Upload jouw foto's
Fullframe versus aps-c - welke heb je nodig?

31 juli 2019, 12:55

Voor sommigen is het de vraag der vragen: aps-c of toch fullframe? Beide sensor-formaten hebben in ieder geval sterke voor- en tegenstanders. Wie heeft er gelijk?

Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden dan enkel aps-c of fullframe. Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: ga je voor aps-c, fullframe, micro-four-thirds, middenformaat of juist het kleine formaat in je compactcamera en telefoon? Om het overzichtelijk te houden kiezen we nu voor de twee meest gebruikte sensor-groottes: aps-c en fullframe. Dat doen we niet voor niets. Sinds mensenheugenis zijn er fotografen die een hartstochtelijke voorkeur hebben voor één van deze twee formaten. Of tenminste, sinds de komst van de digitale fotografie. Voorheen - in de analoge tijd - werkte zowat iedereen op 35mm. Het onderwerp roept in ieder geval al jaren verdeeldheid op. Zo zijn er fotografen die zweren bij aps-c en nooit op een fullframe-camera over zullen stappen. Daarnaast zijn er fotografen die zeggen dat een serieuze fotograaf altijd op fullframe-formaat hoort te werken.

De aard van deze discussie zorgt ervoor dat veel fotografen denken dat het ene formaat beter zou zijn dan het andere. Dat is echter helemaal niet zo. Welk formaat voor jou de beste keuze is heeft vooral te maken met het soort foto's dat je maakt, je wensen en je budget. Het is dus geen kwestie van goed of slecht. Er zijn fotografen voor wie een aps-c-camera een uitstekende keuze is en ook voor de fullframe-camera is zo'n zelfde groep fotografen te vinden. Zowel de aps-c-sensor als het fullframe-formaat heeft specifieke voor- en nadelen die je goed moet kennen om een bewuste keuze te kunnen maken. We zetten ze hier voor je op een rijtje.

De Nikon D500 is het aps-c-topmodel van Nikon

APS-C

Een aps-c-sensor is kleiner dan een fullframe-exemplaar. Groter is echter helemaal niet per se beter. Tegenwoordig zijn er fantastische aps-c-sensoren te vinden, die ruim voldoende resolutie en dynamisch bereik leveren. Waarschijnlijk zelfs meer dan negen op de tien fotografen nodig hebben. Daarnaast heeft de aps-c-fotograaf letterlijk een voorsprong op de fullframe-fotograaf door de cropfactor. Om bij het equivalent van 35mm uit te komen moet de brandpuntsafstand van je lens in dat geval worden vermenigvuldigd met - meestal - 1,5. Dat betekent dat een 50mm een 75mm is en een 100mm een 150mm. Je bent dus letterlijk dichter bij je onderwerp dan met een fullframe-camera. Dit heeft voordelen voor macrofotografen, doordat je minder dicht op vaak schrikachtige beestjes zit. Ook voor tele-liefhebbers heeft aps-c voordelen, want je krijgt in feite een flinke portie zoom extra. Zo is een 300mm opeens een 450mm, een hele berg meer tele-kracht. Daarnaast zijn camera's met een aps-c-sensor en aps-c-objectieven vaak goedkoper dan hun fullframe-rivalen.

Fullframe

Als je naar de voordelen van de aps-c-sensor kijkt zou je kunnen denken dat het helemaal niet nodig is om te investeren in een vaak kostbare fullframe-camera. Niets is minder waar, maar dat is enkel zo als je de voordelen van de fullframe-sensor ook echt gaat gebruiken. Die voordelen zijn er natuurlijk wel degelijk. Zo is de resolutie vaak groter en zijn de ruisprestaties en het dynamisch bereik vaak (nog) beter. Daarnaast kun je gebruikmaken van een kleinere scherptediepte, waardoor je nog beter met scherpte en onscherpte kunt spelen. Als details, resolutie en de kleine scherptediepte belangrijk zijn in je werk, dan is het een goed idee om een fullframe-camera te overwegen. Ook zijn veel goede objectieven gemaakt voor gebruik op het fullframe-formaat, waardoor je tot de grote sensor veroordeeld bent als je deze wilt gebruiken. Als je deze keuze goed kunt beargumenteren, dan is de stap naar een dure fullframe-camera te rechtvaardigen.

Zo zie je, de keuze voor het juiste sensorformaat is persoonlijk en vooral een kwestie van afstemming op je eigen fotografie. Gelukkig zijn er anno 2019 op zowel aps-c- als fullframe-gebied uitstekende camera's te vinden.

De spiegelloze fullframe-camera EOS R van Canon

Reacties (9)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Rolo72 op 10 augustus 2019 om 22:10

Zack Arias heeft er op YouTube een interessante video aan besteed, genaamd: "Crop Sensors vs Full Frame :: Crop Or Crap?"
https://www.youtube.com/watch?v=PHYidejT3KY

PtR op 2 augustus 2019 om 10:05

Ik heb een Fuji X-100T en een Fuji X-T3 en bij beiden zijn de ruisprestaties beter dan die van een fullframe Nikon D850 die ik regelmatig gebruik. Iemand enig idee hoe dat kan?

Henkje op 1 augustus 2019 om 13:44

Ik werk met APS-C. Dat voldoet ruimschoots voor professionele doeleinden. Ik werk o.m. voor de Nationale Beeldbank en daar worden mijn foto's gekocht die bij de opdrachtgever vergroot aan de muur worden gehangen bijvoorbeeld in het formaat van 1 x 1,5 meter. Mooi toch?

StuBishop op 31 juli 2019 om 23:09

Aps-c: net geen fullframe, net geen MFT...
Volgens mij is er op internet (YouTube, reviews in text) genoeg te vinden mbt digitale camera's, sensorformaat. (voor en nadelen, los van commerciële gedachten van camera fabrikanten die hun producten graag door 'experts' laten aanprijzen)

Misschien hangt het af wat een fotograaf uit een camera zou willen halen. Drukt iedere fotograaf op poster formaat af, of zijn foto's zichtbaar op tablet, beeldscherm, internet? (en heb je bij die laatste fullframe sensors benodigd?)

De Sony A7iii ligt koud in de winkel, of een nieuwe camera (body) versie IV komt uit met een nog hogere Pixelrate fullframe sensor. Beetje kwaliteits lenzen voor deze fantastische camera blijven groot en zwaar.

Met welk type camera een persoon fotografeert is volgens mij persoonlijk. Wat is je doel en met welke middelen (geld) zou je dit doel willen bereiken?

Als professional zullen deze doelen misschien hoger liggen, dan voor de gemiddelde hobbyist.
Ik als hobbyist moet er niet aan denken om met de nodige kilo's aan optisch materiaal rond te wandelen. Een camera moet voor mij redelijk compact zijn, kwalitatief goede (zuivere) beelden kunnen produceren voor beeldscherm, internet doeleinden. Een 'handhold' stabiele camera met ruime keuze in betaalbare lenzen. Daar wil ik mijn portefeuille best wel voor trekken. (MFT)

renesutter op 31 juli 2019 om 17:06

Inmiddels diverse artikelen gelezen over de vergelijking tussen APS-C en Fullrame. In tekst zijn de verschillen mij nu wel duidelijk. Ook het budgetverhaal (fullframe kost meer) begrijp ik. Wat ik echter in alle vergelijkingen mis is de foto zelf. In een goede vergelijking verwacht ik een foto van beide sensoren gemaakt op hetzelfde moment, vergelijkbare exif gegevens en lens en van het zelfde onderwerp. Pas dan lijkt me dat je goed kan zien wat de verschillen zijn (mits vergelijkbare nabewerking). Ook kan ik dan pas beoordelen of ik bereid ben tegen een hogere prijs een fullframe aan te schaffen. Een leuke uitdaging voor Zoom om dit eens in het blad of op de site te publiceren. Of geeft dit soms problemen met de fabrikanten en handel?

PtR op 2 augustus 2019 om 10:08

Eens. Vind ik ook een boeiende test. Ik werk met beide formaten en vind zeker bij wat minder licht, de fullframe helemaal niet zo goed.

p9 op 31 juli 2019 om 16:22

Doe mij maar de micro-four-thirds

renesutter op 31 juli 2019 om 17:11

Met deze reactie kan ik niets! Geef dan meer info en reageer niet louter om het reageren.

p9 op 31 juli 2019 om 17:18

Dan ga je op mijn site kijken dan zie je de micro-four-thirds foto,s