370 keer bekeken
3
De volautomaat
doorvissi-darte
2 december, 2016
In ons lokale krantje verschijnt regelmatig een advertentie omtrent fotocursussen. Op les één wordt de cursist geleerd de programmaknop op manual/handbediening in te stellen. Want alleen zo kunnen goede foto's gemaakt worden. Zo vermeldt ons het bijschrift. Op basis van wat ik van fotografie weet zal ik nooit iemand zo'n cursus aanbevelen.
Geef mij maar de volautomaat. Naast enige goede zoomvrienden is die volautomaat zo ongeveer mijn beste vriend in de fotografie. Geweldig wat aan snelheid, intuïtie en accuratesse in die moderne volautomaten zit ingebouwd. Daar kan mijn lompe boerenverstand alleen maar afbreuk aan doen. En het gaat bijna altijd goed. Hier een voorbeeld waar het net even minder goed ging.
"[i]Allard zal wel willen dat ik scherp stel op de dame met keuzestress en haar sommelier[/i]" zal de volautomaat hebben gedacht. Een begrijpelijke keuze overigens. Maar persoonlijk had ik het liever op het wijnglas rechts gehad. Met een aflopende scherpte naar verderop in het beeld gelegen personen en objecten. Natuurlijk kan je ingrijpen in die volautomaat. Maar dat kost even tijd. Een halve seconde maar, maar net genoeg voor mevrouw links om haar blik iets af te wenden. En de kijkrichting van deze mevrouw vond ik in dit beeld juist ijzersterk.
De scherpte heb ik iets kunnen bijstellen middels UnSharpMask in twee sessies met wisselende parameters in twee aparte selecties (hoofd links en glas rechts)
De foto is gemaakt op het wijn-proef-beursje van Cocconato. Heel leuk! Zo leuk dat de smartphone op zak kan blijven. En dat zegt in deze tijd toch wel wat.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
of en discussieer mee!
PeterNijsen
7 jaar geleden
Een prachtig verhaal onder een mooie en verhalende foto. Het inkomende glas vind ik heel sterk. Mijn straatfotofuji staat tegenwoordig ook gewoon op volautomaat. Iso staat vast. Dat stel ik zelf regelmatig bij en met de hand doe ik een + of - correctie. Dankzij RAW kan ik een foutje later makkelijk bijstellen. Door Tom ben ik nu wel met JPEG aan het experimenteren.
Ben het helemaal met je eens dat het gedoe op manual een modegrilletje lijkt te worden. Pas dan schijn je mee te tellen. Het is echter wel handig om de basis te leren begrijpen.
0
vissi-darte
7 jaar geleden
Zo doe ik het ook ongeveer. Zij het dat ik bij wat moeilijkere lichtomstandigheden ook de ISO door de camera laat kiezen. Het aantal mislukkingen door bewegingsonscherpte is dan ook flink afgenomen :)
Over de benefits van RAW hebben we het al uitgebreid gehad. Ik blijf bij JPG. Maar ehh, eerlijk is eerlijk. In deze foto zou RAW een (bescheiden) voordeel hebben opgeleverd. Schat ik zo in. Komt omdat ik de huid van de dames een tikje oververzadigd vind. Zoiets kan je verminderen, maar met enig detailverlies t.o.v. de sensorregistratie . Omdat deze stap niet een op een omkeerbaar is.
0
TommyDijkwel
7 jaar geleden
Ik haat volautomaten, wil zelf kiezen...
Met mijn 18200 geen keus, handmatig is onwerkbaar, maar heb de camera op spotmeting gezet, zo kan je toch op bv. een oog mikken en met half indrukken vasthouden.
'Belichting vastzetten' heb ik onder een knop gezet, die gebruik ik zeer vaak. Dan kan je je volledig met het scherpstellen en compositie bezighouden. Ideaal on der veel omstandigheden! :)
Sony heeft trouwens de mogelijkheid om na eenmaal het scherptepunt gekozen te hebben 'volgen' te activeren (de AEL-knop), dan blijft de camera dat punt scherp houden, of je nou links/rechts beweegt of ver weg/dichtbij. Super handig! :)
Mijn vastbrandpunt Nikon-lenzen zijn volledig handmatig ouderwets, scherpstellen en diafragma, heerlijk! :)
Dankzij de tinteltjes van de Sony (alles wat scherp is laten twinkelen, bij mij in de kleur geel) gaat scherpstellen toch goed en snel, ondanks dat het geen reflex is...
Gave plaat, inderdaad zou volle scherpte op het glas ideaal zijn. Je bewerking maakt veel goed, maar niet dat de rest scherp is. Ik vraag me af hoe het er uitgezien zou hebben als je, nadat je het glas en hand verscherpt hebt, de rest een ferme tik onscherp maakt... :)
Ik zou zelf trouwens 'Gamma' een tikje lager hebben gezet (Gamma, dus NIET helderheid; van 1.00 naar 0.95), want er hangt een hele dunne vrijwel onzichtbare fletse waas over de foto. Zou volgens mij de foto goeddoen...
Maar het is sowieso een gaaf beeld en heel leuk Allard! :)
0
TommyDijkwel
7 jaar geleden
'Gamma' is een instelling om een foto donkerder of lichter te maken, maar zodanig dat over de hele breedte de foto gelijkmatig wijzigt; de verhoudingen blijven intact. 'Helderheid' en 'Contrast' doen dat ook, maar 'tasten' de foto aan (de verhoudingen veranderen). Daarom is Gamma ideaal om een lichte zweem weg te werken, of een foto wat lichter te maken.
Daarnaast kan je in LR en PS met Gamma R, G en B loskoppelen van elkaar en zo per kleur het gamma afregelen (per kleur lichter of donkerder, op zich gebeurd dat dan gelijkmatig).
Dat is gelijk aan wat je in RAW-software aantreft, ook daar kan je per kleur afregelen.
Ik heb het hier bij Allard over 'RGB vastgezet', dan werkt Gamma over de hele band en doet dan 'donkerder / lichter.
In PS staat 'Gamma' bij het histogram (middelste schuifje), in Photopaint veel makkelijker, er is een apart menu 'Gamma'... :)
Gamma staat als je het start op 1,00; om te testen gebruik je het subtiel, tussen 0.90 en 1,10.
Ik gebruik Gamma voornamelijk om donkerder te maken, een waasje weg te halen... Dat geldt dan voor de hele foto.
Maar een bepaald deel kan ik ook wel eens hoger (lichter) zetten, je selecteert dan dat deel (een te donker deel), met een wazige rand van 10 a 30 pixels en dan laat je Gamma er op los...
Heb dit al vaker aan Zoomers aangeraden, die waren er zeer blij mee! :)
0
vissi-darte
7 jaar geleden
Jij bent wel ongeveer de laatste bij wie ik een keuze voor de volautomaat verwacht zou hebben :) We hadden het al eens over de overmaat aan goede foto's omdat de camera's zo goed zijn geworden. Hier ligt dan nog een veld waarin de de echte prof zich kan onderscheiden. Mindere goden, zoals ik, kunnen zich verbeteren door vooral te vertrouwen op die volautomaat. Tenminste, op straat. Waar snelheid van handelen geboden is, anders is het moment al weer voorbij.... Of net zo erg: Mensen krijgen door dat ze op de foto gaan voordat de foto genomen is....
In andere gevallen staat ie vaak op de halfautomaat. ISO vast op 100 en dan diafragma voorkeuze in de buurt van het afbeeldingsoptimum van de gekozen lens. Wel altijd met live histogram in de zoeker en mijn vinger op de belichtingscorrectie correctieknop.
De Sony A77 is mijn best "meedenkende" camera tot nu toe. Verveelt nog niet. Dat is maar goed ook want de VUT is prettig maar ook een beetje low-budget tijd. Dus ik denk tegenwoordig wel drie keer na voordat ik een impulsaankoop doe :)
De technische verwerking van deze foto doe ik even in een aparte reactie. Dank!
0
vissi-darte
7 jaar geleden
Peter kan (nog) niet selecteren. Dus hij zal moeten gaan maskeren. Tenminste, indien lightroom wel in zo'n functie voorziet :)
'Helderheid' en 'Contrast' gebruik ik maar heel weinig. Gamma correctie werkt stukken beter. Indien ik er met mijn standaardoplossing (Histogram) niet goed mee uit kom.
Maar ehh.... in deze foto heb ik het kennelijk niet goed gedaan. Want volgens Tom zou er dus meer in moeten zitten. Misschien ben ik te snel tevreden. De lichtomstandigheden waarin we zaten waren naar mijn idee niet denderend. Hoewel we toch ergens in de buurt van het gouden uurtje zaten. De hele straat lag al in de schaduw bij ondergaande zon. Mijn volautomaat koos dan ook niet voor niets iso 400.....
De bewerkingsstappen in deze foto heb ik helaas niet gedocumenteerd. Wat ik wel gedaan heb is de witte lucht vervangen door een lichtblauwe met een heel licht verloop. Verder heb ik de verzadiging van de gebouwen wat opgevoerd. Die van de voorgrond heb ik ongewijzigd gelaten. Omdat ik die al tamelijk verzadigd vond. Met name de huid van de dames. Daarnaast heb ik wat met de scherpte zitten stoeien. Maar dat blijft behelpen. Er gaat niets boven een goed ingestelde scherpte en begeleidend bokeh. Zij het dat het bokeh van (groothoek) zoomobjectieven nooit echt denderend is.
Hoe het er uit ziet indien op het glas scherp gesteld is kan je [url=http://raate.home.xs4all.nl/zoom/volautomaat2.html]hier[/url] zien. Misschien wel een betere foto. Maar het advies van zoom om alleen de beste foto's up te loaden lap ik soms wel eens aan mijn laars. Een foto waar wat aan mankeert biedt nu eenmaal veel meer gespreksstof..... ;)
0
PeterNijsen
7 jaar geleden
Dankjewel. Ik heb je uitleg naar mezelf gemaild en ga hier ook mee aan de slag. Man, ik dacht dat ik aaaaallleeees al wist. Kan ik weer opnieuw beginnen.
0
PeterNijsen
7 jaar geleden
Jullie hebben een dagtaak aan mij begeleiden. Indrukwekkend.
Ik kan in LR wel selecteren maar dat werkt volgens het oude doordrukken en tegenhouden principe. Moet je even doorhebben.
De 2e foto, scherp op het glas, vond ik wel heel sterk. Het glas is prachtig crispy en die mevrouw met de bedenkelijke blik maakt de plaat compleet.
Ennuh, met je laatste zin, sla je de spijker op zijn kop.
0
TommyDijkwel
7 jaar geleden
Voor mij ook autofocus bij straatfotografie, met de 18-200, mits voldoende licht want anders pak ik een vastbrandpunt handmatige Nikon.
De sonylens is bloedsnel, daar is dan een voordeel. Maar ben zelf toch ook best vlot in scherpstellen...
De belichting meet ik ruim van te voren en zet die vast. Daarbij meet ik echt het licht dat 'valt', niet het licht dat reflecteert, want dat is afhankelijk van hoe donker iets is. Ik meet meestal op mijn hand, gericht op het hoofdlicht. Hand is 1 stop lichter dan 18% grijs (de grijskaart), dus na meting 1 stop meer licht in de camera. Werkt perfect! :)
Ook bij straatfotografie, of bv. podiumfotografie zet ik de sluitertijd vast en bepaal met het diafragma de belichting. ISO doet dan ook mee.
Diafragma aan een analoge lens-ring is dan supersnel en handig!
Dat vastzetten der sluitertijd is deels uit nood geboren; er is bij de Nikonlenzen geen stabilisatie en dan pas ik de regel toe: 'sluitertijd = brandpuntafstand x 2' (bv. een 50mm geeft dan als langste tijd '1/100' ). Maar daar men beweegt zou ik op straat (doorgaans) gaan voor 1/125 - 1/250... Bij 1/125 is dan bv. een snel bewegende hand nog bewogen... :)
0
TommyDijkwel
7 jaar geleden
Ja, de foto gezien, die zou zeker mijn voorkeur hebben.... :)
Kijk even op je prikbord, niet onbelangrijk...
Wat ik tegen PS heb is dat je niet kan selecteren, maar eerst een masker van je selectie moet maken... LR ken (kan) ik niet maar vermoedde al dat dat een Adobe probleem is... Daarom werk ik met PhotoPaint en vroeger met PaintshopPro...
0
vissi-darte
7 jaar geleden
Is ook beter :)
Gezien, krijg ik ook een melding van. Je maakt me nieuwsgierig....
Een masker van je selectie maken... Vast niet iets voor potentieel luie types zoals ik. Vooralsnog voel ik prima thuis in de relatieve eenvoud van PSP.
0
TommyDijkwel
7 jaar geleden
PSP en PhotoPaint lijken zeer op elkaar, tegenwoordig ook beiden Corel... :)
0
WillemHuwae
7 jaar geleden
Haha, kan er helaas niet zoveel in. Maar wel in mijn buikje. Zeer mooi de zonnige Italiaanse straat- en reisfotografie.
Willem
0
vissi-darte
7 jaar geleden
Dank je Willem. Hoewel het een proeverij is zijn ze niet heel zuinig met inschenken. Voor € 15 mag je 7 glaasjes laten inschenken. En ehh, ze hebben wel de wijnen meegebracht waar ze trots op zijn. Die van drie voor een tientje hebben ze thuis gelaten :)
0
janbruijns
7 jaar geleden
(Y) Mooie en leuke foto met een goed verhaal: ik gebruik bijna altijd een gekozen sluitertijd, kort genoeg om bewegingsonscherpte door eigen beweging te voorkomen en dat is handig omdat ik eigenlijk voor evenementen fotografeer waarbij je geen tijd hebt om alles precies af te stellen.
MVG.
0
vissi-darte
7 jaar geleden
Dank je Jan. Dat lijkt me een goede keuze. Ik fotografeer veel met groothoek. Dan is het gevaar van bewegingsonscherpte al wat minder groot.
0
BADL
7 jaar geleden
Lang leve de automatische stand :D .... En binnen die automatische stand kun je heel subtiel nog van alles instellen... Ik werk ook maar met een stuk of 4 (hooguit) verschillende combinaties met de automatische stand... Als je je camera door en door kent in die standen, dan kun je er alsnog alle kanten mee op... En het is maar net wat voor stijl je hebt en wilt en wat bij je past... Niets mis met de automatische stand dus... Uiteindelijk moet je toch nog echt zelf de goede foto maken...
Dit is een mooie foto met een verhaal.. Het glas dat aangereikt wordt, de expressie van de mooie vrouw richting de persoon die het glas aanreikt... Daarbij in de achtergrond nog van alles te bekijken aan mensen, lijnen, structuren en kleuren...
Kortom: Heerlijke foto waar je prachtig het moment gepakt hebt... Een talent (Y)
0
vissi-darte
7 jaar geleden
Dank je voor je mooie reactie Arnold. Je noemt twee essentiële zaken. 1. Veel fotografen gaan alweer voor iets "nieuws" voordat ze de ins en outs van hun huidige camera uitvoerig hebben keren kennen. 2. Al dat gedoe omtrent instellingen kan wel eens ten kosten gaan van datgene dat de foto maakt. En dat is mijn jouw en mijn beleving altijd nog de inhoud.....
Mooi zoals je het omschrijft. Dat was ook ongeveer mijn bedoeling. Ik ben aan het werk met een website die moet laten zien hoe mooi en hoe leuk het in dit deel van Italië is. En daar kunnen dit soort foto's goed inpassen.
0
Opmerkingen