Upload jouw foto's
De juiste lichtmeting voor echt witte sneeuw © artikel, sneeuw, lichtmeting

21 januari 2019, 16:00

Fotograferen van sneeuw blijft lastig. Het kan zo zijn dat je foto's anders uitvallen dan voor ogen had. Het gebeurt regelmatig dat je foto veel grijzer of blauwer uitvalt dan hoe het in de werkelijke situatie is. Hoe komt dit en wat kun je eraan doen? Wij leggen het uit zodat je de mooiste, winterse plaatjes kan schieten de aankomende tijd!

Lichtmeting

Het kleine metertje dat van -2 tot +2 loopt op je camera geeft aan hoe je foto belicht is. Dit metertje zie je wanneer je door de zoeker van je camera kijkt of op het display van je camera. De sensor in je camera vangt het licht op dat gereflecteerd wordt door het onderwerp in je foto. De camera past vervolgens het licht aan om een neutrale, en vaak de juiste, belichting te krijgen. Toch is deze meting niet altijd juist. De felle, witte sneeuw kan de lichtbalans van je camera namelijk in de war brengen. Wanneer er veel zwart of veel wit in de compositie van je foto te zien is, kan je camera de foto gaan onder- of overbelichten, terwijl dit misschien helemaal niet de bedoeling is. Dit komt doordat de camera een foto standaard belicht op 18% grijs; ofwel 'middengrijs'. Dit betekent dat de camera het licht probeert te compenseren wanneer de lichtmeter heel veel wit of heel veel zwart tegenkomt. Afgaan op je lichtmeter levert daarom dus niet altijd de witte sneeuw op waar je op had gehoopt. Bij een licht onderwerp, zoals sneeuw, zal je het beeld dus een beetje moeten overbelichten, om de sneeuw de juiste kleur wit te laten krijgen. Stel de belichting in op +1 of +1,5 EV om witte sneeuw te zien. Houd er rekening mee dat je het beeld niet te veel overbelicht, anders gaan er details verloren.

Bij deze twee foto's is het verschil in belichting bij sneeuw erg goed te zien.

Foto links: Krulkoos
Foto rechts: Limbo210366

De vier soorten lichtmetingen

Er zijn vier verschillende manieren om licht te meten op je camera. De matrixmeting is de meest gebruikte meting. Je camera maakt hierbij een gemiddelde van heel het beeld, waardoor het licht over het beeld wordt verdeeld. Wanneer je gebruik maakt van deze manier van lichtmeting zul je bij extreme contrasten handmatig moeten over- of onderbelichten.

De tegenhanger van de matrixmeting is de spotmeting. Dit is de meest nauwkeurige manier om licht te meten waarbij de camera het licht meet in een bepaalde, kleine hoek van het beeld. Als je op je onderwerp focust en je diafragma en sluitertijd zodanig afstelt dat de lichtmeter op 0 staat, is je onderwerp precies tot middengrijs belicht zonder dit handmatig in te hoeven stellen.

De centrummeting zit tussen de matrix- en spotmeting in. De centrummeting meet naast een kleine, nauwkeurige meting, ook een groot vlak daaromheen. Deze meting kun je goed gebruiken voor foto's met veel contrast, zoals bij tegenlicht.

De laatste meting is de gedeeltelijke lichtmeting. Bij deze lichtmeting wordt het midden van je kader berekend. Het kader van het beeld wordt hierbij dus niet meegenomen. Deze instelling kun je gebruiken bij foto's met een duidelijk onderwerp, zoals een zonsondergang.


Gladiola

Witbalans

Naast een juiste lichtmeting is de witbalans ook bepalend voor het resultaat van je foto. Bij het fotograferen van sneeuw kan je foto veel blauwer van kleur zijn dan de werkelijkheid. Dit is zeker het geval in de schaduw of tijdens de schemering. De witbalans op je camera bepaalt simpel gezegd de mate van kleurtemperatuurverschuiving in je foto. Er is sprake van een kleurzweem wanneer alle witte elementen in je foto niet 'echt' wit worden weergegeven. Dit heeft te maken met de temperatuur van het licht: hoe kouder het licht, hoe hoger de kleurtemperatuur en hoe blauwer je foto uit zal pakken. De witbalans kan deze kleurtemperaturen compenseren. In de sneeuw kun je dit doen door je witbalans aan te passen naar een warme kleurtemperatuur (zoals de voorinstelling 'schaduw'). Meer leren over de witbalans en temperatuurverschillen? Lees het hier!


Ronaldvanderkloet

Fotografeer in RAW

Je camera maakt zelf een inschatting wat in de meeste situaties goed werkt, tenzij er sprake is van grote contrasten. Door rekening te houden met de lichtmeting en de witbalans kun je mooie winterse plaatjes schieten. Als je zeker wil weten dat je een goed resultaat krijgt, fotografeer dan RAW formaat zodat je zonder verlies van details je foto achteraf kunt bewerken. In bijvoorbeeld Lightroom kun je met een paar simpele clicks de juiste kleurtempratuur toepassen bij je foto. Is je foto toch wat te blauw, ondanks dat je de witbalans goed hebt ingesteld? Maak dan de kleurtempratuur wat warmer in de nabewerking.


Costas Ganasos Photography

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn