Upload jouw foto's
Feedback: groothoek

29 maart 2010, 10:53

We spreken van groothoekfotografie zodra je meer in één beeld brengt dan dat je met het blote oog ziet. Denk niet alleen aan bedrieglijk ruime interieurs en extreem vervormde gezichten. Groothoeklenzen worden voor veel meer dingen gebruikt, waaronder nieuwsfotografie. Zilveren Camera-winnaar Martijn Beekman werpt zijn blik op drie lezersfoto's.

Met dank aan Martijn Beekman

Wie is Martijn Beekman?


Martijn Beekman (1970) werkt al sinds 1995 voor de Volkskrant als freelancefotograaf. In 1996 en in 2007 won hij de Zilveren Camera: de belangrijkste Nederlandse prijs voor fotojournalisten. Van jongs af aan is hij uitsluitend geïnteresseerd in reportage- en nieuwsfotografie. Hij werkt bij voorkeur met een groothoeklens, omdat hij dan in nieuwsfoto's veel meer informatie kwijt kan. Je kunt zo zien wat er gebeurt, waar het gebeurt én hoe andere mensen op de hoofdpersoon reageren.
www.martijnbeekman.nl

Foto 1: Pilsum 3


Het onderwerp en de kleuren van het beeld vind ik leuk. Het gebruik van een groothoeklens is hier op zijn plaats: dit zorgt ervoor dat er veel lege ruimte te zien is. Ik vind de compositie echter niet optimaal. De verschillende elementen staan niet op logische punten in het beeld, waardoor het niet lekker kijkt. De mensen rechtsonder hadden mooier in beeld geplaatst kunnen worden. Technisch is het best knap dat de vuurtoren eruitziet zoals je hem in het dagelijks leven ook zou waarnemen. Vaak zie je namelijk dat bij groothoekfotografie rechte lijnen worden kromgetrokken. Ik zie dat hier een camera met verlengingsfactor 1,6 is gebruikt, in combinatie met een 10 mm objectief. Omgerekend krijg je dan een brandpuntsafstand van 16 mm, waardoor rechte lijnen al snel worden vertekend. Hier is dat dus gelukkig niet het geval.

Foto: Kars Kuiper
Canon EOS 40D - ISO 100 - F 9 - 1/160e sec.

Tip! Kader ruim

Fotografeer met een groothoek méér dan alleen je hoofdonderwerp. Laat dus ruimte aan de buitenkant van het beeld over, ook al lijkt die in eerste instantie overbodig. Vooral bij architectuurfotografie is dit erg nuttig. Deze ruimte heb je namelijk nodig om scheve gebouwen achteraf in een bewerkingsprogramma recht te zetten. Vooropgesteld dat je van rechte lijnen houdt, natuurlijk ... Je kunt je foto beter ruim kaderen en later bijsnijden dan dat er na het rechtzetten hoeken van gebouwen buiten de afbeelding vallen.

Foto 2: Heksenkring


Ik vind dit een mooie, sfeervolle foto. Het kleurgebruik is goed, waardoor het beeld een wat duistere spanning krijgt. Het lijkt alsof dit een erg sombere plek is, maar wellicht hangt er een heel andere sfeer als je een foto met ander weer en een andere beeldhoek maakt. Het gebruik van een groothoeklens werkt hier dus sfeerversterkend. Bovendien levert het een mooi perspectief op. Wel mis ik wat ik altijd de 'witte muis', de eyecatcher, noem. Ik blijf wel naar het beeld kijken, maar ik blijf ook op zoek naar een plek waar echt iets gebeurt. Naar iets wat afwijkt van het patroon, of een vogel boven de bomen. Wellicht heeft de fotograaf bewust niets aan de sobere plek toegevoegd. Ik vind deze foto echter te registrerend, omdat de fotograaf zelf niet duidelijk aanwezig is.

Foto: Wilbert van Zelst
Canon EOS 40D - ISO 800 - F 5 - 1/60e sec.

Foto 3: Sanne


Deze foto heeft lekkere kleuren, en de fotograaf heeft een goed diafragma en de juiste sluitertijd gekozen om de druppels en de 'splash' bij het mes scherp te krijgen. De compositie is goed: er is voor een origineel en leuk standpunt gekozen. Technisch dus een goede foto. Maar hoewel de fotograaf duidelijk geprobeerd heeft om een boodschap over te brengen, wordt mij niet duidelijk welke boodschap dat dan is. Ik maak niet direct uit het beeld op wat ermee bedoeld wordt. Wat doet die vrouw met het mes en de appels, waar komt al dat water vandaan, en waarom is het er ..? Voor mij blijft het nogal vaag. Als fotojournalist ben ik trouwens ook niet gewend aan onnatuurlijke, zwaar gemanipuleerde beelden, die ver van elke werkelijkheid af staan. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Foto: Hans van Eijsden
Canon EOS 40D - ISO 160 - F 9,5 - 1/250e sec.

Tip! Vermijd vervorming

Flinke vervorming kan natuurlijk juist de bedoeling zijn. Niet voor niets bestaan er zogenaamde fisheyelenzen, die extra sterk vertekenen. Dit kan een speciaal effect aan je foto meegeven, de nadruk leggen op iets in beeld. Maar niet alleen fisheyelenzen vervormen. Ook groothoeklenzen vertonen vervorming, voornamelijk aan de randen. Let er dus op dat zich daar geen dingen bevinden waarbij zulke vervorming ongewenst is. Denk bijvoorbeeld aan hoofden van mensen, die als het ware worden uitgerekt. Vaak vervormt een groothoekzoom trouwens al veel minder indien je niet de uiterste groothoekstand kiest.

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn