Upload jouw foto's
Externe flitser: TTL of niet?

6 juli 2019, 12:35

Veel fotografen hebben een externe flitser. De term TTL klinkt voor velen ook bekend. Maar wat is het precies? En kun je de flitser niet beter handmatig instellen?

Het gebruik van een externe flitser kan je fotografie naar een hoger plan tillen, zowel technisch als esthetisch. Flitslicht kan een bestaande lichtbron aanvullen, vervangen of juist een extra element toevoegen aan je beeld. Of allemaal tegelijk. Een flitser is dus een ontzettend handig instrument om in je fototas te hebben zitten, want je weet vaak niet waar je terechtkomt en wat de lichtomstandigheden ter plekke zijn. Veel fotografen kiezen daarom voor een externe flitser, omdat die krachtiger zijn dan de eventuele flitser die ingebouwd zit in je camera. Deze externe flitsers zijn te gebruiken op de camera, maar ook - handig - op een andere plek. Zo creëer je ontzettend veel mogelijkheden, zeker als je weet hoe je dit extra licht goed kunt gebruiken.



Veel fotografen kiezen voor een externe flitser

Flitslicht is er in allerlei soorten en maten, maar alleen het toevoegen van een flitser zorgt er natuurlijk niet meteen voor dat je foto's opeens een stuk beter zijn. Net zoals een camera is een flitser een apparaat dat je beter gaat gebruiken naarmate je gewend raakt. Zoals altijd: oefening baart kunst. Je kunt de flitser lukraak op je camera zetten en aan de slag gaan, maar de kans is groot dat je daarbij niet gebruikmaakt van het grote potentieel van zo'n flitser. Probeer dus eerst te begrijpen hoe flitslicht en je flitser nu eigenlijk werken. Al snel kom je dan uit bij de term TTL. Die staat voor 'Trough The Lens'. Als je deze techniek gebruikt dan zorgt je flitser er in samenwerking met je camera voor dat je foto goed belicht wordt. De combinatie meet door middel van een erg korte en meestal onzichtbare flits hoeveel licht er weerkaatst wordt en past daar de instellingen op aan. Dit werkt vaak feilloos en zorgt voor een goede en uniforme belichting, of je flitser nu op de camera staat of ergens anders gepositioneerd is.

Met een externe flitser kun je geweldige resultaten behalen

Zie het als een soort van 'automatische' stand, zoals je die waarschijnlijk ook op je camera hebt. Het grote verschil met die auto-stand is dat TTL eigenlijk altijd een goede en fraaie foto aflevert, waar het bij de automatische stand in je camera nog weleens fout gaat. Het punt met elke automatische stand is natuurlijk wel dat je daarbij een erg belangrijk gedeelte van de fotografie compleet over laat aan je apparatuur. Dat is in de meeste gevallen geen probleem, want vaak ben je op zoek naar een 'goede' belichting. Denk aan het fotograferen van een feestje in een donkere huiskamer, of het vastleggen van een belangrijk moment binnenshuis. Dan heb je liever geen verrassingen en ben je vaak op zoek naar een 'neutraal' en goed belicht beeld. Maar wat nu als jij de foto eigenlijk nét iets anders in je hoofd hebt? Spannender, donkerder of juist lichter. Je apparatuur weet dat natuurlijk niet en zal een 'neutraal' en technisch kloppend beeld afleveren. Technische perfectie is in principe goed om na te streven, maar vaak zijn foto's die op enige manier afwijken in belichting een stuk interessanter om te zien.


TTL zorgt voor goed en uniform belichte beelden

TTL is dus een prima keuze als je in graag vertrouwt op de metingen van je flitser en camera, wat meestal prima resultaten oplevert. Ben je op zoek naar een ander soort beelden, die afwijken van wat gezien wordt als een 'normale' belichting, dan is TTL een minder goede keuze. Stel je flitser dan handmatig in en maak je beelden op die manier.

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Provorm op 11 juli 2019 om 10:31

Als ik op zoek ga naar een beginners of basiscursus fotografie dan is de doelstelling van die cursus altijd om zelf de controle te krijgen over je belichting. Dus niet meer op de automatische stand maar alles manueel instellen. En dat snap ik heel goed want dan bepaal je zelf hoe je belichting er uit komt te zien. Controle op scherptediepte en dynamiek, jij bepaald. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Totdat het over de reportageflitser gaat. Of zoals Jasper hier schrijft, de externe flitser. Dan is TTL de stand om mee te werken. "Een soort van automatische stand", schrijft Jasper. Nou ik kan je verzekeren, het is een volledige automatische stand. Het hele stuk gaat dus over de automatische stand. Maar wil je ook niet over je flitser de controle? Net zoals je dat bij je camera wilde? Waar is die gedrevenheid om manueel te willen fotograferen als het om de flitser gaat? Het enige wat Jasper schrijft over de manuele stand is dat is als je af wil wijken van een "normale" belichting, dan kan je afwijken en kan je de flitser manueel instellen. Een veel interessanter verhaal is uit te legen hoe het MANUEEL gaat. Waarom moet je een heel stuk schrijven als de conclusie is dat je op de automatische stand van de flitser prima resultaten krijgt?

Als ik dan toch een tip mag geven voor TTL. Op je flitser zit, net als op je camera, een compensatie instelling. De flitscompensatie!. Deze is ook vaak via de camera te bedienen. Flits je op veel wit dan is het aan te raden meer flits af te geven dan wat de automaat gaat doen. Precies het zelfde wat je bij je camera zou doen in gewoon licht. De referentie die ook door TTL gebruikt wordt is middenprijs. Je voelt hem al aankomen. Flits je op iets wat zwart is, moet je minnen in je flitscompensatie.

In de manuele stand is deze compensatie niet nodig omdat je voor het flitslicht geen gebruik maakt van de lichtmeter in je camera. OOK BIJ NORMALE BELICHTING VAN FLITSLICHT!

Groet, Johan Huizing.