Review: Leica C-Lux - Volwassen en veelzijdig

29 augustus 2018, 10:54

Onlangs lanceerde Leica een nieuwe compacte camera met een enorm zoombereik: de C-Lux. Onderhuids is dit eigenlijk een Panasonic TZ200, maar aan de buitenkant is het een heuse Leica. Hoe bevalt deze veelzijdige camera?

Al jaren werken Leica en Panasonic samen. De nieuwste vrucht van die samenwerking is de C-Lux. Aan de buitenkant zie je meteen dat dit een Leica betreft. De C-Lux is in twee versies verkrijgbaar: in goud en in een fraaie tint donkerblauw ('Midnight Blue'). De camera is deels bekleed met materiaal in een fraaie lederlook en straalt kwaliteit uit. Onderhuids is de C-Lux feitelijk een Panasonic TZ200. Als je beide camera's naast elkaar zet, zijn ze dan ook ongeveer even groot, al hebben de proporties hier en daar net andere verhoudingen. De aanwezige knoppen zitten wel allemaal op dezelfde plaats.

Wat heeft de camera te bieden op technisch vlak? Allereerst natuurlijk de fijne 1 inch sensor, die groter is dan die van veel concurrerende camera's. Ten tweede de mooie lens: de Leica DC Vario-Elmar 8,8-132 mm F 3,3-6,4 ASPH. Het zoombereik komt overeen met 24-360 mm bij fullframe. De camera is verder uitgerust met een zoeker en een ingebouwde flitser. Daarnaast zijn er de bekende (Panasonic-)functies als 4K Photo en Post Focus, waarbij de camera put uit de mogelijkheden van 4K-video. Filmen in 4K kan eveneens, met 30 beeldjes per seconde. Leuk is ook de slow-motionfunctie.

De beeldkwaliteit van de C-Lux is indrukwekkend. Kleuren, tekening en scherpte zijn allemaal dik in orde, en ook het dynamisch bereik valt niet tegen. Dat is natuurlijk te danken aan de relatief grote sensor. Ook de lens is van goede kwaliteit, waarbij opvalt dat deze ook in de uiterste telestand nog contrastrijke en scherpe beelden levert, mede dankzij de ingebouwde vijfassige beeldstabilisatie. De Leica C-Lux is verder eenvoudig in gebruik, ook doordat je veel zaken kunt instellen via het soepel werkende touchscreen. De knopjes zijn echter af en toe wel erg klein. Er zijn ontzettend veel functies en verrassend veel te personaliseren instellingen. Zo kun je bijvoorbeeld de beeldkarakteristieken van je jpeg-beelden in de camera aanpassen, zodat de foto's er precies naar jouw smaak uit komen rollen.

Leica C-Lux - Conclusie

De grote sensor, het veelzijdige zoombereik en de vele goed uitgewerkte innovatieve functies maken de C-Lux tot een volwassen camera. Dat het een Leica betreft, is te zien aan het mooie design, de afwerking en de grote lijn fraaie accessoires. Daaraan hangt uiteraard een prijskaartje: de C-Lux is duurder dan z'n Panasonic-tweelingbroer/zus. Toch is dit prijsverschil niet extreem, waarbij je ook kunt meewegen dat de Leica zijn inruilwaarde wellicht beter behoudt.

mooie, stijlvolle camera
innovatieve functies en veelzijdig zoombereik
prijs ietwat aan de hoge kant