Upload jouw foto's
10 Tips voor interieurfotografie © interieur, interieurfotografie, architectuur

16 april 2014, 12:00

In dit artikel geeft John Verbruggen 10 tips voor het fotograferen van interieurs. Het zijn fotografische tips voor het fotograferen van interieur voor bijvoorbeeld het verkopen van je huis.

Tip 1: Gebruik een statief!

In een interieur is meestal minder licht als wanneer je buiten fotografeert. Dit resulteert in langere sluitertijden, die meestal buiten het bereik van uit-de-hand-fotografie liggen. Daarnaast helpt een statief om een beter uitgebalanceerde compositie te maken en bied het de mogelijkheid om meteen een belichtingstrapje (bracket) te schieten. Als je meerdere belichtingen in Photoshop of in HDR samen wil voegen, kan dat gemakkelijk.

Tip 2: Houd de verticalen recht!

Er is wat mij betreft één heel belangrijke regel in interieurfotografie: houd verticale lijnen recht in je foto! Maak gebruik van een waterpasje dat je in de flitsschoen van je camera kunt steken en zorg dat je camera bij elke opname recht staat. Dit voorkomt dat muren, deurstijlen en andere verticale lijnen in het interieur naar binnen lijken te vallen. Eventueel kun je dit in de nabewerking nog na corrigeren. Zoals met alle regels zijn er natuurlijk ook uitzonderingen: Trappenhuizen en atriums. Recht omhoog of omlaag fotograferen in een spiraalvormig trappenhuis, is iets wat je veel voorbij ziet komen en altijd goed werkt. Als beschouwer van zo'n foto lijkt het als of je een draaikolk in getrokken word. Erg krachtig! Met atriums bedoel ik de (entree)hal van gebouwen. Vaak is het een open vide waar je de verschillende verdiepingen van een gebouw kunt onderscheiden. Deze is dan soms zo hoog dat met rechte verticalen fotograferen bijna onmogelijk word.

Tip 3: Schiet in RAW!

Fotograferen in RAW geeft je de mogelijkheid om achteraf de correcte witbalans in te stellen. Voor interieur fotografie is dat cruciaal, omdat we vaak te maken hebben met een mix van kunstlicht en invallend natuurlijk licht. Dit is al snel verwarrend voor de kleurtemperatuurmeter van de meeste camera's. Als je in RAW fotografeert kun je dit dus aanpassen, eventueel de foto meerdere keren ontwikkelen met verschillende witbalanswaarden. Bijvoorbeeld 1 keer voor het kunstlicht binnen en 1 keer voor het daglicht dat door de raam zichtbaar is. Kijk wel uit dat de verschillen niet te extreem worden. Dit ziet er al snel nogal onnatuurlijk uit. Dus zwak het meestal blauwige licht van buiten wat af. Daarnaast geeft RAW sowieso veel meer bewerkingsmogelijkheden qua belichting en contrast.

Tip 4: Maak belichtingstrapjes!

De contrastomvang in een typisch interieur kan zeer fors zijn en stukken groter dan wat je camera aankan. Het maken van een belichtingstrapje zorgt er ook voor dat je achteraf de meest optimale belichting uit kunt kiezen en dat je die ook zeker hebt (dus niet terug hoeft). Indien nodig kun je HDR-software gebruiken om de complete contrastomvang vast te leggen. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de groenige, wat oververzadigde vorm van HDR-fotografie. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak. Voor een interieur prefereer ik neutralere kleuren. Als ik HDR moet gebruiken, omdat het niet mogelijk is om het met 1 foto te doen, dan gebruik ik NIK HDR Efex Pro. Ik prefereer deze software boven Photomatix, vanwege de eenvoudigere gebruik en betere kleuren.

Tip 5: Fotografeer vanuit een hoek van de ruimte of precies recht van voren

In een interieurfoto wil je het interieur meestal zo ruimtelijk mogelijk laten zien. De beste manier om dit te doen is om in een van de 4 hoeken van de ruimte te gaan staan. De muren worden nu bijna als vanzelf de lijnen die de kijker door het beeld leiden en de kijker een idee geven van de grootte van de ruimte. Een andere aanpak is om een ruimte recht van voren te fotograferen. Dit zorgt voor een rustige compositie die prettig is om naar te kijken. Zeker als het interieur wat je fotografeert veel symmetrie vertoont. Dit voorbeeld maakte ik in een evenementencentrum:

Tip 6: Kijk naar de ruimte op verschillende hoogten

Voordat je een interieurfoto maakt loop rond en bekijk de ruimte vanuit iedere hoek. Kijk daarbij vanuit ooghoogte naar het interieur en zak door je knieën en kijk op ongeveer 1 meter hoogte naar het interieur. Dit kan soms een groot verschil maken. Ga ook niet lager dan 1 meter en hoger dan ooghoogte. Dit oogt al snel onnatuurlijk. Als je een groothoeklens gebruikt, pas op met voorwerpen dicht bij de lens plaatsen. Dit zorgt voor sterke vertekening die er niet fraai uitziet.

Tip 7: Maak gebruik van het aanwezige licht

Veel interieurfotografen maken gebruik van flitslicht om het licht van het interieur aan te vullen of uit te balanceren. Als je de apparatuur hebt en je weet hoe er mee om te gaan, is dat een prima manier om het zo te doen. Maar het betekent ook dat je nog meer apparatuur mee moet sjouwen, opstellen, instellen, etc. Dat kan ook een last zijn. Persoonlijk gebruik ik nooit flitslicht bij het fotograferen van interieur. Flits overstraalt al snel het aanwezige licht en kan dus ook de aanwezige sfeer verminderen. Zonder flits en een beetje meer geduld (langere sluitertijden en meer belichtingstrapjes) kan de camera vaak verassend veel van het aanwezige licht in een interieur absorberen. Het kost ook wat meer nabewerking, maar met bijvoorbeeld Radial filters in Lightroom kun je ook licht toevoegen.

Tip 8: Vermijd visuele rommel

Als je het interieur van een huis fotografeert, kijk uit voor rommel in beeld: Stapels magazines, rondslingerend speelgoed, bossen met kabels, sleutels, etc. Verwijder het of zorg dat het er niet op komt in je foto. Ik weet dat dit de realiteit is en dat mensen zo leven. Maar in een interieurfoto is het visuele 'rommel' die sterk afleidt van het interieur dat je wilt laten zien. De prachtige interieurfoto's die je in interieurbladen ziet, worden ook uitgebreid gestyled door een professionele stylist.

Tip 9: Zoek naar reflecties

Als je een interieur fotografeert met gladde reflecterende oppervlakken, zoek naar interessante reflecties. Deze kunnen je foto versterken. Maar niet altijd! In het bijzonder als ze jou als fotograaf in het beeld plaatsen, bijvoorbeeld in de spiegel van een badkamer. Dat wil je meestal vermijden. Kijk of je vanuit een andere hoek de foto kunt maken of een lagere positie, waarbij je zelf niet in beeld komt. Als dat niet kan, is het mogelijk om jezelf redelijk makkelijk te verwijderen in Photoshop? Eventueel kun je een polarisatiefilter proberen, maar dit werkt niet altijd, bijvoorbeeld bij reflecties van metalen oppervlakken.

Tip 10: Laat ook het uitzicht zien

Een interieurfoto gaat in de basis natuurlijk over het interieur, maar als de ruimte een bijzonder uitzicht heeft, is het belangrijk om dit ook te laten zien. Dit zijn wel de foto's waar het contrast het grootst is, omdat je het licht van buiten en binnen moet zien te combineren. Dus zorg dat je een belichtingstrapje maakt. Kijk naar het voorbeeld hieronder. Dit is een interieurfoto waarvoor ik 9 opnames met een volle stop ertussen nodig had om het volledige contrast te kunnen vangen. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld vanwege de opkomende zon die in deze ruimte naar binnen scheen. Normaal gesproken zou je dat liever vermijden. Maar voor mijn klant was het belangrijk om te laten zien dat mensen in deze ruimte 's morgens de zon mooi op kunnen zien komen over deze recreatieplas.


avatar

Ik ben John Verbruggen, fotograaf van landschap, architectuur en infrastructuur. Ik fotografeer in opdracht van bouw- en vastgoedbedrijven, ingenieursbureaus, etc. Op mijn blog vind je nog veel meer artikelen met tips en achtergronden bij mijn foto's. In augustus 2013 verscheen mijn eerste eBook Improve your photos: Landscape and architecture.

Reacties (31)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Phyllonemus op 8 februari 2018 om 13:56

Is een 20mm prime op een Fullframe (Nikon D700) aan te raden voor deze vorm van fotografie ?

rense4 op 3 oktober 2017 om 11:08

John bedankt voor de uitleg.
Ik heb een 16-35 L 2,8 canon is deze geschikt voor interieur ?

ReginaPas op 28 mei 2017 om 07:21

John bedankt voor alle tips, ik heb geen fullframe camera, wat voor groothoeklens adviseer je dan?

Anja60 op 20 juli 2015 om 11:47

Dank natuurlijk voor alle foto tip`s, maar tip 10 speciaal. Ik ben met een van mijn eerste HDR foto`s bezig, en ons woonkamerraam (5m breed ligging zuid oost) dus volop zon!Ik was niet tevreden over mijn interieur opnames hiervan, omdat ik het uitzicht van de tuin erbij wilde betrekken.
Nu 9 foto`s over elkaar geplakt met een hele belichtings stop.Top
groet,
Anja

marliesdekker op 23 juli 2014 om 14:49

John,

Waarom gebruik je bijv geen til shift lens bijvoorbeeld? Voor de lijnen? Trek je nu alles recht in n bewerkingsprogram?

marliesdekker op 18 juli 2014 om 12:47

ps ik heb n 24-70
maar zou een groothoek willen huren om eens te proberen...
niet lager gaan dan 16 adviseer je?

John_Verbruggen op 18 juli 2014 om 12:59

Ik gebruik zelf een 16 - 35 mm lens. Wijder zou ik inderdaad niet gaan. De vertekening word dan te extreem. En zoals ik in het artikel al opmerkte: pas op met het te dichtbij de lens plaatsen van objecten!

marliesdekker op 21 juli 2014 om 21:40

geen tilt lens? zet je alles recht in photoshop?

marliesdekker op 21 juli 2014 om 20:33

Is foto 27 van 27 en 27 van 27 op http://www.jvfotografie.com/architectuur-interieur ook met de 16 gemaakt?

John_Verbruggen op 21 juli 2014 om 20:34

Ja

marliesdekker op 21 juli 2014 om 20:42

ik denk dat ik voor die canon 16-35 ga sparen, mooie aanvulling op mn 24-70 dan denk ik zo

marliesdekker op 18 juli 2014 om 12:46

hallo john
mooi stuk!
je hebt t over trapjes en zelfs 9 trapjes met elk een stop
maar voeg je die dan later samen? kan dat ook in photoshop6 ?
ik zou dat graag eens proberen maar zou dan graag wat tips krijgen over
hoe te werk te gaan. Alvast dank voor de moeite!!!

John_Verbruggen op 18 juli 2014 om 12:58

Ja met 9 trapjes bedoel ik 9 opnames met verschillende belichtingen. Dus bijvoorbeeld: 1/60, 1/125, 1/250, etc in 9 stappen. Dat samenvoegen doe ik in NIK HDR Efex. Dit programma is onderdeel van een hele set tools van NIK die je voor 150 euro aan kunt schaffen. Een uitstekende investering. Voor mij is het onmisbaar! Het kan ook in Photoshop CS6 met Merge HDR. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

marliesdekker op 19 juli 2014 om 09:40

hoi
ik heb het programma (erg fijn) en idd een onderdeel is hdr efex maar zie daarin enkel als ik 1 foto open en die functie kies diverse voorinstellingen die je kan aanpassen... waar zit de functie verstopt voor samen voegen?
zie ik iets over het hoofd? je zou me er erg mee helpen! alvast dank!

John_Verbruggen op 19 juli 2014 om 15:53

Marlies je moet het programma niet met 1 foto openen, maar met alle belichtingen die gemaakt hebt. Het programma 'bakt' er dan weer 1 foto van met de hele toonschaal die je middels de verschillende belichtingen hebt vast gelegd. Succes!

marliesdekker op 21 juli 2014 om 20:01

ik ga NOG eens kijken... waar die "meerdere openen"zich dan bevindt misschien zie ik ze idd over t hoofd

John_Verbruggen op 21 juli 2014 om 20:06

Het is geen aparte optie of zo. Je moet gewoon vanuit lightroom of bridge (wat bij Photoshop mee word geleverd) je belichtingen selecteren en dan HDR Efex Proopenen.

marliesdekker op 21 juli 2014 om 20:41

Ik heb nog nooit hdr efex geopend vanuit bridge.. meestal heb ik een foto open in photoshop en kies ik nik bij filters en kies daar weer hdr efex... maar hoe open je die dan vanuit bridge? selecteren en dan rechtermuis open met? kun je daar nik al kiezen dan in bridge?

John_Verbruggen op 21 juli 2014 om 20:46

In bridge de foto's selecteren en dan tools (in het menu), NIK collection en dan merge HDR kiezen

marliesdekker op 21 juli 2014 om 21:29

oh oh probleem .. kan twee keuzes maken:
- merge to hdr efex pro 2 of
- hdr efex pro 2 tone mapping

welke moet ik nemen

marliesdekker op 21 juli 2014 om 20:47

TOP!! ik ga nu geliijk een paar fotos hier maken en dit proberen wist niet dat dit ook vanuit bridge kon, laat t je gelijk weten als t gelukt is John!

John_Verbruggen op 29 april 2014 om 14:00

Dank voor alle positieve reacties!

marliesdekker op 18 juli 2014 om 12:48

heb nog wel wat vragen hoor zal ze hier boven posten.
dank voor t informatieve stuk

fredscholte op 22 april 2014 om 09:18

Goed sluitend informatief verhaal.

Rudolfdieben op 22 april 2014 om 08:58

Prima en goed verhaal!

ingal op 19 april 2014 om 11:10

Fijne tips, zal proberen het te onthouden. Gebruik jij een extreme groothoek objectief?

John_Verbruggen op 29 april 2014 om 13:59

Wat is extreem? Ik gebruik meestal een 16 - 35 mm groothoek objectief op een FF camera. Nog groter geeft ook meer vertekening.

pdvfotografie op 18 april 2014 om 13:48

Goede tips. Dank je wel

Awake78 op 16 april 2014 om 12:50

Handige tips en goede voorbeeldfoto's. Vooral die laatste is erg prettig om naar te kijken. Mooie, warme uitstraling.

John_Verbruggen op 16 april 2014 om 16:15

Dank je! Heeft de klant ook groot aan het hek (bij binnenkomst) hangen.