Upload jouw foto's
Modelfotografie: samen sterker of toch liever alleen? © blog, modelfotografie, modellen, model, fotogroep

1 februari 2014, 09:31

Een modelshoot kun je individueel of samen opzetten. Wat zijn de voordelen en wat de berperkingen? Erik Keulers legt het je haarfijn uit.

Modelfotografie: solokunst of teamsport?

Helmut Newton, David Bailey, David LaChapelle, ieder van ons kent de namen van bekende fashion- en portretfotografen. Toch zijn het niet alleen individuen die zich met modelfotografie bezighouden. Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin, Markus en Indrani en Mert Alas en Marcus Piggott zijn fotografenduo's die net zozeer hun sporen verdiend hebben. Wat zijn de voordelen om modelfotografie als duo of als team op te pakken? Erik Keulers gaat in dit blog op zoek naar het antwoord en geeft argumenten voor en tegen.


Mert Alas en Marc Piggott tijdens een shoot met Christiano Ronaldo



Markus en Indrani tijdens fashionshoot in New York

Laat ik beginnen met te zeggen dat de vraag in dit geval eigenlijk op voorhand onjuist is. Modelfotografie zonder model, en in veel gevallen zonder visagist, is een moeilijke exercitie, of je moet natuurlijk zelfportretten maken, zoals Lilith. Maar in alle andere gevallen ben je dus met minimaal twee personen aan de slag. Maar goed, het gaat in deze blog natuurlijk om de vraag of je als fotograaf alleen aan de slag gaat of kiest om met meerdere fotografen samen te werken. Op shootingdagen van Fotogroep Gotcha werken we standaard in groepjes van 2 of 3 fotografen samen. Een mooie spiegel dus om de plussen en minnen van het samenwerken als fotografen op een rijtje te zetten.


Impressie van een shootingdag van Fotogroep Gotcha in het mijngebouw van Waterschei (B), 2013)

Voor: leren van elkaar

Twee weten meer dan één, een gevleugeld spreekwoord dat zeker in dit geval volledig opgaat. Iedere fotograaf heeft zijn eigen specialisme, zijn eigen kennis en ervaring. Door samen te gaan werken breng je deze kennis bij elkaar. En dat leidt vaak tot verrassende nieuwe inzichten. Bovendien zie je dat verschillende karakters samenkomen. De ene fotograaf blinkt uit in techniek, de ander in emotie. Vrouwelijke en mannelijke fotografen fotograferen op een wezenlijk andere manier. Breng je al deze verschillen bij elkaar dan wordt de optelsom 1+1=3 waarheid. Dat is ook een belangrijke reden waarom wij binnen onze fotogroep vasthouden aan het werken in duo's of trio's.

Tegen: de vijver met modellen wordt kleiner

Een deel van de modellen weigert principieel om met meer dan één fotograaf samen te werken. De reden daarvoor is moeilijk te geven, maar waarschijnlijk hebben zij schrikbeelden voor ogen van een rijtje fotografen dat tegelijkertijd aan de lopende band foto's maakt. En eerlijk is eerlijk, er zijn genoeg fotoworkshops waar dat daadwerkelijk gebeurd. Een ding is zeker, dit soort workshops leveren zeker geen goede foto's op. Je zult vooral een gedesoriënteerd model op de foto's zien. Binnen onze fotogroep is regel nummer één daarom, dat er nooit meer dan één fotograaf fotografeert, de rest assisteert. De shootings worden hierdoor een stuk rustiger en overzichtelijker. Maar toch, het is een manier van samenwerken die minder vaak voorkomt, en onbekend maakt in dit geval duidelijk onbemind. Al blijven er nog steeds genoeg modellen over die wel de meerwaarde ontdekken.

Voor: meer handen maken licht werk

Zodra modelfotografie serieuze vormen aanneemt, neem je al snel geen genoegen meer met alleen het daglicht. Je zult al snel aan de slag gaan met lichtvormers, bijvoorbeeld reflectoren in alle soorten en maten. Of je neemt je studioflitsers ook mee op locatie. Fotograferen en een reflector vasthouden is vaak een uitdaging. De visagist kan uiteraard worden gebombardeerd tot assistent, maar hij of zij verliest daarmee weer een stukje focus op de visagie. Werk je samen als fotografen dan kun je afwisselend fotograferen en assisteren. Je focus is beter en dat zie je terug in je foto´s. De fotograaf die assisteert ziet bovendien vaak kleine puntjes van aandacht, zoals vingers die fout geplaatst zijn, haarlokken, bewegingen op de achtergrond, die de fotograaf ontgaan.

Tegen: je levert een stukje autonomie in

Het lijkt logisch, om samen te werken moet je een stukje autonomie inleveren. Maar toch is het belangrijk om bij stil te staan. Werk je met twee of meer fotografen samen, dan zul je compromissen moeten sluiten als het gaat om setting, kledingstijl, visagie, enzovoorts. Wil je wel samen werken, maar tegelijkertijd je autonomie niet opgeven en volledig volgens je eigen ideeën werken? Dan is de koek al gauw op en zul je niet vaak met anderen samenwerken. Wees je bewust als je samenwerkt dat je dat doet omdat je voordelen ziet, en accepteer het verlies van een stukje vrijheid als de prijs daarvoor.

Voor: het scheelt in de portemonnee

Fotografie is nu eenmaal een dure hobby, en dat geldt helemaal voor modelfotografie. En dan gaat het niet alleen om de apparatuur. Visagie kost geld, zelfs als een visagiste bereid is alleen haar onkosten te rekenen, maar ook locaties kosten vaak het nodige. Werk je als groep samen dan kun je veel van die onkosten delen en hou je dus meer geld over voor andere dingen...of je kunt vaker een fotoshoot doen natuurlijk.

Experimenteer en volg je gevoel

Aan het einde van de rit zul je moeten ervaren wat bij jou past. Werken in een team of toch liever solo fotograferen. Samenwerken is in ieder geval voor iedere fotograaf een mooie leerervaring. En werk je langere tijd samen, dan kan er zelfs een nieuwe entiteit ontstaan, een duo dat alleen nog maar samenwerkt. Of zoals het duo Sonja Gutschera en Leif Osthoff hun samenwerking omschrijft: "het cruciale voordeel is dat onze samenwerking intensere resultaten oplevert. Deze kwaliteit kunnen we alleen bereiken als we als team werken."
Voor mij is het niet een van de twee. Ik zou het shooten in duo's niet willen missen, maar werk ook solo projecten die ik zo specifiek zelf wil bepalen, dat ik geen compromis wil sluiten. Een ding is zeker. Wanneer je nog nooit in duo of groepje hebt gewerkt, probeer het dan eens. Je zult zeker nieuwe ervaringen opdoen!
Heb je zelf ervaring met het werken in teams? Laat dan weten hoe het jou is bevallen!

Vele handen maken licht werk, zeker bij een forse wind aan zee...(foto: Johan Horst)

Voorbereidingen in een kreek op het strand bij Groede

Resultaat van teamwork in Groede, model: Naomi Lako, visagie: Evi Berg


Waternimf, foto genoemen tijdens de shootingdag in Groede, model: Naomi Lako, visagie: Evi Berg

avatar

Mijn naam is Erik Keulers. Sinds 2005 ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in de fotografie. In 2008 stond ik aan de basis van de oprichting van Fotogroep Gotcha. In de modelfotografie intrigeert me vooral de interactie en communicatie die nodig is om dé foto te maken. Naast modelfotografie hou ik me met portret-, reis-, wildlife-, natuur en straatfotografie. Het vastleggen van pure beelden spreekt mij steeds meer aan. Daarom zie ik mijn interesse steeds meer verschuiven naar portretfotografie en documentaire fotografie. Ik vind het leuk onbekende gebieden van de fotografie te ontdekken en te experimenteren. Ik werk met de A7-series van Sony. Op ErikKeulersPhotography en Facebook ben ik actief als @ErikKeulersPhotography.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn