Review: Panasonic Lumix TZ60 © compactcamera, wifi, gps, Panasonic Lumix TZ60

18 februari 2014, 10:12

Wat is de allerallerbeste reiscamera? Dat is gewoon de camera die je op vakantie altijd startklaar bij de hand hebt. De nieuwe Panasonic Lumix TZ60 heeft op papier alles mee om je beste reismaatje te worden.

LICHT EN KLEIN

Grote kans dat je het grote haarscherpe megapixelbeest dat je thuis altijd gebruikt, toch niét meeneemt op vakantie, omdat het ding bij het inpakken uiteindelijk veel te groot en zwaar blijkt. De nieuwe Panasonic Lumix TZ60 heeft op papier alles mee om wel je fotografische reismaatje te worden. Licht en klein genoeg om in ingetrokken toestand in een ruime broekzak te passen. Pas als je op de powerknop drukt, komt het Leica glaswerk naar buiten.

ZOOMBEREIK

Met het enorme zoombereik van 24 tot 720 mm kun je zowel die weidse landschappen als dat piepkleine detail vangen. De combinatie van een lichte camera met een teletoeter levert meestal bewogen opnames op, maar bij deze camera gaat dat veel minder op. De vernieuwde optische beeldstabilisatie werkt verrassend goed, bij foto én film. En geeft ook nog eens een uitermate rustig beeld als je je compositie aan het bepalen bent. Een enorm voordeel!

GPS

Nog een troef is de ingebouwde gps. Voorheen moest je minuten wachten voordat de gps een bruikbare locatie had doorgeven. In deze TZ60 is die meer dan volwassen geworden. Je kunt 'm zó instellen dat de camera regelmatig de gps-satellieten checkt, ook als hij uitstaat. Zo verschijnt die heel speciale opname meteen op de juiste plek op Google Maps. Wil je meer opnames uit één acculading halen, dan kun je de gps beter uitzetten. Maar wie één keer de vakantie heeft herbeleefd, door de foto's op een landkaart te zien, wil waarschijnlijk nooit meer iets anders.

CONNECTED

De TZ60 is zoals veel camera's helemaal wifi connected. Koppelen met je smartphone gaat heel snel met de ingebouwde nfc chip. Zodat je daarna de camera op afstand kunt bedienen of de gemaakte foto's meteen kunt delen met de rest van de wereld. Maar ook je foto's in de cloud synchroniseren, is direct vanuit de camera mogelijk.

EVF

De TZ60 heeft een elektronische zoeker (evf), wat redelijk gebruikelijk is in deze prijsklasse. Het is een piepkleine zoeker met een lage resolutie, die je eigenlijk alleen gebruikt als er in de zomer te veel licht is om goed op het scherm te kijken. Jammer dat de camera geen ingebouwde sensor heeft om automatisch tussen scherm en zoeker te wisselen. Je moet daarvoor even op een knopje vlak naast de zoeker drukken.

BEDIENING

De bediening van de camera is dankzij de grafische interface erg gemakkelijk. Beginners zetten de camera op iAuto stand, voor de liefhebbers is er diafragma- of sluitertijdvoorkeuze. De gevorderde fotografen zullen ook de mogelijkheid om in raw te schieten en de custom settings waarderen. Wat wij in de testperiode opvallend fijn vonden, was de ring om het objectief. Daarmee kun je los van de belichtingsmode snel diafragma, sluitertijd of zoombereik veranderen. Wat we misten, was een touchscreen, wat vooral bij scherpstellen heel handig is.

klein en compact
zoomobjectief met 30x zoombereik
multifunctionele lensring