliteit is behoorlijk indrukwekkend, net zoals de 240fps-functie die prachtig slow motion-beeld oplevert. Maar houd er rekening mee dat het een Micro Four Thirds-sensor blijft die qua dynamisch bereik niet op kan boksen tegen bijvoorbeeld de fullframe-sensor uit de Sony A7S II.

Hokjes

In welk hokje moeten we deze camera nu plaatsen? De camera is duidelijk geen opvolger van de Lumix GH5, want die is zelf ook nog niet heel lang op de markt. Nee, de GH5S is een aanvulling op het gamma van Panasonic, dat nu dus in totaal drie topmodellen telt.

De GH5 is er voor de fotograaf én filmer en de GH5S is meer een 'hardcore' filmcamera met zijn eigen lichtsterke sensor, meegeleverde V-Log en het ontbreken van in body stabilisatie. De beeldkwaliteit is indrukwekkend voor een camera met een Micro Four Thirds-sensor. Wel zijn we benieuwd hoe de GH5S in de toekomst overeind blijft tegenover de aanstaande opvolger van de Sony A7S II.

Heb je al een GH5 en hecht je aan de in body stabilisatie? Dan ligt overstappen niet voor de hand. Maar ben je een nieuwe kaper op de kust, gebruik je de camera haast uitsluitend voor film en hecht je niet aan ingebouwde stabilisatie? Overweeg dan de GH5S.

Speciaal voor serieuze filmers
Goede prestaties bij weinig licht
Veel videofunctionaliteiten