Meld je gratis aan
Prime lenzen deel 4: de 15mm  © blog, Tino, prime, 15mm

27 oktober 2018, 10:00

Lenzen zijn een heel belangrijk onderdeel van je eigen fotografie. Met een lens bepaal je voor een heel groot gedeelte je stijl en het idee van de foto. Fotograaf Tino van Dam laat in deze blogserie met vier delen zien welke prime lenzen (vast brandpunt) hij vaak gebruikt en waarom. Dit is alweer het laatste deel. Het is een leuk sluitstuk want het gaat om de 15mm 2.8 van Irix. Alles is bijzonder aan deze lens!

Vreemde eend

Eigenlijk is dit een vreemde eend in het arsenaal aan lenzen dat ik in mijn bezit heb. De filtermaat van deze lens is 95mm (!) en eist dus veel plek op in mijn lenzendoos. De lens wordt geleverd in een mooi ijzeren blik. Dat vond ik al zo bijzonder dat ik dit blik nooit heb weggegooid.

De lens is van Zwitserse makelij. Het geeft een heel zorgvuldig en bijzonder gevoel als je met deze lens gaat werken. Er bestaan twee versies van deze lens: de Firefly (€ 399,-) en de Blackstone (€ 588,-) De Blackstone is degelijker gebouwd en is voor de rest hetzelfde als de Firefly. De € 190,- verschil vond ik best wel fors en heb dus gekozen voor de Firefly. De lens moet je handmatig scherpstellen.

Aan het werk

De resultaten zijn echt mooi. Wel is het natuurlijk zo dat gebouwen aan de randen van je beeld schuin staan maar dat kan je in een fotobewerkingsprogramma redelijk goed recht zetten. Met 15mm heb je vrij wel altijd een scherpe foto. Tussen de 0.25 m en 1 m kun je de lens uiterst nauwkeurig scherpstellen. Het draaibereik is hier heel lang. Tussen de 1 m en de 35 m is de draairuimte/afstand veel kleiner. Op het punt van oneindig zit een duidelijk voelbare stop in de draaiing. In het donker is dit heel handig. Je voelt dat je op oneindig staat.

Er volgen nu een aantal foto´s die ik de afgelopen maanden heb genomen met de Irix 15mm.

Arendsmolen, Bergambacht - F11 - 1/250 - ISO200

Van kromtrekkende lijnen in je foto heb je geen last als je onderwerp in het midden staat. Zoals de foto hierboven van de Arendsmolen in Bergambacht. De foto is vlak onder de molen genomen en ik fotografeer bijna recht omhoog. Met een diafragma van F11 is de foto aan alle kanten haarscherp.

Zadar, Byzantijnse kerk - F4 - 1/40 - ISO 1000

Van kromtrekkende lijnen heb je evenmin last als de lijnen in je onderwerp rond zijn. De lens is heel lichtsterk. In dit donkere Kroatische kerkje in Zadar was fotograferen geen probleem. Hoewel het diafragma van F4 nog redelijk groot is en de sluitertijd van 1/40 niet echt snel is, is de foto scherp. De groothoek van 15mm was hier erg welkom, ik kreeg de hele ronding van het hart van de kerk op de foto. Dit was met een 35mm nooit gelukt.

Zadar - F11 - 13 sec - ISO 100

Ook met weinig licht is het prima fotograferen met de Irix. Bij het handmatig scherpstellen voel je bij 'oneindig' een klik. In het donker kan je niet zien waar dit punt zit maar je kunt het wel voelen. Op deze foto is de schuinte, de vervorming van de lijnen wel duidelijk waarneembaar. Het stoort mij niet. Wat opvalt is wederom de scherpte en de stervorming van de lichtpunten op diafragma F11.

Erasmusbrug Rotterdam - F13 - 1/60 - ISO onbekend

Door de enorme groothoek kun je spectaculaire beelden nemen. De zwaan van de Erasmusbrug, het kolossale bouwwerk van Remco Koolhaas en daarbij een enorm cruiseschip vangen in één beeld is mogelijk met deze 15mm. De scherpte en de warmte van deze lens is steeds een feest om foto's te maken.

Erasmusbrug Rotterdam - F11 - 1/160 - ISO onbekend

Voor de filtermaat van 95mm zijn ook polarisatiefilters te krijgen. Deze zijn best prijzig, vanaf € 105,- Een polarisatiefilter accentueert de diepte van de kleuren in je foto. Door aan de buitenste ring te draaien van het filter, kan je de intensiteit van het filter bepalen. In deze foto is een polarisatiefilter gebruikt. Je ziet dat aan de donkere vlek rechts van de zwaan. Het polarisatiefilter kun je draaien door een apart schuifje te openen in de zonnekap.

Kroatië - F18 - 0.8 sec. - ISO50

Tussen de lens en de body kun je bij deze lens kleine filters plaatsen. Bij de bovenstaande foto van de waterval heb ik gebruik gemaakt van een ND16 filter. Dat is een grijsfilter die licht tegen houdt. Hierdoor kun je met langzamere sluitertijden werken en krijgt het vallende water een zachte zweem.

Tot slot

Het werken met primelenzen levert kwaliteit op. Zeker als je gebruik maakt van filters krijg je absoluut kwalitatieve goede foto's. Ik heb geen spijt van de aanschaf van mijn primelenzen. Het heeft bij mij het plezier in fotograferen vergroot.

Alle delen van deze blogserie teruglezen? Je vindt ze hier:

Deel 1: 50mm
Deel 2: 85mm
Deel 3: 35mm

avatar

Tino van Dam (52) werkt vaak met meerdere flitsers (strobistfotografie). Favoriet bij hem zijn portretfoto’s op locatie. Niet alleen het model kun je mooi uitlichten, je kunt door iets extra te belichten een diepere dimensie aan de foto geven. Onlangs maakte hij voor een poster voor een festival gebruik van maar liefst vijf flitsers die vele tientallen meters uit elkaar stonden. Van de foto met het meisje met de bolhoed is ook een filmpje gemaakt. Dat filmpje kun je zien op YouTube: Fototip Tino (Strobist Magic) https://www.youtube.com/watch?v=gq_9hMz7RgA

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn