Meld je gratis aan
Ontdekkingsreis met de eigentijdse en eigenwijze SIGMA sd Quattro H © blog, dave, zuuring

13 oktober 2018, 10:00

In deze blog laat Dave Zuuring je kennismaken met de unieke, bijzondere SIGMA sd Quattro H die hij een poosje in bruikleen had.

Een bijzondere camera voor liefhebbers

Voor de enthousiaste fotoliefhebber worden er door de fabrikanten vele verschillende camera's aangeboden. SIGMA geen onbekende in de fotografiewereld, waarschijnlijk vooral bij je bekend van haar ruime assortiment lenzen, timmert de laatste jaren dankzij de introductie van de Art lenzen serie flink aan de weg. Minder bekend is wellicht dat SIGMA ook haar eigen camera's heeft.

Techniek

Eerst maar eens de techniek bekijken, want daar is genoeg bijzonders te vinden. Zo is de SIGMA sd Quattro H uitgerust met een Foveon X3 mirrorless APS-H sensor. Hiermee is de camera instaat, vergeleken met een sensor gebaseerd op het Bayer patroon, beelden van maar liefst van 51-megapixel af te leveren. De Foveon X3 sensor gebruikt drie lagen met fotodioden, die elk op een verschillende diepte in het lichtgevoelige silicium in de sensor geplaatst zijn. Elk van die lagen absorbeert één kleur uit het RGB-spectrum. Het gaat dan om rood, groen en blauw. De kleuren worden verticaal opgevangen, zonder kleur- en laagdoorlaatfilter. Alle informatie, over zowel kleur als scherpte, blijft zo behouden. Een 'normale' sensor, zoals in vrijwel alle andere camera's gebruikt wordt, heeft één laag met pixels die elk maar één enkele kleur kunnen opvangen. Naast deze unieke sensor maakt de SIGMA ook gebruik van zowel phase detection als contrast detection, voor betrouwbare autofocus. Dat dus.

Afbeelding : Bron: SIGMA Global vergelijk Foveon X3 vs. Bayer patroon.

Opvallend eigenwijs model

Naast dat SIGMA haar unieke kijk op de sensor heeft. Is ook de camera body in tegenstelling tot de bekende cameramerken totaal afwijkend van wat gangbaar is. In eerste instantie denk je, huh wat is dit dan. Tot dat ik 1 van de 3 meegeleverde lenzen op de camera schroef en in mijn handen houdt.
De gewenning is snel en de balans is perfect, zelfs met de meegeleverde SIGMA 50mm Art lens, die geen kleine jongen is. De bediening vraagt mij amper gewenning en uitleg, zonder dat ik de gebruikershandleiding heb hoeven doorspitten. Alles zit gewoon op de juiste plek. De ontspanknop en gelijktijdig ook functiewiel, alles voelt degelijk aan en gebouwd om door weer en wind en voor een hele lange tijd probleemloos gebruik te garanderen. Bovenop vind je middels de QS (quick set) knop snel toegang tot diverse instellingen die je snel van je camera zou willen veranderen. Deze geeft snel toegang tot oa. witbalans, tone control en focus peaking, beeldkwaliteit, beeldgrootte, beeldverhouding en kleurprofiel.

Handig

Op de achterzijde van de camera zit linksboven een handige schakelaar voor gebruik van alleen het display of elektronische zoeker of beide middels de sensor die dan tussen beide displays kan schakelen. Direct naast deze schakelaar is een andere functieknop waarmee je de informatie op het display kan wijzigen, of alle geselecteerde informatie (die je in het menu verder naar je hand kunt zetten) kunt tonen of weglaten. Dit alles bevat geen echte verrassingen, hoogstens dat het allemaal middels de duidelijke handleiding erg eenvoudig is om in te stellen.

Digitale zoeker

De beeldkwaliteit van de digitale zoeker is mij prima bevallen en doet in mijn beleving niet onder voor wat ik ervaren heb ooit met respectievelijk de Fuji's (X-T1, T20) en Sony A7sII. Omdat de camera met de Art lenzen heerlijk in de hand ligt, werkt het erg prettig met deze heldere elektronische viewfinder. Zeker op een zonnige dag i.c.m. belichtingscompensaties toont deze het beeld wat je voor ogen hebt! Naast het grote display op de achterzijde worden ernaast ook de meest voorkomende functies voor ISO, belichtingscompensatie (Ev), belichtingsmodus en programma modus (o.a. diafragma, sluitertijd, M) getoond die je met het eerste knopje aan/uit kan zetten als je deze informatie niet wil zien. Handig dus.

Beelden maken met de Sigma

Dan waar het uiteindelijk allemaal om draait met een fotocamera, beelden maken. Na een valse start gemaakt te hebben, de eerste avondfotografie beelden waren uiterst teleurstellend door mijn eigen onkunde met deze camera. Want de Foveon sensor vraagt wel enige gewenning qua werken met onder- en overbelichting. Om de meer gevoel bij de camera te krijgen ben ik er eerst meer bij daglicht gebruik van gaan zetten. Zo de SIGMA beter leren kennen qua gebruik en vooral wat de camera doet met bepaalde instellingen. Dan komt de kracht naar voren van deze camera, want omdat alles zit waar je het verwacht qua bediening maak je prima opnames. Prachtige zeer gedetailleerde beelden komen te voorschijn. Houd wel rekening dat een minimum vereiste minstens een 16Gb SD kaart is en liefst wel een van het snellere soort. Zeker als je gelijktijdig in RAW en JPEG fotografeert.

Eigentijds of eigenwijs

De eigenwijze, of beter gezegd misschien wel, de eigentijdse SIGMA sd Quattro H kan naast JPEG en RAW ook in DNG formaat beelden vastleggen schieten. Naast JPEG en SIGMA's eigen X3F RAW formaat. Doe je dit laatste dan dien je wel SIGMA's PhotoPro software te downloaden en te leren kennen in gebruik. Lightroom ondersteund dit formaat nog niet. Maar dan komt eigenlijk de verrassing van deze camera. Ik schoot zowel JPEG als RAW formaat. Als RAW fan en 'ik-wil-graag-nabewerken-in-de-digitale-doka-Lightroom' ontwikkelen, heb ik bijna alle foto's die ik hier toon amper vanuit RAW ontwikkeld. Wel heb ik hoogstens een enkele JPEG wat aangezet qua kleur en een vignette toegevoegd (smaak). Misschien had ik achteraf gezien hier meer in de camera settings mee kunnen doen.

JPEG en RAW

Normaliter werk ik alleen tijdens reportages in JPEG en RAW als voor erbij. Maar in het fotograferen met de SIGMA heb ik dit telkens zo gedaan. Voornaamste reden, ik was erg tevreden over de mooie JPEG beelden die met de SIGMA schoot. Het is ook erg makkelijk want scheelt nabewerkingstijd om voor JPEG te kiezen, en ik schoot beide bestandstypen omdat ik wel een slag om de arm wilde houden in de nabewerking. Bijvoorbeeld omdat dankzij de hoge resolutie van de sensor en het ontbreken van een Low Pass filter, je het risico van kleur moiré in je beelden loopt, die je dan nog middels de SIGMA foto nabewerkingssoftware wellicht kunt herstellen.

Details

Want de verrassing was voor mij, naast de prima kleuren er verbluffende gedetailleerdheid beelden uit tevoorschijn komen. Wat een scherpte en dus detailrijke foto's haal je uit deze camera. Zoals je in onderstaande uitsnede (JPEG) kan zien 100% crop, is zelfs op f/2.8 (SIGMA Art 50 mm. lens) de scherpte prachtig, i.c.m. een zachte bokeh.

Indruk die de SIGMA achterlaat

Qua gebruik en bedieningsgemak heb ik enorm veel lol van de SIGMA gehad. De body ligt prettig in de hand en alle knoppen zitten op een logische plaats op de strak vormgegeven body. De digitale zoeker waarmee de camera is uitgerust bevalt me meer dan. Bij daglicht opnames i.c.m. grote diafragma's van de fantastische Art lenzen schiet je prachtige JPEG beelden met deze camera en mis ik RAW files amper.

Zo schoot ik met deze camera een serie in opdracht van de nieuwbouw bij mij om de hoek. Dan kun je prima vertrouwen op de sd Quattro H, maar moet je wel opletten op kleur moiré.

Ook heb ik de camera veelvuldig 's avonds mee genomen. Lastige licht situaties zijn met de Foveon sensor geen appeltje eitje en stellen je kunsten als fotograaf op de proef. Door de unieke Foveon sensor flink te onderbelichten lukte het om nog acceptabele beelden te produceren bij tegenlicht opnames. Te ver naar rechts en het leidt onherroepelijk tot uitgebeten hoog lichten en vreemde kleuren die ook in RAW niet te herstellen zijn. Tijdens het blauwe uur dien je ook je belichting goed in de gaten want te veel willen corrigeren in je nabewerking, leidt tot een ander fenomeen, banding. Kortom de Foveon sensor is niet direct een allemansvriend en vraagt geduld, gewenning en stelt je als fotograaf op de proef. Maar als je eenmaal de camera en de sensor leert kennen kom je met rijke kleurrijke gedetailleerde hoge resolutie beelden zoals onderstaande foto van de befaamde Arnhemse John Frostbrug thuis.

Conclusie

Er zijn 2 dingen die me naast de unieke en ergonomische body van deze camera zal bijblijven aan de sd Q H. De camera levert scherpe en rijk gedetailleerde beelden op! Uiteraard spelen de fantastische primes die ik tot mijn beschikking had uit de Art serie 20, 35 en 50 mm. f/1.4 een belangrijke rol hierin. Maar het gemak waarmee je prachtige foto's in JPEG bestandsformaat kan fotograferen met deze camera is voor mij de verrassing. En onderstaande opdracht van deze motorfiets bewijst voor mij dat SIGMA er in is geslaagd een eigentijdse, eigenwijze camera te bouwen en de kracht van de Art lenzen volledig tot zijn recht laat komen.

Samenvatting:

Positief:
Ergonomie handgreep, camera draagt en ligt verbluffend fijn in de hand
Digitale zoeker en beeldscherm
Plaats van functies ISO, mode, werkt prettig en snel
Super degelijke afwerking, vooral draaiknoppen
Digitale zoeker
Bedieningsgemak menu
Contrastrijke en zeer gedetailleerde beelden
Prachtige JPEGs SOOC
SIGMA Art primes

Negatief:
Traag
(grote bestanden schrijven langzaam weg)
Enkel kaartslot
Witbalans vraagt gewenning
Lastig de juiste belichting te vinden, overmatig hooglichten corrigeren leidt tot banding
RAW files worden niet ondersteund door Lightroom waardoor je beelden via SIGMA's Photopro software voor optimale beeldwaliteit een extra stap moet toevoegen aan je workflow

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn