Review: Olympus PEN E-PL9 © olympus, pen, E-PL9

28 april 2018, 10:00

Een bekend probleem: je wilt niet veel apparatuur meezeulen onderweg en toch mooie foto's maken. Daarnaast ben je uitgekeken op de smartphonecamera en wil je stijlvol op fotografisch avontuur. De nieuwe Olympus PEN E-PL9 zou weleens precies het antwoord kunnen zijn.

Review: Olympus PEN E-PL9

De Olympus PEN E-PL9 is de opvolger van de E-PL8 en naar hetzelfde recept gebouwd. Hij is compact, licht en voorzien van allerlei snufjes. Maar hij is vooral erg stijlvol. Ons testexemplaar is lichtbruin met zilver en voorzien van gouden en witte details. Retro, maar toch ook modern. Belangrijk om te weten is dat je de lenzen van deze PEN kunt wisselen, waardoor je de toegang hebt tot een uitgebreid assortiment. De camera is uitgerust met een uitklapflitser en het beeldscherm is draai- en kantelbaar.

Als we naar de techniek kijken, zien we een sensor met 16 megapixel en de processor uit de OM-D E-M1 Mark II, het topmodel van Olympus. Het is mooi om te zien dat Olympus ook haar betaalbare modellen uitrust met de nieuwste techniek. Het autofocussysteem kreeg een update: je hebt nu de beschikking over 121 autofocuspunten. Filmen kan deze nieuwe PEN in 4K en leuk is dat je beelden uit je video's kunt halen. Die hebben dan een resolutie van 8 megapixel. Delen van al je foto's kan eenvoudig via de OI Share-app.

Gebruiksvriendelijk

Omdat deze PEN E-PL9 bedoeld is voor fotografen met nog niet zo veel ervaring is de bediening eenvoudig en intuïtief. De gebruikelijke standen (P,A,S,M) zijn aanwezig en daarnaast kun je kiezen uit diverse scènestanden. Dan stelt de camera zichzelf optimaal in op bijvoorbeeld een portret, een landschapsfoto, een close-up of een bewegend onderwerp. Verder is er een AP-modus voor de meer geavanceerde mogelijkheden. Wil je een timelapse maken? Of een dubbele belichting? Daarvoor ga je naar het menu. En Olympus zou Olympus niet zijn zonder de verschillende Art-filters die je over je foto kunt leggen. Er is voor ieder wat wils: van soft-focus tot het effect van een korrelige film. Nieuw zijn de filters Bleach Bypass en Instant Film.

Hoe bevalt de PEN E-PL9 in de praktijk? Er komen gewoon prima beelden uit deze Olympus. Maar verwacht geen wonderen van het dynamisch bereik en de ruisprestaties. Heel fijn is de ingebouwde beeldstabilisatie, want daardoor kun je zelfs met relatief lange sluitertijden nog mooie foto's maken uit de hand. Zo maakten we bijvoorbeeld een scherpe foto bij 1/10 seconde in een erg donkere kamer. Je kunt hem ook in de avond en binnenshuis dus prima gebruiken. Voor wie graag via een optioneel verkrijgbaar opzetzoeker fotografeert is er slecht nieuws, dat gaat - in tegenstelling tot bij voorganger E-PL8 - niet.

Kortom: de PEN E-PL9 is een verrassend krachtige camera in een compacte en stijlvolle jas. De gebruiksvriendelijkheid en ingebouwde beeldstabilisatie maken indruk. En met 549 euro is de camera reëel geprijsd.

Compact en licht
Gebruiksgemak
Beeldkwaliteit bij hogere ISO