Upload jouw foto's
Zo maak je de beste high-key en low-key portretten © IDG NL

6 december 2019, 12:11

Al snel wordt bij een lichte foto gezegd dat het een high-key-foto is en een donkere foto heet al snel low-key. Maar afgezien dat de eerste licht is en de ander donker, komt er bij een high-key- of low-key-foto nog wel wat meer kijken. Om te weten hoe je zo'n foto maakt, is het goed te weten wat het nu precies is en waarom je het een of het ander zou gebruiken.

Wat is low-key?

Bij een low-key-foto overheersen de donkere tonen het beeld. De stijl werd al ver voor de uitvinding van de fotografie gebruikt. Tijdens de renaissance en vooral de barok werden veel schilderijen in clair-obscur gemaakt, letterlijk vertaald: donker licht. Door de techniek krijgen de schilderijen niet alleen meer drama, ze worden ook als realistischer beschouwd omdat je diepte suggereert. Tegenwoordig zie je de techniek ook geregeld bij films en in de fotografie voorbijkomen.

Naast een overwegend donker beeld, kenmerkt een low-key-foto zich door een hoog contrast. Slechts een deel van de foto is verlicht, de rest valt geheel of gedeeltelijk weg in de donkere partijen. Door het hoge contrast en de donkere tinten krijgen low-key-foto's veel drama. Ze zijn vaak mysterieus en geschikt om spanning in een foto te brengen. Contrast is belangrijk in een low-key-foto. Daarom is een onderbelichte foto geen low-key, maar gewoon een donkere futloze foto zonder contrast.


Foto: Sharmira Raymann - shamiraraymann.zoom.nl

Een paar richtlijnen bij low-key-fotografie:

  • Zorg dat er (bijna) geen licht op de achtergrond valt.
  • Gebruik een vrij harde lichtbron, zoals een snoot, zodat je heel gericht een detail of contouren verlicht.
  • Met een softbox kun je een groter vlak verlichten, bijvoorbeeld een gezicht.
  • Laat het licht het liefst van opzij of van achteren komen komen. Bij zijlicht kun je met donker karton voorkomen dat licht op de achtergrond valt.
  • Vaak heb je aan één lamp genoeg, eventueel aangevuld met een reflectiescherm om een klein beetje de schaduwen in te vullen.

Wat is high-key?

High-key-fotografie is precies het tegenovergestelde: hier domineren de lichte tonen de foto. Door de lichte toon geeft een high-key-foto een positief gevoel en wordt het geassocieerd met natuurlijk, puurheid en zuiverheid. Niet voor niets zie je high-key-fotografie vaak terug bij newborn shoots, reclamefoto's voor gezonde voeding en modefoto's voor zomerkleding. Overbelichting kan helpen bij high-key-fotografie, maar gewoonweg overbelichte foto's hebben een te hoog contrast om voor high-key door te gaan.


Foto: Robin Viveno - vivenco.zoom.nl

Een paar richtlijnen bij high-key-fotografie:

  • Gebruik veel lichtbronnen om alle schaduwen in te vullen.
  • De achtergrond verlicht je bij voorkeur met twee lampen, aan beide zijden eentje om het egaal uit te lichten.
  • Het onderwerp kun je prima uitlichten met één lamp en een reflectiescherm of invullicht.
  • Het licht zet je vrij dicht op het onderwerp en je gebruikt een zachte diffusor, zoals een softbox. Het licht kan zowel van zij als van voren komen.
  • Als het hoofdlicht is geplaatst, gebruik je een invullicht of reflectieschermen om schaduwen in het onderwerp te voorkomen.
  • Let goed op dat er geen schaduwen op de achtergrond vallen, vul die eventueel in met extra lampen of zet je onderwerp verder weg van de achtergrond.

Histogram

Om te controleren of je een goede high-key- of low-key-belichting hebt gemaakt, is het histogram een handig hulpmiddel. Bij low-key ligt het grootste deel van de foto aan de linkerkant van het histogram, bij high-key aan de rechterkant. Waar je bij een normaal verlichte foto bij voorkeur geen pieken helemaal rechts of links hebt, is dat bij high- en low-key-fotografie in principe niet erg. Zeker als je met een goede donkere of lichte achtergrond werkt, zul je al snel een piek zien.

Foto: Malou Thomassen - mooifotografie.zoom.nl

Het betekent overigens niet dat bij een high-key-foto geen pixels links in het histogram mogen zitten en bij een low-key-foto geen pixels rechts. Met een hoog contrast kun je nu eenmaal een licht punt in een donkere foto hebben en een laag contrast sluit een donker element niet uit. Zolang het histogram maar duidelijk overwegend links bij low-key en rechts bij high-key ligt.

Natuurlijk licht en kunstlicht

Om de contrasten te beheersen, worden bij high-key-fotografie vaak veel lichtbronnen gebruikt. Zo kun je namelijk heel goed de schaduwen invullen. Bij low-key-fotografie gebruik je meestal maar één of twee lichtbronnen. Je hoeft slechts weinig te verlichten, de rest mag wegvallen. Voor beide vormen van fotografie is het belangrijk om goed over de lichtbronnen na te denken, en het liefst kun je die ook zelf sturen. Het werken met lampen of flitsers is vaak het makkelijkst, omdat je dan de meeste controle hebt.

Foto: Lex Schulte - meneerlex.zoom.nl

Per se nodig is het niet. Wie goed kijkt naar hoe het licht valt, kan ook bij bestaand licht uitstekende high-key- en low-key-foto's maken. Het zal je niet verbazen dat je dan voor high-key eerder overdag fotografeert en voor low-key als de zon ondergaat of net onder is. Reflectieschermen zijn dan bijna onontbeerlijk om het contrast tot in detail te sturen, zowel bij natuurlijk licht als bij het werken met lampen.

Nabewerking

Hoewel het verleidelijk is om bij de opname al ver over of onder te belichten, kan een correcte belichting vaak een beter startpunt zijn, omdat je dan meer reserves hebt in de nabewerking. Met een goede basis kun je in de nabewerking nog wat bijschaven. Start de nabewerking met het corrigeren van de contrasten. Ga daarna aan de slag met de belichting. Bij low-key-foto's druk je de te lichte partijen door of je haalt juist een beetje detaillering terug voor een spannend beeld. Bij kleurenfoto's kun je ook de verzadiging verhogen, zodat je een hogere contrastindruk krijgt. Met high-key verminder je de verzadiging juist. In Photoshop kun je dat overigens het beste doen met de Vibrance-schuif bij de portretten, omdat daarmee de huidtonen natuurlijker lijken. Een wat koeler beeld werkt bij high-key-foto's vaak beter, dat kun je eenvoudig aanpassen met de witbalans.

Foto: Malou Thomassen - mooifotografie.zoom.nl

avatar

Dit artikel is onderdeel van een cursus uit Zoom Academy. Dé plek voor online fotografie cursussen, voor beginners en gevorderden. Leer betere foto's maken met deze uitgebreide cursussen vol tips en video's, speciaal gemaakt door Zoom.nl. Wil je verder leren? Bekijk hier het grote aanbod cursussen op www.zoomacademy.nl .

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn