Upload jouw foto's
5 tips voor betere styling bij fotografie

7 april 2016, 09:00

Als bedrijfs- en reclamefotograaf weet Leonie van der Locht - Huijbers als geen ander ook een hoop over styling. Ze geeft hier 5 tips!

Als bedrijfs- en reclamefotograaf combineer ik fotografie eigenlijk altijd met styling. Dit kan uiteenlopen van de volledige styling, inclusief het verzorgen van de kleding, of iets kleins zoals het simpelweg verplaatsen van een tafel. Beide dragen bij aan een beter en evenwichtiger beeld. Bij elke fotoshoot geef ik daarom ook advies in kleur en kledingstijl. Dit doe ik omdat zowel kleur als stijl veel effect hebben op onze emotie. Als de foto's niet de verwachte emoties oproepen, kan dit negatief uitpakken. Hieronder deel ik met jullie mijn 5 belangrijkste tips over hoe ik styling voor fotografie in zet.

1. Details maken het verschil

It's all about the details! Dat is niet alleen mijn lijfspreuk, maar mijn klanten zeggen het ook vaak tegen mij als ze me aan het werk zien. Je foto kan nog zo spontaan zijn, als de details niet kloppen leidt dat af van die spontane blik. Daarom let ik vooraf goed op de manier hoe zaken als kleding, accessoires, meubilair in beeld komen. Het kan een groot verschil maken of de ketting recht hangt, het jasje net wat meer open of dicht moet hangen of dat er een plukje haar voor de ogen hangt. Een mooier gesloten jasje maakt iemand slanker en een pluk haar voor de ogen kan ervoor zorgen dat de kijker geen oogcontact kan maken.



Door hierop te letten word je foto niet alleen beter, maar geef je jouw model ook het gevoel dat je op alles let. Hierdoor neem je zorgen weg en neemt het vertrouwen toe. Kijk wel uit dat je het niet te geposeerd maakt. Echte modellen weten daar vaak wel mee om te gaan, maar mensen die niet vaak voor de camera staan, gaan er soms moeilijk van kijken. Train jezelf door hier op te letten. Wat is het eerste waar je naar kijkt als je de foto ziet? Of welk detail stoort je, waardoor word je afgeleid van het onderwerp in de foto?

2. Zoek naar balans

Zorg voor een balans in je beeld want een foto die in evenwicht is, geeft rust. Natuurlijk is het wel mogelijk om een georganiseerde chaos te creëren in beeld, maar let nog steeds op de balans in je beeld. Als je een interieurfoto maakt, kijk dan of er gaten in het beeld vallen. Schuif bijvoorbeeld de bloemen niet voor een schilderij als daarnaast te veel open ruimte is. Want je krijgt daardoor niet alleen een gat, maar je zet ook iets storend voor iets waar je kijker naar wil kijken. Natuurlijk kun je altijd spelen met de diepte van objecten om iets naar voren of naar achter te laten vallen. Zo lang je op één lijn in de diepte blijft, kun je best wat sjoemelen.

3. Ga je voor mode of voor tijdloos?

Wanneer je foto's voor bedrijven maakt, weet je dat je waarschijnlijk niet elke maand terugkomt om nieuwe foto's te maken. De beelden moeten langer mee en daarom is het belangrijk dat ze niet te modegevoelig zijn. Werk je echter voor modebedrijven, dan moet je juist op de hoogte zijn van alle trends. Niet alleen op high-end gebied, maar juist ook in het middensegment. Dus weet wat nu "in" is onder het grote publiek, maar ook wat volgend jaar de trends zullen zijn. Dit doe je door je te laten inspireren door alles wat je ziet op social media, op straat, in de winkels en in tijdschriften. Pinterest is voor mij een perfect medium hiervoor.



Het kan voorkomen dat een modetrend erg uitbundig is. Zo zijn teksten en patronen in een foto heel dominant, zeker als de persoon die dit draagt de enige in een groepsfoto is. Je kunt beter iedereen in het bont steken en daar een rustfactor in proberen te vinden. Het draait allemaal om balans.

4. Bepaal je doelgroep

Pas altijd de styling aan op de doelgroep van het bedrijf waar je voor fotografeert. Hebben zij een high-end doelgroep, gebruik dan luxe details, kleuren en stoffen. Is de doelgroep juist wat meer gericht op mensen die minder te besteden hebben, kijk dan eens naar kleding die weinig kost en toch een mooie en kwalitatieve uitstraling heeft.

Modeketen Zara is daar een mooi voorbeeld van. Zij verkopen kleding met een luxe uitstraling, ontwerpen die vaak net over de catwalk bij duren merken liepen, voor een prijs die voor veel mensen nog goed betaalbaar is. Niet alleen de kleding is dan van belang, maar ook de keuze van je model. Niet alleen in leeftijd, maar ook qua uiterlijk en type. Het beeld aan laten sluiten bij de doelgroep draait niet om jou als fotograaf of je opdrachtgever! De klant van jouw klant moet altijd centraal staan.

5. Beken kleur

Kleuren hebben enorme impact op de sfeer van je beeld. Het is daarom erg belangrijk om hier tijdens je styling rekening mee te houden. Bij portretten vermijd ik bijvoorbeeld drukke teksten en patroontjes of laat ze subtiel terugkomen. Ook felle kleuren kunnen afleiden als je de focus wilt leggen op het gezicht. Leg accenten met kleur, maar zorg dat het subtiel blijft.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat elke kleur een emotie heeft. Bedenk daarom vooraf wat de foto uit moet stralen naar de kijker. Pas daar je keuze op aan. Wil je een vrolijke foto met een happy feeling, dan mogen daar best wat meer kleuren en patronen in verwerkt worden. Ook mogen zij hier wat heftiger en feller zijn. Zorg dan wel dat je rust in de achtergrond bouwt zodat je als kijker nog wel weet waar het om draait. Het kan natuurlijk ook zijn dat je foto's moet maken van een merk wat alleen maar drukke teksten en patronen heeft. Pas dan je styling van de achtergrond, make-up en haar hier op aan. Zorg er op die manier voor dat je aandacht juist naar de kleding gaat.



Dit geldt natuurlijk ook voor productfotografie. Wil je een frisse uitstraling, zorg dan voor een licht kleurgebruik. Wil je dat de kijker er een vrolijk gevoel krijgt, voeg dan juist bewust kleur toe. Theeleverancier Puritea wilde twee foto's waarbij het nieuwe product, een dienblad, op twee manieren gefotografeerd werd. Eén keer stoer en één keer met een wat meer lieve uitstraling. Waar ik voor de lieve foto de warmere tinten van hout toegevoegd heb, heb ik bij de stoere foto juist gekozen voor staal. Ook heb ik bewust bij de lieve foto het blikje van het dienblad in beeld gebracht, omdat die het "schattig effect" versterkt. De stoerdere variant heb ik dan weer bewust wat cleaner gehouden en het dienblad als een gedeelte van mijn achtergrond gemaakt.

Je zult het misschien al aan voelen komen, de doelgroep van de lieve foto waren dames en de doelgroep van de stoerdere foto waren mannen. Beide foto's moesten natuurlijk niet de andere doelgroep afstoten, maar wel één doelgroep meer aanspreken. De reden om twee verschillende beelden te maken was om de verschillende horeca aan te spreken met beeldmateriaal die het beste bij hen past. Twee keer hetzelfde product en bijna dezelfde styling producten, toch een heel ander effect.



Hopelijk heb ik je met mijn persoonlijke tips aan het denken gezet om meer gebruik te maken van styling in je volgende fotoshoot. Succes!

avatar

Mijn naam is Leonie van der Locht - Huijbers van MUPH Make-up & Photography. Elke dag werk ik met passie om het beste in mensen, bedrijven en interieurs in beeld te brengen en te delen met de wereld. Ik geloof namelijk dat achter elk bedrijf en mens een uniek verhaal zit. Daarom halen we het mooiste in hen naar boven en geven we ze de aandacht die het verdient. Van stoere, jonge meid, trotse directeur, mooi interieur tot een hippe designer met zijn nieuwste collectie. Met mijn mobiele studio ga ik naar de klant toe en maak ik van een kantoor, kantine of magazijn een waren studio. Bekijk mijn portfolio op www.muph.nl. Wil je op de hoogte blijven van mijn werkzaamheden? Volg MUPH dan ook via Facebook, Linkedin en Google+.

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Kvinne op 13 april 2016 om 20:41

Prima tips, ook voor een amateur. Dank je.