Upload jouw foto's
The Making Of 'Zig Zag' © Albert Dros

29 januari 2016, 21:39

Albert Dros maakte een prachtige foto in het Speulderbos en plaatste deze onder andere op Zoom.nl. In deze blog legt hij uit hoe de foto gemaakt is.

Mijn foto 'Zig Zag' waarbij een weg de kijker kronkelend naar licht in de verte leidt kreeg veel positieve reacties. Vele mensen hadden hun eigen kijk op de foto, waarbij het woord 'dronken' en 'bosbrand' vaak ter sprake kwam. Dronken aangezien wegen normaal recht zijn, en een weg vaak alleen kronkelt als je dronken bent en bosbrand door het licht in de verte. Dit creatieve shot kwam tot stand zonder enige planning vooraf. Het was puur een scene die ik spotte tijdens een fotografeersessie in het Speulderbos.

Mist

Het was die avond mistig. Soms kan je met mist hele sfeervolle foto's maken, vooral in het bos. Eind middag arriveerde ik op de parkeerplaats bij Boshuis Drie in het Speulderbos. De sfeer was redelijk mysterieus. Het was erg vochtig en vrij mistig. Vrij goede omstandigheden om mysterieuze foto's van het bos te maken dus. Er was eigenlijk net iets te weinig mist waardoor de foto's er niet extreem mooi uitkwamen. Ik probeer de lat altijd hoog te leggen en ben niet snel tevreden. Na een rondje gelopen te hebben, liep ik uiteindelijk terug naar m'n auto. Tijdens mijn terugweg kwam ik dit kronkelende fietspad tegen. Ik ben niet onbekend in het Speulderbos en had dit fietspad al een paar keer eerder gespot. Echter kwam het nooit zo goed tot z'n recht in foto's. Vandaag leek anders. Door de mistige sfeer gaf het een ander gevoel dan normaal. Ik had die dag mijn Sony A7II bij me met een 135mm F2.8 manuele Minolta lens met adapter. Deze gebruik ik wel vaker in het bos. Geen zoom en het lekker simpel houden. Dat bevordert ook vaak de creatieve geest. De wat langere brandpuntsafstand zorgde ervoor dat het perspectief zo was dat het kronkelende pad mooi de foto in werd gedrukt. Ik maakte wat testfoto's en bedacht toen dat het mooi zou zijn als er aan het eind van het pad precies een licht was. Er was immers ook een lantaarnpaal die al licht gaf, maar dit was niet genoeg. Er kwamen ook regelmatig auto's langs rijden dus besloot ik het licht van auto's te gebruiken als belichting voor mijn scene. Ik had voor ogen om vooral aan het eind van de kronkelende weg licht te zien, en dus nergens anders. Dit zorgde er dus voor dat mijn timing perfect moest zijn om het juiste licht te krijgen. Ik bedacht ook dat ik achteraf nog wel meerdere shots zou kunnen combineren om zo het perfecte plaatje wat ik voor ogen had te creëren, maar bedacht wel dat het basisfoto goed moest zijn.

Met deze gedachte ging ik aan de slag. Het was op dat moment nog niet heel erg donker, maar donker genoeg om de lichten van de autos goed te kunnen zien. Ik begon met fotograferen:

Te donker

Op dat moment was dit 1 van de shots waar ik tevreden over was. Ik maakte er nog een aantal en besloot dat het goed genoeg was, liep naar mijn auto en begon mijn weg richting huis. Toen ik echter in de auto zat bleef ik door denken over dit shot. Eigenlijk was het contrast niet goed genoeg. Hoe wordt het contrast beter? Als het donkerder is natuurlijk. Eigenlijk stom van mezelf dat ik niet wat langer had gewacht om het shot te perfectioneren. Ik was nog niet zo ver op weg, keerde de auto en reed terug. Ik wou dit shot perfect hebben. Als fotograaf ken je dit gevoel misschien wel. Tien minuten later was ik terug op de parkeerplaats, rende terug naar de plek en zette mijn apparatuur weer op. Ik moest op schieten want als het TE donker wordt, is het contrast juist weer te groot. Gelukkig was ik nog op tijd en zag ik eigenlijk direct dat dit een beter shot ging worden. Timing was wederom cruciaal en ik moest mijn ISO omhoog schroeven om niet te lange sluitertijden te krijgen. Ik had immers ook weinig tijd want het werd op dat moment erg snel donkerder. Ik maakte weer een aantal foto;s:



Auto's kwamen zowel van van mij af als naar mij toe. Beiden gaven een ander gevoel aan de foto. Na een aantal foto's geschoten te hebben was ik tevreden. Het werd ook al te donker en ik besloot, nogmaals, richting huis te keren. Eenmaal thuis wist ik dat mijn materiaal goed was en ik mijn visie die ik voor ogen had kon gemaakt worden.

Meerdere lagen

Ik laadde alle foto's in en besloot de middelste (in de bovenstaande grid) te gebruiken als basis. Het licht was hier nagenoeg goed zoals ik het voor ogen had, echter was de streep van de autoachterlichten te afleidend. Om dit weg te werken gebruikte ik het 'kale' shot, de foto midden boven in de grid. Deze had geen autolichten, waardoor ik dit shot kon gebruiken om de autostreep weg te werken. Het shot rechtsboven heb ik voor ongeveer 20% gebruikt om nog iets meer sfeer als in geel licht toe te voegen, waardoor de uiteindelijke foto is opgebouwd. Hierna heb nog basis kleurcorrectie toegepast (eigenlijk waren de kleuren en het licht al vrijwel perfect, dus veel hoefde er niet meer te gebeuren) en het uiteindelijke shot zoals ik het voor ogen had was af.

Creatieve geest

Dit shot zorgt een wat creatieve geest. Het is een foto die spontaan ontstond bij het zien van de scene en de ideeën die daarbij te boven kwamen. Soms gebeurt dat gewoon. Het dan vast leggen, en uitwerken van je idee is iets waar je naarmate je langer met fotografie en bewerkingssoftware beter in wordt. Dit soort foto's zijn voor mij eigenlijk het leukst. Ik reis veel, fotografeer veel prachtige landschappen en probeer ze altijd zo mooi mogelijk vast te leggen. Foto's als 'Zig Zag' kan je gewoon om de hoek schieten. Het is een combinatie van de juiste elementen spotten, het juiste licht vinden en je idee hierbij vormen en vervolgens uit te werken

avatar

Albert Dros (30) is na zijn studie Communication and Multimedia Design aan de slag gegaan als grafische vormgever bij onder meer multimediabedrijf DutchView, dat werkt voor de grote televisiezenders. Sinds een jaar richt Albert zich meer op fotografie (check zijn Facebook of website) waarbij hij uitblinkt in de speciale nabewerking. Albert werkt met de Sony A7II of A7RII. Veelgebruikte objectieven zijn de 16-35mm F4 Zeiss en Samyang 14mm F2.8.

Reacties (15)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
albertdros op 4 februari 2016 om 14:42

bedankt voor alle positieve reacties!

Martine-10 op 3 februari 2016 om 10:46

Mooi werk hoor !

wies61 op 2 februari 2016 om 22:43

Genieten van je foto doe ik en ik heb veel geleerd van je verhaal Top
gr wies

Jack61 op 2 februari 2016 om 22:29

Wat Ferdinand al opmerkte: Albert heeft een nieuwe werkelijkheid gecreëerd. Dat heeft hij prima gedaan. Dit heeft niets te maken met zien of niet zien.
Albert, bedankt voor je verhaal, leuk om te lezen en heel herkenbaar.

CATMAN01 op 2 februari 2016 om 19:59

Mooi plaatje, MAAAAAAAR, fotografie is voor mij nog steeds puur toestel+fotograaf. Je ziet het of je ziet het niet.
Met de huidige bewerkingsprogramma`s is door iedereen wel van een bidprentje nog een bruidsfoto te maken.

albertdros op 4 februari 2016 om 14:45

In een discussie blijf je dit altijd houden. En als je supermooie bruidsfoto's kan realiseren, misschien zelfs surrealistisch dmv photoshop en het bruidspaar vind dit mooi? Wat is hier dan mis mee? Visie, bewerking etc is ook een skill. Het is niet zo dat iedereen dit zo maar even kan. Ik zie het zelf als een vorm van kunst. Wat jij zegt 'je ziet het of je ziet het niet' is ook wel wat kort door de bocht. Zoals je in mijn grid ziet, zie ik toch alles? En over 'zien'. Ik zie het totaal plaatje, het eindproduct al voor me. Hier werk ik naar toe met het maken van foto's. Misschien had dat met 1 foto ook gekund, maar ik heb er in dit geval voor gekozen om meerdere gebruiken. Alle scenes heb ik 'gezien' en het eindproduct zie ik ook voor me. Het geeft dan voldoening als je dat dan ook weet te realiseren. Soms is het een soort puzzel. Of dit nog fotografie is? Daar kunnen meningen over verschillen. Het is een discussie waarbij iedereen een eigen mening mag vormen. Je kan het 'moderne fotografie' noemen.

marka op 1 februari 2016 om 15:10

Hoi.
Heel leuk om te lezen.
Dus niet zomaar even klikken .
Leuke bezigheid.
Prachtige foto.
Gr marian

zoomhaasje op 31 januari 2016 om 19:10

Knap dat je precies weet wat je voor ogen hebt en dat dan op deze kan realiseren. Leuk en leerzaam om te lezen.

zoomhaasje op 31 januari 2016 om 19:10

Knap dat je precies weet wat je voor ogen hebt en dat dan op deze kan realiseren. Leuk en leerzaam om te lezen.

loesje2004 op 31 januari 2016 om 18:21

Prachtig Albert en heel leuk dat je dit met ons wilt delen

p9 op 31 januari 2016 om 09:37

Een mooi open gevoel...van de fotograaf...En daar leer je van...erg leuk.

FerdinandMul op 30 januari 2016 om 12:03

top uitleg! doet inderdaad aan een bosbrand denken. Leuk om te zien hoe je een nieuwe werkelijkheid hebt gecreëerd.

Bellavie op 30 januari 2016 om 11:31

Leuke uitleg en mooie foto! De foto rechtsboven vind ik ook al prachtig uitkomen.

Ilca77MKII op 30 januari 2016 om 10:45

Het enige puntje dat ik zou kunnen bedenken om de boel nog mysterieuzer te maken is reachts onder zie je nog een stukje weg waar de auto's over rijden.
verbloem dit
Al met al een prachtige plaat

TheoP op 30 januari 2016 om 08:21

Mooi een de gedachten en overwegingen van een fotograaf terug te lezen, eigenlijk erg herkenbaar. Heb ook al meerdere malen in de auto gezeten om weg te gaan maar dat het toch nog ergens kriebelde dat er meer uit te halen zou zijn. Leuk om ditzelfde bij jou terug te lezen.
De verschillende beelden die je daarbij laat zien ondersteunen ook erg goed de zoektocht naar het perfecte beeld. Mooie 'Making of'.
gr. Theo