Upload jouw foto's
3 manieren om zacht licht te improviseren tijdens een fotoshoot

6 september 2019, 09:57

Tijdens een portretshoot is het vaak mooi als je kunt werken met zacht licht, maar dat is niet altijd makkelijk. In dit artikel geven we je 3 manieren om zacht licht te improviseren.

Als we denken aan portretfoto's met flits dan denken we vaak aan onnatuurlijke en fletse foto's. Dat komt omdat de meeste camera's een ingebouwde pop-up flitser hebben. Deze kleine flitsers zorgen vaak voor harde schaduwen in het gezicht, en dat wordt niet altijd als wenselijk gezien. Deze harde schaduwen komen doordat de pop-up flitser een hele kleine lichtbron is. Ook bij andere enkele lichtbronnen met een sterke lichtintensiteit krijg je harde schaduwen in het gezicht.


Foto: orange · Dit is een goed voorbeeld van een opname met hard licht.

In de regel geldt: hoe groter de lichtbron, hoe zachter het licht. Willen we ons onderwerp dus een mooie zachte verlichting geven, dan moeten we ervoor zorgen dat de lichtbron groter wordt. De volgende 3 manieren kun je eens proberen om zacht licht te improviseren.

Bouncen

Direct (hard) licht kan voor harde schaduwen in het gezicht zorgen. Om een harde lichtbron te veranderen in zacht licht kun je de lichtbron of de flitser eerst 'bouncen' (weerkaatsen) op een groter licht vlak. Als je gebruikmaakt van een reportage flitser in plaats van de pop-up (ingebouwde) flitser kun je deze kantelen van je model af. Dit wordt ook wel 'indirect flitsen' genoemd. Zet de lichtbron of flitser dus niet direct op je model, maar schijn het bijvoorbeeld op een lichte muur of op een plafond. De lichtbron wordt groter als je het op een muur schijnt dan wanneer het licht direct uit de flitser komt.

Het licht weerkaatst dan van de muur op het model in plaats van dat het licht direct op je model schijnt. Op die manier strijkt het licht indirect over het model, en heb je ook minder harde schaduwlijnen. Ook komt het licht vanaf de zijkant veel natuurlijker over dan wanneer het recht van voren komt.

Houd er wel rekening mee dat het 'bouncen' van het licht zorgt dat de intensiteit van het licht minder is. Het licht moet immers een grotere afstand afleggen. Met een reportageflitser kun je de flitsintensiteit aanpassen zodat je over de grote afstand alsnog genoeg licht hebt. Is de afstand naar het plafond of de muur te groot? Dan kun je misschien beter gebruik maken van de volgende twee tips.


Foto: RobinPoot

Filter

Heb je geen lichte vlakken om je heen, of zijn de muren te ver weg? Als je gebruikmaakt van een flitser of een lamp kan het een optie zijn om een filter te improviseren. Een wit papiertje, een wit kledingstuk of een witte doorzichtige plastic zak kun je allemaal voor de lichtbron houden om het harde licht af te zwakken.

Let er wel op dat lampen of (externe) flitsers heet kunnen worden. Dus voel eerst of en waar de lamp heet is, en zorg ervoor dat je geïmproviseerde filter niet verbrandt.


Foto: royfroma

Reflecteren

Naast dat je een lichtbron kunt 'bouncen' op een muur, kun je het ook reflecteren. De meeste fotografen gebruiken hiervoor een reflectiescherm. Echter kun je ook een reflectiescherm improviseren. Je kunt een groot stuk piepschuim pakken om daar het licht vanaf te reflecteren.

Studio eigenaar Michiel Fischer geeft hieronder nog meer tips. In zijn studio staan ook grote vlakken piepschuim en hij noemt dit tijdens onze Zoom Academy Livestream een 'piepje'. Als deze witte vlakken niet voldoende zijn kun je er ook nog aluminiumfolie overheen plakken om een echt reflectiescherm na te bootsen.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn