Meld je gratis aan

Nikon D810 - 400 - f/8.0 - 1/250 - 60 mm

Zondagochtend trof ik dit slakje in een spinnenweb aan. Ik heb de stelregel: als ik in de natuur ben, ben ik toeschouwer, toevallig aanwezig, en ik maak alleen foto’s, grijp niet in. Want de een z’n dood is een ander z’n brood... zéker in de natuur. Maar moet zeggen dat dit toch wel een moeilijk momentje was, het slakje leek me zó smekend aan te kijken... En éten spinnen eigenlijk wel slakken? Enfin, ik heb het niet gedaan, en zag de spin naderhand het slakje oppeuzelen. Hij had hem meegenomen naar het midden van het web, en ik hoorde hem nog net niet smakken, duidelijk blij met zijn escargootje. Krijgt hij ook niet elke dag denk ik... ik heb in ieder geval nog nooit een slakje gezien die zo de weg kwijt was. Nu mijn vraag: wat doen jullie in zo’n situatie? Help je als je ziet dat er een dier(tje) in nood is, of blijf je (al dan niet tandenknarsend) toeschouwer? Kost dat moeite of juist niet? Ben benieuwd!


Reacties (31)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Nico-Nikske op 10 november 2015 om 23:21

Prachtige foto
Ik zou het wel geholpen hebben , zou dat ook fijn vinden als ze dat bij mij ook doen
Maar dat zal wel aan mij liggen zeker , ben daar in veel te soft .
Grt
Nico

Christa-Photographic op 21 oktober 2015 om 20:51

Wat een geweldige foto! Typische ''een foto zegt meer dan duizend woorden'' moment!

Ik grijp zelf meestal wel in als ik zie dat het beestje gered kan worden.
Ik ben een softie, ik kan er niet tegen
Maar soms gaat het dan ook fout..
Een keer een sprinkhaan uit het water gevist, na het opdrogen sprong hij uit mijn hand de lucht in.
Op hetzelfde moment vliegt er een vogel langs; hap, sprinkhaan weg.

Shooting op 21 oktober 2015 om 20:38

Heel mooi vastgelegd , tja ik moet bekennen dat ik ze dan wel help .Laatst een spin die een vlieg greep , ik hoorde de vlieg enorm brommen , heb toen de vlieg verlost . Eigenlijk zou ik niet moeten helpen , maar ja soms kan ik het niet weerstaan.

gr jeanet

loesje2004 op 9 oktober 2015 om 20:12

Regelmatig wel waterjuffers vast zien zitten en opgesmikkeld worden , vele vliegen maar bv nooit wespen op de een of andere manier , slakken nee dat nooit eigenlijk ,mheel bijzonder

hmeeuwes op 9 oktober 2015 om 12:52

Zo dat is wel even lastig zeg, ik weet niet wat ik gedaan zou hebben?
Hij kijkt je echt smekend aan.
Gaaf ook met de druppels in het web.
Gr Henk

guurtje op 9 oktober 2015 om 12:56

Dank je wel Henk, een twijfelaar dus... net als ik soms... maar een bidsprinkhaantje haal ik er wel uit
Groetjes, Marianne

hmeeuwes op 9 oktober 2015 om 13:01

Toch wel hé

RusselsLof op 8 oktober 2015 om 20:04

Ik red wat ik redden kan...
Ben een onverbeterlijke softie...

(wel een mooie foto van de pareltjes, maar die slak erin brrr nog nooit gezien dat een spin een slak opat...!)
Gr. Noortje

guurtje op 9 oktober 2015 om 12:55

Dank je wel Noortje, dat is ook heel consequent, dan hoef je niet te twijfelen zoals ik soms doe!
Groetjes, Marianne

RusselsLof op 9 oktober 2015 om 14:45

Wat ik me nu ineens afvraag... hoe komt die slak daar in hemelsnaam in terecht?

guurtje op 9 oktober 2015 om 16:22

Ja.... dat vroeg ik me ook al af. Zo'n dun, kleverig draadje... moeder slak was duidelijk niet in de buurt

hansdegreeff op 7 oktober 2015 om 19:41

hoi marian , wat een bijzonder moment en heel goed vastgelegd met een mooie scherpte en kleuren , zou zelf niet ingrijpen , de natuur kan dit zelf goed regelen, stem, gr hans

guurtje op 8 oktober 2015 om 10:13

Dank je wel Hans, duidelijk...
Groetjes, Marianne

Lucille Ball op 7 oktober 2015 om 13:50

Tja....dat is echt een goede vraag. Ik heb wel eens een vliegend insect uit het vijverwater 'gered'. Maar in het geval van eten en gegeten worden, daar leg ik wel duidelijk de grens. Maar bij dier(tje) in nood wil ik nog wel eens ingrijpen. Zwak hè!

Lucille Ball

guurtje op 8 oktober 2015 om 10:11

Dank je wel Lucille Ball, maar als er een dier gegeten wordt, is hij toch altijd in nood? Maar duidelijk hoor, en nee het is natuurlijk niet zwak om je grenzen zélf te bepalen
Groetjes, Marianne

Lucille Ball op 8 oktober 2015 om 12:41

...ik bedoel meer dat een diert(tje) door een bepaald noodlot bijv. te water is geraakt of gewond is. Een prooi of wat dan ook vind ik een natuurlijke selectie...

Lucille Ball

guurtje op 8 oktober 2015 om 12:59

Maarre... dat slakje is idd dom en onhandig om in het web te klimmen, en wordt opgegeten, dat is natuurlijke selectie. Maar als het onhandige domkopje in het water valt, waar hij opgegeten gaat worden door vissen en watertorretjes, ga je hem wel redden? Ben even advokaat van de duivel hé, niks persoonlijks!
Groetjes, Marianne

ocelot op 7 oktober 2015 om 11:38

De spin dood alleen om te overleven, dat is de natuur (in tegenstelling tot de mens), het behoud tevens het natuurlijk evenwicht. (ik moet wel bekennen dat ik hetzelfde standpunt heb, alles in de natuur met rust laten maar ik red wel de vogel uit de bek van onze goed gevoede katten.........)
Wel apart dat een spin een slak opeet......de opname mag er wezen mooi met de druppels.
Groetjes
Joost

guurtje op 8 oktober 2015 om 10:09

Dank je wel Joost, ja, een vogeltje redden van een kat is voor mij ook anders dan ingrijpen in de natuurlijke loop der dingen...
Groetjes, Marianne

gebbe op 7 oktober 2015 om 00:47

Prachtige opname. Wanneer in dit geval zo'n slakje mij behulpzaam is om een mooie opname te maken, red ik hem uit de voor hem benarde situatie. Voor wat hoort wat. Jammer voor de spin.
Wanneer ik ergens langs moet (buiten) en er hangt een spinnenweb die ik niet kan ontwijken, probeer ik die toch te verplaatsen/ zo min mogelijk te beschadigen en maak ik de spin mijn excuus voor de "wandaad". Terug naar je slakjesfoto. Het lot bracht jou op zijn weg, dus als redder in de nood. De kat pak je toch ook het vogeltje af?

Als kind maakten wij herfststukjes. Daar zetten we dan een vlinder op. Beetje knoeien met de vleugels en dan bleef hij zitten. Ik heb (terecht) vreselijk op mijn donder gehad van mijn oudste broer. Die les werkt 50 jaar na datum nog steeds door. Blaadje verleggen, insectje redden daar blijft het bij.

gr. Nelly+

guurtje op 8 oktober 2015 om 10:08

Dank je wel Nelly, en ja... ik weet ook nog wel van die herfststukjes, met de klas het bos in en dan alle paddenstoeltjes die je vond rooien voor op de herfsttafel... kan nu écht niet meer De kat pak ik idd ook het vogeltje af, maar om een spin van zijn voedsel te beroven... kweenie, dat voelt toch anders!
Groetjes, Marianne

lfoulon op 6 oktober 2015 om 23:13

Meestal is het al te laat voor het slachtoffer, en heeft de spin hem al ingespoten met gif, dus hangen laten zou ik zeggen, heb weleens een libel gered, die ik in het web zag vliegen......


gr Louis

guurtje op 8 oktober 2015 om 10:05

Dank je wel Louis, en een vlindertje ga je toch ook wel redden denk ik?
Groetjes, Marianne

guurtje op 7 oktober 2015 om 17:37

Dank je wel Louis, en ja, ik weet natuurlijk niet hoelang dat slakje al in dat web zat, maar ging ook wel door mijn hoofd dat hij zowiezo niet meer te redden was door de kleefdraden. Waar ik echt een hekel aan heb is aan zonnedauw, zo sneu als daar een juffertje in hangt...
Groetjes, Marianne

sambikkeltje op 6 oktober 2015 om 21:05

Mooi is deze weer Guurtje, genieten, jij hebt dit weer goed gezien en mooi in beeld gebracht

Gr Sam+

rob1951 op 6 oktober 2015 om 19:37

Gezien de vele uitgebreide reacties van jou...........vraag ik mij af.........je hebt hier toch geen trauma aan over gehouden hè

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:45

valt hopelijk mee... we zullen zien hoe het zich ontwikkeld de komende weken Maar vind het wel leuk om eens wat te sparren, over foto's is dat vaak wat gevoeliger merk ik...

rob1951 op 6 oktober 2015 om 19:47

Ja.........hier is een eerlijke mening wat makkelijker te geven hahaha

EdvanLoon op 6 oktober 2015 om 18:21

Inderdaad niet ingrijpen, hoe moeilijk het soms ook is. Ik vindt dat je het mooi verwoord in je stelregel. We zijn toeschouwer en mogen in geen geval invloed uitoefenen. (ik kan afwijken van je stelregel, als het door de mens is veroorzaakt.)

En de foto is wel aangrijpend, die oogjes smeken bijna om gered te worden. Mooi.

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:38

Dank je wel Ed, je hebt een duidelijk standpunt, en moeilijk is het soms!
Groetjes, Marianne

zimmo op 6 oktober 2015 om 17:52

ik heb voor ons raam van de week een lieveheersbeestje uit een spinnenweb gered....
en ik voelde me toch schuldig tegenover de spin..
wij mensen zijn rare wezens...
groetjes, Eugenie

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:36

Dank je wel Eugenie, en ja er zit toch gevoelsmatig een verschil tussen een lieveheersbeestje en een vlieg, dat is nou juist het probleem... Zeker weten dat wij mensen rare wezens zijn, maar wel leuk, toch? Over het algemeen dan
Groetjes, Marianne

zimmo op 6 oktober 2015 om 20:02

over het algemeen zijn we wel leuk

guurtje op 6 oktober 2015 om 20:39


BNN op 6 oktober 2015 om 17:47

Hoi Marianne.........
ik snap je volledig, doe het ook niet snel, maar soms
kan ik het niet laten..
moet er altijd wel heel erg over nadenken en weet natuurlijk ook wel dat een
spin ook moet eten, maar soms denk ik..hij moet maar een daggie lijnen!
ligt er wel aan wat ik moet redden uit de web..verder verander ik ook nooit iets aan de
natuur, ik knip wel eens een takje weg of verleg een takje, maar
dat is dan wel...sommigen willen koste wat een kost de natuur na hun hand zetten
maar ik vind dat iedereen daar met de handen vanaf moet blijven...je hoort wel dat ze zandhagedisje vast binden om maar een mooie compositie te maken, Lbhtjes verdwijnen
in de koelkast, dan worden ze wat trager...hier kan ik niet tegen!!
doe dat dus nooit...maar een libel o.i.d. uit een web redden dat dan weer wel
mooie opname..

gr. Nieske

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:34

Dank je wel Nieske, ja uitzonderingen bevestigen de regel zeggen ze, maar ik vind het toch moeilijk... ik denk dat jij het slakje eruit gehaald zou hebben, maar wat nou als het slakje toevallig niet "lief" of "smekend" had gekeken? Of niet zo had gekeken dat wij er emoties aan verbinden? En ik tuinier ook hoor, in mijn tuin en ook in het bos op die ene vierkante cm. bij dat kleine stoeltje... als ik zie hoe de honden er rondrennen heb ik daar geen probleem mee. Het is natuur, die kan tegen een stootje, geen kilo's paddenstoelen plukken, maar wel een blaadje verleggen Zo heeft iedereen zijn grenzen... maar hagedisjes vastbinden en dergelijke praktijken is gewoon dierenmishandeling en is uiteraard bijzonder laag en gemeen. Maar, ik denk niet dat er veel natuurfotografen daar toe in staat zijn gelukkig!
Groetjes, Marianne

henri1952 op 6 oktober 2015 om 17:41

Ik red alleen het hondje van mijn vriendin uit het spinnenweb. Knappe foto overigens. Zag afgelopen weekend hoe een wesp in een web aan zijn einde kwam en ingekapseld werd door de spin, een gaaf gezicht. De natuur is wreed, de mensheid ook.

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:24

Dank je wel Henri, enne... is het toevallig een vlinderhondje? En ja, wreedheid is écht overal om ons heen, goedheid gelukkig ook
Groetjes, Marianne

Peter-D- op 6 oktober 2015 om 17:32

Ik zou niet ingrijpen..,ook al ziet het er niet best uit voor de slak..
Maar ook bijv. geen situatie naar m'n hand zetten zoals diertjes ergens op/in plaatsen voor de foto.(is wel een andere topic maar moest t toch ff kwijt )
Alles komt zoals het komt.. Voor hetzelfde geld was het slakje vanzelf losgeraakt naderhand en zijn/haar weg vervolgd.
Apart moment wel..,mooi in beeld gebracht.

grt,Peter

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:23

Dank je wel Peter, en ja, je opmerking van situaties naar je hand zetten is wel iets off topic, maar ga er toch op in. Ik hou insekten als huisdiertjes, en plaats ze wel degelijk ergens op om ze te fotograferen... vind het erg leuk om ze optimaal uit te laten komen, cq hun bijzonderheid te laten zien. Maar, ben wel altijd heel integer hoe ik het doe en hoe ik met ze omga... en dat is natuurlijk het heikele punt. De een wel en de ander niet... moeilijk te beoordelen cq over te oordelen! En, toch ook nog even over alles komt zoals het komt... wat als het toeval nou net geregeld heeft dat ik juist (of juist ik) langskom om dat diertje te bevrijden?
Groetjes, Marianne

sjoukelien123 op 6 oktober 2015 om 17:17

Eigenlijk moet je niet ingrijpen, maar een vlinder haal ik uit het water, met het verhongeren van de dieren in de OVP heb ik ook moeite. Slakje laten opeten door een spin, puur natuur.
Foto is schitterend.

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:12

Dank je wel Sjoukelien, grappig, ik had van jou meer sentiment verwacht maar ik snap heel goed wat je bedoelt, die OVP slaat nergens meer op vind ik, dat is gewoon in- en intriest... Maar wél verder weg dan wat je zelf door de macro lens ziet, zoals dit tafereeltje, en hier kun je ook wat aan doen... maar ik ben het wel helemaal met je eens hoor! en ben achteraf ook wel blij dat ik mijn eigen stelregel niet geschonden heb
Groetjes, Marianne

IreneD op 6 oktober 2015 om 16:33

Prachtige foto, ik denk dat ik het slakje eruit had gered omdat ik dacht dat spinnen geen slakken eten, nu ik het weet zal ik ze laten zitten. gr.irene

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:09

Dank je wel Irene, ik twijfelde ook wel hoor of hij opgegeten zou worden, is toch wel iets raar een slakje in een web...
Groetjes, Marianne

cgfwg op 6 oktober 2015 om 16:27

Die oogjes heb je meesterlijk vast gelegd . ook mooie totaal plaat gr bets

BADL op 6 oktober 2015 om 16:19

Het is een stelling met 101 "mitsen, maren en uitzonderingen", maar normaal gesproken geldt voor mij de algemene stelregel dat als een dier in nood is door een natuurlijke oorzaak, dan grijp ik niet in.

Interessant moment vastgelegd in deze foto.. Ik denk dat de foto spannender geweest zou zijn als ook de spin in beeld geweest zou zijn, al was het alleen maar op afstand en niet zozeer het opeten...

Gr.,
Arnold

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:07

Dank je wel Arnold, en ja, dat zou idd super zijn geweest! Maar de spin hield zich wijselijk op de achtergrond. Ik dacht eerst ook dat het web verlaten zou zijn omdat het ook wat stuk was, daarom twijfelde ik ook des te harder... Maar het was erg vochtig en daar houden spinnen niet van, dus de kans was er dat hij onder een blaadje zat te wachten. En idd op de terugweg had de spin hem te pakken, zo niet had ik het slakje eruit gehaald denk ik...
Groetjes, Marianne

dylano op 6 oktober 2015 om 16:17

allereerst ga ik even opnieuw fan van je worden want ik krijg geen foto's van jou op de mail...zo raar
ingrijpen...ik heb het wel eens gedaan..al ben ik net als jij eigenlijk van mening dat je zoiets moet laten..het is nou eenmaal eten en gegeten worden diezelfde spin kan even later slachtoffer worden van een vogel ..maar is best wel eens lastig ...
het levert in dit geval een bijzonder beeld op want idd een slak zie je niet zo gauw in een spinnenweb
hanny

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:03

Dank je wel Hanny,maarre... als er nou een bidsprinkhaantje in een web zit? Nee, dat is echt flauw, maar ik denk wel dat het kijken door de macrolens je perspectief op kleine beestjes wat verschuift...
Groetjes, Marianne

Henk Laverman op 6 oktober 2015 om 15:58

Hallo Marianne,
Mooie met al die waterdruppels zo bijzonder inbeeld. Mooie opname.
hoi henk

rob1951 op 6 oktober 2015 om 14:53

.......hier hoef ik geen seconde over na te denken.
Ik zou het slakje redden.

Maar ik begrijp jouw beslissing ook.........

In ieder geval een prachtige foto.

En de spin had een feestmaal

Hartelijke groet, Rob
(stem)

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:01

Dank je wel Rob, en ja, eigenlijk had ik dat op de een of andere manier wel van jou verwacht... alleen die smiley bij het feestmaal van de spin... dat doet het Robin Hood gevoel weer iets teniet...
Het is echt een dilemma vind ik, en natuurlijk kun je er alle kanten mee op maar ik vind het wel heel leuk om te lezen hoe een ieder erover denkt!
Groetjes, Marianne

rob1951 op 6 oktober 2015 om 19:35

hahaha Robin Hood.........
Tja, als het aan mij had gelegen had ie dat feestmaal niet gehad, maar nu het is zoals het is gun ik het de spin ook wel.
Heel dubbel allemaal.
Ik heb op de tv eens een natuurfilm gezien waarin een gewonde leeuw niet meer kon jagen en dus een langzame en vreselijke dood stierf.
Wat wilde ik graag dat ie nog een prooi te grazen kon nemen, iets wat ik normaal altijd zo erg vind als ik dat zie.............
Groetjes, Rob

guurtje op 6 oktober 2015 om 19:41

marijke1234 op 6 oktober 2015 om 14:21

prachtige fotografeert mooi scherpte mooi rustige achtergrond .
mooi met de dauwdruppels op web en slakje.
Groetjes marij stem

Bijke172 op 6 oktober 2015 om 13:25

Moet heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb nagedacht over deze vraag of deze situatie bewust heb mee gemaakt. Ik denk dat ik niks zou doen. Je foto is zoals altijd weer erg mooi
Gr Sacha

guurtje op 6 oktober 2015 om 13:55

Dank je wel Sacha, ik heb er voordat ik met de macro lens in de weer ging, ook nooit bij stilgestaan... maar je vergroot zo'n situatie letterlijk uit en soms zoals hier gaat het me toch wel aan het hart. Gek genoeg heb ik daar bij andere dieren weer minder moeite mee, er is zelden een visje wat ik uit de snavel van een ijsvogel wil rukken bv...
Groetjes, Marianne

birgitte61 op 6 oktober 2015 om 13:02

Ja, lastige dilemma's.
Een vliegje of mugje zou ik niet proberen te redden. Bovendien denk ik dat je ze meestal toch niet heelhuids er uit zou krijgen.
Een slakje vind ik toch een ander geval, misschien ook omdat je ze eigenlijk nooit in een web tegen komt. Ik zou trouwens gedacht hebben dat de spin geen slakken eet en alleen al daarom het slakje gered zou hebben. En ik heb nu eenmaal een zwak voor (kleine) slakjes.
Goede foto overigens van een bijzonder moment.
Gr Birgitte

guurtje op 6 oktober 2015 om 13:30

Dank je wel Birgitte, het is ook raar, een slakje in een web, de stommeling... en ja, ze zijn ontzettend leuk die kleine doorzichtige slakjes... dat maakt zeker uit gevoelsmatig. Ik heb ook niet de neiging om elke vlieg-in-web te redden, zou ik nu wel een dagtaak aan hebben maar juffertjes... ook zo moeilijk om te laten worstelen met die kleefdraden... of eendagsvliegen, ook zo sneu...
Groetjes, Marianne

dettyverbon op 6 oktober 2015 om 12:12

ha ha , in eerste instantie een mooie foto, en apart...want wanneer kom je nu een slakje tegen in een web.. Ook goed (vind ik)dat je dit verder hebt af zitten kijken...ik neem aan dat er nog vervolg foto's van komen, want nu weet je weer iets nieuws van de natuur.: spinnen eten ook slakken.
Als ik je verhaaltje zit te lezen, stel ik mij voor, dat ik vooral zit te kijken hoe ik dit allemaal mooi en goed op de plaat krijg... Voor mij is het automatisch, dat dit de normale gang van zaken is in de natuur. Ik denk er verder niet bij na. heb ook geen neigingen om in te grijpen.
klinkt hard...want ik kan me wel voorstellen dat je iedereen, ook de beestjes die gegeten moeten worden wilt redden.
groetjes Detty en eet smakelijk zo meteen.

guurtje op 6 oktober 2015 om 12:41

Dank je wel Detty, en nee, komt geen vervolg op, dat heb ik niet gefotografeerd, vond ik een beetje een onsmakelijke toestand en eerlijk gezegd achtervolgden de oogjes van het slakje me iets. Heb het eigenlijk ook verder niet gevolgd, maar zag het op de terugweg. En ja, ik heb vaker moeite om me niet te "bemoeien"... vandaar de afspraak met mezelf om dat vooral niet te doen... en mijn nieuwsgierigheid hoe anderen dat ervaren. Ook jij een smakelijke lunch!!
Groetjes, Marianne

arjovandijk op 6 oktober 2015 om 11:26

Een ethisch dilemma, die denk ik veel is groter is dan deze stelling. Ik beperk me dan ook tot je stelling. Ik grijp in dergelijke situaties niet in. Wie ben ik om het eten te roven van de spin. Het is de natuur en gegeten worden hoort daarbij. Ik geloof niet in het bevrijden van diertjes op deze manier. Maar is slechts een mening. Groet Arjo.

guurtje op 6 oktober 2015 om 12:35

Dank je wel Arjo, ja, het is zeker een dilemma wat verder gaat dan deze vraag, maar ben toch wel heel benieuwd naar de diverse meningen... ik blijf het moeilijk vinden!
Groetjes, Marianne

robblanken op 6 oktober 2015 om 11:02

Bijzonder dat een spin een slak
opeet. Ik doe niks maar zou wel een foto maken

guurtje op 6 oktober 2015 om 12:33

Dank je wel Rob, en dat is wat ik ook gedaan heb
Groetjes, Marianne

14

Stemmen

Bekeken:254

Favoriet:0

guurtje

Niveau:gevorderde
Lid sinds: 21-02-2007

Meer foto's uit de categorie Macro

  • Little flower
  • Oldtimer
  • High speed
  • Dauwdruppels op korenbloem
Datum:
6 okt. 2015 10:42:43
Camera:
Nikon D810
Iso:
400
Sluitertijd:
1/250 sec
Diafragma:
f/8.0
Brandpuntsafstand:
60 mm
Meer foto informatie Exif informatie
Upload een bewerking van deze foto
Rapporteer deze foto als ongepast