217 keer bekeken
1

brandweer

13 april, 2016
Merk Ahrens Fox. De Ahrens Fox motorbrandspuiten werden gebouwd in de fabriek in Cincinnati in de staat Ohio in de Verenigde Staten van Amerika. De chassis met motor en pomp samengebouwd werden per stuk in een grote transportkist met o.a. het S.S. Rijndam van de Holland-Amerika Lijn naar Nederland verscheept en tussen 14 februari en 12 maart 1928 in Rotterdam op het terrein van de centrale werkplaatsen van de GVMD afgeleverd. De wagens werden hier in eigenbeheer door de GVMD afgebouwd en ingericht. Tussen december 1928 en februari 1929 werden de voertuigen in dienst gesteld. Enkele jaren later zouden vier van de zeven autospuiten nog een gesloten bestuurderscabine krijgen. Behalve het imposante uiterlijk van deze voertuigen waren ook de technische prestaties opvallend. De 6-cilinder in lijn geplaatste motor was speciaal voor brandweerdoeleinden ontworpen. De maximumsnelheid bedroeg ongeveer 75 km/u. Deze motor was, zoals in de praktijk bewezen, bijzonder geschikt voor zogenaamd duurbedrijf.De pomp was uitgevoerd als dubbelwerkende 4-cilinderpomp met de sterk in het oog vallende zuig- en perswindketel. De maximale pompcapaciteit bedroeg ruim 1000 gallons of ruim 3875 liter water per minuut bij 1100 omwentelingen per minuut van de motor, bij 80 meter opvoerhoogte.De pomp bestond uit twee helften, die beiden of een van beide met de motor konden worden gekoppeld Eén van de zeven wagens is op 10 mei 1940 verloren gegaan bij de luchtaanval op vliegveld Waalhaven. De laatste Ahrens-Fox heeft in Rotterdam dienst gedaan tot 1972. De overige zes Ahrens Foxen bestaan echter nog steeds. In het Nationaal Brandweermuseum in Hellevoetsluis en in het Brandweermuseum Borculo zijn nog werkende exemplaren te bewonderen (resp. de voormalige A2 en A4). Ook de ROTEB, dienst van de gemeente Rotterdam, beschikt over een gereviseerd en nog werkend exemplaar (de voorm. A6). Een vierde is opgenomen in het Louwman Automobielmuseum in Den Haag (de voorm. A7). Bij een particulier verzamelaar zijn twee voertuigen in bezit geraakt en aldaar gerestaureerd (de voorm. A3 en A5). De A3 is daarna sinds 2014 weer teruggekeerd als museumvoertuig bij de Rotterdamse ROTEB naast de aldaar aanwezige A6. De autospuiten A3, A4 en A5 hebben een gesloten bestuurderscabine, de A2, A6 en A7 hebben de originele open uitvoering.
Alle rechten voorbehouden
Meer info tonen

Gebruikte apparatuur

Nikon D7100
Flitser uit, verplichte modus

Komt voor in