Upload jouw foto's
De mooiste zwart-wit omzetting van een concertfoto in Lightroom © IDG NL

29 november 2019, 14:03

Ook deze raw-foto gaan we omzetten naar zwart-wit; dat werkt vaak fantastisch bij dit soort concertfoto's. Bij deze omzetting proberen we in de buurt te komen van het maximale zwart en het maximale wit. Daarmee brengen we de grootste kloof tussen donker en licht naar voren, wat een mooie contrastwerking tot gevolg heeft.

Foto voor

Op zoek naar het uiterste

Zoek in je paneel Standaard aan de rechterzijde van je scherm naar Behandeling. Dit is de eerste en bovenste regel in dat paneel, nog ruim boven de eerste schuiven. In basis staat Behandeling ingesteld op Kleur. Klik nu op Zwart-wit en je foto wordt meteen ontdaan van alle kleuren. Hiermee is het nog zeker geen sprankelende plaat, immers alleen de kleur is nu verwijderd en de accenten moeten we zelf nog aanbrengen.

Door op het kopje Zwart-wit te klikken bij Behandeling is onze foto van alle kleur ontdaan.

Nu we de foto ontdaan hebben van kleur gaan we eerst op zoek naar de uitersten in zwart en wit. Lees je het Histogram af, dan zie je dat we vooral in de donkere delen nog ruimte hebben. Simpel gezegd kunnen we het zwart nog wat donkerder maken. Dit doen we normaal gesproken in het paneel Standaard, waar we vervolgens met de schuiven bij Witte tinten, Hooglichten, Schaduwen en Zwarte tinten ons gewenste resultaat in gang kunnen zetten. In deze workflow laten we je een andere manier zien.


Zoek je Histogram op, helemaal boven in je scherm aan de rechterkant. In je histogram zie je links- en rechtsboven twee driehoekjes. Zet beide driehoekjes aan door erop te klikken. Deze driehoekjes zijn aan- en uitknoppen en dienen als verklikkers voor overbelichting en onderbelichting. We zien dat er op dit moment geen ernstige vormen van fouten zitten in deze foto, maar omdat de verklikkers nu aan staan, kunnen we straks zien tot hoever we straks bijvoorbeeld de donkere tinten kunnen aanpassen zonder dat er problemen ontstaan.


We gaan straks de donkere tinten zo ver verlagen dat ze net niet door de verklikkers aangeduid worden als onderbelicht. Ga je straks de blauwe overlay zien van de verklikker, dan heb je de donkere tinten te ver omlaag getrokken. We zoeken dus het randje op.


Het verlagen van de donkere partijen naar dieper donker, om zo het contrast met te verhogen met de lichte tinten, doen we als gezegd in deze workflow niet met de schuiven in het paneel Standaard. We laten je nu de mogelijkheid zien voor het maken van aanpassingen via je Histogram.

Belichting aanpassen via Histogram

Nu je het Histogram voor je hebt, gaan we aan de slag in dat venster. Ga met je muis in het histogram staan, zonder je muisknop in te drukken. Zoek een plek uiterst links, maar blijf met je muis wel in het histogramscherm. Je muisaanwijzer verandert in een tweezijdig, liggende pijl. Tevens zie je dat er een gebied in het histogram lichtgrijs gearceerd wordt. Je ziet ook dat vkak onder het Histogram nu tekstueel wordt aangegeven dat je in het gebied Zwarte tinten zit.


Door in het histogram te gaan staan, verandert je muisaanwijzer in een tweerichtingspijl en komt daaronder te staan in welk tintgebied je je bevindt.

Je muisaanwijzer is nu een tweerichtingspijl geworden in het gebied Zwart tinten. Klik nu met je muis en houd je muisknop ingedrukt. Beweeg je muis met ingedrukte muistoets naar links. Je ziet nu dat het hele gebied met Zwarte tinten zich door jouw muisbeweging laat verplaatsen. Ga net zo ver naar links, totdat je verklikker verraadt dat je foto onderbelicht raakt. Je zult zien dat als je te ver schuift, de felblauwe gloed zichtbaar wordt als teken van onderbelichting. Zoek dus de exacte grens op.


Gelukt? Kijk dan nu eens naar de schuif van Zwarte Tinten in je paneel Standaard. Je zult zien dat de waarde van die schuif is veranderd. Vermoedelijk is deze uitgekomen bij een waarde van rond de -70.


Doordat we de zwarte tinten omlaag hebben gehaald, maar niet de onderbelichtingsgrens hebben overschreden, hebben we het maximale zwart bereikt in ons raw-bestand. Hetzelfde kunnen we doen met de lichte tinten. Ga daarom met losse muis in het uiterste rechts van je histogram staan, maar nog wel steeds binnen de lijntjes. Je muisaanwijzer verandert weer in een tweerichtingspijl en er komt een tekstuele aanduiding Witte tinten direct onder het histogram.


Je kunt nu met ingedrukte muisknop het gebied met witte tinten naar rechts verschuiven. Als je dit doet, kijk dan goed naar je foto. Je ziet in de gitaarriem en in het puntje van de vinger van de gitarist een felrode kleur: de verklikker van overbelichting doet z'n werk en verraadt dat er al overbelichting is. Dus beter is het nu om te kiezen de Witte tinten ongemoeid te laten.

We kunnen er zelfs beter voor zorgen dat die overbelichting verdwijnt. Ga je in je paneel Standaard naar de schuif bij Hooglichten. Zet de waarde daar op -25. Je ziet dat iedere vorm van overbelichting nu verdwenen is. Ook is er nu meer detail in het gezicht van Marco Borsato. We hebben nu ons bereik gevonden tussen uiterst donker en uiterst licht, waardoor we het maximale verschil tussen licht en donker in onze afbeelding hebben ingesteld.


We kunnen het contrast nog iets verder oprekken, zonder dat we problemen krijgen in onze opgezochte grens. Ga naar de schuif Contrast in het paneel Standaard en zet deze op een waarde van +20. Onze foto krijgt nu echt een stevig karakter.

De zwart-witomzetting heeft nu de grootst mogelijke overbrugging tussen licht en donker.

Herkaderen

Bij concertfotografie draait het om snelheid. Om het moment te pakken! Daarbij komt het weleens voor dat de compositie niet helemaal perfect is. Daarom kan het goed zijn in Lightroom je foto iets te croppen oftewel bij te snijden. In ons geval doen we dat ook. Open het instrument Uitsnijdbedekking met de sneltoets R. Zorg dat het slotje in het instrumentpaneel dicht is. Pak de rechter bovenhoek van de Uitsnede beet en verschuif die naar binnen. Het raster dat je hierbij ziet is een mooi hulpmiddel. Schuif het snijpunt van de regel van derden rechtsboven door tot op de schouder van Marco Borsato. Sluit daarna het instrument Uitsnijdbedekking door op Gereed te drukken.

Het omcirkelde snijpunt komt op de schouder van Marco Borsato te liggen.

Mistig

De rookmachine draaide op volle toeren. Een constante waas valt over de foto. En dit geeft vaak een mooi en dromerig effect. Maar misschien is bij onze foto de mist en nevel in de achtergrond toch een beetje te veel van het goede. We gaan de tool Nevel verwijderen in ons paneel Standaard gebruiken om de waas en damp iets te temperen. Deze functie werkt ook fantastisch bij landschappen waarbij de lucht wat heiig is.

Zet de schuif bij Nevel verwijderen op een waarde van +12. Meteen zie je de doortekening van details in de nevelige delen terugkomen.

Om onze zwart-witplaat nog wat extra punch mee te geven, verhogen we de schuif bij Helderheid naar +25.

Hoge iso-waarde

Onze foto is genomen met een hoge iso-waarde van maar liefst 2500. Bij concerten is het vaak niet mogelijk om met een lage iso-waarde te fotograferen, omdat de lichtomstandigheden dikwijls erg slecht zijn. Doordat de iso hoog stond, zul je zien dat er behoorlijk wat ruis in de foto zit. Bij concertfoto's is dat over het algemeen geen probleem, maar toch willen we de ruis minimaliseren.

Zet je beeld naar een vergroting van 1:1 in de linker bovenhoek van je scherm, net boven de preview bij Navigator. Als je ingezoomd bent, kun je je foto naar ieder gewenste positie schuiven. Zie je hoeveel ruis erin zit? Met name in de achtergrond is dit goed zichtbaar.

Ga nu naar het paneel Details. Dit is één van de panelen aan de rechterzijde van je scherm. Open het paneel als het nog gesloten is door op het woordje Details te klikken. In dit paneel zie je een blokje dat betrekking heeft op Verscherpen en een blokje met schuiven dat betrekking heeft op Ruisreductie. Pas de schuif in het blokje van Ruisreductie bij Luminantie aan naar een waarde van 35. De ruis wordt nu tot een minimum beperkt.


De ruisreductie heeft de ruis tot een minimum beperkt.

Helaas heeft het ruis reduceren tot gevolg dat er ook details uit de foto verdwijnen. De gezichten van de muzikanten lijken opeens wat plastischer. Echter brengen we detail terug. In het blokje bij Verscherpen zet je nu de schuif bij Hoeveel naar 70. Met het verscherpen komt helaas een deel van de ruis weer terug. Maar de verscherping gaan we nog aanpassen, zodat de verscherping alleen toegepast wordt op hetgeen we daadwerkelijk willen verscherpen.


Dat kiezen waar de verscherping op toegepast mag worden, doen we met de schuif Masker, onderaan in het blokje staan bij Verscherpen. Haal eerst je beeld uit de zoom-modus, door de 1:1 factor te verlaten door op Passend te klikken net boven je miniatuur links bovenin.


Ga nu naar het schuifje bij Masker en houd je Alt-toets ingedrukt. Zodra je nu aan het schuifje bij Masker gaat schuiven met de nog steeds ingedrukte Alt-toets, begint je beeld vanuit een volstrekt wit scherm langzaam te lopen naar delen met zwart. Schuif je Masker met ingedrukte Alt-toets door totdat je de contouren van de muzikanten duidelijk herkent. Dat zal zo rond de waarde van 50 zijn. Alles wat nu wit is in je scherm, houdt de verscherping. Alles wat zwart wordt niet.


Op deze manier pas je de verscherping perfect toe waar je 'm wilt hebben. Zo ligt de scherpte op de juiste plek, maar roep je ook niet onnodig nieuwe ruis op.

In de schijnwerpers

Onze raw is inmiddels een vette concertfoto geworden. We maken nog een allerlaatste aanpassing om de muzikanten nog net iets meer in de schijnwerpers te zetten. Activeer het instrument Radiaalfilter, het op één na laatste icoontje in de gereedschapsbalk onder je histogrampaneel. Je kunt erop klikken of deze tool activeren met de sneltoets Shift+M. Druk ook op de letter O om je Maskeroverlay aan te zetten.

Trek vanuit het midden van de gitaarriem een ovaal door je muis met ingedrukte muisknop naar links of rechts te slepen. Ga door tot aan de rand van je foto. Laat je muisknop nog niet los. Als je aan de rand van je foto bent, beweeg je een stukje door naar boven, totdat er aan de boven- en onderzijde nog zo'n kwart van de foto buiten het ovaal valt. Laat dan pas de muisknop los. Ga onder het onderste vierkantje staan die je op de lijn van je ovaal ziet. Je kunt nu met ingedrukte muis je ovaal kantelen. Draai hem zover totdat de gezichten van de muzikanten binnen je ovaal, en dus buiten de rode selectie vallen.

Door te draaien en te kantelen komt je selectie eruit te zien als in ons voorbeeld.

De selectie is gelukt. Zet de rode overlay uit met een druk op de O-toets. Om Marco Borsato zijn gitarist nu daadwerkelijk in de schijnwerpers te zetten, zetten we de Belichting in het instrumentpaneel naar -0,50. Sluit je Radiaalfilter door op Gereed te klikken.

Eindresultaat

Met de bewerkingen uit deze workflow hebben we de concertfoto van Marco Borsato een stuk verbeterd én omgezet naar zwart-wit. De muzikanten springen lekker naar voren en het contrast is veel beter.

De actiefoto van het concert van Marco Borsato in zwart-wit.

avatar

Dit artikel is onderdeel van een cursus uit Zoom Academy. Dé plek voor online fotografie cursussen, voor beginners en gevorderden. Leer betere foto's maken met deze uitgebreide cursussen vol tips en video's, speciaal gemaakt door Zoom.nl. Wil je verder leren? Bekijk hier het grote aanbod cursussen op www.zoomacademy.nl .

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn