Leuk, al dat "oude spul" . Heb zelf ooit een Henschel F221 frontstuur motorwagen met slaap cabine gereden. Een ZF zesbak met two speed. (het bijbehorende gebuiksaanwijzing boekje Getriebe Fibel heb ik nog) Dubbel clutchen in het begin, met tussen gas bij terugschakelen, maar later gebruikte je de koppeling alleen om uit stilstand weg te rijden, of om te stoppen. Schakelen deed je op gehoor (toerental) Een enorme stuurwiel en een soort wandelstok als parkeerrem. En....voor wegrijden controleren of er niet een of andere geinponem de schakelaar van de hydrauliek omgezet had, want de PTO voor de pomp zat op hetzelfde systeem als de stuurbekrachtiging. Oh ja... en erg koud in de winter. Glas rondome en geen standkachel. Maar wel een echte vlam uit de pijp als je in de klim naar boven moest. Ach ja nostalgie :-)
Groeten Jan.
Ha Jan, ik ben zelf op een F140 begonnen, 160PK, ook zo'n ongesynchroniseerde 6 bak en zelfs geen slaapcabine. Maar wel leren rijden. De latere types heb ik ook in mijn knuisten gehad, die waren hun tijd ver vooruit. tegenwoordig mak ik er eporages van voor in het blad Trucks. Het kan raar lopen in het leven.
Groeten, Peter
INDERDAAD Peter , erg moooooi en lekker LAAG genomen , de DAF Torpedo met leuke heldere kleuren dan het perfect en dus Genieten want JA JA Deze modellen zie je maar WEINIG bij meetings . STER en STEM . Groeten en bedankt voor het plaatsen in de groep TRUCKWERELD . Jos Dries
Opmerkingen