Upload jouw foto's
Hoe maak je een goed moodboard? © Melissa Houben

1 maart 2015, 10:02

Wat is er nu leuker dat het ontwikkelen van je eigen concept in plaats van een foto maken die al tig keer gemaakt is? In deze blog gaat Melissa Houben dieper in op het ontwikkelen van originele concepten door middel van een moodboard.

Waarom werken met een moodboard?

Een moodboard maakt dat jij en je team origineler, gestructureerder en gedurfder te werk kunnen gaan.

Op fora zie je regelmatig oproepjes voorbijkomen voor fotoshoots met als thema 'spijkerbroek', 'zwart-wit' of 'pin-up'. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar realiseer je dat een thema nog geen concept is. Want wat wil je ermee zeggen? Wat is je doel? Zelf werk ik als fotograaf altijd vanuit een concept; een concept biedt je consistentie, structuur, originaliteit en het maakt het mogelijk om een serie beelden te schieten die elkaar aanvullen.
Op deze manier voorkom je onsamenhangendheid en willekeurigheid van je beelden. Binnen de beauty- en fashionfotografie wordt altijd gewerkt met concepten. En die concepten kun je gemakkelijk realiseren door middel van een moodboard.
Naast dat een moodboard je de mogelijkheid bied je eigen en originele concept gemakkelijker tot stand te brengen, verschaft een moodboard ook veel duidelijkheid naar je teamgenoten. Door middel van een moodboard kun je bijvoorbeeld je model laten zien naar wat voor poses je op zoek bent en de visagiste laten zien wat voor make-up je aanspreekt. Tevens krijgt het team door middel van een moodboard een beter beeld van wat jij als fotograaf van plan bent. Je maakt het op deze manier gemakkelijker voor je team om jou te begrijpen en schept een beeld van wat ze van jou kunnen verwachten. Daardoor is er minder kans op wederzijdse teleurstelling.
Alsof dat nog niet genoeg is smoort het werken met moodboards valkuilen in de kiem. Een van mijn eigen valkuilen was zeker in mijn beginperiode het maken van originele composities; zo eindigde ik vaak met mijn object in het midden. Door vooraf een moodboard te maken en goed te kijken naar de mogelijkheden wat betreft hoeken zul je zien dat je uit je comfort zone durft te stappen en beelden schiet die je zonder moodboard nooit zou hebben geschoten. Hoe maak je nu zo'n moodboard? Ik help je verder op weg.


Boven zie je mijn moodboard. Onder een selectie van vijf foto's van de uiteindelijke shoot.

Hoe maak je een moodboard?

1. De inspiratie
Het maken van een moodboard kan lastig zijn als je het niet eerder hebt gedaan, want waar te beginnen? Mijn moodboard start vaak met een idee en/of met één enkele foto. Iedereen komt wel eens een foto tegen op internet of in een magazine die direct aanspreekt én waarvan je denkt: dat wil ik ook! Deze foto vormt de start van je moodboard. Vervolgens ga je op zoek naar soortgelijke beelden in dezelfde sfeer die bijvoorbeeld matchen qua licht, bewerking, styling of make-up met het door jou gekozen beeld. De vraag is alleen, hoe kom je aan die beelden en hoe bundel je ze?

2. Bundelen
Allereerst het bundelen. Een superhandige tool voor het maken van moodboards is de website Pinterest; een site die fungeert als digitaal prikbord wat het gemakkelijker dan ooit maakt om verschillende plaatjes bij elkaar te bundelen. Voor mij was Pinterest de ontdekking van de eeuw. De site biedt namelijk ook de mogelijkheid om met een handige knop in je menubalk van iedere willekeurige website plaatjes te 'pinnen', zonder dat je de website verlaat. Dus wanneer je tijdens je dagelijkse browsersessie een inspirerende foto tegenkomt pin je deze gelijk op je eigen moodboard. Geen gedoe met opslaan, je hoeft er niet voor te gaan zitten, maar gewoon even snel tussendoor.

Handige linkjes:

*www.pinterest.com: dé site voor het maken van digitale moodboards.
*www.jedroot.com: zit je om inspiratie verlegen? Bekijk deze site voor veel jaloersmakende fashion- en beautyseries & make it your own!
*www.pinterest.com/mutantparis/: nieuwsgierig naar mijn nog niet geabstraheerde moodboards? Check het hier.

3. Verzamelen
Dan is er nog steeds de vraag waar je geschikte beelden vind. Pinterest maakt het door middel van tags en zoektermen heel gemakkelijk om verschillende beelden in dezelfde sfeer te vinden. Daarnaast geeft Pinterest per beeld diverse suggesties voor soortgelijke beelden, die je dan ook weer direct kunt pinnen op je eigen moodboard. Zo heb je binnen no time tientallen afbeeldingen in dezelfde sfeer die de basis vormen van je moodboard. Fijn om te weten is dat Pinterest ook de mogelijkheid biedt om geheime moodboards aan te maken, die alleen voor jou zichtbaar zijn, of die je kunt delen met je teamleden.


4. Abstraheren
Dan is het tijd om het kaf van het koren te gaan scheiden en je losse afbeeldingen om te zetten in een moodboard. Handig is om een minimum van zo'n 30 afbeeldingen te hebben waaruit je kan kiezen. Probeer in deze afbeeldingen allereerst een patroon of verband te herkennen, ga bij jezelf na waarop je de afbeeldingen hebt geselecteerd. De patronen zijn op veel verschillende manieren te vinden, daarbij kun je denken aan lichtgebruik, compositie, beeldinhoud, nabewerking, styling, locatie enzovoorts. Selecteerde je bijvoorbeeld met name portretten met beauty make-up? Laat dan full body afbeeldingen afvallen en zoek verder naar afbeeldingen van een specifieke make-up die je aanspreekt. Het vergt wat tijd om patronen in je inspiratie te herkennen, maar binnen no time heb je de smaak te pakken en raak je verslaafd. Tenminste, dat is wat mij overkwam ;). Op deze manier ontstaat langzaam maar zeker je concept, puur gebaseerd op jouw voorkeuren die je analyseerde, abstraheerde en aanpaste.

5. Perfectioneren
Dan de laatste stap in het maken van een moodboard: je afbeeldingen bij elkaar verzamelen in één document en het moodboard voorzien van beschrijvende tekst. Plaats de geselecteerde afbeeldingen bij elkaar in een document, of maak er een enkele afbeelding van in photoshop of zelfs paint. Of voor de creatievelingen onder ons; print de door jouw geselecteerde afbeeldingen uit en maak een heuse collage. In principe doet het er niet toe op welke manier je de afbeeldingen bij elkaar brengt, zolang ze overzichtelijk te bekijken zijn. Wel heel belangrijk is je moodboard voorzien van beschrijvende tekst. In de tekst geef je je concept woordelijk vorm. Je vraagt je wellicht af waarom dat nodig is maar onthoud: hoe duidelijker jij bent als fotograaf, hoe kleiner de kans op miscommunicaties en onduidelijkheden. Zo voeg ik zelf aan mijn moodboards vaak een aantal categorieën toe, waaronder een beschrijving van de beeldstijl, licht, visagie, haar, styling en poses. Naast miscommunicaties verschaft het werken met een goed moodboard je heel veel rust op de dag zelf. Je weet immers al wat je te doen staat!


Hoe zet ik mijn moodboard om in een fotoshoot?

Na deze voorbereiding ben je dan eindelijk aanbeland bij het praktijkdeel: het omzetten van je moodboard naar een fotoserie. Zoals ik eerder al aangaf kun je door middel van een moodboard gemakkelijk je teamleden instrueren maar ook aantrekken. Zo kun je je moodboard op facebook of op een forum delen. Omdat jij je idee hebt uitgewerkt in een moodboard, zullen creatievelingen die je niet kennen in dit geval sneller geneigd zijn om met je te werken, omdat je idee immers duidelijk is en direct te beoordelen valt of het aanspreekt of niet! Nog een pluspunt van je moodboard dus!
Dan is het tijd om de fotoshoot daadwerkelijk te gaan uitvoeren. Je teamleden zijn geïnstrueerd, een passende locatie is gevonden, je weet hoe je het fotografisch gaat aanpakken. Het is altijd even afwachten of alles op de goede manier bij elkaar komt, maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het gebruik van moodboards veel gedoe kan voorkomen. Let op dat je niet kopieert en durf terug te grijpen naar je moodboard en beschrijving als je het eventjes niet meer weet. Succes gegarandeerd!

avatar

Mijn naam is Melissa Houben en na jaren als freelance model te hebben gewerkt maakte ik drie jaar geleden de overstap naar een plek áchter de camera. Mijn focus ligt op conceptfashion en mijn stijl laat zich het best omschrijven als gelikt met een vintage randje. Ik werk altijd vanuit een concept, of het nu een studioshoot of locatieshoot betreft. Daarnaast ben ik er niet vies van om in Photoshop de puntjes op de spreekwoordelijke 'i' te zetten. Nieuwsgierig naar mijn werk? Neem dan een kijkje op www.melissahouben.nl.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn