Meld je gratis aan
Prime lenzen deel 1: de 50mm  © blog, tino, prime

5 oktober 2018, 20:00

Lenzen zijn een heel belangrijk onderdeel van je eigen fotografie. Met een lens bepaal je voor een heel groot gedeelte je stijl en het idee van de foto. Fotograaf Tino van Dam laat in deze blogserie met vier delen zien welke prime lenzen hij vaak gebruikt en waarom. Dit keer de 50mm 1: 1.4

Eerst even een korte uitleg over de primelens en de zoomlens.

Wat is een 'Prime'?

Een primelens is een lens met een vaste brandpuntsafstand. In deze vier afleveringen werk ik met een 15 mm, een 35 mm, een 50 mm en een 80 mm lens. Ik heb ook een zoomlens van 24-70mm. Uit de vele tests die je op internet kunt vinden, lees je dat een primelens kwalitatief veel beter is. En daar gaat het om, de kwaliteit van je foto. De diepte, de scherpte, het contrast en de lichtsterkte is bij een prime fantastisch. Vooral het ´bokeh' , de zachte onscherpte van de achtergrond bij een groot diafragma, zijn bij een goede primelens kenmerkend.

Zoom of Prime?

Laten we duidelijk zijn: ik fotografeer doorgaans met een zoomlens: Nikon 24-70 mm F2.8 Dat is mijn werkpaard. Ik kan met deze lens snel scherpstellen en snel in- en uitzoomen en zo mijn compositie bepalen. Voor het snelle werk als foto's voor de krant kan ik niet zonder deze lens en ga ik nooit met een 'prime' op pad. Maar ook de familiefoto's worden met deze lens gemaakt. Een zoomlens is veel praktischer dan een prime.

Waarom dan een grote voorliefde voor een prime? Hiervoor heb ik twee belangrijke redenen: top kwaliteit en het gevoel dat ik echt 'n foto heel bewust maak. Ik ben bezig met fotografie.

1) De zeer goede kwaliteit van de beelden die je maakt met een 'prime' zijn voor mij doorslaggevend. De foto's zijn scherper, meer helder, frisser. Een zoomlens werkt met meerdere brandpuntafstanden. Een prime werkt met 1 brandpuntafstand en is optimaal afgesteld. De primelenzen zijn ook lichtsterk. Dat betekent dat ik met minder licht vaak nog goed kan werken.

2) Als ik echt een foto wil maken, nagedacht heb over de compositie, het licht, dan heb ik ook nagedacht over hoever en hoe groot mijn onderwerp in beeld moet komen, dan gebruik ik een prime. Met een prime heb ik echt het gevoel dat ik echt een foto maak. Wil ik dichtbij het onderwerp, dan moet ik een paar stappen vooruit doen. Ik ben veel actiever en fysieker met de compositie bezig.

De nostalgische 50mm

Mijn allereerste camera was een Afga Silette (analoog, kleinbeeld) met een 50 mm. Dat mijn eerste primelens de Nikon AF Nikkor 50mm 1: 1.4D is, is eigenlijk ook een beetje nostalgie, back tot he roots. De Nikkor 50mm 1: 1.4D is een heel lichtsterk objectief. Even ter vergelijking: als je instapcamera koopt met een kitlens erbij, is de lichtsterkte van zo'n lens vaak 3,5 - 4,5. Dat is flink minder lichtsterk dan 1,4.

Prettig vind ik dat 50mm nagenoeg gelijk staat aan de kijkwijdte van het menselijk oog. Dus wat ik fotografeer, zo zie ik het in het echt -met het blote oog- ook. Daarmee is deze lens ook mijn grote vriend als ik op stap ga. Een stad bezoeken en dan wat leuke herinneringen bewaren, kan uitstekend met deze lens. Valt de schemering in, dan is het met deze lens nog heel lang en prettig fotograferen. Voor straatfotografie is de 50 mm heel geschikt. Het is een snelle lens en niet zo groot. Dat schrikt mensen niet zo af als ik ze fotografeer.

Magic Plastic

Ze noemen de 50mm van Nikon en Canon ook wel de 'magic plastic' lens. Kwalitatief heel goed ondanks het hoge plastic gehalte, een hele lichte lens (gewicht) en compact. Ideaal om een dagje mee te nemen.
Je kunt de lens ook gebruiken als portretlens. Zeker als je sensor van je camera een cropfactor heeft van 1,5. Dan heb je in feite een 75mm lens, ideaal voor portret.

Vriendelijk geprijsd

De prijs valt heel erg mee. De 1.8 is dan ook een razend populaire primelens die tussen de € 140,- en 240,- ligt voor Nikon. Canon is veel goedkoper: tussen de € 119,- en € 139,- Een 1.4 lens is wat prijziger dan de 1.8 Voor de 1.4 versie betaal je ongeveer € 150,- tot € 250,- meer.

Naar mijn mening moet elke fotograaf deze lens in zijn tas hebben. Goed betaalbaar, klein en licht van gewicht en super van kwaliteit.

Straatfotografie

De 50 mm is een perfecte lens voor straatfotografie. Voor deze blog ben ik daarom een dagje Den Haag in gegaan. Ik heb een aantal straatfoto's gemaakt. Voor mijn gevoel moet een straatfoto in zwart wit zijn.

Groot diafragma

Bijna alle foto´s zijn genomen met een diafragma van 1.8 tot 2.5. Een grote lensopening waardoor je een mooie onscherpe achtergrond krijgt (bokeh). Daarvoor heb je uiteindelijk een lichtsterke lens op je body om dit mooie effect te krijgen. Een klik klak klaar camera of een foto uit een telefoon heeft nooit dit mooie resultaat.

Eén foto wijkt af. Dat is de foto van de fietser op het Binnenhof. In deze foto is een F9 (diafragma) gebruikt. Ik wilde de achtergrond scherper hebben omdat je dan iets meer van het karakter van het Binnenhof krijgt.


Zwerver - F 1.8 - 1/2500 - ISO 100

Dames wandelend langs de Hofvijver - F 2 - 1/1250 - ISO 100

Fietsen over het Binnenhof - F 9 - 1/320 - ISO 100

Kiekje - F 2.5 - 1/250 - ISO 100

Doorstappen - F 2 - 1/250 - ISO 100

avatar

Tino van Dam (52) werkt vaak met meerdere flitsers (strobistfotografie). Favoriet bij hem zijn portretfoto’s op locatie. Niet alleen het model kun je mooi uitlichten, je kunt door iets extra te belichten een diepere dimensie aan de foto geven. Onlangs maakte hij voor een poster voor een festival gebruik van maar liefst vijf flitsers die vele tientallen meters uit elkaar stonden. Van de foto met het meisje met de bolhoed is ook een filmpje gemaakt. Dat filmpje kun je zien op YouTube: Fototip Tino (Strobist Magic) https://www.youtube.com/watch?v=gq_9hMz7RgA

Reacties (13)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
kb op 6 oktober 2018 om 12:05

Met een lens bepaal je voor een heel groot gedeelte je stijl en het idee van : helemaal waar! Wil je het nog mooier koop dan de oude primel lensje voor nog veel minder en en handmatig. Pentax, Helios, Zenitar, maar ook Nikon of Canon etc. Zowel uit DDR of Rusland of Japan Allemaal met eigen karakter en nukken maar het worden vrienden. Prachtig en leerzaam artikel ! met dank

tvdam op 12 oktober 2018 om 17:06

Thankzz

PtR op 5 oktober 2018 om 21:17

Leuk artikel over, inderdaad, ondergewaardeerd Plastic Fantastic glas. Ik ben echter nogal verrast door juist het gebrek aan onscherpte achterin bij diafragma-openingen van F2 en F1.8. Het lijkt allemaal behoorlijk scherp van voor tot achter.

tvdam op 12 oktober 2018 om 17:09

Als je de originelen bekijkt, zit er flinke onscherpte in. Niet het bokeh van een macro opname of een 200mm lens, maar onscherpte is er zeker. De foto's zijn hier erg klein en moeilijker te beoordelen. Alleen de foto van de zwerver is flink uitgesneden. Ik kon niet vlak voor de man gaan zitten en fotograferen.

marbak74 op 7 oktober 2018 om 07:53

Dat komt door de afstand van de fotograaf tot het onderwerp. Hoe verder je van het onderwerp af staat, hoe meer er scherp is en hoe lager het dof effect is.

tvdam op 12 oktober 2018 om 17:03

Een aardige discussie over de veel of weinig onscherpte in de foto's. Het is een 50mm lens en je krijgt natuurlijk al snel dat je onderwerp ver van je lens is en dat je dan niet die onscherpte hebt wanneer je bijvoorbeeld met een 120mm zou fotograferen.
Op 1 foto na (want die is idd flink uitgesneden, foto vd zwerver) zijn de achtergronden onscherp, springt het onderwerp er duidelijk uit zover dat gaat met 50mm. Hoe dichter het onderwerp is gefocust, hoe onscherper de achtergrond, zie bijvoorbeeld de man met de bakfiets....... hele mooie zachte achtergrond.
Nu gaat mijn artikel niet alleen over de bokeh. Het gaat ook om de handzaamheid, de lage aanschafprijs voor een toplens en de ervaring die ik al jarenlang heb met deze lens. Wat ik benadruk is de kwaliteit van een prime.
Mooi dat jullie hebben gereageerd.

Sander_van_Dijk op 9 oktober 2018 om 14:10

Dan blijft er één mogelijkheid over, en dat is dat het allemaal uitsnedes zijn. 25% bijvoorbeeld, ruim voldoende voor het web. Camera goed stilhouden, korte sluitertijden helpen daarbij ook.

tvdam op 12 oktober 2018 om 17:11

alleen de foto van de zwerver is flink uitgesneden, gecropt. Hier heb je gelijk uiteraard.

PtR op 9 oktober 2018 om 08:29

@marbak,
Die snap ik maar de schrijver van dit artikel snapt dat natuurlijk ook dus waarom zou je je diafragma wijd open zetten bij het maken van de foto's in dit artikel? Bijna overal zit de fotograaf ver van zijn onderwerp waardoor je net zo goed, en beter voor de kwaliteit, de foto op F11 had kunnen maken.

Naar mijn idee passen de overzichtsfoto's niet bij dit artikel. Ik ben het met Rob, hieronder, eens dat je na het zien van de beelden nu niet direct over gaat tot aanschaf van een prime.

tvdam op 12 oktober 2018 om 17:19

het gaat in het artikel niet alleen over het bokeh, het gaat over de 50mm en daar is een straatfotoserie mee gemaakt omdat de lens daar bij uitstek geschikt voor is. Een handzame lens die kwalitatief hoogwaardige beelden maakt, dat blijkt uit de serie.

PtR op 12 oktober 2018 om 17:45

Dank voor je heldere antwoorden, ik ben het niet helemaal met je eens maar dat past überhaupt bij fotografie. Kan je uren over kletsen, liefst met een potje bier

tvdam op 15 oktober 2018 om 17:21

Zeker! Potje bier altijd goed! Als we het altijd eens zijn met elkaar, wordt het saai

rob1951 op 7 oktober 2018 om 11:48

......als er iemand is die dat wel weet is het PtR wel.
Als je in dit artikel zelf zegt, dat je met een diafragma van 1.8 - 2.5 mooie onscherpe achtergronden krijgt vind ik de keuze van de foto’s niet goed.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen, die nog niet goed weten wat er mogelijk is met een lichtsterke 50mm, nu onmiddellijk naar de fotowinkel rennen.