Upload jouw foto's
De beste camera-instellingen om de wolkenlucht te fotograferen © IDG NL

31 augustus 2019, 07:45

Beroemde landschapschilders in de gouden eeuw wisten het al: er gaat niets boven een fraaie wolkenlucht. Goed gebruikt kan zo'n lucht een waardevolle toevoeging zijn in je foto's. Maar, hoe pak je dat aan?

Een fraaie wolkenlucht kan je foto een krachtige uitstraling geven. De contrasten in kleur, toon en licht geven je foto's afhankelijk van het soort lucht een krachtige, vrolijke, dynamische of dramatische uitstraling. Maar, werken met wolken is niet zo gemakkelijk als het in eerste instantie lijkt. Wolkenluchten zijn immers altijd anders en hun uiterlijk kan behoorlijk afhangen van het weer en het moment van de dag. Daarnaast is het zaak om de belichting van je wolkenbeelden goed in de gaten te houden, want er kan veel fout gaan.

Overdag

Wolkenluchten veranderen constant. Daarom is moeilijk te voorspellen hoe de lucht er precies uit gaat zien. Het uiterlijk is ook afhankelijk van het weer, want op een zomerdag ziet de lucht er strakblauw uit, afgewisseld met wat 'wattige' wolkjes. Maar later op diezelfde dag kunnen het ook dramatisch gevormde grillige stapelwolken zijn waarbij een fraaie zonnestraal een weg naar buiten vindt. Let dus goed op de lucht en kijk vaak omhoog om te zien hoe de lucht zich gedraagt. Belangrijk bij het fotograferen van een wolkenlucht is om te voorkomen dat de lichte gedeeltes van de wolk - en dat zijn er natuurlijk nogal wat - overbelicht worden. Let daarom niet alleen op het 'aardse' landschap dat vaak het hoofdonderwerp van je foto is, maar ook op de lucht. Pas je belichting aan op het meest kritische gedeelte van je foto. Vaak is dat de lucht. Let ook op creatieve mogelijkheden. Mist kan bijvoorbeeld zo'n verrassend fraaie mogelijkheid zijn, waarbij de mist als gigantische softbox werkt. Contrasten zijn in dat geval minder en het heeft geen zin om op zoek te gaan naar enorme contrasten in de lucht. Zoek het dan in vloeiende tonaliteit en bouw je beeld op in laagjes met atmosferisch perspectief; het effect waarbij de mist zorgt voor een steeds grotere vervaging als de afstand tot het onderwerp groter wordt. Dit kan ook prachtig werken met luchten. En onthoud: vaak is onderbelichten beter dan overbelichten, want schaduwen hebben vaak meer marge dan lichte partijen in je beeld. Zorg ook voor voldoende contrast in de lucht. Vaak is het een balanceer-act om deze aspecten met elkaar in balans te brengen, maar als het lukt werkt het fantastisch.


Scott Webb

Schemer

Momenten waarbij de zon laag staat zijn vaak het meest interessant qua licht en contrast. Denk dan aan zonsopkomst en zonsondergang. De schemer is daarbij vaak extra fraai, omdat de contrasten in de lucht dan extra mooi uitkomen en het totale licht in je beeld niet te hard is. De schemer kan daarom een prachtig moment zijn om een landschap met fraaie wolkenlucht te fotograferen. Er is minder licht, dus zul je de instellingen van je camera aan moeten passen. Het kan ook betekenen dat je misschien vanaf een statief moet werken om al deze instellingen op de juiste manier met elkaar te verenigen. Hetzelfde geldt voor luchten in de nacht. Het is natuurlijk erg donker, maar vaak zijn de luchten erg interessant. Qua wolken, maar ook qua sterren of een combinatie daarvan. Een statief is natuurlijk nodig in dat geval, want de sluitertijd om dit soort beelden te maken zijn te lang om uit de hand te beoefenen.

Foto: Fabian Irsara

Filters

Een wolkenlucht heeft baat bij een fraai contrast. Om dat contrast extra aandacht te geven kun je werken met een polarisatiefilter, dat bepaalde lichtrichtingen blokkeert en andere lichtstralen juist voorrang geeft. Draai even aan een dergelijk filter en je ziet meteen welke instelling je lucht extra kracht en dynamiek meegeeft. Vaak nemen dit soort filters ook wat licht weg, wat in het geval van een scherpe wolkenlucht juist een voordeel kan zijn. Experimenteer met de beste instellingen en je wolkenfoto's gaan er zienderogen op vooruit. Wil je de beweging van de wolken vastleggen, dan kan dat natuurlijk met een langere sluitertijd. Vaak wordt het beeld dan te licht, waardoor je in dat geval je heil kunt zoeken bij een ND-filter dat je beelden onderbelicht en je dus de mogelijkheid geeft om deze beweging met een langere sluitertijd vast te leggen.

Foto: Michael Weidner

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn