Meld je gratis aan
Sony-camera's en wildlife: een goed huwelijk? | 100-400 GM + Sony A7(R)III + Sony A6500 © sony, video, telelens, review, test, blog, Erik Keulers, syteemcamera, converter, vlog, Sony A6500, Sony A7III, sony a7riii

29 november 2018, 15:23

Lang is er met ontzag gesproken over de Sony Alpha-systeemcamera's, maar wildlife en sport leken altijd te ver gegrepen. Er was geen goede telelens voor handen en de autofocus was te langzaam. Maar met de komst van de 100-400 GM telelens, 2 teleconverters, de Sony A9, Sony A7R III en Sony A7 III lijken de kaarten opnieuw geschud. Zijn de Alpha-camera's ook camera's geworden die actie vastleggen? Blogger Erik Keulers testte de telelens en de converters met drie camera's: de Sony A7R III, de Sony A7 III en de Sony A6500.

Hollandse safari met systeemapparatuur

Het is een van de vele zonnige zomerdagen dit jaar, wanneer ik in Hoofddorp bij Sony mijn testapparatuur voor de dag ophaal. Twee camerabody's, de A7iii en de A6500 staan op mij te wachten, de 100-400GM lens en de converters zijn al eerder thuisbezorgd. Mijn eigen A7riii maakt het rijtje compleet. Ik ontmoet Zoom-redacteur Hans bij de toegang tot de Waterleidingduinen. Hans zal mijn test vandaag filmen, grappig genoeg met een Olympuscamera. De Waterleidingduinen geven volop mogelijkheden om de apparatuur te testen op de wildlife-vaardigheden. Het duurt niet lang voor we op een mannetjeshert stoten, maar ook de insecten, vogels en planten geven volop mogelijkheden vandaag. Terwijl de zon stevig brand sjor ik drie camera's en een flinke telelens mee.

Ik stoot al snel op het eerste mannetjeshert. Sony A7M3 met 100-400GM lens en 2,0x teleconverter. ISO-800, F11, 1/125 sec, 728 mm. (Foto: Erik Keulers)

Moeder en jong struinen door de duinen. Sony A7RM3 met 100-400GM lens en 2,0x teleconverter. ISO-800, F11, 1/500 sec, 800 mm. (Foto: Erik Keulers)

De apparatuur op een rijtje

De Sony 100-400GM lens is de eerste grote telezoomlens van Sony. Op het gebied van de telelenzen krijgt de lens inmiddels gezelschap van de Sony 400/2.8GM lens, maar dan hebben we het over een heel andere prijsklasse. De lens heeft een lichtsterkte die herkenbaar is voor dit soort zoomlenzen: 4.5-5.6. Opvallend is hoe compact en relatief licht de lens is. Het lijkt in de hand eerder een lichtsterke 70-200mm lens. De twee teleconverters, 1,4x en 2,0x vergroting, zijn opvallend klein en licht. Ze passen letterlijk in je broekzak. De lens voelt robuust en heeft zelfs, zo ontdek ik in de loop van de dag, een weerstandsring, waarmee de lens lichter of zwaarder draait. Zo wordt ook voorkomen dat de lens tijdens het lopen uitzakt. De lens heeft een stabilisatiemechaniek, die gecombineerd wordt met de IBIS-techniek in de camerabody's.

Ook onder water stelt de lens moeiteloos scherp in combinatie met de A7iii. Sony A7M3 met 100-400GM lens en 2,0x teleconverter. ISO-800, F11, 1/100 sec, 800 mm. (Foto: Erik Keulers)

De Sony A7iii camera is de laatste aanwinst in de Sony A7-lijn en deze camera wordt overal toegejuicht om zijn grootste prestaties, zeker in relatie tot de prijs. De camera heeft op het gebied van autofocus en het aantal beelden per seconde veel overgenomen van de grote broer, de A9. Met 24 Megapixel levert de camera voor de meeste doeleinden meer dan genoeg kwaliteit.

Mijn eigen camera, de Sony A7riii, is een paar maanden ouder dan de A7iii, is in ieder geval op papier iets langzamer in autofocus en aantal beelden per seconden, maar komt daarvoor in ruil met 42 Megapixel op de proppen. Handig bij wildlifefotografie, want ook op APS-C formaat kan nog met 18 Megapixel worden gefotografeerd, terwijl de lenslengte met 1,5 vermenigvuldigt mag worden. Door het ontbreken van een anti-alias filter legt de camera alles haarfijn vast.

Ook voor het kleine "wild" werkt de lens uitstekend samen met de A7RM3. Sony A7RM3 met 100-400GM lens en 2,0x teleconverter. ISO-800, F11, 1/1600 sec, 800 mm. (Foto: Erik Keulers)

De Sony A6500 is een buitenbeentje. Het is een APS-C camera, dus de vergroting is er sowieso. Ook deze camera heeft geavanceerde mogelijkheden, maar is een stuk kleiner en lichter dan beide A7's. Hoe kan deze camera zich met beide krachtpatsers meten?

De APS-C sensor van de A6500 zorgt voor een extra telelengte. Sony A6500 met 100-400GM lens en 2,0x teleconverter. ISO-800, F11, 1/1250 sec, 800 mm (35mm: 1200 mm). (Foto: Erik Keulers)

Geen heel hert maar een gewei met de enorme telelengte. Sony A6500 met 100-400GM lens en 2,0x teleconverter. ISO-800, F11, 1/160 sec, 764 mm (35mm: 1146 mm). (Foto: Erik Keulers)

Het wonder van de teleconverter

Teleconverters zijn van oudsher met autofocus te gebruiken tot een diafragma van F8. Daarna ben je aangewezen op handmatige scherpstelling. Zoniet bij Sony. Hoewel de 100-400GM lens bij 400 mm respectievelijk een F8 lens en een F11 lens wordt, blijft in beide gevallen de autofocus vrolijk zijn werk doen. Van de drie camera's heeft de A6500 nog de meeste moeite bij gebruik van de 2,0x teleconverter. De autofocussnelheid gaat achteruit. Bij de A7iii en de A7riii is dit nagenoeg niet te merken. Daarbij is een kanttekening wel op zijn plaats. De hoeveelheid omgevingslicht speelt wel een rol. Enkele dagen eerder probeer ik met de A7riii, de 100-400GM lens en de 2,0x teleconverter 's avonds dassen te fotograferen in een donker bos in de Ardennen, en dan is de autofocus al snel niet bruikbaar. Maar de hoeveelheid licht ter plekke is dan ook extreem laag.

Ook voor details is deze lens prima geschikt. Sony A7M3 met 100-400GM lens en 2,0 x teleconverter. ISO-800, F11, 1/125 sec, 800 mm. (Foto: Erik Keulers)

Er is een donker bos in de Ardennen in de schemer nodig om de autofocus langzaam op de knieën te krijgen. Een kleine lamp is echter voldoende om weer in actie te komen. Sony A7RM3 met 100-400GM lens. ISO-16000, F5.6, 1/100 sec, 206 mm. (Foto: Erik Keulers)


Terug naar de waterleidingduinen. Met beide teleconverters redden de A7's zich prima. De A6500 kan prima met de 1,4x teleconverter uit de voeten. Het leuke is dat de 100-400GM lens een relatief korte scherpstelafstand heeft, van circa 1 meter. Bij veel vergelijkbare lenzen is dit 1,5-2 meter. Met de teleconverters verandert dat nauwelijks, en dat maakt de lens met een teleconverter al snel een interessante macrolens. De A7riii kan omschakelt in APS-C stand met 18 Megapixel een brandpuntafstand van 1200 mm halen. Uit de hand schieten wordt dan wel moeilijker!

De A6500 kan beter uit de voeten met de 1,4x teleconverter. Sony A6500 met 1,4x teleconverter. ISO-800, F8, 1/1000 sec, 560 mm (35mm: 840 mm). (Foto: Erik Keulers)

Ook vliegende insecten worden feilloos uit de hand vastgelegd. Sony A7M3 met 100-400GM lens en 1,4x teleconverter. ISO-800, F8, 1/1000 sec, 560 mm. (Foto: Erik Keulers)

Alles uit de hand

Ik ben geen fotograaf die graag statieven gebruikt. Dat heb ik ook deze dag niet gedaan. Natuurlijk helpt dan een zonnige dag, maar ook bij het gebruik van de teleconverters en het fotograferen van insecten is het prima te doen om uit de hand te fotograferen. Daarbij geef ik wel de ISO-waarde wat ruimte om op te lopen. De ruis is bij alle drie de Sony's echter zo laag dat dat geen probleem oplevert.

Ook voor de kleinste dieren in de Waterleidingduinen heeft de A7RM3 oog. Sony A7RM3 met 100-400 GM lens en 2,0 x teleconverter. ISO-800, F11, 1/100 sec, 800 mm, MF. (Foto: Erik Keulers)

Alle drie de camera's redden zich prima met alleen de 100-400GM-lens en met de 1,4x teleconverter. Ik heb in het begin wel problemen met de autofocus van de A6500, maar dat blijkt mijn neus die het touchschreen activeert. Zodra ik dat uitzet, is erg geen probleem meer.

De A6500 kan het beste uit de voeten met de 1,4x teleconverter, maar komt toch heel dicht bij, dankzij de korte minimale scherpstelafstand. Sony A6500 met 100-400 GM lens en 1,4x teleconverter. ISO-800, F8, 1/1250 sec, 560 mm (35mm: 840 mm). (Foto: Erik Keulers)

Bij het gebruik van de 2,0x teleconverter krijgt de A6500 meer moeite, al is de autofocus er nog wel. De A7iii en de A7riii laten geen steken vallen. De twee ontlopen elkaar ook nauwelijks. Wil je de mogelijkheid om ook APS-C te shooten, dan is de A7riii in het voordeel, wil je het maximaal aantal beelden per seconde dan wint de A7iii met een neuslengte voorsprong.

De A7M3 en de A7RM3 zijn aan elkaar gewaagd voor dierfotografie. De A7M3 is nog net iets sneller. Sony A7M3 met 100-400GM lens en 1,4x teleconverter. ISO-800, F8, 1/1600 sec, 560 mm. (Foto: Erik Keulers)

Conclusie

Ik ben na deze dag Waterleidingduinen zwaar onder de indruk van de Sony 100-400GM lens, al dan niet met de teleconverters. Deze laatste maken de lens wel nog aanzienlijk multifunctioneler en een echte lens voor wildlife- en vogelfotografie. Met beide A7's kan niemand meer zeggen dat de systeemcamera's van Sony niet geschikt zijn voor dit type fotografie. De snelheid en de vasthoudendheid van de autofocus zijn indrukwekkend. De hoge fotografeersnelheid maakt foto's mogelijk waar je anders heel veel geluk bij moet hebben. Maar ook de A6500 mag niet uitgevlakt worden. De camera is net een maatje kleiner dan de beide A7's, ook in prestaties, maar het kan wel een ideale tweede camera zijn. Bovendien geeft hij ook de mogelijkheid om na het fotograferen van al die dieren lichtbepakt de stad in te gaan om nog wat stadsleven te fotograferen.

Wie oog heeft voor detail kan ook bij hard zonlicht in de Waterleidingduinen met de camaera aan de slag. Sony A6500 met 100-400GM lens en 1,4x teleconverter. ISO-800, F8, 1/500 sec, 462 mm (35mm: 693 mm). (Foto: Erik Keulers
De uiteindelijke keuze welke camera bij deze lens past, is een persoonlijke. Een slechte koop kun je echter nooit doen. Daarvoor is de kwaliteit van alle artikelen té indrukwekkend.

avatar

Mijn naam is Erik Keulers. Sinds 2005 ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in de fotografie. In 2008 stond ik aan de basis van de oprichting van Fotogroep Gotcha. In de modelfotografie intrigeert me vooral de interactie en communicatie die nodig is om dé foto te maken. Naast modelfotografie hou ik me met portret-, reis-, wildlife-, natuur en straatfotografie. Het vastleggen van pure beelden spreekt mij steeds meer aan. Daarom zie ik mijn interesse steeds meer verschuiven naar portretfotografie en documentaire fotografie. Ik vind het leuk onbekende gebieden van de fotografie te ontdekken en te experimenteren. Ik werk met de A7-series van Sony. Op ErikKeulersPhotography en Facebook ben ik actief als @ErikKeulersPhotography.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn