Upload jouw foto's
Feedback: reisfotografie

29 maart 2010, 16:14

Op vakantie maakt iedereen wel eens een foto. De een is wat professioneler met fotograferen bezig dan de ander. Maar wat is nou een mooie reisfoto? In deze superfeedback geeft topfotograaf Jochem Wijnands zijn mening over maar liefst zes lezersfoto's. Uiteraard ontbreken praktische tips evenmin.

Wie is Jochem Wijnands?

Jochem Wijnands (1975) begon in 1995 als fotograaf. Inmiddels heeft hij de droombaan die veel vakgenoten hem benijden: hij is reportagefotograaf. Voor onder andere National Geographic reist hij de hele wereld over om foto's en reportages te maken. Inmiddels werden zijn foto's al in meer dan dertig landen gepubliceerd. Ook verschenen twee boeken van zijn hand. In 2002 richtte hij twee fotoagentschappen op: Picture Contact voor stockfoto's en Feature Contact voor complete reportages.

www.jochemwijnands.com

Jochem aan het werk

Wat vind jij het leukste aan reisfotografie?
Ik zie mezelf niet echt als reisfotograaf, meer als reportagefotograaf. Het verschil is dat ik een verhaal probeer te vertellen. Het leukste aan het werk vind ik het reizen. Op reis kan ik me helemaal inleven in een onderwerp en me daarop concentreren. Ik wil nieuwe dingen ontdekken: een nieuwsgierigheid die me heel veel energie geeft.
Besteed je veel tijd aan voorbereiden en inlezen voor je op reis gaat?
Voorbereiding is voor mij niet veel werk: ik pak mijn camera en vertrek. Natuurlijk verdiep ik me in het onderwerp waar ik een reportage over maak. Maar het belangrijkste is dat ik veel tijd heb op locatie. Alles loopt altijd anders dan je denkt. Een reportage kan pas ontstaan als je tijd hebt. Op de eerste dag ontmoet ik iemand die me iets vertelt en laat zien. Hij stelt me voor aan iemand anders, met wie ik vervolgens op pad ga. Op die manier krijg je pas echt een verhaal.
Wat was je grootste blunder tijdens het fotograferen?
Ik heb wel eens per ongeluk een serie foto's gewist. Daar gaat dan je werk! Je hebt wel programmaatjes waarmee je wat terug kunt halen, maar ik wis nooit gewoon foto's: ik formatteer gelijk het kaartje. Dan werkt dat dus niet.
Is dat het ergste wat je ooit hebt meegemaakt?
Nee, jammer genoeg niet! Gelukkig heb ik niet vaak problemen, hoor! Maar mijn allereerste fotoreis zal ik nooit vergeten. Al mijn spullen werden toen gestolen. Inkomsten had ik nog niet en het geld dat ik had, zat in mijn apparatuur. Zoiets is een totale ontmoediging. Ik heb erover gedacht om het roer om te gooien en toch maar geen fotograaf te worden. Gelukkig heb ik doorgezet en ben ik opnieuw gaan sparen voor apparatuur. Een goede keuze, vind ik zelf!

(Foto:djkraan)
Dit is een heel klassieke opname van de Golden Gate in San Francisco. De fotograaf heeft ontzettend geluk gehad met het feit dat er geen mist en wolken waren. Zo'n moment komt maar een paar keer per jaar voor op deze plek. Wat ik erg leuk vind, is dat ik kan zien dat de fotograaf echt moeite heeft gedaan. Waarschijnlijk is hij met zijn statief van de weg afgegaan, echt op pad. Verder is de brug erg mooi belicht. Een minpuntje vind ik dat het zo donker is dat de lucht geen rol meer speelt. Als de fotograaf de foto iets eerder gemaakt had, was het nog mooier geweest. Verder blijft dit een plaatje ... wel een ontzettend goed plaatje, maar niet meer dan dat. Je moet je bij reisfotografie altijd afvragen: wat voeg ik als fotograaf toe? Wat maakt het jouw foto en niet die van iemand anders?

(Foto: wiebkewilting)
Dit is van tevoren bedacht, er is echt een fotografisch idee uitgewerkt. Dat vind ik leuk, want dat maakt deze foto meer dan zomaar een kiekje van het kamperen. De lucht vind ik prachtig. De lange sluitertijd werkt hier heel erg goed: het effect dat de fotograaf ermee bereikt, vind ik mooi. Wel heb ik nog een paar minpuntjes. De tent vind ik te licht vergeleken met de lucht. Als er in raw-formaat gefotografeerd is, kun je licht en donker wat meer naar elkaar toe brengen. Bovendien oogt de tent erg rommelig. Er liggen koffers in en er slingeren dingen achter. Als je zo'n foto maakt, moet je ook op zulke details letten. Zorg dat de tent gelijkmatig verlicht is, of dat er een silhouet van een persoon in te zien is. Nog een tip: het was mooier geweest als de fotograaf iets hoger had gestaan. Dat had de tent losgemaakt van de achtergrond.


De reflectie van de Matterhorn in de Stellisee in Zwitserland is al veel gefotografeerd. Dus in eerste instantie denk ik: saai. Maar dit is een andere foto van deze plek dan je gewoonlijk ziet. De stenen in het water spelen hier zo'n grote rol dat de berg niet echt het hoofdonderwerp is. Dit geeft de foto iets unieks. De uitsnede vind ik net niet mooi. Ik had liever wat meer water gezien, en zelf had ik de foto wat meer naar rechts genomen zodat de berg niet in het midden had gestaan. Verder kan het beeld spannender. Landschapsfotografie lijkt zo makkelijk: een mooie foto heb je zo gemaakt. Maar het is lastig om een echt goed en boeiend beeld af te leveren. Laat het beeld leven! Gooi een steentje in het water en maak gebruik van de kringen die ontstaan. Dan fotografeer je het moment in plaats van het landschap.

(Foto: fveer)
Dit is mijn favoriet van deze zes foto's. De sfeer is helemaal top: erg mysterieus en middeleeuws. De rode kleur past heel mooi bij die sfeer. Ik houd van mist, dat is iets persoonlijks. Lang niet alles leent zich voor een foto in de mist, maar dit dorpje wél. Met andere licht- en weersomstandigheden was dit beeld veel minder speciaal geweest. Natuurlijk heb ik ook kritiekpuntjes. Allereerst staat het kruis nét niet vrij. Als de fotograaf een heel klein stukje naar rechts was gegaan, dan zou het wel loskomen van de achtergrond. Een tweede punt is het moment. Ik weet niet hoe lang de fotograaf hier gestaan heeft, maar had nou gewacht op een mooi moment! Tot er een zwarte kat over de rechtermuur loopt, of een oud vrouwtje door de straat ... De kijker raakt op die manier veel meer betrokken bij de foto. Gebeurt er een half uur lang helemaal niets, bedenk dan zelf iets met je reisgenoot.

(Foto: demo)
In deze foto zie je direct een onderdeel van de cultuur van Vietnam terugkomen. Het is een goed gelukte foto, genomen vanuit een mooi en origineel perspectief. Ook de uitsnede is goed, evenals de plek waar de persoon in beeld staat. De fotograaf is heel grafisch bezig geweest. Zelf had ik het beeld iets contrastrijker gemaakt, zodat de schaduw wat harder was geworden. Qua situatie: er staan wel erg weinig mensen op de foto. Ik zou verwachten dat het op een plein met verkopers veel drukker is. Het minimalistische zal in dit geval de bedoeling zijn, maar meer mensen hadden het beeld misschien nog spannender gemaakt. Als er geen mooie composities langskomen, kun je ook creatief een kunstfoto maken. Fotografeer met behulp van een statief telkens één element. Achteraf kun je de mooiste beelden samenvoegen tot één geheel.

(Foto: Marleen Nainggolan-de Man)
Een mooie en redelijk klassieke foto van een meer. Er zit veel diepte in door de steeds vager wordende bergen en de sfeer die de foto uitademt, is heel prettig. De vogel maakt het hele plaatje af. Dat hij beweegt, stoort me niet: dat vind ik juist mooi. Het zou helemaal top zijn indien er ook nog een reflectie zichtbaar was, maar daar is de vogel waarschijnlijk net te dichtbij voor. De blaadjes op de voorgrond vormen een deel van het kader, en zorgen tegelijk voor een duidelijke voor- en achtergrond. Een veelgebruikte techniek, waar overigens niets mis mee is! Wel vind ik de blaadjes hier te donker, waardoor ze alleen een silhouet vormen. Dit kun je oplossen door de zon pal achter de blaadjes in beeld te plaatsen. Die krijgen dan een heldergroene kleur. De bladeren meer rechts in beeld zijn naar mijn idee al mooier qua belichting.

Wees kritisch

Als je denkt dat je een goede foto gemaakt hebt, dan ben je meestal net op weg. Wees zeer kritisch ten aanzien van je eigen werk. Probeer het te bekijken door de ogen van de meest kritische persoon die je kent. En zou de lokale bevolking het ook een bijzondere foto vinden?

Namaken

Probeer eens een foto van iemand anders na te maken. Hier kun je ontzettend veel van leren. Zoek een foto die jij mooi vindt en kijk goed waarom je dat vindt. Is het de lichtval, het onderwerp of een detail? Door op deze manier te analyseren, leer je om op een andere manier naar foto's te kijken. Probeer vervolgens de bewuste foto na te maken; zodoende leer je heel precies te werken.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn