Review: Fujifilm X-T100 - Interessante toevoeging aan gamma

29 augustus 2018, 10:14

Met de X-T100 brengt Fujifilm een aantrekkelijk geprijsd instapmodel systeemcamera uit, dat is uitgerust met een elektronische zoeker. Maakt die zoeker het verschil voor de serieuze gebruiker met een kleinere beurs?

Als je gewend bent aan een optische of elektronische zoeker, is dat wel een aspect dat zwaar meetelt als je op zoek bent naar een nieuwe camera. Een (elektronische) zoeker kost natuurlijk geld, en daarom doen veel goedkopere modellen het zonder. Dan ben je aangewezen op het beeldscherm achterop. Fujifilm komt nu met de betaalbare X-T100 die wél is uitgerust met een elektronische zoeker. Mede daarom, maar ook omdat het een kleine X-T2 lijkt, maakt de camera een serieuze indruk. Die indruk wordt versterkt als je hem vasthoudt, want de materialen en de uitvoering zijn prima, tot het klapmechanisme van het scherm aan toe. Dit scherm is uit- en omklapbaar voor selfies en video. Het ontwerp is typisch Fujifilm met elementen van veel andere camera's van het merk, zoals de veel duurdere X-T2.
Binnenin bevinden zich de 24,2-megapixelsensor zonder anti-aliasfilter en het hybride autofocussysteem met 91 AF-punten die we uit de X-A5 kennen. De camera is uiteraard uitgerust met de nodige filmsimulatiemodi om je beelden een persoonlijk tintje te geven.

Praktijk

De kenmerkende X-Trans-sensor en X-Processor Pro ontbreken, maar dat is geen drama. In de praktijk zorgt de X-T100 voor scherpe en karaktervolle beelden, in zowel jpeg- als raw-formaat. Ze hebben misschien niet dat 'magische' Fujifilm X-sausje, maar ze zijn over het geheel genomen niet slechter. Anders, dat wel. Maar daar staan een aantrekkelijke prijs en de mooie bouwkwaliteit tegenover. Het autofocussysteem mist weleens een shot en 'tracken' van een bewegend onderwerp is niet zijn fort. Over het algemeen is het echter berekend op de meest voorkomende fotosituaties.
De X-T100 biedt ook een videomogelijkheid, en daar stuiten we op een minpuntje. Er is weliswaar 4K-video aan boord, maar met slechts 15 beelden per seconde. In Full HD filmt de camera wel met meer beelden per seconde. De X-T100 is echter geen camera die je koopt voor z'n videocapaciteiten.

Fujifilm X-T100 - Conclusie

De nieuwe X-T100 is een interessante toevoeging aan het Fujifilm-gamma. De camera kent technische overeenkomsten met de recente X-A5, maar biedt ook een fijne elektronische zoeker en een scherm dat je alle kanten op kunt verstellen. De beelden zijn prima, met voldoende scherpte en karakter. Minpunten zijn er ook: de 4K-videomodus is niet bijzonder bruikbaar en de autofocus werkt niet altijd even accuraat. De X-T100 is echter een interessante optie voor wie een betaalbare en goed gebouwde Fujifilm met een elektronische zoeker zoekt.

(elektronische) zoeker
goede bouwkwaliteit
4K-video met 15 bps