Upload jouw foto's
Zo vind je de juiste spiegelreflex of systeemcamera © Zoom.nl

5 april 2014, 10:00

Voor professionele fotografen en gevorderde hobbyisten is een digitale spiegelreflexcamera of systeemcamera een logische keuze. Ze zijn snel, bieden veel controle over instellingen, en leveren een goede beeldkwaliteit. Maar hoe kies je de juiste?

Dankzij recente innovaties worden spiegelreflexcamera's en systeemcamera's steeds populairder bij hobbyisten en liefhebbers. Groot voordeel is dat ze verwisselbare lenzen hebben.

Veel van deze camera's hebben nu voorgeprogrammeerde opnamemodi, een gebruiksvriendelijke interface, goede handleidingen, en een compacter ontwerp. Systeemcamera's zijn aan het groeien en worden populairder dan ooit met hun lichtgewicht, slanke en stijlvolle looks en geavanceerde functionaliteit.

Hoewel je camera's met kitlens voor consumenten kunt vinden voor minder dan 400 euro, is het een aanzienlijke investering. Hoe kies je de juiste? We hebben een aantal tips voor het uitzoeken van een spiegelreflex of systeemcamera als je van plan bent er één aan te schaffen.



Hier zijn een aantal belangrijke punten die je moet overwegen voordat je gaat shoppen.

De megapixel mythe
Een hoog aantal megapixels betekent niet automatisch een betere beeldkwaliteit. Het geeft je echter wel meer flexibiliteit wanneer je gaat bijsnijden of vergrotingen wilt maken. Tegenwoordig hebben de meeste camera's een resolutie van tenminste 10 megapixel, wat voor de meeste mensen overkill is. Een afbeelding van 5 megapixel is voldoende om een scherpe 20 x 30 cm (A4) afdruk te maken. Een 8 megapixel afbeelding voldoet voor een scherpe 30 x 40 cm (A3) afdruk. Veel camera's hebben tegenwoordig meer dan 13 megapixels - des te beter om creatief in te zoomen bij te snijden of af te drukken op 40 x 60 cm. Houd in gedachte dat een hoger aantal megapixels ook grotere bestanden produceert, die meer ruimte in beslag nemen op de geheugenkaart van je camera en de harde schijf van je computer.

Let of het formaat van de sensor
Camera's met een grotere sensor en een betere lens nemen normaal gesproken betere foto's, ongeacht het aantal megapixels. Een grotere sensor zorgt over het algemeen voor betere foto's, net als een betere lens; daarom kun je met een spiegelreflex zulke prachtige foto's maken. Als je een camera niet kunt uitproberen voordat je beslist of je hem wilt kopen, kijk dan naar de specificaties om de grootte van de sensor te controleren en vergelijk deze met die van andere camera's die je overweegt te kopen. Typische termen die je tegen zult komen bij het onderzoeken van camerasensor types zijn CCD (charged coupled device) en CMOS (complementary metal-oxide semiconductor). Bij het overwegen van sensorgrootte zul je termen als Four-thirds en Micro four-thirds, APS-C, full-frame enzovoorts tegenkomen. Grote sensoren zijn ook niet meer beperkt tot verwisselbare lens camera's. Sony, Nikon en Canon hebben allemaal ook vaste lens camera's met een grote sensor uitgebracht.



Wees praktisch
Prijzen variëren van 350 euro tot ver boven de 750 euro. Als je je nog niet goed bekend bent met camera's met verwisselbare lenzen, zoek dan naar een camera onder de 750 euro. Dergelijke camera's hebben voorgeprogrammeerde opnamemodi die je kunt gebruiken terwijl je de handmatige instellingen leert te gebruiken, en je hoeft niet veel in te leveren op de beeldkwaliteit. En als je besluit om later te upgraden naar een duurdere camera kun je er één kopen waar dezelfde lenzen en accessoires op passen.

Alleen de body
Van veel camera's kun je alleen de body kopen, wat betekent dat je zelf een compatibele lens moet leveren om foto's te kunnen nemen. Andere - vooral instapmodellen - maken onderdeel uit van een kit waar een degelijke multifunctionele lens bij zit. Kit lenzen zijn doorgaans vrij traag, waardoor het lastig kan zijn om zonder flitser scherpe actiefoto's te kunnen maken in situaties met weinig licht. Als je meestal binnen foto's maakt is het een goed idee om ook te investeren in een snellere lens.

Lens selectie
Als je denkt dat je verschillende lenzen voor verschillende opnamesituaties wilt gaan gebruiken (zoals een zoomlens voor opnamen op afstand, een macrolens, of zelfs een lens met een effect zoals fisheye), kijk dan goed naar het lensaanbod voor de camera die je overweegt. Als de kit niet veel nut voor je heeft kan het betaalbaarder zijn om alleen de body te kopen en de lens aan te schaffen die je echt wilt.



Zodra je de basiselementen gekozen hebt, zoals het aantal megapixels en het formaat van de sensor, zouden je opties teruggebracht moeten zijn tot een beter beheersbaar aantal camera's. Vanaf dit punt moet je je beslissing baseren op functies en prestaties. Hier zijn een aantal belangrijke dingen die je in overweging moet nemen.

Beeldstabilisatie
Zelfs als je denkt dat je rotsvaste handen hebt krijg je gemakkelijk onscherpe foto's - vooral in omgevingen met weinig licht of binnen waar je geen flitser wilt gebruiken (in een kerk of een museum, bijvoorbeeld). In dergelijke situaties moet de sluiter langer open blijven om een goede belichting te krijgen. En hoe langer hij open blijft, hoe vatbaarder je afbeelding is voor de effecten van camerabewegingen of bewegingen van het onderwerp.

Om met deze problemen de strijd aan te gaan bieden veel camerafabrikanten camera's en lenzen met beeldstabilisatietechnologie aan. Maar er zijn verschillende benaderingen van beeldstabilisatie, elk met zijn eigen unieke voor- en nadelen:

Optische Stabilisatie
Deze vorm van stabilisatie is de meest voorkomende en wordt gebruikt in systeemcamera's en spiegelreflexen. Het maakt gebruik van gyroscopen in de camera zelf of in de lens om camerabewegingen op te sporen, en vervolgens wordt het pad van het beeld onderweg naar de beeldsensor gestabiliseerd om de beweging tegen te werken. De gyroscopen bevinden zich vaak in de lens.

Sensor Stabilisatie
Deze technologie werkt op een vergelijkbare manier als optische stabilisatie. De gyroscopen, die in de body zitten in plaats van in de lens, detecteren bewegingen en verplaatsen de beeldsensor om de beweging tegen te werken. Sensor stabilisatie zit ook op sommige compactcamera's, maar wordt vooral gebruikt in spiegelreflexen en systeemcamera's.

Digitale Stabilisatie
In tegenstelling tot sensorstabilisatie, die het beeld corrigeert terwijl je een foto maakt, probeert digitale stabilisatie een afbeelding te verduidelijken door simpelweg de instellingen van de camera aan te passen of de foto te veranderen nadat deze genomen is. Er zijn verschillende benaderingen van digitale stabilisatie. Eén van de nuttigste is Intelligent ISO, voornamelijk gebruikt in compactcamera's. Het is een functie die automatisch het ISO of de lichtgevoeligheidsinstelling verhoogt wanneer de beeldsensor een bewegend object identificeert. Als gevolg kan de camera een snellere sluitertijd gebruiken om een foto te nemen, zodat de beweging van het object bevroren wordt en de foto minder onscherp is. Een hoge ISO kan echter in afbeeldingen voor ruis zorgen.

Zoekers
Camera's hebben drie basistypen zoekers: optische zoeker (OVF), elektronische zoeker (EVF) en een LCD-scherm met Live View. De eerste twee zijn zoekers op ooghoogte, terwijl je met de derde een tafereel kunt bekijken op het LCD-scherm van de camera. De meeste nieuwe camera's hebben zowel een LCD-scherm als een zoeker op ooghoogte. Wanneer je een camera evalueert moet je checken of de zoeker helder is, je van de ene rand tot de andere kunt zien, en dat het instelscherm duidelijk is.



LCD met Live View
Live View op een aanpasbaar LCD-scherm is een geweldige functie wanneer je foto's moet maken boven je hoofd, heel laag, of in andere situaties waar de positie van je camera het onmogelijk maakt om door de zoeker te kijken. Als een LCD-scherm niet aanpasbaar is kan Live View zorgen voor relaxter foto's maken met een statief. Helaas kunnen LCD-schermen last van reflecties en schittering krijgen, waardoor het lastig is om ze goed te kunnen zien in fel licht. Ook moet de camera zijn spiegel omhoog klappen tijdens de Live View van de meeste camera's. Dat betekent dat de camera zijn automatische scherpstellingsmogelijkheid verliest. Om de scherpte te berekenen moet de camera de afbeelding die hij ziet analyseren (Sony's doorzichtige spiegeltechnologie lost dit probleem op). Dit duurt veel langer dan normale autofocus, dus wanneer je met Live View werkt moet je anticiperen op je scherpstellingsbezorgdheden en je fotografietechniek erop aanpassen.

Optische Zoeker
Optische zoekers laten precies zien wat de lens ziet, maar vaak een klein beetje bijgesneden langs de randen. Deze zijn de eerste keuze van veel professionele fotografen omdat ze hetzelfde dynamische bereik hebben als het menselijk oog, en geen vertraging. Soms lijkt het echter alsof je door een tunnel kijkt. De optische zoekers op duurdere camera's (meer dan 750 euro) zijn van hogere kwaliteit.

Elektronische Zoeker
Deze kun je op veel van de systeemcamera's vinden. Ze nemen minder ruimte in beslag in een camera, wat een lichtere en kleinere body betekent. Het zijn geprojecteerde video feeds, en hebben daarom een lagere resolutie. Ze laten je ook niet het volledige dynamische bereik van het tafereel zien, waardoor het moelijker is om creatieve beslissingen te nemen over de belichting van je opname. Ze hebben ook enige vertraging wat voor sportfotografen echt bezwaarlijk kan zijn. Wat ze wel kunnen is meer informatie weergeven in een overlay en een voorbeeld laten zien van hoe een afbeelding eruit komt te zien met je gekozen diafragma, sluitertijd en ISO instellingen.

Flitser
Wanneer je een camera koopt wil je weten wat voor type flitser hij heeft en hoeveel controle je over de flitserinstellingen hebt. Sommige camera's hebben een kleine ingebouwde flitser, sommige hebben een flitsschoen - een beugel waarmee je een externe flitser aan de camera kunt bevestigen, en sommige hebben beide. Als een camera een beugel heeft maar geen flitser, controleer dan of er een externe flitser in de kit is inbegrepen of dat je er één los moet kopen.

Een ingebouwde flitser is enorm handig, maar de kwaliteit zal niet zo hoog zijn als die van een externe flitser. Als je van plan bent om een camera voor informele fotografie te gebruiken of als je graag weinig dingen meezeult, dan is een ingebouwde flash erg nuttig. Als je een gevorderd fotograaf bent die de kwaliteit van zijn of haar flitserfoto's enorm wil verbeteren - en zich geen zorgen maakt over het gewicht van de camera - luister dan naar de professionals en kies een camera met een flitsschoen. Op deze manier kun je externe flitsers bevestigen, die het licht breder en verder verspreiden dan ingebouwde flitsers, waardoor ze een consistenter licht produceren. De flitserkop bevindt zich dan ook boven de lens, waardoor rode ogen gereduceerd worden. (Gebruik hier niet de rode ogen modus van de camera voor - deze is eerder irritant dan nuttig.) Sommige externe flitsers hebben zelfs een roterende kop waarmee je het licht vanaf het plafond kunt laten weerkaatsen voor een verspreide, natuurlijke look. Tot slot verbruiken externe flitsers de batterij van je camera niet, omdat ze hun eigen batterij hebben.



Zorg dat de camera die je koopt je snel toegang geeft tot verschillende flitsermodi, inclusief On (die de flitser forceert om af te gaan, ook al detecteert de camera voldoende licht - handig voor situaties met tegenlicht), Off (om te voorkomen dat de flitser afgaat, ook al is er te weinig licht), en Slow-Sync (wat soms ook wel Nighttime modus genoemd wordt). Deze laatste modus os vooral handig omdat hij je camera vertelt een lange sluitertijd te gebruiken in combinatie met de flitser, waardoor achtergronddetails minder uitgewassen worden. Als je deze modus niet in de flitserinstellingen kunt vinden, kijk dan eens naar de voorgeprogrammeerde modi van de camera. Sommige camera's hebben ook een handige Flash Exposure Lock (FE Lock) functie. Hiermee kun je de camera vertellen wat het belangrijkste aspect van het tafereel is, zodat hij net genoeg flitst om het te belichten.

Autofocus
Tijdens het shoppen zul je een heleboel lezen over verschillende autofocussystemen. Wat je het meest zult tegenkomen is het feit dat sommige camera's meer "punten" hebben dan andere. Dit betekent simpelweg dat ze een onderwerp in meer delen van het frame kunnen detecteren. Meer punten zijn beter, maar de snelheid van het autofocusmechanisme is net zo belangrijk. Bovendien hebben spiegelreflexen en systeemcamera's niet de vertraging van de ontspanner die veel compactcamera's hebben. Maar voor het scherpstellen van een spiegelreflex of systeemcamera moet je wel de ontspanknop half ingedrukt houden wat op verschillende camera's langer of korter kan duren. Als je een camera kunt uitproberen voordat je hem koopt, controleer dan de autofocus snelheid.

Continue autofocus is een handige functie als je bewegende onderwerpen fotografeert. Sommige nieuwe camera's bieden nu continue autofocus tijdens het opnemen van video. Dit is een geweldige functie, maar als je zonder externe microfoon opneemt kan het zijn dat het geluid van het scherpstellen van de lens wordt opgepikt.

Formaat
Een gewone spiegelreflex is groter en zwaarder dan andere cameratypes, dus het comfort is belangrijk. Een camera die comfortabel in de hand van de ene persoon past, is misschien voor iemand anders te groot of te klein. Als gewicht en grootte echt een probleem vormen wil je misschien een systeemcamera overwegen met een body zo klein als een compactcamera.

Kruimeldief
Als je denkt dat de de lens vaak zult verwisselen, zoek dan naar een camera met interne sensorreiniger. Dit helpt je sensor schoon en stofvrij te houden. Als je je camera in ruige omstandigheden in de open lucht gebruikt kan het zijn dat je je camera ook nog handmatig schoon zult moeten maken.

Bestandsformaten Veel camera's ondersteunen Raw bestandsformaten - dat zijn onverwerkte bestanden. Raw bestanden bieden de meeste flexibiliteit bij het bewerken wanneer je de foto opent in een beeldbewerkingsprogramma. Maar als de camera nog relatief nieuw is, houd dan in gedachten dat je misschien moet wachten totdat bewerkingsprogramma's van derden, zoals Adobe en Apple, het Raw formaat van je camera ondersteunen. Alle camera's ondersteunen ook het jpeg formaat, wat door alle beeldbewerkingsprogramma's gelezen kan worden, onafhankelijk van het type camera waarmee de foto genomen is. Jpeg gebruikt compressie om kleinere bestandsgroottes te bereiken die minder opslagruimte in beslag nemen dan Raw bestanden, maar een minder hoge beeldkwaliteit hebben.

Continue opnamemodus
Als je foto's neemt van sportevenementen, kinderen, of andere snelle, onvoorspelbare onderwerpen, maakt een continue opnamemodus een enorm verschil voor je fotografie. Met deze modus kun je de ontspanknop ingedrukt houden om snel achter elkaar meerdere foto's te maken. Het aantal foto's dat je per keer kunt maken wordt bepaald door de elektronica van je camera - en in sommige gevallen het type geheugenkaart dat je hebt. Het kan zijn dat je een snellere geheugenkaart nodig hebt om te kunnen profiteren van de snelste opnamemogelijkheid van je camera. Als dat zo is, laat die kosten dan meewegen in je beslissing. Om effectief te zijn zou je met de continue opnamemodus met tenminste 3 fps (beelden per seconde) of sneller afbeeldingen moeten kunnen vastleggen met de hoogste resolutie van de camera.

Gezichtsdetectie
Met deze modus ingeschakeld zoekt je camera naar de mensen in een foto en wordt de scherpstelling en belichting voor die gezichten verfijnd. Dit lijkt misschien een oppervlakkige gimmick, maar we hebben ontdekt dat het verrassend goed werkt - je hebt een veel betere kans om goede foto's te krijgen op een trouwerij of familiereünie. Doorgaans staat deze optie in het autofocus (AF) menu van de camera. Gezichtsdetectie is vooral handig voor spontane foto's, waarbij je snel werkt en dus gevoeliger bent voor niet goed scherp gestelde foto's. Het is ook een zegen voor flitsfotografie. Met gezichtsdetectie ingeschakeld probeert de flitser niet de hele kamer te verlichten, alleen de mensen binnen het bereik - waardoor je minder gauw een nucleaire explosie effect krijgt.

Opslag
Als je al een geheugenkaart hebt die je graag met je nieuwe camera wilt gebruiken, controleer dan of hij compatibel is met je nieuwe aankoop. De meeste camera's die momenteel op de markt zijn gebruiken SD (Secure Digital) of SDHC (Secure Digital High Capacity) kaarten. SDHC (Secure Digital High Capacity) kaarten zijn duurder, en bieden meer opslagcapaciteit tot 32GB, maar ze zijn niet achterwaarts compatibel met standaard SD-sleuven. SDXC, wat een opslagcapaciteit tot maar liefst 2TB ondersteunt, is nog duurder en niet compatibel met alle SD/SDHC sleuven.

Video
Veel camera's hebben video-opnamefuncties - vaak in HD resolutie. Je zult enige concessies moeten doen wat betreft het gebruiksgemak, wat niet zou hoeven als je een camcorder zou gebruiken, maar de videokwaliteit maakt het vaak de moeite waard. En omdat je kunt profiteren van verschillende lenzen, waaronder fisheye lenzen, kun je met een spiegelreflexcamera interessante video-effecten krijgen. Vergeet niet dat video veel opslagruimte vereist, dus wees daarop voorbereid.

Naast opslagcapaciteit moet je ook nadenken over de snelheid. SD- en SDHC-kaarten hebben een Decoding Class, die verwijst naar de dataschrijfsnelheid voor elke kaart. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger de schrijfsnelheid; als je van plan bent om video op te nemen of de continue opnamemodus met een hoge snelheid te gebruiken, zoek dan naar minimaal een Class 4 of Class 6 kaart.

Om het nog ingewikkelder te maken zijn er een aantal andere kaartformaten verkrijgbaar. Sommige camera's ondersteunen MicroSD of MicroSDHC, een kleinere versie van het SD-kaart formaat dat niet compatibel is met een SD-sleuf van normale grootte. Oudere Sony camera's accepteren MemoryStick kaarten, en oudere Olympus camera's gebruiken het XD-kaart formaat; de nieuwe modellen van beide bedrijven ondersteunen nu SD/SDHC. Bovendien hebben veel duurdere camera's een groter formaat CompactFlash sleuf. Je wilt al deze opties in overweging nemen wanneer je opslag voor je camera koopt, hoewel het zeker het makkelijkst is om voor standaard SD/SDHC te gaan omdat je ze voor verschillende camera's kunt gebruiken.

Batterijduur
Camera's gebruiken één of meer soorten batterijen: AA, wel of niet oplaadbare alkaline of oplaadbare nikkel-metaal hydride (NiMH); hoge capaciteit wegwerp CRV3; of gepatenteerde oplaadbare batterijen die erg duur kunnen zijn om te vervangen. Met sommige digitale camera's loopt de batterij gauw leeg - vooral alkaline batterijen - wat duur en vervelend kan zijn. Batterijduur en kosten zijn vaak niet gelinkt; sommige goedkopere camera's hebben een geweldige batterijduur terwijl sommige dure camera's veel energie verbruiken. Het is in ieder geval een goed idee om reservebatterijen te kopen.

Menu's
Bij het evalueren van een camera moet je kijken naar hoe gemakkelijk je bij algemene instellingen kunt - aanpassingen van de resolutie, macromodus, flitser, en belichting - en hoe snel je zojuist genomen foto's kunt weergeven. Zijn er teveel knoppen, dan verspil je tijd door erachter te proberen te komen welke knop wat doet; teveel menu's, en je verspilt tijd door er doorheen te bladeren.

Systeemcamera's
Deze camera's behoren tot een nieuwere categorie van producten die tussen echte spiegelreflexen en high-end compactcamera's in zit. Het ontwerp van deze camera's mist de spiegelkamer van de spiegelreflex en de sensor zit dichter tegen de achterkant van de lens. Door het ontbreken van een spiegelkamer is het mogelijk om een kleinere body te hebben, terwijl je een kleiner lensontwerp krijgt door de sensor dichter naar de lens toe te verschuiven.



Dit alles betekent dat deze camera's en lenzen veel kleiner kunnen zijn dan bij een traditionele spiegelreflex, terwijl ze toch de beeldkwaliteit van een spiegelreflex leveren en de flexibiliteit van het gebruik van extra lenzen. Dit betekent echter ook dat ze geen optische zoeker hebben. Sommige camera's in deze categorie hebben in plaats daarvan een elektronische zoeker; andere - voornamelijk kleinere camera's - hebben zelfs dat niet, en vertrouwen volledig op de LCD.

Met alle bovenstaande factoren die je in overweging moet nemen is het onmogelijk om de beste camera voor iedereen aan te raden. Veel hangt af van het budget, het formaat, de opnamestijl, en persoonlijke voorkeur. Nog één ding: De prijzen variëren enorm, dus het loont om een aantal winkels te bezoeken voordat je iets besluit te kopen.

Kijk ondertussen eens naar deze geüpdatete lijsten met spiegelreflexen en systeemcamera's:

Alle spiegelreflexen en systeemcamera's onder de € 400
Alle systeemcamera's
Alle spiegelreflexcamera's

Dit is een vrij vertaald artikel van onze Amerikaanse zustersite TechHive.com. Beschreven termen, handelingen en instellingen kunnen regiogebonden zijn.

Reacties (19)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Zuccheroh op 31 juli 2014 om 22:38

Mooi artikel. We hebben nu een compact camera maar zijn niet tevreden. De foto's zijn vaak niet scherp. Bij inzoomen dramatisch. Filmpjes zijn drama, zeker bij sport. Projecteren van een sporadisch geslaagde redelijk scherpe foto op het grote doek van 3 meter via hd beamer zijn dan alsnog matig van kleur, bloemen van de bollenstreek zijn niet rood zoals je ze ziet. Dus willen we de stap naar een duurdere camera nemen. Is een budget van 500 euro voldoende of een paar honderd euro meer een must? Is een systeem camera voldoende of kunnen we in genoemde situaties beter een spiegelreflex nemen. Welke specs moeten we op letten? Is 3 fps voor kinderen en sport een must? Het artikel is een opsomming van specs. Wordt een flinke studie om die naast beschikbare camera's te leggen. We horen het graag welke camera / type /serie voldoet of waar je het beste een kunt kopen?

markmodder op 9 april 2014 om 09:56

Ik hou het lekker bij mijn Olympus OMD aangezien mijn foto's toch minder mooi worden met een 4/3 sensor........ ;D

p9 op 9 april 2014 om 12:32

Die kleine sensor ..daar valt het licht , veel beter op

bennny op 8 april 2014 om 19:29

De body stuur je met je objectieven, goed glas is het halve werk, de rest ligt aan het fotograafje zelf.

dayseye op 7 april 2014 om 13:08

Ik had gehoopt na het lezen van dit artikel te weten welke camera ik wil aanschaffen, maar helaas ik twijfel nog even verder

Wat ik mis in het artikel is het gebruikersdoel en waar je dan specifiek op moet letten.
Lang leve de recensies.

pimaug op 7 april 2014 om 07:02

Beetje rare opmerking, FF niet scherp ... Denk dat je dan toch zelf het probleem bent.. of de verkeerde lens erop hebt.. Je kan met de camera omgaan of niet.. Heb nu al geruime tijd FF, en wil niets anders meer. Heerlijke scherpte, hoge iso geen probleem. Maar je moet het wel willen.

p9 op 7 april 2014 om 12:40

Jammer dat ik geen foto,s van je zie hier....dan kan ik is kijken...

brassheavy op 6 april 2014 om 11:06

Wat ik wel een beetje mis in dit verhaal zijn de prijsverschillen? Als iedereen het zich kon veroorloven kochten we toch allemaal een Nikon D4s?

p9 op 6 april 2014 om 12:09

Juist.....de beste...

JosK op 5 april 2014 om 23:45

Fullframe niet scherp? Begrijp ik niets van! Ik heb geen problemen met scherpte. En geen ruis met 800 ISO? Heel fijn, maar met fullframe op 6400 ISO heb ik ook geen ruis... Toch wel een groot verschil met een crop-sensor dus!
Ben het wel eens met de stelling dat dure fullframe niet nodig is om mooie foto's te maken. Maar om nu zo negatief over fullframe te schrijven lijkt me niet helemaal terecht.

p9 op 6 april 2014 om 12:13

Zoiets is niet negatief bedoeld ..maar een ondervinding...

p9 op 5 april 2014 om 11:07

Een rijk verhaal...aan allerlei,
Een mooie reis in de ontdekking...van de camera,s
Tja ,wat ga je fotograferen...en hoe ver wil je gaan.
Als het virus toeslaat...ga je steeds verder....
A4,OF A3..ja dat is een goeie...daar gaat het om...als hobby fotografen,Daar zie je met een goede camera geen verschil ,met de pixels,en scherpte.
Mijn ontdekking ...na een paar jaar fotograferen..
Ik wil scherpte zien...is het een Tele ,of een Macro plaat,ik wil het focus punt scherp zien.
Tot de dag aan vandaag ,verbaasd het me ,dat de dure fullframe daar toch moeite mee hebben, met het focus punt ..dat je daar mooi de scherpte ziet...bij vele zie je een soort totaal beeld ..en mis dan het scherpte punt ?
De Digitale kleintjes ...tja die zijn zeker in opmars...mooi scherp ..mooie dof ,en heerlijk licht ...maar daar hangt ook een prijskaartje aan...hoe ver ga je .
Groet Piet.